Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geen koelwater - Hulp van de KNRM

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 03 apr 2024 09:10 #1550571

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
nogmaals
overweeg ook eens een wierpot erbij
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 03 apr 2024 10:30 #1550587

Dat zijn geen exorbitant aantal uren lijkt mij. Wellicht kun je bij de fabrikant de afkeurmaten opvragen. Maximale diameter huis bijvoorbeeld. Nok kun je ook los bestellen wss. Deksel stukje af laten draaien zodat de impeller zóver naar binnen wordt gedrukt dat deze de oorspronkelijke axiale ruimte weer inneemt.

Als lagers en seals nog goed zijn, kom je daar wellicht mee weg en is een nieuwe pomp niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 07:21 #1550771

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
sy helios schreef :
zou een wierfilter helpen?
als die half op waternivo staat dan
ergo altijd wat water voor handen
Wellicht inderdaad. Die plaats je tussen waterinlaat en pomp neem ik aan? Of tussen pomp en beluchter?
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 07:24 #1550773

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Nachtvlinder schreef :
Dat zijn geen exorbitant aantal uren lijkt mij. Wellicht kun je bij de fabrikant de afkeurmaten opvragen. Maximale diameter huis bijvoorbeeld. Nok kun je ook los bestellen wss. Deksel stukje af laten draaien zodat de impeller zóver naar binnen wordt gedrukt dat deze de oorspronkelijke axiale ruimte weer inneemt.

Als lagers en seals nog goed zijn, kom je daar wellicht mee weg en is een nieuwe pomp niet nodig.

Zou kunnen, maar voor (het gevoel van) de zekerheid toch maar een nieuwe pomp besteld bij de dieseldokter. Met O-ring, die zit daar niet standaard bij.
Fijne is dat ik samen met een vriend van mij de boot heb, dus de kosten gaan door de helft.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 07:39 #1550775

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Wierpot tussen waterinlaat en pomp, anders geen bescherming tegen aangezogen vuil.
Hou slangdiameter wierpot gelijk aan die van de pomp.
Overigens ben ik ook nog niet helemaal mee met het verhaal, maar ik zal alles eens herlezen.
Laatst bewerkt: 04 apr 2024 07:41 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 08:30 #1550791

  • MvdE
  • MvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Even of-topic maar toch interessant bij dit onderwerp.

Stel je weet dat het koelwater niet in orde is. Hoe lang zou je de motor even bij kunnen zetten. Je vaart niet een lange geul in, maar naar een steiger . Zou je de koude motor dan toch even gebruiken?
Met directe koeling lijkt het me riskant , maar bij indirecte koeling wordt de warmte nog wel netjes verdeelt over het motorblok.
Dichtbij zeilen, alles los, even starten en aanmeren zou in mijn ogen zonder schade moeten kunnen.
Maar weet iemand hoe lang dit zonder schade aan de kleppen/kop uitlaat mixer zou kunnen?
Zeevaartschool Vlissingen 1993-1997
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 08:41 #1550795

Cilinderwanden/zuigers zullen ook heet gaan worden zodat het water in de koelmantel droog gekookt is. Bij koewlwateralarm dat ik een paar jaar terug had (impeller niet goed ingevet) alléén even kop in de wind gehouden om zeilen te kunnen hijsen (was bij binnenvaren kommetje bij sluis den Oever). Zeilend aangelegd en toen probleem opgelost. Bij meer ruimte anker erin.

Een concreet antwoord heb ik niet; bij indirecte koeling gaat het wss. iets langer goed dan bij zeewaterkoeling. Paar minuten zeg ik (gevoelsmatig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 08:59 #1550804

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1747
In het koelwatersysteem van onze boot zit ook een beluchter, maar die zit NA het motorblok VOOR het injectiepunt op de uitlaat. Het gevaar op waterslag zit ook daar aan die kant. Wel is het zo dat het koelwater daar een pietsie warmer is dan vóór het motorblok.
Maar zo is de kans op lucht in de pomp door werking van de beluchter kleiner. Moet eerst het hele motorblok leeg!

Overigens: wij zien regelmatig luchtbelletjes onderwater aan de romp. Een deel daarvan vindt zijn weg naar de opkomers en geven uiteindelijk wat lucht in de wierpot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 09:23 #1550813

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2615
MvdE schreef :
Even of-topic maar toch interessant bij dit onderwerp.

Stel je weet dat het koelwater niet in orde is. Hoe lang zou je de motor even bij kunnen zetten.

Maar weet iemand hoe lang dit zonder schade aan de kleppen/kop uitlaat mixer zou kunnen?

Vind ik ook een interessante vraag. Ben benieuwd of iemand daar iets zinnigs over kan zeggen. Ik ben zelf wel eens een paar minuten, tot de steiger, doorgevaren toen mijn wierpot zich helemaal had gevuld net zwevend veen. Geen problemen daarna.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 09:53 #1550817

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
MvdE schreef :
Even of-topic maar toch interessant bij dit onderwerp.

Stel je weet dat het koelwater niet in orde is. Hoe lang zou je de motor even bij kunnen zetten.

Volgens de KNRMer die voor de haven van Terschelling aan boord kwam en ook automonteur is, kan het wel een tijdje. Bij het zoeken naar het probleem en het weer aan de praat krijgen hebben we wel een keer of 5 de motor gestart, minuutje laten pruttelen en weer uit.

De volgende keer, in het Kimstergat, ging het anker krabben en voer ik op de motor naar de overkant van de geul, 0,2 NM. Toen werd de motor wel heet is mijn indruk. Maar toen stond hij ook in het werk natuurlijk.

Vervelende is dat mijn drinkwater ook net op was, de koelvloeistof van de motor loopt ook door de boiler. Het aanzetten van de warme kraan, zodat de koelvloeistof door een koude boiler loopt zal ook wat helpen lijkt me.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 09:55 #1550819

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Ronaldl schreef :
In het koelwatersysteem van onze boot zit ook een beluchter, maar die zit NA het motorblok VOOR het injectiepunt op de uitlaat.

Daar is bij mij geen ruimte, van warmtewisselaar naar uitlaat is alleen een knietje. Maar de uitlaat zit boven de waterlijn, zou geen probleem moeten zijn volgens mij.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 10:35 #1550822

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
MvdE schreef :
Even of-topic maar toch interessant bij dit onderwerp.

Stel je weet dat het koelwater niet in orde is. Hoe lang zou je de motor even bij kunnen zetten. Je vaart niet een lange geul in, maar naar een steiger . Zou je de koude motor dan toch even gebruiken?
Met directe koeling lijkt het me riskant , maar bij indirecte koeling wordt de warmte nog wel netjes verdeelt over het motorblok.
Dichtbij zeilen, alles los, even starten en aanmeren zou in mijn ogen zonder schade moeten kunnen.
Maar weet iemand hoe lang dit zonder schade aan de kleppen/kop uitlaat mixer zou kunnen?

Vergeet hierbij ook de uitlaat niet, die wordt bij een inderect gekoelde motor meestal ook door het buitenwater gekoeld. De motor kan het wel even uithouden totdat de koelvloeistof te heet is (temperatuuralarm) de uitlaat of het kunststof waterslot kunnen dan al gesmolten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 10:38 #1550825

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
martinw schreef :
MvdE schreef :
Even of-topic maar toch interessant bij dit onderwerp.

Stel je weet dat het koelwater niet in orde is. Hoe lang zou je de motor even bij kunnen zetten.

Maar weet iemand hoe lang dit zonder schade aan de kleppen/kop uitlaat mixer zou kunnen?

Vind ik ook een interessante vraag. Ben benieuwd of iemand daar iets zinnigs over kan zeggen. Ik ben zelf wel eens een paar minuten, tot de steiger, doorgevaren toen mijn wierpot zich helemaal had gevuld net zwevend veen. Geen problemen daarna.
Je geeft zelf het antwoord al. 5 a 10 minuten en dan vliegen de stoomwolken je om de oren en begint het verbranden van o-ringen en pakkingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 11:08 #1550829

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
swblom schreef :

Vergeet hierbij ook de uitlaat niet, die wordt bij een inderect gekoelde motor meestal ook door het buitenwater gekoeld. De motor kan het wel even uithouden totdat de koelvloeistof te heet is (temperatuuralarm) de uitlaat of het kunststof waterslot kunnen dan al gesmolten zijn.

Inderdaad. De uitlaatslang kan amper 110° hebben volgens de specs. Waarschijnlijk voorzichtige stelling maar toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 11:24 #1550830

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Ilex schreef :

Inderdaad. De uitlaatslang kan amper 110° hebben volgens de specs. Waarschijnlijk voorzichtige stelling maar toch.

Hmmm, dank voor de tip, daar ga ik toch nog even goed naar kijken.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 11:37 #1550833

Zeker bij ruiger weer en meer golfslag stroomt er, naast water, ook lucht langs de romp.
Tussen wierpot en impellerpomp heb ik een stuk gewapende doorzichtige slang zitten, daar zie ik dan regelmatig een plukje lucht door gaan.
Een goede / nieuwe impellerpomp draait dat er gewoon door en blijft aanzuigen. Uitgesleten deksel of versleten cam van de pomp zorgt ervoor dat deze lucht sneller blijft hangen door te weinig aanzuig kracht.

Om die reden heb ik, na omdraaien deksel, invetten en al dat geklooi, uiteindelijk nu ook maar een nieuwe pomp gekocht voor mijn Yanmar.

Overigens maakte het in een eerder stadium veel verschil of ik er een echt merk impeller instopte of een huismerk als Talamex oid. Echte merk werkt veel beter.
Laatst bewerkt: 04 apr 2024 11:38 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 11:58 #1550835

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Bij mijn vorige motor (met dus oudere pomp) bleef er wel eens lucht in de wierpot die de pomp niet kreeg weggezogen, ondanks nieuwe deksel, impeller en vet. Dat heeft 1 keer tot een warme motor geleid.

De wierpot hielp wel: die vormde een soort gemakkelijk te inspecteren buffer en even het deksel er af draaien en weg was de lucht. Wat ik een keer of 2 per seizoen moest doen.

Nieuwe motor nergens last van dus de pomp lijkt inderdaad zijn zelfaanzuigend vermogen te verliezen.
Laatst bewerkt: 04 apr 2024 12:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 12:01 #1550836

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5648
Bij mij is ooit gevaren met de kraan dicht.
Voordat het temperatuuralarm ging was het Vetus waterlock doorgesmolten ....
Laatst bewerkt: 04 apr 2024 12:02 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 12:05 #1550837

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ja dat heb ik bij een andere boot ook eens gezien. Voor mij reden om die kunststof dingen te vervangen in het uitlaatsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 12:23 #1550840

ik heb eens op de Waal bij Nijmegen lucht in de pomp gekregen die niet wegging
(omdat ik met de motor stationair aan het koffiedrinken was met de waterpolitie langszij een langzaam varende politieboot) (waarom is weer een ander verhaal)
Dat leidde tot koelwater alarm toen ik in de bocht bij Nijmegen zat. Niet aan te raden.

Daarna een NASA uitlaat temperatuur meter geïnstalleerd in de natte uitlaat. Deze geeft alarm ver voordat de motor zelf heet wordt.
Uitstekend early warning systeem ook voor bv een plastic zak in de water inlaat of iets in de schroef waardoor de motor harder moet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 13:30 #1550848

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
zowel voor evt oververhitting uitlaatsslang en haperende thermostaat, heb ik 2 clixons en een buzzertje gemonteerd
poepiesimpel en kost weinig
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 14:18 #1550866

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
sy helios schreef :
zowel voor evt oververhitting uitlaatsslang en haperende thermostaat, heb ik 2 clixons en een buzzertje gemonteerd
poepiesimpel en kost weinig

Waar heb je die gemonteerd? Voor de haperende thermostaat moet je toch de koelvloeistof meten lijkt me. Nu weet ik dat de thermostaat bij de D1-30 die ik heb pas laat open gaat, boven de 90 graden.
Als de koelvloeistof nog heter wordt, heter dan 100 graden, ben ik bang dat door drukopbouw van drinkwater in de boiler boven de 100 graden, het drinkwatersysteem het ergens begeeft. En dan heb je zomaar de inhoud van een drinkwatertank in de bilge, als de drinkwaterpomp aanstaat.

Voordeel van dit alles is wel dat de boot straks geen geheimen meer voor mij heeft :evil:
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 15:21 #1550874

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
EelkoL schreef :
sy helios schreef :
zowel voor evt oververhitting uitlaatsslang en haperende thermostaat, heb ik 2 clixons en een buzzertje gemonteerd
poepiesimpel en kost weinig

Waar heb je die gemonteerd? Voor de haperende thermostaat moet je toch de koelvloeistof meten lijkt me. Nu weet ik dat de thermostaat bij de D1-30 die ik heb pas laat open gaat, boven de 90 graden.
Als de koelvloeistof nog heter wordt, heter dan 100 graden, ben ik bang dat door drukopbouw van drinkwater in de boiler boven de 100 graden, het drinkwatersysteem het ergens begeeft. En dan heb je zomaar de inhoud van een drinkwatertank in de bilge, als de drinkwaterpomp aanstaat.

Voordeel van dit alles is wel dat de boot straks geen geheimen meer voor mij heeft :evil:
het thermostaat regelt zo dat de koelvloeistof temperatuur 90 graden is na de motor. En dat is wat de motorfabrikant aan beveelt.Er zit op de VP D1-30 standaard ook een koelwater temperatuur alarm.
Laatst bewerkt: 04 apr 2024 15:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 04 apr 2024 15:28 #1550875

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
in het begin wel eens last gehad van haperende thermostaat al dan niet in combi met een luchtbel.
Geen seperaat temp. alarm aanwezig (wel een metertje)
vandaar de extra clixon; ik meen 100C (maak contact in serie met buzzer)

vast gezet op huis van thermostaat
geen garantie
wel leuk voor gemoedsrust

die vd uitlaat zit met een slangenklem rondom slang vast
120C
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 06 apr 2024 20:24 #1551295

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Vandaag aan de slag gegaan. Eerst de Vetus beluchter gedemonteerd en bekeken, klepje doet het nog uitstekend. Toen op zoek gegaan naar de waterlock tussen warmtewisselaar en uitlaatdoorvoer, niet gevonden. Wel de drive voor de stuurautomaat, verstopt achter een stuk polyester, weet ik dat ook weer. De uitlaatslang verdwijnt vrij snel achter een niet-eenvoudig-demontabel schot.

Toen de waterpomp eraf, tandwiel met een bankschroef, wat hout en een dopsleutel omgezet op de nieuwe en nieuwe gemonteerd. Stukje beschadigde slang afgesneden, kon qua lengte prima. Maar het nieuwe uiteinde van de slang wilde met geen mogelijkheid over de verdikking bij de waterpomp aansluiting. met vloeken, kokend water, geduld en oprekken van de slang met de dopsleutel en een net te grote dop lukte het uiteindelijk. En het geheel functioneerde. Alleen bleek er olie te lekken, pomp weer los, blijkt de nieuw bestelde O-ring te klein te zijn. De oude gepoetst, met motorolie verwend en hergebruikt. Weg lekkage. Top!

Vanaf de huiddoorvoer de uitlaatslang gevolgd. Zeilberging helemaal leeg, bodem losgeschroefd en jawel, een soort waterlock. Op het oog en gevoel is er niets beschadigd door de hete uitlaatdampen toen het koelwater niet stroomde. Maar ik herken deze waterlock niet, is iig geen vetus. Wie herkent deze? Em is dit een demper of ook echt een apparaat tegen hevelen?

Klus weer klaar, gelukkig maar. Klussen is leuk, varen leuker.





1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl