Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Impeller smeervet

Impeller smeervet 12 juni 2021 10:18 #1294613

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ik wil voor het eerst de impeller vervangen/controleren in een Yanmar 1GM10.
Bij het plaatsen moet volgens mij de nieuwe impeller ingevet worden (?).

Nu heeft de oude eigenaar in een onderhoudsdoosje een tube Volvo Penta watervast vet liggen.
Kan ik dat gebruiken? En hoeveel vet moet er op de schoepen komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 10:40 #1294615

Bij een nieuwe impeller zit meestal een klein beetje spul om te smeren. Dat gaat met vaseline.
Heb je vast nog wel in een badkamerkastje.

Is het spul in de volvotube blauw?
Zo ja, dat is voor de Volvoseal en erg ongezond spul. Niet op de huid laten komen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 10:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 10:47 #1294616

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ja blauw in een witte tube met zwarte dop. De impeller is een reserve en er zit niets bij om te smeren
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 10:48 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 10:47 #1294617

Silliconenvet werkt ook goed hiervoor... Bij je bouwmarkt, soms heet dit ook “kranenvet”


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 12:36 #1294631

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Moet in in ieder geval zuurvrij zijn lees ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 14:15 #1294648

Grote voordeel van siliconenvet is dat het totaal niet door water weggewassen kan worden t.t.t. vaseline.
Daarnaast wodt vaseline al vloeibaar bij 40-50 graden terwijl siliconenvet tot ruim 200 graden zijn eigenschappen behoudt.
Bovendien tast siliconenvet niets aan en lost nergens in op ( vandaar dat het in laboratoria wordt gebruikt om verbindingen van glazen labratorium apparatuur af te dichten) terwijl dat bij vaseline niet altijd het geval is omdat dat een aardolieproduct is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 14:53 #1294653

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ik heb de plaat er af maar de impeller zit volgens mij raar in de behuizing.
De schoepen zit niet allemaal in dezelfde richting. Is dat normaal?

Zie laatste foto’s: we.tl/b-LPQiO1RA2j
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 14:54 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 14:58 #1294655

Ja, die klappen vanzelf in de goede richting wanneer de motor draait. Bij stoppen van de motor kan die de laatste slag stukje heen en weer stuiteren door de laatste compressieslag waar het vliegwiel niet meer doorheen komt.

Impeller verwijder je met een (hoe raad je het!) waterpomptang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 15:36 #1294666

Zitten ze zo NADAT de motor gedraaid heeft???? Dat is niet normaal.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 15:48 #1294668

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Baasklusje schreef :
Zitten ze zo NADAT de motor gedraaid heeft???? Dat is niet normaal.

Mee eens, dit ziet er helemaal niet goed uit. Het rubber rond de kern is vervormd en geweken. Duidelijk zichtbare slijtage waar de impeller het afsluitende plaatje raakt..
Mogelijk heeft deze impeller een paar minuten gedraaid zonder wateraanvoer.

Maar je gaat een nieuwe monteren en dan kun je de schoepen wèl allemaal de goed kant op zetten.

Elke aansluiting is hier de aanvoerkant?
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 15:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 16:23 #1294674

Rondom die bus ziet deze impeller er idd niet fris uit. Sowiezo vervangen: zal wel >2 jaar terug zijn?

Ik heb op mijn boten wel af en toe een paar schoepjes in “de verkeerde richting” aangetroffen. Door wat ik al schreef: normaal draait deze pomp rechtsom, maar bij stoppen motor heeft motor hier zo’n 50 gr teruggestuiterd tegen de laatste compressieslag in (waar ie niet doorheen kwam). Hoe minder cilinders, hoe eerder dit effect. De 2 nét vrijlopende schoepjes zijn daardoor klem gelopen in de vernauwing.



Maar wel vernieuwen dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 17:41 #1294680

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Ook bij de 4 cilinder bij ons aan boord staat er altijd wel 1 schoepje de verkeerde kant op. Inderdaad door het terugdraaien van de motor tegen de compressie in.

De tubetjes die bij de impellers zitten, als ze er zitten natuurlijk, bevatten glycerine. Lekker dun spul. Je smeert er de schoepjes maar ook het huis lekker mee in. Dan loopt ie gesmeerd als de impeller voor de 1ste keer nog droog loopt omdat hij dan nog lucht moet "wegwerken".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 18:02 #1294683

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Heb de impeller eruit en die ziet er verder goed uit. Het huis ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 18:14 #1294684

Goed zo. Als je straks het dekseltje van het pompbuis er weer opzet, eerst de schroefboutjes er allemaal erin, los aangedraaid, op het laatst beurtelings steeds een stukje vaster, eerst boutje één (willekeurig), dan het boutje er recht tegenover, dan een volgende boutje daar schuin tegenover, tot je ze allemaal gelijkmatig hebt aangeschroefd. Vast is vast, dicht is dicht. Na proefdraaien nog even controleren.

Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 18:45 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 21:49 #1294734

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Wadloper schreef :
Baasklusje schreef :
Zitten ze zo NADAT de motor gedraaid heeft???? Dat is niet normaal.

Mee eens, dit ziet er helemaal niet goed uit. Het rubber rond de kern is vervormd en geweken. Duidelijk zichtbare slijtage waar de impeller het afsluitende plaatje raakt..
Mogelijk heeft deze impeller een paar minuten gedraaid zonder wateraanvoer.

Maar je gaat een nieuwe monteren en dan kun je de schoepen wèl allemaal de goed kant op zetten.

Elke aansluiting is hier de aanvoerkant?

Aanvoerkant is op de foto van onder. Ik vind de richting zoals ze op de handleiding van de motor staan niet heel vanzelfsprekend, dus ik hou de richting aan zoals de meeste schoepen op de foto staan.
Verder heb ik voor de zekerheid zo’n speciaal tubetje bij de watersportwinkel gekocht.

Het huis en de afsluiting zien er na schoonmaken toch redelijk goed uit
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 21:50 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 12 juni 2021 22:04 #1294735

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Nachtvlinder schreef :
Rondom die bus ziet deze impeller er idd niet fris uit. Sowiezo vervangen: zal wel >2 jaar terug zijn?

Ik heb op mijn boten wel af en toe een paar schoepjes in “de verkeerde richting” aangetroffen. Door wat ik al schreef: normaal draait deze pomp rechtsom, maar bij stoppen motor heeft motor hier zo’n 50 gr teruggestuiterd tegen de laatste compressieslag in (waar ie niet doorheen kwam). Hoe minder cilinders, hoe eerder dit effect. De 2 nét vrijlopende schoepjes zijn daardoor klem gelopen in de vernauwing.



Maar wel vernieuwen dus

Nee, de oude eigenaar heeft de impeller elk jaar vervangen. En dat geloof ik ook wel als ik zie hoe netjes de boot verder is. De motor heeft zolang ik hem ken (niet zo heel lang) goed gelopen.
Ik denk dat het bruinige wat je op het aansluitvlak van het afdekplaatje ziet de pakking is.
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 22:04 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 04:03 #1294748

Begrijp ik goed dat je verder gaat met deze impeller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 05:46 #1294754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
fpb10 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Maar wel vernieuwen dus

Nee, de oude eigenaar heeft de impeller elk jaar vervangen. En dat geloof ik ook wel als ik zie hoe netjes de boot verder is. De motor heeft zolang ik hem ken (niet zo heel lang) goed gelopen.
Ik denk dat het bruinige wat je op het aansluitvlak van het afdekplaatje ziet de pakking is.

Elk jaar vervangen of niet; de huidige impeller ziet er rond de kern niet goed uit. Er is daar het nodige vervormd, mogelijk omdat het een keer goed warm is geworden. En als de vorige eigenaar elk jaar heeft vervangen, hoe lang zit deze er dan in?

Qua pakking: het lijkt erop dat de afdichting van plaatje op huis hier wordt geregeld door een rubber ring. Wat dat bruingele is, waar je over spreekt, weet ik niet. Geen pakking, denk ik.

Als ik mijn eigen impeller zo zou aantreffen, zou ik geen moment twijfelen: vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 06:04 #1294759

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
zeker vervangen en iemand die de boot netjes houdt is nog geen monteur ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 07:19 #1294771

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
En bij mij zit daar een papieren pakking.
Als die rubber ring niet origineel maar te dik is, geeft dit de impeller speling wat misschien die rare vervorming zou kunnen verklaren rond de as?

Of verkoop ik nu onzin..



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 07:21 #1294772

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Wadloper schreef :
fpb10 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Maar wel vernieuwen dus

Nee, de oude eigenaar heeft de impeller elk jaar vervangen. En dat geloof ik ook wel als ik zie hoe netjes de boot verder is. De motor heeft zolang ik hem ken (niet zo heel lang) goed gelopen.
Ik denk dat het bruinige wat je op het aansluitvlak van het afdekplaatje ziet de pakking is.

Elk jaar vervangen of niet; de huidige impeller ziet er rond de kern niet goed uit. Er is daar het nodige vervormd, mogelijk omdat het een keer goed warm is geworden. En als de vorige eigenaar elk jaar heeft vervangen, hoe lang zit deze er dan in?

Qua pakking: het lijkt erop dat de afdichting van plaatje op huis hier wordt geregeld door een rubber ring. Wat dat bruingele is, waar je over spreekt, weet ik niet. Geen pakking, denk ik.

Als ik mijn eigen impeller zo zou aantreffen, zou ik geen moment twijfelen: vervangen.

Hij gaf aan dat deze weer aan vervanging toe was, dus dat zal ik doen.
De impeller heeft geen beschadigingen en ziet er als nieuw uit nu ik hem uit z’n huis heb. Toch zal ik er een nieuwe inzetten en het huis eerst met een tandenborstel reinigen. Ik denk dat je gelijk hebt over dat het bruingele niet een pakking is. Nu moet ik zeggen dat alles op de foto ook viezer lijkt dan in werkelijkheid. Er lag naast een reserve impeller namelijk ook een reserve pakking vandaar mijn gedachte.

Dus geen pakking gebruiken wanneer ik een O-ring heb?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 07:24 #1294774

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
dolder schreef :
En bij mij zit daar een papieren pakking.
Als die rubber ring niet origineel maar te dik is, geeft dit de impeller speling wat misschien die rare vervorming zou kunnen verklaren rond de as?

Of verkoop ik nu onzin..



Gepost met de officiële Zeilersforum-app


Daar ben ik wel benieuwd naar...
Nu zit er in de afdekplaat wel een groefje voor de ring dacht ik. Zal straks nog eens kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 07:58 #1294778

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
fpb10 schreef :
dolder schreef :
En bij mij zit daar een papieren pakking.
Als die rubber ring niet origineel maar te dik is, geeft dit de impeller speling wat misschien die rare vervorming zou kunnen verklaren rond de as?

Of verkoop ik nu onzin..


Daar ben ik wel benieuwd naar...
Nu zit er in de afdekplaat wel een groefje voor de ring dacht ik. Zal straks nog eens kijken

Op de foto bij deze pots:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ler-smeervet#1294734
is de o-ring verwijderd en is te zien dat er in de flens van de pomp een groef zit, waar de ring in past. Die o-ring is origineel. het afdekplaatje zit maar met drie schroeven vast en een dunne pakking werkt hier mogelijk niet goed. De o-ring kan verder worden samengedrukt.
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 07:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 08:08 #1294781

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Check.

Ik had de groef niet gezien. Ja, dan dus wel rubber o ring en geen papieren pakking.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller smeervet 13 juni 2021 08:19 #1294785

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Het plaatje moet met onderstaande schroef vastgedraaid worden. Volgens mij is dat iets meer dan handvast zoals ik begreep, maar had een waterpomptang nodig om de drie los te krijgen
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 juni 2021 08:21 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl