Ilex schreef :
Als ik het goed heb, kon jij toekomen met een 55kg. Volgens tabel vraagt dat 12mm ketting.
Toch 'durf' jíj het aan voor 10mm te kiezen.
Is de tabel veel te voorzichtig?
Ik denk dat ik gewoon probeer te begrijpen waar de gegevens vandaan komen
![:unsure: :unsure:](/media/kunena/emoticons/unsure.png)
Kijk ik nu naar ankergewicht of bootgewicht...
Sorry voor de vertraging, het is een beetje druk geweest hier.
Dit is niet de oorspronkelijke tabel die Rocna 15-20 jaar geleden opgesteld heeft toen ze net begonnen met het verkopen van deze ankers. Met de oude tabel kwam je op aanzienlijk zwaardere exemplaren uit. Volgens deze kan ik met een 33kg exemplaar met 10mm ketting uit de voeten. In realiteit weet ik zeer zeker dat die 33kg voor mijn manier van varen niet genoeg is. Oorspronkelijk was de tabel opgezet voor wereldvaarders die van de gebaande paden afgingen, daar heeft Peter Smith de gehele marketing op gebaseerd. Dat is echter wat overdreven voor 99% van de zeilers. Dus ik denk dat ze een nieuwe tabel hebben opgesteld waarmee ze met aanzienlijk lichtere ankers op de proppen komen. 33kg vs 55kg lijkt niet zo heel veel, maar we hebben het over ongeveer een vijf tot achtvoud in houdkracht. In het verschil tussen deze ankers.
Ik heb zelf voor een 10mm gekozen omdat je ergens een zwakke schakel moet hebben. Een groot anker zorgt ervoor dat je blijft liggen op zeer slechte ankergrond, maar een ketting die benodigd is om een anker uit goede ankergrond te trekken zou zeer zwaar over gedimensioneerd zijn als je een anker gebruikt wat veel te groot is. Daarnaast durf ik ook te stellen dat het boegbeslag van 99.9% van de boten die op zee rondvaren volledig aan gort getrokken worden voor de ketting breekt. In beide situaties ben je het anker en de ketting kwijt. Een ketting en een anker is duur, maar zijn vervangbaar, schade aan de boot is meestal aanzienlijk moeilijker en duurder op te lossen en heeft bijna altijd ernstige gevolgen voor de voorstag bevestiging en dus de veiligheid van je tuigage. Even er vanuit gaande dat je uberhaubt nog zeilen kunt als je in zo'n situatie terecht komt.
Terug naar de mythe van het gewicht en de invloed van de boot op het anker. Als je het echt gaat uitrekenen dan doet gewicht misschien voor 2 tot 5% mee in het geheel, en is dus volledig te verwaarlozen. Verreweg de grootste invloed is de windvang, en dan niet alleen recht van voren, maar ook de windvang van opzij, je giert namelijk achter je anker. Windvang van opzij doet ongeveer voor 30% mee op de totale windvang. Mast hoogte en het al dan niet hebben van rolzeilen zijn hier van grootste invloed. Ronde vormen zoals stagen, vallen, masten en opgerolde rolfokken zijn bijna de meest ongunstige vorm voor windweerstand. Probeer maar eens een val strak te houden op een mast van 15m en in 30 knopen wind. Het al dan niet hebben van een rolfok verhoogt de belasting op je anker met zo ongeveer 20-25% op de gemiddelde sloepgetuigde boot.
Zoals Noballast hierboven aangeeft is het ankergewicht voor een trimaran aanzienlijk meer als dat van een monohul van dezelfde lengte en een hoger gewicht.
Een open60 weegt een ton of 10, maar heeft een 8 keer zo zwaar anker nodig als een gemiddelde 42 voets productie boot. Zet een radar mast/arch op je achterdek en de belasting op je anker gaat met 10% omhoog.
Ankerkeuze tabellen maken is dan ook echt onmogelijk. Overigens ben ik wel benieuwd wat voor boot ze in gedachten hadden die 22m lang is en maar 6 ton weegt...
Lloyds, GL, ABS en dergelijke gebruiken reken methoden. Die voor zeilschepen is een vermenigvuldiging van masthoogte, halve bazaan hoogte, vrijboord, breedte, fractie van de lengte, oppervlak van de opbouw en zo nog wat andere zaken. Daar komt dan een anker getal uit. Aan de hand daarvan kun je uitrekenen wat voor anker, ketting, meerlijnen en sleeptros je nodig hebt voor je boot. Ook hier weer speelt het gewicht niet tot nauwlijks mee in de berekening.
Een andere faktor die van (veel) grotere invloed is op de belasting op het anker, is de vorm van de romp. Een volle kop krijgt veel hogere golfbelasting (schok belasting) op de ketting, terwijl zo'n scandinavisch scheermes bijna volldig stil licht zonder te bokken. Een boot met weinig lateraal oppervlak giert veel meer achter het anker dan een boot met een groot lateraal oppervlak en komt dus ook veel vaker dwars op de wind te liggen met de extra belasting van oa afstoppen vandien.
Houd er met de keuze van een anker rekening mee dat je de omstandigheden van de advies tabel in acht neemt. Als je in de hoge breedten wilt rond gaan neuzen (Noord Noorwegen valt daar ook onder) dan zijn de meeste tabellen niet geschikt. De meeste gaan maar tot 45 of 50 knopen wind, inclusief die van de grote jongens van Lloyds, ABS en DNV-GL
Hoe hard een boot aan een ketting of meerlijn trekt is zeer moeilijk te berekenen en zeer zeker niet in en tabel te bevatten, al helemaal niet als de maker van de tabel niet de moeite neemt om de randvoorwaarden te presenteren in de tabel. Daarmee bedoel ik wat voor scheepstype de tabel voor gemaakt is. Een motorboot trekt over het algemeen veel minder aan het anker dan een zeilboot en een lichtgewicht race monster met veel tuig en een grote breedte vallen ook zeer ver buiten de norm. Net als multihulls, zeker als die multihul een opbouw van 2 verdiepingen heeft zoals dat tegenwoordig schijnt te horen.
Kortom, gezond verstand gebruiken en bij twijfel een maatje groter.