tuur schreef :
Ik gebruik 'de goedkope manier' om m'n huishoud accu niet te ver te ontladen.
Ik weet ( heb ooit eens opgezocht) wat de relatie is tussen momentele accuspanning en ontlading. Kort gezegd; de accu spanning mag niet - constant- onder de 12,1 V komen. Die 12,1 V komt namelijk overeen met 50% ontladen. (google op 'ontladingstabel accu' en je ziet wat ik bedoel)
Die 12,1 V is makkelijk in de gaten te houden. Door een aparte Voltmeter of, zoals ik nu doe, via de display van m'n dieselkachel. Die kan je namelijk ook de accuspanning ipv tijd of temperatuur laten weergeven.
Ik heb voor de zekerheid wel meerdere malen het verschil gemeten tussen wat de display aangeeft en wat de daadwerkelijke spanning op de polen van de accu is (zit bij mij 0,2V verschil tussen).
Op die manier heb ik dus geen aparte accu monitor nodig. Ik houd gewoon constant de accu spanning in de gaten. ( en ja, ik weet dat tijdens piekbelasting de accu spanning verder daalt, het gaat dan ook om de constante spanning).
Doe dit al jaren en het werkt goed en goedkoop. Ik doe al 6 jaar met m'n loodaccu (service accu)
Dit is de simpelste en ook correcte manier.
2 opmerkingen:
A. Die 12,1V @ 50% ontlading is accu soort en fabrikant afhankelijk. Kijk dat dus na. Wij bijvoorbeeld houden 12,4V aan als 1e ondergrens. Met andere woorden, komr het voltage op 12,4 beginnen we te plannen: wanneer gaat de genset aan. Dat hangt ook af van grootverbruikers tijdstip op de dag, bijvoorbeekd koken. Dan zijn we én aan het laden én hebben we "gratis 220V" voor kookaktiviteiten. Is het voltage intussen gezakt tot 12,2V, dan gaat de genset sowieso aan. Bij 12,1V zijn er al rode oortjes van schaamte: niet opgelet!
B. Eigenlijk is deze "rustspanning" om in de tabel op te zoeken pas bereikt na 4 uur "van het stroom af". Met andere woorden, na 4 uur onbelast wachten is het voltage weer een beetje opgekrabbeld tot iets hogere waarde. Maar in de praktijk volstaat het momentane voltage ook onder een kleine belasting, zeg 1A. Het voltage dat dan de accu weergeeft is iets lager dan de rustspanning, je gaat iets eerder weer laden. Je zit zo altijd aan de veilige kant, beter iets te vroeg weer laden dan te laat.