Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lood accu

Lood accu 17 okt 2022 09:14 #1430573

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Goedendag mede zeilers,

Ik heb al rond gekeken maar kan er niks over vinden.
Ik heb totaal 4 accu's aan boord 100 amp boegschroef 100 amp startaccu en 2 x 180 amp huishoud accu.
Deze wil ik graag monitoren waarmee kan dat het eenvoudigs.

De Huishoudaccu's staan parallel geschakeld kan ik per accu bekijken of alleen als een set.

Wat wil ik weten de spanning / laad niveau dit is voldoende wanneer de accu leeg is en zo maakt me dart niet veel uit, gaat erom dat ik max 50% ontlaad en daarna de boel oplaad en of stop met stroom gebruiken.

Met vriendelijke groeten,
Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 10:37 #1430614

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Batterij monitor van Victron o.i.d. Van aliexpress kan ook.

Als de accu's parallel staan, kan je ze niet apart meten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 10:55 #1430620

De huidhoud accu groep als één geheel meten via idd bv een Victron (smart) shunt.

Boegschroef en startaccu gebruik je maar af en toe, daar zou ik tevreden zijn met een goedkoop voltmetertje die het voltage aangeeft waarmee je de laadstatus kunt inschatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 11:35 #1430627

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Duidelijk nu heb ik gevonden Victron Battery Monitor BMV-702 of de 700 maar nu is de shunt 500 A wat betekent dat. met de 702 zou ik ook de start accu kunnen pakken zitten bij elkaar.

Ik wil volgende huishoudaccu's monitoren bosch type L 5077 180A semi tractie start 1000 a .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 11:41 #1430629

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
500A is prima, daar kun je overheen starten zonder issues mocht dat een keer nodig zijn.

Bij sommige goedkope accumonitoren is dat wel eens minder. Ik heb ze wel eens van max. 50A gezien Dat is voor huishoud nog wel genoeg maar eventueel starten moet je dan buiten de shunt om doen.

De meeste accumonitoren die ook de start accu bekijken, laten daar van alleen de spanning zien. Wat op zich OK is maar ook met een los voltmetertje kan.
Laatst bewerkt: 17 okt 2022 11:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 11:49 #1430630

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Bedankt duidelijk klopt de tweede accu (start) alleen voltage maar dat is voldoende.
de 702 is nu in de aanbieding hier in de buurt ga ik die maar even halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 12:19 #1430637

Ik ben bepaald geen fan van de kleine ronde Victron schermpjes, qua afleesbaarheid op een bescheiden bootafstandje. Als je hun SmartShunt koopt (+/- 125,-) dan kun je alles volgen via bluetooth op je smartphone. Maar dan mis je wel weer een schermpje, 't blijft een compromis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 12:50 #1430647

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik kende de voordelen van de app nog niet en heb dus ook die schermpjes gekocht. Later de Bluetooth dongeltjes er bij gekocht. Kijkt inderdaad een stuk prettiger.
In die zin is de smartshunt een mooie oplossing. Ook als je geen schermpjes wil inbouwen.

Voordeel van de schermpjes is dat je er een alarm op kan instellen. Bij mij gaat het ding piepen bij onderspanning.
Laatst bewerkt: 17 okt 2022 12:52 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 15:48 #1430695

De 712 heeft beide: schermpje én BT…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 17:45 #1430717

Nachtvlinder schreef :
De 712 heeft beide: schermpje én BT…

Verhip! Die wil je dan eigenlijk. Ik blijf alleen niet snappen waarom Victron zo halsstarrig aan dat jaren ‘80 frummelschermpje blijft vasthouden. Dat Nasa ding kijkt tig keer fijner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 18:02 #1430719

Sunshine 36 schreef :
Nachtvlinder schreef :
De 712 heeft beide: schermpje én BT…

Verhip! Die wil je dan eigenlijk. Ik blijf alleen niet snappen waarom Victron zo halsstarrig aan dat jaren ‘80 frummelschermpje blijft vasthouden. Dat Nasa ding kijkt tig keer fijner.
En dan NOG meer op die schermpjes zitten turen.
Wordt erg vervelend...............zit je ergens te borrelen: " ff naar mijn accu's kijken."
Daar wordt je toch niet goed van. :sick: :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 17 okt 2022 19:29 #1430737

FriendlySailor schreef :
Sunshine 36 schreef :
Nachtvlinder schreef :
De 712 heeft beide: schermpje én BT…

Verhip! Die wil je dan eigenlijk. Ik blijf alleen niet snappen waarom Victron zo halsstarrig aan dat jaren ‘80 frummelschermpje blijft vasthouden. Dat Nasa ding kijkt tig keer fijner.
En dan NOG meer op die schermpjes zitten turen.
Wordt erg vervelend...............zit je ergens te borrelen: " ff naar mijn accu's kijken."
Daar wordt je toch niet goed van. :sick: :sick:

U schetst een uiterste. Het is toch ook fijn áls je dan een keer wilt kijken dat je dat van een afstandje kan doen? Mijn ogen zijn notoir slecht, misschien ligt het daar aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 14 nov 2022 14:38 #1437549

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
In de tussentijd een Victron Smart shunt gemonteerd om de HH accu te monitoren nu zijn dit 2 accu's van 180 amp per stuk parallel geschakeld. Wat kan ik als best instellen in de shunt 180 Amp en 100% = dan in werkelijkheid 50% leeg of toch gewoon 360 amp of maakt dat niet uit.
Staat nu op 360 amp en bij een voltage van 12.22 is de melding 76% Vol terwijl volgens de tabel het 60% zou moeten zijn vandaar mijn vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 14 nov 2022 15:01 #1437553

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Uiteraard gewoon op 360 Ah instellen. (het is Ampere-uur, niet Ampere, trouwens)

Tabel? Welke tabel bedoel je? Zo'n tabel is vrijwel zeker een benadering.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 12:46 #1437885

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Ik gebruik 'de goedkope manier' om m'n huishoud accu niet te ver te ontladen.
Ik weet ( heb ooit eens opgezocht) wat de relatie is tussen momentele accuspanning en ontlading. Kort gezegd; de accu spanning mag niet - constant- onder de 12,1 V komen. Die 12,1 V komt namelijk overeen met 50% ontladen. (google op 'ontladingstabel accu' en je ziet wat ik bedoel)

Die 12,1 V is makkelijk in de gaten te houden. Door een aparte Voltmeter of, zoals ik nu doe, via de display van m'n dieselkachel. Die kan je namelijk ook de accuspanning ipv tijd of temperatuur laten weergeven.
Ik heb voor de zekerheid wel meerdere malen het verschil gemeten tussen wat de display aangeeft en wat de daadwerkelijke spanning op de polen van de accu is (zit bij mij 0,2V verschil tussen).

Op die manier heb ik dus geen aparte accu monitor nodig. Ik houd gewoon constant de accu spanning in de gaten. ( en ja, ik weet dat tijdens piekbelasting de accu spanning verder daalt, het gaat dan ook om de constante spanning).

Doe dit al jaren en het werkt goed en goedkoop. Ik doe al 6 jaar met m'n loodaccu (service accu)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 13:04 #1437891

tuur schreef :
Ik gebruik 'de goedkope manier' om m'n huishoud accu niet te ver te ontladen.
Ik weet ( heb ooit eens opgezocht) wat de relatie is tussen momentele accuspanning en ontlading. Kort gezegd; de accu spanning mag niet - constant- onder de 12,1 V komen. Die 12,1 V komt namelijk overeen met 50% ontladen. (google op 'ontladingstabel accu' en je ziet wat ik bedoel)

[...]

Het enige probleem hiermee is dat de waarden in die tabel 'in rust' zijn- en dat kan zomaar betekenen dat je pas relevante waarden meet als je accu een halfuurtje niets gedaan heeft (alle gebruikers afgekoppeld). Dan ben ik vaak al niet meer aan boord :laugh:

Voor mij is de Ali accu monitor de budget oplossing. (ongeveer deze: www.aliexpress.us/item/2255800540157919.html) Vast nog steeds niet zo goed als een Victron ding, maar hij meet tenminste stroom uit / stroom in tegen een ingestelde capaciteit. Alleen gaat de backlight automatisch aan, dus moet ie in een kastje :P
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 15 nov 2022 13:07 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 13:22 #1437894

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Maarten-IW31 schreef :
tuur schreef :
Ik gebruik 'de goedkope manier' om m'n huishoud accu niet te ver te ontladen.
Ik weet ( heb ooit eens opgezocht) wat de relatie is tussen momentele accuspanning en ontlading. Kort gezegd; de accu spanning mag niet - constant- onder de 12,1 V komen. Die 12,1 V komt namelijk overeen met 50% ontladen. (google op 'ontladingstabel accu' en je ziet wat ik bedoel)

[...]

Het enige probleem hiermee is dat de waarden in die tabel 'in rust' zijn- en dat kan zomaar betekenen dat je pas relevante waarden meet als je accu een halfuurtje niets gedaan heeft (alle gebruikers afgekoppeld). Dan ben ik vaak al niet meer aan boord :laugh:

Voor mij is de Ali accu monitor de budget oplossing. (ongeveer deze: www.aliexpress.us/item/2255800540157919.html) Vast nog steeds niet zo goed als een Victron ding, maar hij meet tenminste stroom uit / stroom in tegen een ingestelde capaciteit. Alleen gaat de backlight automatisch aan, dus moet ie in een kastje :P
Dat licht kun je uitzetten. zie de Q&A in jouw link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 13:28 #1437896

Zeerover schreef :
[...]Dat licht kun je uitzetten. zie de Q&A in jouw link

Huh, gebruik dit ding al jaren, nog nooit eerder gezien! ('handleiding' zegt er niets over) Volgende keer op de boot maar eens proberen want ding geeft echt een bak licht!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 14:05 #1437900

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
tuur schreef :
Ik gebruik 'de goedkope manier' om m'n huishoud accu niet te ver te ontladen.
Ik weet ( heb ooit eens opgezocht) wat de relatie is tussen momentele accuspanning en ontlading. Kort gezegd; de accu spanning mag niet - constant- onder de 12,1 V komen. Die 12,1 V komt namelijk overeen met 50% ontladen. (google op 'ontladingstabel accu' en je ziet wat ik bedoel)

Die 12,1 V is makkelijk in de gaten te houden. Door een aparte Voltmeter of, zoals ik nu doe, via de display van m'n dieselkachel. Die kan je namelijk ook de accuspanning ipv tijd of temperatuur laten weergeven.
Ik heb voor de zekerheid wel meerdere malen het verschil gemeten tussen wat de display aangeeft en wat de daadwerkelijke spanning op de polen van de accu is (zit bij mij 0,2V verschil tussen).

Op die manier heb ik dus geen aparte accu monitor nodig. Ik houd gewoon constant de accu spanning in de gaten. ( en ja, ik weet dat tijdens piekbelasting de accu spanning verder daalt, het gaat dan ook om de constante spanning).

Doe dit al jaren en het werkt goed en goedkoop. Ik doe al 6 jaar met m'n loodaccu (service accu)

Dit is de simpelste en ook correcte manier.
2 opmerkingen:
A. Die 12,1V @ 50% ontlading is accu soort en fabrikant afhankelijk. Kijk dat dus na. Wij bijvoorbeeld houden 12,4V aan als 1e ondergrens. Met andere woorden, komr het voltage op 12,4 beginnen we te plannen: wanneer gaat de genset aan. Dat hangt ook af van grootverbruikers tijdstip op de dag, bijvoorbeekd koken. Dan zijn we én aan het laden én hebben we "gratis 220V" voor kookaktiviteiten. Is het voltage intussen gezakt tot 12,2V, dan gaat de genset sowieso aan. Bij 12,1V zijn er al rode oortjes van schaamte: niet opgelet!
B. Eigenlijk is deze "rustspanning" om in de tabel op te zoeken pas bereikt na 4 uur "van het stroom af". Met andere woorden, na 4 uur onbelast wachten is het voltage weer een beetje opgekrabbeld tot iets hogere waarde. Maar in de praktijk volstaat het momentane voltage ook onder een kleine belasting, zeg 1A. Het voltage dat dan de accu weergeeft is iets lager dan de rustspanning, je gaat iets eerder weer laden. Je zit zo altijd aan de veilige kant, beter iets te vroeg weer laden dan te laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 14:35 #1437909

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Exact. Als je de spanning in de gaten houdt tijdens gebruik en dat niet onder de 12,2 / 12,1 V laat komen zit je altijd goed. Dit omdat de spanning iets stijgt als de accu in rust is.
Daarom durf ik deze methode ook toe te passen. Wederom: piekbelasting daar gelaten (bijvoorbeeld: bij dieselkachel aanzetten zal de spanning wel onder de 12,1 komen door de gloeistift. Dit is echter maar van korte duur)__.
Laatst bewerkt: 15 nov 2022 14:36 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 15:09 #1437916

maar... is dit ook de goedkope manier, vergeleken met de kosten van een accumonitor van de Ali..?..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 15 nov 2022 16:10 #1437927

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
marcs schreef :
In de tussentijd een Victron Smart shunt gemonteerd om de HH accu te monitoren nu zijn dit 2 accu's van 180 amp per stuk parallel geschakeld. Wat kan ik als best instellen in de shunt 180 Amp en 100% = dan in werkelijkheid 50% leeg of toch gewoon 360 amp of maakt dat niet uit.
Staat nu op 360 amp en bij een voltage van 12.22 is de melding 76% Vol terwijl volgens de tabel het 60% zou moeten zijn vandaar mijn vraag.

Uit die 76%, terwijl de accu in werkelijkheid 60% is, blijkt dat de accumonitor maar wat probeert te gissen.
Als ik het draadje goed interpreteer dan zijn het "oude" accu's met nieuwe monitor. De "nieuw" capaciteit van 360Ah is er al niet meer. De oude accu's zijn al 16% capaciteit kwijt.
Rekensommetje:
100-76=24%.
24% van 360Ah is 86Ah.
60% van 360Ah is 216Ah
216+86=302Ah
302 is 84% van 360
Dus je hebt nog maar een accu capaciteit van 302Ah
Als je de monitor op 302 max capaciteit zet dan zullen de monitor en jouw tabel weer gelijk lopen.
Het is niet anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 16 nov 2022 07:37 #1438041

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
Ronaldl nee de aanname klopt niet accu's zijn gloednieuw een paar weken oud zijn slecht 2 maal opgeladen kan zijn dat ze nog niet optimaal functioneren. Maar ik zal het in de gaten houden en de capaciteit aanpassen mocht dat nodig zijn had hier nog niet aan gedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 21 nov 2022 10:16 #1439231

Aan de kenners: Ik heb mn accus weer thuis staan, en was benieuwd naar de algemene staat.
Is er een manier om te testen hoe goed of hoe verouderd mijn Victron onderhoudsvrije AGM accus zijn?

Ik zat te denken om een accumonitor aan te sluiten op de accu tijdens een gecontroleerde belasting. Dan weet ik na een bepaalde tijd redelijk preceis hoeveel Ah er gebruikt is. Daarna moet ik zien te achterhalen wat het laadpercentage nog is- dus ik dacht aan de eerder genoemde spannignstabellen. maar daar zie ik verschillende varianten van?
Deze:



is net iets anders dan deze:



Welke geldt nu voor een AGM accu? (op de Victron site vind ik hier helaas geen info) Of is er een beter manier om dit te testen?

Ik hoef niet op de miliampere-seconde te weten hoe het ervoor staat, maar een ongeveer idee zou wel fijn zijn.

Dank alvast!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 10:17 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood accu 21 nov 2022 14:36 #1439283

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Maarten-IW31 schreef :
Aan de kenners: Ik heb mn accus weer thuis staan, en was benieuwd naar de algemene staat.
Is er een manier om te testen hoe goed of hoe verouderd mijn Victron onderhoudsvrije AGM accus zijn?

Ik zat te denken om een accumonitor aan te sluiten op de accu tijdens een gecontroleerde belasting. Dan weet ik na een bepaalde tijd redelijk preceis hoeveel Ah er gebruikt is. Daarna moet ik zien te achterhalen wat het laadpercentage nog is- dus ik dacht aan de eerder genoemde spannignstabellen. maar daar zie ik verschillende varianten van?
Deze:



is net iets anders dan deze:



Welke geldt nu voor een AGM accu? (op de Victron site vind ik hier helaas geen info) Of is er een beter manier om dit te testen?

Ik hoef niet op de miliampere-seconde te weten hoe het ervoor staat, maar een ongeveer idee zou wel fijn zijn.

Dank alvast!
Deze tabellen zijn een indicatie van de laadtoestand SOC van de accu wanneer deze niet aangesloten is geweest voor een periode langer dan 10u aan een laad of ontlaad stroom. De staat van de accu kan alleen getest worden door een conductance tester welke ook de staat SOH kan meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl