Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boegschroef

Boegschroef 25 okt 2023 10:19 #1518413

een paar geleden zag ik een zeilboot met waterjets ipv een boegschroef.....cosmetisch en dynamisch heel mooi en het werkte ook nog goed.
Constructie erg simpel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 10:25 #1518416

De Optimaal schreef :
....waterjets......

Het werkt, maar met een rendement van likmevessie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 10:29 #1518420

daarom werkte het ook zo goed...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 11:41 #1518444

Jeroen-Pion schreef :
holtere schreef :
I.p.v. een bubbel er voor is een deuk erachter wel een fraaiere oplossing.

Op polyester schip met een tunnelbuis ?

Praktisch onuitvoerbaar. Of je moet een hele dikke romp hebben ;)

Hoezo. Net als bij staal zul je voor een deukje ter plekke de romp wat moeten modificeren. Heeft niets met dikte te maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 12:08 #1518450

Noballast schreef :
Jeroen-Pion schreef :
holtere schreef :
I.p.v. een bubbel er voor is een deuk erachter wel een fraaiere oplossing.

Op polyester schip met een tunnelbuis ?

Praktisch onuitvoerbaar. Of je moet een hele dikke romp hebben ;)

Hoezo. Net als bij staal zul je voor een deukje ter plekke de romp wat moeten modificeren. Heeft niets met dikte te maken.

Van voren af gezien moet in de achterkant van de tunnel buis een ronde hap uit en die moet je in de romp naar achteren meelaten lopen naar nul . En het is geen hapje maar een hap.

Succes met in lamineren in een bootje waar ruimte amper aanwezig is omdat enigszins goed uit te voeren.

Spoiler aan de voorzijde is veel makkelijker :whistle:
Laatst bewerkt: 25 okt 2023 12:09 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 12:16 #1518451

Profiel aan voorzijde en aan de buitenkant romp is de standaard , hoe het eruit ziet boeit niet echt op de plek... Belangrijk is dat de weerstand minimaal is EN dat de buis goed bevestigd wordt aan de romp (dat gaat heel soms fout). Alleen daarom al lijkt me een hap uit de romp halen voor een "deuk" in de romp in plaats van het standaard profiel op de romp een minder goed idee. Houd het gewoon standaard zoals de professionals het monteren.

Is dat profiel aan de buitenkant romp met epoxy te maken in plaats van lassen? Zo ja, dan zou epoxy mijn voorkeur hebben maar ik ben geen epoxy expert.
Laatst bewerkt: 25 okt 2023 12:23 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 12:30 #1518455

Jeroen-Pion schreef :
Spoiler aan de voorzijde is veel makkelijker :whistle:

Dat klopt, maar je ziet het allebei wel. Ik heb geen idee wat efficiënter kwa stroomlijning zal zijn. De prof kiest iig voor snel en makkelijk ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 12:36 #1518457

Noballast schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Spoiler aan de voorzijde is veel makkelijker :whistle:

Dat klopt, maar je ziet het allebei wel. Ik heb geen idee wat efficiënter kwa stroomlijning zal zijn. De prof kiest iig voor snel en makkelijk ;)

Bij nieuw bouw lijkt het me makkelijker te doen .

En soms en snel makkelijk ook best effectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 12:44 #1518459

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3435
dehler31abc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Berghout-2 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
voeg ik even aan toe dat je zegt ik red het al jaren prima met slechts 10pk Sabb diesel dat geloof ik meteen !.

die levert omgerekend een slordige 750kgf ;)

Ehh??
Met dezelfde rekenmethode die politici gebruiken in verkiezingstijd? Jeweetwel, heel veel beloven voor heel weinig geld.

Geen idee , heb een appje die dat zegt ! als ik PK naar kgf zeg .

Wat zou het dan moeten wezen ? :unsure:


kgf is geen eenheid van vermogen maar van kracht... Dat is niet hetzelfde.

Precies. Wordt ook duidelijk in het app-tje aangegeven (kgf.m)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 12:56 #1518462

kgf m is eenheid voor moment maar ook dat is wat anders dan vermogen. Kgf wordt vaak gebruikt bij boegschroeven en is een eenheid van kracht maar eigenlijk net als het gebruik van kg (massa) voor breeksterkte lijnen zou je heel strikt gesproken kunnen zeggen dat zodra het over andere krachten gaat dan gewicht (ook een kracht) je het beter gewoon in Newton zou kunnen uitdrukken. 1 kgf is 9.8N bijvoorbeeld.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Kilogramkracht
Laatst bewerkt: 25 okt 2023 13:10 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 13:52 #1518480



…Maar zonder het toetental te specificeren kun je vermogen niet omrekenen naar moment. Geen idee wat die app doet, maar dit scherm is onzin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 15:11 #1518498

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16631
Jeroen-Pion schreef :
holtere schreef :
I.p.v. een bubbel er voor is een deuk erachter wel een fraaiere oplossing.

Op polyester schip met een tunnelbuis ?

Praktisch onuitvoerbaar. Of je moet een hele dikke romp hebben ;)

Nee hoor, je moet allen kunnen lamineren in plaats van prakken met plamuur ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 15:15 #1518500

holtere schreef :
Jeroen-Pion schreef :
holtere schreef :
I.p.v. een bubbel er voor is een deuk erachter wel een fraaiere oplossing.

Op polyester schip met een tunnelbuis ?

Praktisch onuitvoerbaar. Of je moet een hele dikke romp hebben ;)

Nee hoor, je moet allen kunnen lamineren in plaats van prakken met plamuur ;)

Alles kan maar je haalt maar zo een hap van een cm of 5 eruit , zo dik je je romp niet dus dat zal je ook op moeten lossen cq een mooie gleuf naar achteren in de romp lamineren .

Succes B)

Alles kan ik heb maar een mooie bobbel aan de voorkant gedaan, zelfde effect en stukker sneller en goedkoper en eenvoudiger te doen........

Ieder zijn of haar keuze :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 15:19 #1518502

Nachtvlinder schreef :


…Maar zonder het toetental te specificeren kun je vermogen niet omrekenen naar moment. Geen idee wat die app doet, maar dit scherm is onzin!

We zouden het toch laten ?

Voor je het weet raak je over de toeren ............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 18:46 #1518569

Op het moment zit ik rustig in de toeren, rond maximaal koppel ;)
Laatst bewerkt: 25 okt 2023 18:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 25 okt 2023 18:50 #1518570

Nachtvlinder schreef :
Op het moment zit ik rustig in de toeren, rond maximaal koppel ;)


:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef 04 juni 2024 08:38 #1564098

  • Ruud1960
  • Ruud1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Een update op dit topic: de boegschroef zit erin.
Dank voor de goede tips: de keuze is uiteindelijk toch op een wat zwaarder exemplaar gevallen, met afstandsbediening.

Het is een Vetus 55 kgf geworden (buisdiameter 150 mm). Daar zit flink power in heb ik afgelopen weekeinde kunnen ervaren: de boeg draait moeiteloos tegen een stevige wind op.

Ik zie dat een paar foto's gedraaid zijn geraakt. :blush:





De motor is horizontaal gemonteerd boven de bak van de trimballast. De accu staat daarnaast.
De accu is met 6 mm2 aangesloten op het boordnet via een Victron Orion Smart (18A begrenzing) en ik kan de laadkarakteristiek via een app instellen.



Ook nieuwe anodes zijn aangebracht (aluminium in plaats van zink).

De lekke uitlaat is in de bun vervangen door een deel van rvs. Nu de bun nog schoonmaken en twee keer van Interprotect voorzien, dan is het staal weer goed beschermd, en ik ben van die vieze roetbende af.

Laatst bewerkt: 04 juni 2024 09:48 door Noballast. Reden: Foto’s gedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl