Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geen koelwater - Hulp van de KNRM

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 31 mrt 2024 19:10 #1550054

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Voor het eerst hulp gekregen van de KNRM!
Zaterdag zeilden we vanuit Harlingen naar Terschelling. Lekker windje, stroom mee, opkruisen, koud maar prachtig.
Voor de haven van Terschelling genua ingerold en klaargemaakt om het grootzeil te strijken. Motor gestart, check van het koelwater, hmmm, niets.
Ik naar beneden, C+A bleven boven om onder Terschelling heen en weer te varen. Impeller gecontroleerd, koelwaterslang vanaf de saildrive naar de waterpomp losgenomen en doorgeblazen om een eventueel obstakel eruit te blazen, geen succes. Tsja, wat nu.
De reddingsboot Arie Visser van de KNRM meldde zich na een oefening af bij de Brandaris, voor de haven van Terschelling. ‘Begrepen’ was uiteraard het antwoord.
Lekker opportunistisch de Arie Visser opgeroepen en een sleepje gevraagd. Ze kwamen langszij en zetten twee opstappers over, een van hen bleek automonteur. Eerst nog even samen naar de motor gekeken, slang tussen waterpomp en warmtewisselaar losgehaald, daar kwam bij starten toch wat (lucht)druk op. Paar keer dichtdrukken met een duim en dan lucht plotseling laten ontsnappen werkte, er kwam weer water. Opgelost. De KNRM voer heel attent nog even mee naar de jachthaven. Heel fijn! En ook mooi om de vrouwen en mannen een keer in actie te zien!
Maar geen idee wat de oorzaak nu was. Vorige week impeller vervangen, maar in Makkum, Kornwerd, Harlingen gewoon gemotord, geen probleem. Boontjes gezeild, voor de wind dus geen helling. Zou gisteren de helling bij het kruisen een luchtbel ergens heen geduwd hebben? Maar de pomp zit net op of onder de waterlijn, dat zou toch geen probleem moeten zijn. Vanochtend weer gestart, gewoon koelwater uit de uitlaat. Slangen gecontroleerd op lekkage, niets. Overigens hebben we geen wierpot ofzo, maar het probleem zat voor de warmtewisselaar, die is niet verstopt geraakt.

Fout zoeken is lastig als het niet meer optreedt, iemand enig idee?
1/2 Dufour 34 Performance
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 19:11 door EelkoL. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 31 mrt 2024 19:49 #1550056

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 239
Check het dekseltje van de waterpomp even of deze wat is ingesleten door de impeller. Dat kan soms genoeg zijn om niet meer te willen aanzuigen als er ook maar een beetje lucht inzit.. Eenvoudigste remedie is dan dekseltje omdraaien, buitenzijde naar binnenzijde.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 19:54 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 31 mrt 2024 19:55 #1550058

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8575
Waar zou die lucht dan vandaan komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 31 mrt 2024 20:00 #1550059

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
gmdv schreef :
Check het dekseltje van de waterpomp even of deze wat is ingesleten door de impeller. Dat kan soms genoeg zijn om niet meer te willen aanzuigen als er ook maar een beetje lucht inzit.. Eenvoudigste remedie is dan dekseltje omdraaien, buitenzijde naar binnenzijde.

Hmm, dat zou zomaar kunnen, ik weet dat er inderdaad slijtage is daar.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 31 mrt 2024 20:27 #1550066

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
En Fer van de Dieseldokter verkoopt die deksels, omdraaien kan wellicht, maar toch.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 07:39 #1550106

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 411
Ilex schreef :
Waar zou die lucht dan vandaan komen?

Als de waterinlaat wat hoog zit lucht gepakt op een golf misschien?

Zelf ook nog nooit meegemaakt en zeker niet dat de lucht er dan niet uitgaat.
Zal eerder aan de matige werking van de pomp (deksel) liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 13:08 #1550180

Ik heb dat ook wel eens gehad op wat ruwer water, bij ons werkte een paar keeer een flinke dot gas geven (in plaats van motor starten, stationair laten draaien en dan koelwater uitlaat checken). Werkte bij ons, daarna niet meer voorgekomen en weet eigenljjk ook niet wat de oorzaak was, we namen aan lucht op 1 of andere maar in koelwater slang vanwege ruwe omstandigheden maar is giswerk. Paar keer flinke dot gas werkte bij ons dus, garantie tot de deur en moet je niet te lang doen natuurlijk zonder koelwater...
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 13:10 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 13:38 #1550188

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13801
zou een wierfilter helpen?
als die half op waternivo staat dan
ergo altijd wat water voor handen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 14:38 #1550199

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Serus schreef :
Als de waterinlaat wat hoog zit lucht gepakt op een golf misschien?

Zelf ook nog nooit meegemaakt en zeker niet dat de lucht er dan niet uitgaat.
Zal eerder aan de matige werking van de pomp (deksel) liggen.

Geen idee waar die lucht vandaan kwam, we voeren wel over stuurboord en de waterinlaat zit aan BB, maar toch echt wel aan de onderkant van de boot. Lijkt mij sterk dat daar lucht kwam. En het was Noordwestelijke wind, dus totaal geen golven onder Terschelling. Op de Vliestroom ook redelijk vlak.

Configuratie is dat vanaf de inlaat er een slang zit naar de waterpomp, vanaf daar omhoog naar een goed verstopte beluchter, achter een schotje naast de bovenste traptrede. En vanaf daar naar de warmtewisselaar en dan de uitlaatbocht in.

Die beluchter (als dat het al is) heb ik nog nooit eraf gehad, ik weet eerlijk gezegd niet precies wat die hoort te doen. Kan mij voorstellen dat hij aan de uitgaande kant moet beluchten als er geen waterdruk op staat, om problemen met water en waterslag te voorkomen. Maar als hij ook belucht aan de waterpomp-kant hebben we een oorzaak lijkt me.

Ik zal zoeken naar een foto van dat ding, heb ik ooit genomen.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 15:05 #1550206

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Deze dus.
Bijlagen:
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 15:07 #1550207

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13801
zit een klepje in, dus weet je het wel...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 15:08 #1550208

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Het lijkt op deze: www.bootschappen.nl/beluchter-...228697036&quantity=1

Iemand een idee hoe dit werkt?
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 16:15 #1550221

EelkoL schreef :
Het lijkt op deze: www.bootschappen.nl/beluchter-...228697036&quantity=1

Iemand een idee hoe dit werkt?

Een beluchter laat lucht naar binnen, de slangen in. Er zit een klepje, ventieltje, in dat lucht erin kan laten.
Doel is te voorkomen dat er water de motor in hevelt bij stilstand (zonder uitlaatgas dat het water wegblaast).

Zit de impellerpomp bij varen over SB boven de waterlijn? (vast wel).
Dan zou de beluchter alle water uit de slang en pomp kunnen laten weglopen (via de toevoer aan BB).
Lucht in een impellerpomp is meestal een probleem, ze zijn vaak niet (meer) zelfaanzuigend.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 18:26 #1550266

EelkoL schreef :
Het lijkt op deze: www.bootschappen.nl/beluchter-...228697036&quantity=1

Iemand een idee hoe dit werkt?

Uitlegvideo (met enig zelfbelang)
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 18:26 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 18:38 #1550269

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Baasklusje schreef :
Lucht in een impellerpomp is meestal een probleem, ze zijn vaak niet (meer) zelfaanzuigend.
Dat klopt als de impeller door slijtage niet meer goed aansluit aan het huis, met name het deksel. Zolang er water verpompt wordt zorgt de lekkage aan de zijkant eerst alleen voor een lager pompdebiet. Dat merk je niet zo snel. Maar zonder water zorgt het luchtlek er al heel snel voor dat hij niet meer zelfaanzuigend is. Een goed afsluitende impellerpomp is dus wel degelijk zelfaanzuigend. Ik raad TS aan het deksel te vervangen, dat is relatief goedkoop. En de impeller bij vervanging aan alle kanten te voorzien van een lik watervast vet, dat gaat kleine luchtlekjes ook tegen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 19:14 #1550288

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Aquaplanning schreef :

Uitlegvideo (met enig zelfbelang)

Dank, erg duidelijk!
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 19:19 #1550289

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
ilCigno schreef :
Baasklusje schreef :
Lucht in een impellerpomp is meestal een probleem, ze zijn vaak niet (meer) zelfaanzuigend.
Dat klopt als de impeller door slijtage niet meer goed aansluit aan het huis, met name het deksel. Zolang er water verpompt wordt zorgt de lekkage aan de zijkant eerst alleen voor een lager pompdebiet. Dat merk je niet zo snel. Maar zonder water zorgt het luchtlek er al heel snel voor dat hij niet meer zelfaanzuigend is. Een goed afsluitende impellerpomp is dus wel degelijk zelfaanzuigend. Ik raad TS aan het deksel te vervangen, dat is relatief goedkoop. En de impeller bij vervanging aan alle kanten te voorzien van een lik watervast vet, dat gaat kleine luchtlekjes ook tegen.

En Timo en BK ook dank, het is mij nu duidelijk.

Die beluchter heeft onderhoud nodig of wellicht vervanging. Maar dat helpt alleen tegen hevelen, dus bij een goed werkende beluchter zal er net wel of net niet water in de waterpomp zijn, die zit ongeveer op de waterlijn. Een slecht werkende beluchter, als de klep vast blijft zitten, gaat het hevelen niet meer tegen maar dan blijft er wel water in de waterpomp.

Dus lijkt mij de oplossing voor het oorspronkelijke probleem inderdaad het vervangen van het deksel vd pomp. En invetten van de impeller, maar dat doe ik bij vervanging al royaal.

Fijn dat ik het met hulp van jullie nu goed begrijp, dat geeft vertrouwen.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 19:25 #1550291

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
EelkoL schreef :
Maar geen idee wat de oorzaak nu was. Vorige week impeller vervangen, maar in Makkum, Kornwerd, Harlingen gewoon gemotord, geen probleem. Boontjes gezeild, voor de wind dus geen helling. Zou gisteren de helling bij het kruisen een luchtbel ergens heen geduwd hebben? Maar de pomp zit net op of onder de waterlijn, dat zou toch geen probleem moeten zijn. Vanochtend weer gestart, gewoon koelwater uit de uitlaat. Slangen gecontroleerd op lekkage, niets. Overigens hebben we geen wierpot ofzo, maar het probleem zat voor de warmtewisselaar, die is niet verstopt geraakt.

Fout zoeken is lastig als het niet meer optreedt, iemand enig idee?

Dat de impeller pomp op de een of andere manier geen druk levert. Axiaal ingesleten huis, ingesleten deksel etc. Een luchtbel mag geen enkel beletsel zijn. Als je hele systeem droog is, en je impeller is een beetje gesmeerd met glycerine of zo, moet hij het prima vol kunnen zuigen door alleen lucht te verpompen. Of een verstopping. Want kan is een te groot gegroeide mossel in de saildrive kanalen. Of iets anders wat je verplaatst door even druk te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 20:10 #1550304

Ik heb één keer gehad dat de beluchter het niet meer deed. Op jouw meen ik een Vetus beluchter te herkennen. Bovenop zit een palletje, eronder een veertje, het geheel wordt afgedicht met een kleine O-ring.
Bij mij was er waarschijnlijk slib in terechtgekomen en daardoor veerde het palletje niet goed meer. Schoonmaken, wat vet en een nieuwe O-ring en hij doet het alweer jaren.

Toen de beluchter het niet goed meer deed kwam het koelwater via het dunne slangetje de boot in ipv. via de uitlaat eruit. (Wat kan een hoop water door zo'n dun slangetje!!!)

De impellerpomp van mijn Volvo Penta D1-20 is zelfaanzuigend. Ik val regelmatig droog en dan loopt de aanvoerslang naar de wierpot leeg. Dat is toch een halve meter slang. En iedere keer staat de wierpot in een mum van tijd weer vol water.

De impellerpomp slijt door de impeller die er erg strak inzit en draait. Ik zou zowel het deksel als de pomp bekijken op slijtage. Als er zand of slib doorheen gepompt wordt slijt je pompje en deksel vele malen sneller.
Je zou weer een lik vet aan de impeller het het dekseltje kunnen doen zodat het mooi afdicht. Dan moet je -bij slijtage- meer koelwater krijgen, ten opzichte van wat er nu uitkomt. En na verloop van tijd moet er weer minder water uit komen.
Als dat zo gaat zou dit kunnen duiden op slijtage van het pomphuis of -hopelijk alleen- het dekseltje.

Als je geen wierpot hebt, dan kan er natuurlijk sneller troep in je koelsystyeem komen, waardoor de boel niet goed meer doorstroomt. Ik kan me voorstellen dat dat ook een oorzaak kan zijn.

Als de aanzuigslang van het buitenwater leeg kan lopen, én er is slijtage in je impellerpomphuis/dekseltje, dan kan het zijn dat het koelwater niet aangezogen kan worden.
Dat heb ik zelf meegemaakt.
-Vet deed tijdelijk wonderen.
-Dekseltje omdraaien leek dé oplossing, maar het pomphuis was te zeer versleten, dus toen het vet niet meer werkte had ik wel koelwater, maar minder dan gebruikelijk: dus nieuwe impellerpomp erin gezet.

Edit: kan het zijn dat er lucht gelekt heeft langs een van de schroefjes van het deksel van je impellerpomp? Is de pakking tussen deksel en impellerpomp nog goed?
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 20:13 door erik van poppel. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 20:29 #1550310

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
erik van poppel schreef :
Ik heb één keer gehad dat de beluchter het niet meer deed. Op jouw meen ik een Vetus beluchter te herkennen.
Klopt, maar ik heb nooit gehad wat jij beschrijft, dat er veel water via de beluchtingsslang binnen komt. Maar onderhoud aan de beluchter staat nu op de klussenlijst.
De impellerpomp van mijn Volvo Penta D1-20 is zelfaanzuigend. Ik val regelmatig droog en dan loopt de aanvoerslang naar de wierpot leeg. Dat is toch een halve meter slang. En iedere keer staat de wierpot in een mum van tijd weer vol water.
Dat is precies wat ik ook weer wil bereiken.
Als je geen wierpot hebt, dan kan er natuurlijk sneller troep in je koelsystyeem komen, waardoor de boel niet goed meer doorstroomt. Ik kan me voorstellen dat dat ook een oorzaak kan zijn.
Vorig jaar heb ik de warmtewisselaar preventief gedemonteerd en gereinigd, maar het viel mij heel erg mee hoeveel troep er voor zat en hoeveel aanslag.
Dekseltje omdraaien leek dé oplossing, maar het pomphuis was te zeer versleten, dus toen het vet niet meer werkte had ik wel koelwater, maar minder dan gebruikelijk: dus nieuwe impellerpomp erin gezet.
Ik heb net een deksel bij Fer besteld, hopelijk is dat voldoende.
kan het zijn dat er lucht gelekt heeft langs een van de schroefjes van het deksel van je impellerpomp? Is de pakking tussen deksel en impellerpomp nog goed?
Ik denk het niet, net een nieuwe impeller gemonteerd met nieuwe pakking, maar zelfs met lucht in de pomp moet hij water kunnen aanzuigen.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 20:33 #1550311

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Overigens heeft dat filmpje van Aquaplanning mij wel aan het denken gezet.
Elke pomp die aanzuigt onder het punt waar de uitgang zit, is onderworpen aan hevelen.
Maar hoe zit dat dan bij een AWB met de bilgepomp? Zit daar altijd een beluchter tussen of is de uitstroom altijd boven de waterlijn??

Als er een beluchter is, heb ik die sinds ik de boot heb nog niet gezien laat staan onderhouden..
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 01 apr 2024 21:40 #1550337

EelkoL schreef :
hoe zit dat dan bij een AWB met de bilgepomp? Zit daar altijd een beluchter tussen of is de uitstroom altijd boven de waterlijn??


Dat laatste, als je niet aan het zinken bent. En is dat wel het geval, dan ben je wss aan het pompen; ook heeft de pomp zélf al 2 terugslagklepjes (indien handpomp)

Qua impellerpomp: deksel zal even ver ingelopen zijn als de bodem (achtervlak) van het huis. Is de deksel 0,1 mm ingelopen, dan zou je 0,2 mm van de pasrand af moeten draaien om de impeller net zo veel axiale ruimte te geven als deze origineel gehad heeft. Je drukt de impeller dan 0,1 mm het huis in. Deksel omdraaien lost de helft van de slijtage op, en kan voldoende zijn.

PS: huis en nok slijten natuurlijk óók in radiale richting…
Laatst bewerkt: 01 apr 2024 22:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 02 apr 2024 21:19 #1550509

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Het goede nieuws is dat het reproduceerbaar is. Eind vd ochtend vertrokken van Terschelling, Schuitengat gemotord (zonder problemen, gisteren ook de boot verlegd ivm andere windrichting), daarna best forse klotsbalk en tot 28 knopen op de windmeter. Bij Harlingen motor gestart, weer geen koelwater. Kimstergat in gezeild en anker erin. Zal je net zien dat je met de kop in de motorruimte zit en het ankeralarm gaat, met bijna 1 knoop op de dijk af. Terwijl er al niet teveel water onder de kiel was, en vloed. Nou ja, andere kant vaargeul nieuwe poging, nu wel goed.
Het blijkt dat het buitenwater tot een centimeter boven de pomp komt, die zit dus net onder de waterlijn. En heeft dus water, in ieder geval als je rustig achter anker ligt. Maar zelfs dan werkt het niet.
Deksel geschuurd, was aan de buitenkant geoxideerd en er zat verf op, pomphuis en impeller dik ingevet met siliconenvet en ja hoor, hij deed het weer.

De constatering dat de pomp zelfs met water niet in staat is om de koelwaterstroom op gang te brengen ondermijnt mijn vertrouwen in dat ding behoorlijk. Ik denk dat het vervangen van het deksel niet genoeg gaat zijn, denk er sterk aan een nieuwe pomp te kopen.

Maar wat ik niet snap is dat als hij eenmaal gelopen heeft en koelwater heeft rondgepompt, dat het dan daarna weer goed gaat. Tot de volgende ruige tocht. Zeker in combinatie met dat ik zag dat het buitenwater tot boven de pomp doorstroomt bij geopende afsluiter.

Vervelend dat ik het niet helemaal doorzie. Hopelijk lost een nieuwe pomp het op, zou helemaal vervelend zijn als het met een nieuwe pomp (van bijna €300) nog optreedt...
1/2 Dufour 34 Performance
Laatst bewerkt: 02 apr 2024 21:22 door EelkoL. Reden: spelling (ja, weer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 03 apr 2024 02:20 #1550518

"Vet is dikker dan water en water is dikker dan lucht"

Hoe oud is de pomp? Waarom zou een nieuwe pomp het níet oplossen?
Laatst bewerkt: 03 apr 2024 03:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen koelwater - Hulp van de KNRM 03 apr 2024 09:07 #1550569

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Nachtvlinder schreef :
"Vet is dikker dan water en water is dikker dan lucht"

Hoe oud is de pomp? Waarom zou een nieuwe pomp het níet oplossen?

De pomp is 1728 draaiuren oud.

Hoogstwaarschijnlijk lost een nieuwe pomp het wel op, maar ik snap nog steeds niet helemaal waarom
- enerzijds de pomp, als hij gelopen heeft en het goed gedaan heeft, het de volgende keer weer doet
- anderzijds niet werkt als de vorige keer niet goed ging en we rustig achter anker liggen, en zien dat het water tot in de slang boven de pomp stijgt. Dan zit er toch water in de pomp? Helemaal als er wat speling zit tussen impeller en deksel, dan stijgt het water gewoon langzaam langs de impeller tot aan waterlijn.

Nou ja, in ieder geval de pomp maar vervangen.
1/2 Dufour 34 Performance
Laatst bewerkt: 03 apr 2024 09:08 door EelkoL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl