My 2cents op het kiezen van ankergerij voor gebruik in een vaargebied van Noorwegen tot Normandie.
- Geen rvs gebruiken, is hier een wat hete discussie over geweest, maar uit persoonlijke ervaring moet ik het echt afraden, ze zijn veel gevoeliger voor breuk.
- 50m is het minimum wat ik zou aanraden voor Noorwegen, in Normandie kun je uit de voeten met wat minder,
- De nieuwe generatie ankers zoals Vulcan, Rocna, Spade etc zijn allemaal goede ankers, maar ben je er van bewust dat wonder ankers niet bestaan. De website van Peter Smith is een goede handleiding voor het MINIMUM anker gewicht wat je zou moeten kiezen om wat slecht weer achter anker uit te kunnen rijden,
- Als je geld wilt besparen kun je ook oudere modellen ankers kopen, maar die moeten meestal een (paar) maatje groter gekozen worden om dezelfde houdkracht te krijgen,
- Alleen ketting werkt veel prettiger en sneller als je vaak ankerop gaat en je boot ligt met slecht weer ook wat rustiger achter het anker,
- Ketting stuwfactor is hierboven al genoemd, maar er werd niet bij vermeld dat een ankerketting in een piramide vormige stapel naar beneden valt, een lage kettingbak met een grote 'vloer' kan voor hetzelfde volume veel minder ketting kwijt als een hoge kettingbak met een klein vloer oppervlak. Tenzij je telkens de ketting stapel wilt omduwen is dit echt iets om rekening mee te houden. De meeste kettingbakken die in een voorpunt zitten kunnen minder dan 20% van hun volume zelfstouwend aan ankerketting kwijt.
- 8mm ketting lijkt me goed voor jullie boot. Gewicht van de boot doet er weinig tot niets toe voor het bepalen van de ankerketting sterkte, windvang en lateraal oppervlak zijn factoren die veel meer invloed hebben dan gewicht,
- Indien je 50m 8mm ketting niet in de ankerbak kwijt kunt dan kun je overwegen om een dunnere maat G4 of G6 ketting te nemen.
- De slijtage in de ankerketting die 3Noreen eerder aanhaalde vind ook echt plaats, echter in mijn ervaring lijkt dit vooral in het eerste stuk te zijn, laten we zeggen de eerste 10m. Zelf heb ik mijn ketting lang genoeg gekozen om die 10m er na een x aantal jaren gewoon af te slijpen en dan met een nieuw begin verder te gaan.
- Op jullie formaat boot is het te overwegen om een handbediende ankerlier te plaatsen, die wegen minder, kosten minder en zijn goed te doen. Ankerop gaat wel iets langzamer als met een elektrische lier, maar dat is meestal geen probleem. Plaats je wel een elektrische lier, probeer dan een plaats te vinden waarbij de motor niet in de kettingbak hangt maar in de (voor)kajuit. Een kettingbak is een natte plek waar zich veel zout en vuil ophoopt. Een elektrische motor bestaat uit vele verschillende metalen die contact met elkaar hebben en waar je dan ook nog eens stroom doorheen jaagt, perfecte omstandigheden voor zeer snelle roestvorming.
Anyway, dit is slechts mijn mening gebaseerd op de ervaringen die ik over de jaren opgedaan heb. Vraag 100 zeilers om een mening en je krijgt 110 verschillende meningen die elkaar vaak tegen spreken. Voeg daar aan toe dat er geen onderwerp is waar de meningen zo verschillen als over ankeren en je krijgt een draadje als deze.