Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mastervolt of Victron scheidingstrafo

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 19:06 #1581584

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Je kan ook het buffer batterij principe toepassen.
Acculader -> accu -> omvormer.

lader is galvanisch gescheiden. Altijd de juiste en schone spanning op het boordnet.
De lader hoeft niet achterlijk groot of zwaar te zijn, piekverbruik komt via de omvormer uit de accu's.
Dus nooit direct walspanning op het boordnet.

Dit principe wordt ook gebruikt op productie platformen. Een microturbine van pakweg 20Kw, accupack en de rest grote omvormers tot vele kilowatten.

Voor het combi tijdperk was dit aan boord ook heel gebruikelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 19:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 19:34 #1581599

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Keerzijde is dat je dan geen 'Power assist' hebt.
Scheelt toch een slok op een borel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 20:05 #1581605

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Yep schreef :
Keerzijde is dat je dan geen 'Power assist' hebt.
Scheelt toch een slok op een borel.

Hangt er vanaf hoe groot je je omvormer kiest, dan hoef je niks te assisten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 08:45 #1581672

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Zeker.
Ik krijg bijna de indruk dat Power assist een inferieur gadget is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 11:41 #1581705

  • gouwzee
  • gouwzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik heb altijd begrepen dat het andersom werkt: je kunt instellen hoeveel ampere je van de wal mag trekken en als je dan meer gaat verbruiken dan springt de omvormer bij. Ik heb het niet, maar het lijkt mij uitermate nuttig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 12:05 #1581708

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Zo werkt ESS inderdaad. Dan wordt de walstroom gesynchroniseerd met omvormer bedrijf. Nadeel is de aarde. Daar is ESS niet geschikt voor aan boord. Multiplus is een omvormer OF een acculader niet beide tegelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 12:17 #1581711

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1897
Yep schreef :
gouwzee schreef :
Persoonlijk zou ik het wel wat vinden om de walstroom via de data verbinding te kunnen aan/uitschakelen. Hoe je dat via een Victron Cerbo zou moeten doen zou ik zelf ook graag te weten komen (Modbus?)

Da's heel eenvoudig.
Via de Victron VRM app of Windows van 'Aan' of 'Omvormen' zetten.

Veelal heb je die functie alleen nodig in je thuishaven.
HomeWizard EnergySocket a €27,95 doet de job met verbinding via de haven wifi naar de app op je mobiel.
Er zijn vast ook andere sockets of din-rail-relais met AB.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 12:18 #1581712

Hier legt Victron de door hun toegepaste techniek heel goed uit:


Omkeerbaar - erg slim!

Laatst bewerkt: 30 aug 2024 12:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 12:30 #1581718

  • gouwzee
  • gouwzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Booty24 schreef :
Yep schreef :
gouwzee schreef :
Persoonlijk zou ik het wel wat vinden om de walstroom via de data verbinding te kunnen aan/uitschakelen. Hoe je dat via een Victron Cerbo zou moeten doen zou ik zelf ook graag te weten komen (Modbus?)

Da's heel eenvoudig.
Via de Victron VRM app of Windows van 'Aan' of 'Omvormen' zetten.

Veelal heb je die functie alleen nodig in je thuishaven.
HomeWizard EnergySocket a €27,95 doet de job met verbinding via de haven wifi naar de app op je mobiel.
Er zijn vast ook andere sockets of din-rail-relais met AB.

Een Homewizard socket is niks nieuws voor mij. Heel fijn thuis, maar was nog van plan ze aan boord te gebruiken. En de thread ging volgens mij over de passing van een Mass GI in een Victron systeem. Ik hoop op reacties van mensen die victron met mastervolt hebben laten communiceren.
Laatst bewerkt: 30 aug 2024 12:32 door gouwzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 12:36 #1581720

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Yep schreef :
Zeker.
Ik krijg bijna de indruk dat Power assist een inferieur gadget is.

Meten is weten. Het fase verloop ziet er wat curieus uit. ;) Apparaten die daar gevoelig voor zijn kunnen daar soms slecht tegen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 12:39 #1581721

Het fase verloop van wat? Van hoe de Power Assist stroom injecteert?
Laatst bewerkt: 30 aug 2024 12:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 15:47 #1581757

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
3Noreen schreef :
Yep schreef :
Zeker.
Ik krijg bijna de indruk dat Power assist een inferieur gadget is.

Meten is weten. Het fase verloop ziet er wat curieus uit. ;) Apparaten die daar gevoelig voor zijn kunnen daar soms slecht tegen.

Ik woon al 10 jaar full time op de boot met een Quattro 5000 en een hoop ander Victron maar geen apparaat dat daardoor gesneuveld is.
Laatst bewerkt: 30 aug 2024 16:09 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 16:12 #1581766

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
gouwzee schreef :
Ik heb altijd begrepen dat het andersom werkt: je kunt instellen hoeveel ampere je van de wal mag trekken en als je dan meer gaat verbruiken dan springt de omvormer bij. Ik heb het niet, maar het lijkt mij uitermate nuttig.

Klopt, en een geweldige feature.
Walstroom levert maximaal zeg 3.600 watt.
Tel daar de 5000 watt bij op van de Quattro 5000 en je komt op 8.600 beschikbare watts.
Rond het voor de zekerheid naar beneden af en je hebt 7.500 watt.
Ofwel, nooit druk hoeven maken voor tegelijkertijd werkende flinke stroomtrekkers.
Laatst bewerkt: 30 aug 2024 16:22 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 16:22 #1581769

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Nachtvlinder schreef :
Het fase verloop van wat? Van hoe de Power Assist stroom injecteert?

Gewoon even meten als je het wilt weten. Geen behoefte aan een discussie er over. Niet alles hoeft een mening te zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 17:05 #1581780

3Noreen schreef :
Het fase verloop ziet er wat curieus uit.

Dat moeten we dan maar aannemen, jou kennende zul je daar destijds met je kookplaatissues goed ingedoken zijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 18:48 #1581796

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Het fase verloop ziet er wat curieus uit.

Dat moeten we dan maar aannemen, jou kennende zul je daar destijds met je kookplaatissues goed ingedoken zijn :)

Inplaats van iets aan te nemen zou je gewoon kunnen meten. Veel beter.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 19:16 #1581797

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Wat is het doel van meten specifiek in deze situatie?
Laatst bewerkt: 30 aug 2024 19:17 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 20:27 #1581801

  • gouwzee
  • gouwzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Erodona schreef :
Heb inmiddels al geruime tijd mastervolt scheidingstrafo. Werkt allemaal prima. Nu langzaam steeds meer Victron aan boord gekomen en overweeg om deze mastervolt scheidingstrafo op de duur te gaan vervangen voor een nieuwe. Deze staat er al jaar of tien in en ik verwacht dat binnen nu en paar jaar deze wel eol is. Victron trafo is echter 20kg en werkt volgens heel ander principe als mastervolt. Victron heeft verder prima producten maar over die zware trafo heb ik mijn vraagtekens. Zit verder ook (behalve soft start en zekering) niks in. Geen alarm, geen overload functie of herstart. Wat is wijsheid in deze? Wederom mastervolt ?? Ook vraag ik me af wat rendement is van Victron in vergelijk met mastervolt. Daar lees ik nergens iets over. Mastervolt daar en tegen is daar vrij helder in.

Wie heeft tips of ervaringen.

On topic maar weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 30 aug 2024 22:04 #1581805

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
"Geen alarm, geen overload functie of herstart"
Waarom zou een scheidingstrafo dat moeten hebben?
Het is gewoon een passief ding dat aan de walstroom hangt.
Zit niet eens een schakelaar op.

Overload? De omvormer/charger regelt dat.
herstart? Als ie stopt is er iets mis en dat wil je eerst uitzoeken.
alarm? Wat zou je willen alarmeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 06:54 #1581813

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Yep schreef :
Zeker.
Ik krijg bijna de indruk dat Power assist een inferieur gadget is.

Wel m.b.t. galvanische scheiding van aarde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 06:59 #1581815

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Yep schreef :

Klopt, en een geweldige feature.
Walstroom levert maximaal zeg 3.600 watt.
Tel daar de 5000 watt bij op van de Quattro 5000 en je komt op 8.600 beschikbare watts.
Rond het voor de zekerheid naar beneden af en je hebt 7.500 watt.
Ofwel, nooit druk hoeven maken voor tegelijkertijd werkende flinke stroomtrekkers.

Hoe ga je dat zekeren ? Weer een groepen verdeel kast achter de multiplus & walstroomaansluiting ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 07:01 #1581816

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Nachtvlinder schreef :
Hier legt Victron de door hun toegepaste techniek heel goed uit:

Omkeerbaar - erg slim!


Zou hij weten wat het symbool voor een FET is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 07:58 #1581827

Vast wel, dit is echt een uitleg voor dummies natuurlijk. Power assist modus gebeurt dus door de AC boordspanning een fractie hoger dan de gridspanning in te stellen. Dan gaat ie, in gesynchroniseerde toestand, AC “injecteren”. Lader modus door diezelfde targetspanning juist een fractie láger dan de gridspanning in te stellen: er vloeit dan gelijkgerichtte stroom naar de accu. Zoiets…
Laatst bewerkt: 31 aug 2024 07:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 08:15 #1581830

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Op ons schip was alles Mastervolt … op de kleine omvormer na hebben de acculader en de scheidingstrafo de 15 jaar niet gehaald. Eerst de acculader (na 12 jaar), toen de scheidingstrafo (na 13 jaar). Alles vervangen door Victron, en daarmee toch wel wat Euro’s minder uitgegeven dan vervanging door Mastervolt.

Zelfs de Mastervolt accu/verbruiksmeter in de navigatiehoek gaf de geest … ik denk dat er ontworpen wordt op 12-14 jaar levensduur B) . Of dat bij Victron niet zo is, weet ik nog niet. Op vorige schepen gaven die ook de geest.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 31 aug 2024 08:16 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 08:33 #1581834

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
3Noreen schreef :
Yep schreef :

Klopt, en een geweldige feature.
Walstroom levert maximaal zeg 3.600 watt.
Tel daar de 5000 watt bij op van de Quattro 5000 en je komt op 8.600 beschikbare watts.
Rond het voor de zekerheid naar beneden af en je hebt 7.500 watt.
Ofwel, nooit druk hoeven maken voor tegelijkertijd werkende flinke stroomtrekkers.

Hoe ga je dat zekeren ? Weer een groepen verdeel kast achter de multiplus & walstroomaansluiting ?

Walstroomkabel - Zekeringautomaat - Scheidingstrafo - Quattro - Aardlekschakelaar - Een tros zekeringautomaten (2-polig).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl