Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verwijderen en vervangen kit kiel - romp

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 12:20 #1543442

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Jeroen-Pion schreef :
Joop66 schreef :
Innotec is een label plakker. Geen producent van kit. Voor zover ik kan zien: Innoseal is een MS-polymeer, gelijkwaardig aan Bison PolyMAX.

Mijn ervaring is dat de onderwaterprestaties van PolyMAX in ieder geval toch minder zijn dan van Sikalfex 291, zonder dat het veel goedkoper is. Innoseal is flink duurder.

De kit verwijderen: vastpakken, trekken. Verder: messen. Als je daarmee veel schade gemaakt hebt: afdekken met een lamineer epoxy.

Dat klopt niet helemaal , ik ken iemand toevallig die bij Innotec international werkt .

Wel besteed innotec voor behoorlijk wat producten productie uit , maar ze ontwikkelen ALLES in eigen laboratoria test omgevingen enzovoorts .

Ze kopen niet dus een kitje in en vragen de producent om hun stickertje erop te plakken .

Spreekt voor ze. Excuses.

Kan iemand van Innotec hier misschien iets over gaan zeggen?

Want zij hebben vast kennis en een mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 12:55 #1543448

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
fer2nand schreef :
Geen primer nodig zover ik heb kunnen vinden in de documentatie.

Sks levert deze kit alleen aan bedrijven, waveinn verkoopt het ook maar flink duurder

Klinkt goed! Er zijn aardig wat tubes op die site

www.tradeinn.com/waveinn/nl?pr...5Bmarca%5D%5B0%5D=3M

Moet ik deze hebben ?

www.tradeinn.com/waveinn/nl/3m...ba60&buscador_search
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 13:55 #1543478

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Een van de aanbieders inderdaad, wel de duurste
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 14:39 #1543492

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
fer2nand schreef :
Een van de aanbieders inderdaad, wel de duurste

Is dit de goede tube ?

www.tradeinn.com/waveinn/nl/3m...ba60&buscador_search


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 14:40 #1543493

Is hechting en grote flexibiliteit niet belangrijker dan eindsterkte voor zo'n kit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 15:10 #1543499

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Met 800% rek tot breuk lijkt me de dat prima in orde, de hoogste waarde van alle kitten die ik kon vinden. De wat hogere shore waarde lijkt me in deze toepassing alleen maar goed. En de hechting hier was hier ook meer dan goed, net als bij Sika 291 wil je dit niet gebruiken voor iets dat weer los moet :p

Het is ook niet echt experimenteel of zo, er hangen wereldwijd een hoop kielen vast met 5200.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 15:14 #1543502

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
mwz schreef :

Is dit de goede tube ?
Ja behalve dat ik er een paar jaar terug 20 euro per bus betaald heb... Bij altac in Aalsmeer. Maar daar zie ik hem door niet meer in de webshop
Laatst bewerkt: 27 feb 2024 15:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 27 feb 2024 15:33 #1543512

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Dat is wel stevige inflatie dan... nog wel goedkoper dan een marifoon vergunning dus valt nog mee ;) Ik ga even zoeken maar deze kit lijkt me wel ideaal eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 14:25 #1543679

Zie www.zeilen.nl/aan-boord/onderh...ielbouten-vervangen/

Modus Marine gebruikt in dit geval Simson MSR kit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 15:28 #1543687

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Dat is de Bostik die de werf van fokkeh ook gebruikt toch? Een MS polymeer kit?

www.viba.nl/nl/catalog/lijmen-...roups/g+c+p+t+a+view
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 16:15 #1543713

mwz schreef :
Jvanakker had het over een primer (Epifanes CR) over de kit niet andersom dacht ik. De kit op een schone en vetvrije ondergrond is nodig maar een primer onder de kit ook?

Zelf overweeg ik nu ook een kit als 3M 5200 of de zwarte Bison Polymax Express en daarna een paar lagen Epifanes CR en als AF de Epifanes Coppercruise.

Klopt, zo bedoelde ik het. Als ik hardop nadenk over hoe ik het doen had gedaan; géén primer onder de kit, gewoon goed schoon en ontvet. Dan kit (in mijn geval zwarte polymax) daarna dus CR primer.

Ik zou wel echt minimaal het aanbevolen aantal lagen CR primer (dus 5 of 6) zetten, om zoveel mogelijk die dampdichte laag te maken, zo goed als het kan met 1-component systeem. Nog een voordeel van dit systeem is dat je vrij vroeg in dit natte/koude voorjaar kunt gaan werken (in ieder geval vanaf 10 graden overdag), mocht je buiten werken. Met een 2-componenten opbouw moet je volgens Epifanes echt wachten tot er hogere temperaturen komen, anders heb je juist kans dat er vocht in opgesloten raakt.

PS: vandaag met Epifanes gebeld, de CTGB toelating voor Copper Cruise staat nu nog op 1 juni dit jaar, maar de verlenging komt er weer aan! Volgens hem komt er in ieder geval nog 4 jaar bij. Dat maakt de keuze voor mij makkelijk want ik wil het nog een tijdje gebruiken ipv volgend jaar alweer naar een nieuw antifauling systeem te switchen.
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 16:17 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 20:01 #1543804

  • Capybara
  • Capybara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Wat bij een kit-voeg erg belangrijk is dat A/ er voldoende hechting op de ondergrond is en B/ dat de kit op 2 vlakken hecht en een soort brug vormt tussen deze vlakken.
Een bekend voorbeeld zijn de kit-voegen in teakdekken, daar zit een dun plakbandje onder in de voeg zodat de kit alleen op de zijkanten (het teak) vast zit.
Als dit plakbandje er niet zou zitten en de kit op 3 vlakken vast zit, zal de kit op het moment dat er beweging komt in de voeg gaan scheuren en /of loslaten op een hechtvlak. Ook als de kit 700% kan rekken.
In de bouw wordt daarom rugvulling toegepast in dilatatie voegen.
Vergelijk het met een elastiek die je aan de uiteinden kunt uitrekken, met een elastiek dat zit vastgeplakt op een papiertje en als het papiertje in het midden scheurt dan zal het elastiekje, omdat de rest vastgeplakt zit op die plek snel breken, het kan n.l. geen gebruik maken van de rek in het overige elastiek.
Het is dus de kunst om bij een kit-voeg (waar beweging in zit) op de een of andere manier zo’n “rugvulling” toe te passen om die “brug” functie te krijgen. Ik heb hier de rugvulling tussen aanhalingstekens gezet omdat dit op vele manieren kan. B.v. met een dun strookje plakband of een rugvulling met gesloten cellen (te krijgen van dun tot dik) die ook onder water toepasbaar is.
Er kan nog een hele betoog worden gehouden over de breedte / hoogte verhouding van een kit-voeg en de toepassing van primers enz. Maar in b.v. een kiel /romp verbinding is die “rugvulling” een belangrijk punt.
Een kit-voeg zonder deze “brug” constructie zal in een “bewegende” situatie gegarandeerd scheuren ook een kit van bijna €50 euro.

Groet, Gert
‘CAPIBARA’ Jeanneau Sun2000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 20:04 #1543805

Goed punt! Hoe zou je zo’n brug kunnen realiseren bij een kiel-romp verbinding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 20:19 #1543814

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
mwz schreef :
fer2nand schreef :
Een van de aanbieders inderdaad, wel de duurste

Is dit de goede tube ?

www.tradeinn.com/waveinn/nl/3m...ba60&buscador_search



Ik kocht vorig jaar een paar van die 3M 5200 kokers bij de Altac coating groep voor 19,- per koker.
Fijn spul hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 20:32 #1543821

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Ja daar heb ik dus de mijne ook vandaan voor dat bedrag. De 5200 staat niet meer in hun webshop maar wel een hoop andere 3M producten. Misschien even bellen? Scheelt een hoop. Ik had er een stuk of 6 besteld met het idee om de rest terug te sturen maar ze zijn allemaal op gegaan. Op moment supreme wil je niet met net een beetje te weinig kit komen te zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 28 feb 2024 21:10 #1543824

  • Capybara
  • Capybara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Nachtvlinder schreef :
Goed punt! Hoe zou je zo’n brug kunnen realiseren bij een kiel-romp verbinding?
Dat hangt af van het type verbinding dat is toegepast.
De victoire’s die ik heb gehad hadden een uitsparing in de romp waar de kielflens inpast, daar zat meestal voldoende ruimte om een goede kitvoeg te maken. Bij mijn X (332) zat voor zover ik me kan herinneren de kiel vlak tegen de romp gemonteerd en vanwege het stalen frame aan de binnenzijde zat hier vrijwel geen beweging in, daar speelde het probleem nauwelijks.
Mijn huidige Sun2000 heeft een ballastplaat die is verzonken in een uitsparing in de romp, Jeanneau liet af werf de de ruimte tussen plaat en romp gewoon open. Ik heb de voeg grotendeels kunnen voorzien van rugvulling en vervolgens afgekit. Overigens speelt beweging bij de Sun een mindere rol maar daar was een vlakke afwerking van het o.w.schip de hoofd reden voor het afkitten.
Elke werf doet het op zijn eigen manier. Je zult per type verbinding iets moeten bedenken en soms kan geen rugvulling worden toegepast dan moet je de scheurvorming accepteren en eventueel jaarlijks bijwerken of gewoon niets aan doen. De werkelijke afdichting zit tenslotte bij de kielbouten, als het goed is.

Groet, Gert
‘CAPIBARA’ Jeanneau Sun2000
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 21:13 door Capybara. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 29 feb 2024 04:22 #1543842

Dus je drukt dit soort materiaal in de naad, of laat vult alleen het buitenste deel van de naad met kit op en laat de rest "leeg" (lucht)?




Zo'n klus staat ook nog ergens laag op mijn "als ik tijd heb" lijstje, maar denk tegelijkertijd aan de optie om de overgang netjes af te lamineren met flexibele epoxyhars en biax weefsel voor een écht strakke overgang.
Laatst bewerkt: 29 feb 2024 04:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 29 feb 2024 08:40 #1543859

  • Capybara
  • Capybara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Nachtvlinder schreef :
Dus je drukt dit soort materiaal in de naad, of laat vult alleen het buitenste deel van de naad met kit op en laat de rest "leeg" (lucht)?




Zo'n klus staat ook nog ergens laag op mijn "als ik tijd heb" lijstje, maar denk tegelijkertijd aan de optie om de overgang netjes af te lamineren met flexibele epoxyhars en biax weefsel voor een écht strakke overgang.

Dit is inderdaad de rugvulling, voor onder de waterlijn (maar ook voor buiten toepassingen)) zou ik het type met gesloten cellen toepassen. Afhankelijk van de diepte van de voeg kan er inderdaad lucht achter de rugvulling zitten daarom is het van belang dat vooral het metaal deel van de voeg goed voorbehandeld wordt.
Lucht kan overigens ook als “rugvulling” dienen als er sprake is van een hele smalle voeg, nadeel is dan wel dat de breedte/diepte verhouding van de kitvoeg niet of moeilijk controleerbaar is.

Met betrekking tot dat laatste punt van nog even een jaloers makende foto uit 2002, het afwerken van het onderwaterschip van een IMX40 op de werf in Denemarken.

‘CAPIBARA’ Jeanneau Sun2000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 04 mrt 2024 16:36 #1544675

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Nachtvlinder schreef :
maar denk tegelijkertijd aan de optie om de overgang netjes af te lamineren met flexibele epoxyhars en biax weefsel voor een écht strakke overgang.

Bedoel je over de kit of in plaats van kit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 04 mrt 2024 17:24 #1544687

In plaats van, zie foto hierboven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 07 mrt 2024 07:37 #1545165

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Is dat dan niet te star vergeleken met bijvoorbeeld 3M 5200 of soortgelijke kit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 21 mrt 2024 14:35 #1548011

Ik ben ook gestart met deze klus. Aanleiding was roest bij de naad.

Met het verwijderen van wat lagen kom ik er nu achter dat er bij mij geen kit zit maar epoxy. Dit is zo hard en niet met een mes of krabber te verwijderen. Ik ben bang dat ik er een stuk uit moet slijpen.

De vraag is echter hoe diep ik moet gaan voor een goede voeg. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 21 mrt 2024 16:24 #1548030

Als je flink diep slijpt, kun je daarna je romp van je kiel af tillen. Dan kun je super goed zien hoe het zit ;-)

Okee, nu serieus: je geeft onvoldoende info over jou specifieke situatie om hier iets zinnigs over te zeggen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 21 mrt 2024 17:33 #1548040

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
JoostSailor schreef :
Ik ben ook gestart met deze klus. Aanleiding was roest bij de naad.

Met het verwijderen van wat lagen kom ik er nu achter dat er bij mij geen kit zit maar epoxy. Dit is zo hard en niet met een mes of krabber te verwijderen. Ik ben bang dat ik er een stuk uit moet slijpen.

De vraag is echter hoe diep ik moet gaan voor een goede voeg. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik zou niet gaan slijpen, best groot risico dat je niet alleen de epoxy naad slijpt maar ook stukje romp en dat wil je niet op die plek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen en vervangen kit kiel - romp 21 mrt 2024 17:56 #1548043

Misschien helpt dit om het wat duidelijker te maken.



Ik snap dat als ik ga slijpen erg op moet passen. Dat doe ik ook liever niet. Maar ja wat dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl