Uit de vele koelkastdraadjes haak ik hier maar aan. Wil komende winter een koelkast bouwen op basis van een Isotherm Classic Compact 2001 kit, type U125X000R11111AA met Danfoss/SECOP BD35F compressor en de kleinste O-vormige verdamper. Hier komt dan bijbehorend deurtje voor om een klein vriesvakje op te leveren...
Ik ben wat warmteverliesberekeningen aan het maken, waarbij ik een idee van de COP voor nodig heb (schijnt voor de meeste systemen rond 1.2-1.4 te liggen lees ik her en der).
De BD35F is een brushless variable speed compressor, waarbij je op de controller een vaste snelheid in kunt stellen met een meerstandenschakelaar, of je kunt een optionele electronische regelunit ipv de standaard aan/uit thermostaat gebruiken, welke dit automatisch doet. Wat ik daarover lees (AEO, Automatic Energy Optimization) is dat de snelheid ingesteld wordt op basis van energie behoefte (verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur), maar er ook rekening gehouden wordt of de accu geladen wordt. Is dat laatste het geval, dan wordt de inhoud van de koelkast extra koud gemaakt (maar altijd boven het vriespunt) om extra koude in de producten te stoppen.
Ik ga nog navragen welke controller Isotherm in hun pakket stopt; ik denk dat dat de standaard of de automotive versie is, omdat er een gewone mechanische thermostaat wordt meegeleverd. Er staat verder niets in over welk toerental gekozen moet worden; dat zal wel al gebeurd zijn denk ik.
Voor de BD35F geeft de fabrikant deze tabel. Hoe moet ik de bovenste rij van de COP tabel lezen? Is dat de verdampertemperatuur; condensortemperatuur? De COP waarden voor de verschillende toerentallen verschillen niet dramatisch (ik blijf ook gewoon aan/uit regelen); die in de verschillende kolommen wél:
Concreet: waar kan ik het beste vanuit gaan? Is 1.4 veilig?
Andere vraag is over de isolatiewaarde. Wat zou realistsich zijn om als verlies te rekenen voor openingen en lek door de rubbers van de deksel? Ben rondom 50 mm PUR van plan (0.022 W/(m*K)), maar dat haal je in de praktijk natuurlijk niet.