Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verloopstuk diesel aansluiting kachel?

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 07:16 #1272980

Beste collega’s,

Ik heb een Eberspacher diesel verwarming, deze diesel aansluiting zit op een aftakking in de brandstofleiding naar de motor via een T stuk, met een eigen in line brandstof filtertje.

Op deze filter moet een leiding met diameter 6 mm inwendig, de kachel slang is 3,5 of 4 mm uitwendig.

De vorige eigenaar heeft dit opgelost door verschillende maten doorzichtige slang een eindje in elkaar te schuiven en met slang klemmen dicht te klemmen.

Tot nog toe zat dat wel OK maar nu zie ik dat het nat blijft, lekt dus. Slang is ook hard geworden...

Zijn er in de handel verloopstukken voor deze maten? Heb al via Google gezocht maar kom er niet goed uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 07:20 #1272981

Niet doen! Zelfs met goede dichte appendages kan er door de lichte onderdruk in de zuigleiding naar de motor diesel (en als die op is lucht...) de motor worden ingetrokken uit de aftakking naarcde kachel. Veel beter (en ook de voorgeschreven manier) is om een aparte aansluiting op de tank te maken voor de kachel.

Been there: zeilersforum.nl/index.php/foru...k-pendelen-toerental

Wil je toch gaan prutsen, dan heeft bv Wildkamp vele appendages. Dan zou ik schematisch uittekenen wat je wilt, waar je welke draad in welke diameters hebt en wat daarop past. Vermeid tules en slangklemmen zoveel mogelijk. Ook voor PE leidingen bestaan nette knelfittingen bijvoorbeeld...
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 07:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 07:35 #1272989

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Ga niet lopen klooien om het op een niet voorgeschreven manier (tijdelijk) voor elkaar te krijgen...

vbdservices.nl/Verwarmen/Inbou...stof/Zuigbuis-Planar

Gaatje van 10mm in de tank was voldoende voor me om deze in mijn tank te plaatsen. Dan heb je het zoals het hoort. Schuin afzagen zodat de zuigbuis ca 2cm boven de bodem van de tank komt. Goed afbramen!

@Nachtvlinder, bij jou is het nu opgelost? Wel lucht dus via de kachel(aansluiting)?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 08:14 #1273010

Niet. Is voor de nieuwe eigenaren. Was bij mij slechts af en toe een issue die opspeelde onder bepaalde omstandigheden.
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 08:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 09:57 #1273062




Een harde opvoerslang naar de pomp en van de pomp naar de kachel, de rubberslang met slangenklemmen gebruik je om te koppelen. Dit is een reguliere manier. Met een T-stuk op de motortoevoer is ook geen probleem. Je hebt misschien een 28 PK diesel in jouw Mascot staan, Deze verbruikt maximaal 3 liter per uur. Jouw brandstof leiding is misschien 6 of 8 mm inwendig. 3 liter per uur is 0.015 liter per minuut, bij 8 mm inwendig is dat een stroomsnelheid van 0.015 m / seconde, oftewel 1,5 cm per seconde, dat geeft geen onderdruk bij normaal gebruik. (of 3 cm per seconde bij 6 mm inwendig). Uiteraard is het wel van belang dat je luchtdicht blijft.
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 10:05 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 10:20 #1273076

De meeste diesel opvoerpompen pompen veel meer rond dan je daadwerkelijk verbruik. Sommige diesels hebben alleen een lekolie leiding retour naar de tank, andere een retourleiding. Dat laatste type geeft een diepere onderdruk tussen groffilter en opvoerpomp. Als daar geprutst is met illegaal of ondeugdelijk aangelegde extra verbruikers kan dat storingen geven.

Tussen druppelaar in de kachel en de brandstofleiding naar de motor houden slechts de terugslagklepjes in het membraanpompje van de kachel de boel dicht.

In de praktijk zag ik de PE leiding naar mijn kachel regelmatig een stukje en soms tot het rubber leeg. Rara waar is die diesel gebleven?

Prutsen met rubber slang op PE is onbelangrijk indien je kachel een eigen aansluiting op de tank heeft. Al werk je met plakband ;)

In plaats van los in elkaar geschoven slangen zou ik ik de toekomst snijringfittingen gebruiken. Hier wat voorbeelden. Als mijn nieuwe boot eennkachel zou krijgen zou ik zelfs het rubber deel van de aansluiting van perskoppelingen voorzien. Ik ben het gebeun (hoe “regulier” dan ook :S) wel zat...

Laatst bewerkt: 13 apr 2021 20:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 10:53 #1273085

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
I am Roaring schreef :



Een harde opvoerslang naar de pomp en van de pomp naar de kachel, de rubberslang met slangenklemmen gebruik je om te koppelen. Dit is een reguliere manier. Met een T-stuk op de motortoevoer is ook geen probleem. Je hebt misschien een 28 PK diesel in jouw Mascot staan, Deze verbruikt maximaal 3 liter per uur. Jouw brandstof leiding is misschien 6 of 8 mm inwendig. 3 liter per uur is 0.015 liter per minuut, bij 8 mm inwendig is dat een stroomsnelheid van 0.015 m / seconde, oftewel 1,5 cm per seconde, dat geeft geen onderdruk bij normaal gebruik. (of 3 cm per seconde bij 6 mm inwendig). Uiteraard is het wel van belang dat je luchtdicht blijft.
Mooi gerekend. Tot er een kloddertje dieselbacterien voor de zuig komt hangen...
Simpel feit is dat kachelfabrikanten waarschuwen voor luchtlekkage via de kachel. Een simpele en alles verhelpende oplossing is dan dus een eigen zuigleiding voor de kachel. Probleem ; opgelost.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 11:05 #1273093

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Koezt schreef :
Ga niet lopen klooien om het op een niet voorgeschreven manier (tijdelijk) voor elkaar te krijgen...

vbdservices.nl/Verwarmen/Inbou...stof/Zuigbuis-Planar

Gaatje van 10mm in de tank was voldoende voor me om deze in mijn tank te plaatsen. Dan heb je het zoals het hoort. Schuin afzagen zodat de zuigbuis ca 2cm boven de bodem van de tank komt. Goed afbramen!

@Nachtvlinder, bij jou is het nu opgelost? Wel lucht dus via de kachel(aansluiting)?

En in de handel verkrijgbaar. https://www.amazon.nl/Viviance-Eberspacher-Webasto-Brandstof-Profiel/dp/B07MCTH6LS/ref=asc_df_B07MCTH6LS/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=4751

Ik zou wel wat meer afstand tot de bodem doen zodat je meer dan 2cm diesel hebt om naar huis te varen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 11:56 #1273108

Koezt schreef :
I am Roaring schreef :



Een harde opvoerslang naar de pomp en van de pomp naar de kachel, de rubberslang met slangenklemmen gebruik je om te koppelen. Dit is een reguliere manier. Met een T-stuk op de motortoevoer is ook geen probleem. Je hebt misschien een 28 PK diesel in jouw Mascot staan, Deze verbruikt maximaal 3 liter per uur. Jouw brandstof leiding is misschien 6 of 8 mm inwendig. 3 liter per uur is 0.015 liter per minuut, bij 8 mm inwendig is dat een stroomsnelheid van 0.015 m / seconde, oftewel 1,5 cm per seconde, dat geeft geen onderdruk bij normaal gebruik. (of 3 cm per seconde bij 6 mm inwendig). Uiteraard is het wel van belang dat je luchtdicht blijft.
Mooi gerekend. Tot er een kloddertje dieselbacterien voor de zuig komt hangen...
Simpel feit is dat kachelfabrikanten waarschuwen voor luchtlekkage via de kachel. Een simpele en alles verhelpende oplossing is dan dus een eigen zuigleiding voor de kachel. Probleem ; opgelost.

Wie geeft er dan ook kloddertjes dieselbacteriën toestemming om rond te hangen voor de zuig.... Overigens als die kloddertjes niet luisteren heb ik daar een duplex separfilter voor tussen tanks en gebruikers, deze kan werken tot 300 l/min,dus ook geen onderdruk hier... Een eigen zuigleiding is het allerbest, maar ook bewerkelijk, gat boren in de tank, vloeistofdicht maken, zorgen dat er geen vuil achterblijft. dus een andere (en zeker mindere)oplossing is het T-stuk. Minder bewerkelijk, goedkoper en werkt ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloopstuk diesel aansluiting kachel? 13 apr 2021 20:30 #1273292

Dank voor de input allemaal!

2 jaar geleden heb ik een mangat gemaakt in de tank. Komende winter maak ik een aparte aansluiting. Dat verhaal van die terugslag klepjes maakt dat imo noodzakelijker..

Voor nu los ik het op met wat stukjes van Wildkamp :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl