En dan nog iets
Als je naar bijgaande tekening kijkt lijken de meeste schoepen toch de andere kant op te staan in vergelijking met de foto?
Daarbij komt de aanvoer van onder en afvoer naar boven. Draairichting is volgens tekening tegen de klok in.
Ik had de groef niet gezien. Ja, dan dus wel rubber o ring en geen papieren pakking.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Misschien heeft Yanmar meerdere type waterpompen gemonteerd gehad op de 1gm10. Bij de 1gm10 op onze vorige boot zat enkel een pakking. Maar als er een passende groef in het huis aanwezig is zal er wel een o-ring in horen.
En dan nog iets
Als je naar bijgaande tekening kijkt lijken de meeste schoepen toch de andere kant op te staan in vergelijking met de foto?
Daarbij komt de aanvoer van onder en afvoer naar boven. Draairichting is volgens tekening tegen de klok in.
Geen zorgen. Schoepen gaan na plaatsing vanzelf in de goede richting staan na draaien. Ze meteen in de "goede" richting zetten kan natuurlijk geen kwaad. Maar als het niet lukt is het geen ramp.
Bij spareparts lijst zie ik geen o-ring en ook bij de geleverde revisie setjes niet.
Misschien zit er geen origineel pomphuis op?
Op de exploded view bij je pots is sprake van een los verdringerplaatje in het huis. Bij de pomp van TS lijkt deze geïntergreerd en één geheel met het pomphuis.
Mijn ervaring is dat de motorfabrikanten in de loop der tijd op dezelfde motoren allerlei verschillende pompen hebben gemonteerd. Van Johnsen, Jabsco of wat er ook leverbaar was en de goede capaciteit had. Het kan dus prima dat de motor van TS met deze pomp is geleverd en de pomp toch kleine verschillen laat zien met wat Yanmar in zijn manuals toont.
origineel zitten er deze schroefjes in.
Voor het gemak kun je deze, die jij hebt, monteren. Thumb schroefjes noem je die de naam zegt het al geen waterpomp tang werk.
Inderdaad. Op de foto bij deze pots: zeilersforum.nl/index.php/foru...t?start=%1$d#1294785
Is er één zichtbaar. Nu begrijp ik de opmerking van TS over "handvast" ook beter. Met deze schroeven kun je de zaak met de hand al zo vast aandraaien dat de boel dicht is, zonder een een schroevendraaier te gebruiken.
Bij spareparts lijst zie ik geen o-ring en ook bij de geleverde revisie setjes niet.
Misschien zit er geen origineel pomphuis op?
Op de exploded view bij je pots is sprake van een los verdringerplaatje in het huis. Bij de pomp van TS lijkt deze geïntergreerd en één geheel met het pomphuis.
Mijn ervaring is dat de motorfabrikanten in de loop der tijd op dezelfde motoren allerlei verschillende pompen hebben gemonteerd. Van Johnsen, Jabsco of wat er ook leverbaar was en de goede capaciteit had. Het kan dus prima dat de motor van TS met deze pomp is geleverd en de pomp toch kleine verschillen laat zien met wat Yanmar in zijn manuals toont.
Dat kan.
Maar hij zal toch niet per abuis de o-ring voor de achterkant er tussen geprutst hebben?
Ik blijf de schade aan de impeller bijzonder vinden.
Ben benieuwd hoe het pomphuis er na een schoonmaakbeurt uit ziet. Wel of geen groef?
Dat lijkt op het eerste gezicht een flink ingesleten deksel. De kans dat er een overmaat impeller is gebruikt om dat te compenseren is niet denkbeeldig.
Een plaatje van dezelfde zijde van een nieuw deksel zou helpen om dat beter te beoordelen.
De ingefreesde rand is niet gewoon de plaats waar het deksel over het pomphuis moet vallen?
Verder heb je nog flinke pakkingresten, en zo te zien ook vloeibare pakking, op het pomphuis zitten. Misschien even een spuitbus pakkingverwijderaar halen. Verder voorzichtig met een bot mesje oid schoonkrabben. Ik gebruik daar meestal antipiep remblokplaatjes voor, dat is dun gehard staal.
En dan nog iets
Als je naar bijgaande tekening kijkt lijken de meeste schoepen toch de andere kant op te staan in vergelijking met de foto?
Daarbij komt de aanvoer van onder en afvoer naar boven. Draairichting is volgens tekening tegen de klok in.
]
De impeller is te groot ,daardoor raken de schoepen misvormt en en snel beschadigd.
Hij zit a.h.w. in het huis gewurmt
Hier een foto van van het huidige en een reserve deksel samen.
Had het deksel erop zitten maar er lekt water wanneer ik de afsluiter open zet. Kan het kwaad wanneer ik een ring en ook een pakking plaats?
Wat Apea aangeeft. De ondergrond op het huis is niet schoon/vlak. Dat eerst regelen. Ik denk dat hij eerder gelekt heeft en men aan het prutsen is gegaan met pakkingen en alternatief deksel met o-ring. Lekt hij bij het deksel langs?
Hier een foto van van het huidige en een reserve deksel samen.
Had het deksel erop zitten maar er lekt water wanneer ik de afsluiter open zet. Kan het kwaad wanneer ik een ring en ook een pakking plaats?
Het pasvlak waar de rubber ring op af moet dichten heel goed schoonmaken. Met de juiste nieuwe nog zachte ring moet je dan een goede afdichting hebben.
De impeller moet gelijk liggen met het pasvlak als het deksel nog niet gemonteerd is.
Ook in het huis?
Misschien is het een alternatief deksel met groef en o-ring.
Anders nieuwe impeller er in o-ring in deksel vooraf invetten. Dan nog beetje vet er over dichtschroever en varen met die handel.
Nee in het huis zit geen groef.
Ik heb de nieuwe impeller er net zo ingekregen als ik hem eruit had
Zit er niet extreem raar in. Ook bij mijn toemalige 1gm10 zat hij er, naar mijn weten, aardig in opgesloten. Bij mijn huidige 3ym20 is het minder krap. Na een keer starten zitten de schoepen wel allemaal de goede kant op.
Hij lekt inderdaad langs het deksel @groom.
Heb net de monteur van de haven erbij gehad. Hij gaf aan dat de plaat zoals hierboven is aangegeven.is ingesleten. Daardoor is het met het dunne ringetje niet
goed meer af te dichten.
Ik heb een tube sealend meegekregen. Daarmee het groefje in het deksel rondom met sealend bedekt, ring erin gelegd, en weer sealend er overheen. Dit moet een dagje drogen, dan pas deksel erop schroeven.
Als het goed is moet het overtollige sealend er afslijten
Het is niet abnormaal hoe de 1GM10 impeller er uitziet na gebruik. Volgens Yanmar mag je een levensduur van 400 uur verwachten, ik vervang na ca 200 uur (2 jaar varen) de impeller en het deksel, dat dan behoorlijk is ingesleten. Het ronde deksel van TS met O-ring is niet standaard. De standaard is een driehoekig deksel met pakking.
In de loop van de jaren heeft Yanmar het huis aangepast om de opbrengst te vergoten. De originele Yanmar pakking verraadt de oude vormgeving.
De impellers zijn goed bestand tegen de extreme vervorming. Sinds 2002 (en vanaf 2008 een splinternieuwe 1GM10) heb ik slechts een keer pech gehad met een impeller, daar liet de hechting tussen bronzen bus en het rubber te wensen over.
Bij originele Yanmar impellers wordt een tubetje glycerine als initiële smering meegeleverd, maar de oplossing van Yellow met siliconenvet is ook prima.
En waarom een ronde deksel op een driehoekig pomphuis? (of was dat al opgemerkt en doordacht? )
Wellicht omdat je deze ronde deksel (met beleid) op die schroefjes kan schuiven zodat ze er niet allemaal uit hoeven achter die pully? )
Ik zou geloof ik zelf op zoek gaan naar een juiste deksel met boutjes vast te zetten, me verwittigen dat de juiste impeller erin gaat, schoepjes met draairichting mee monteren zoals in de handleiding staat vermeld, de boel mega goed schoonmaken (niet werken met vloeibare pakking e.d.) en afdichten met een papieren pakking, geen rubber ring.
Het papier dicht de complete vlakken tegen elkaar, zet een beetje uit en dicht zo goed af.
Die rubber ring dicht net an op de rand van Dat huis en vraagt plaatsen en vastdraaien met veel beleid anders floept ie er zo tussenuit of wordt ie plat.
Vloeibare pakking wordt bij mij vaak gepruts en gesmeerd als lapmiddel.. Armoe.
Maar goed, als ie nu werkt en niet lekt..., misschien maar vooral laten zitten komende tijd
Edit:
Op youtube staat een filmpje van een goed passende impeller:
Dan ziet die van TS er wel wat groot uit voor 't huis.
En waarom een ronde deksel op een driehoekig pomphuis? (of was dat al opgemerkt en doordacht? )
Wellicht omdat je deze ronde deksel (met beleid) op die schroefjes kan schuiven zodat ze er niet allemaal uit hoeven achter die pully?
Dat denk ik wel. Het pomphuis zit half achter het wile van de v-snaar.
Morgen ga ik met het kapje naar de watersportwinkel en dan vraag ik advies over de maat van de impeller en afsluiting. Ik ben ook niet helemaal weg van de sealend. Ook omdat de impeller deze zeker zal raken.
Morgen ga ik met het kapje naar de watersportwinkel en dan vraag ik advies over de maat van de impeller en afsluiting.
Ga geen avonturen aan, maar hou het gewoon bij de door Yanmar aanbevolen onderdelen (impeller + deksel). Het werkt bij mijn 1GM10 al 19 jaar zonder problemen. Wij maken ruim 100 motoruren per jaar.