Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mastervolt of Victron scheidingstrafo

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 08:39 #1581837

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Nachtvlinder schreef :
Vast wel, dit is echt een uitleg voor dummies natuurlijk. Power assist modus gebeurt dus door de AC boordspanning een fractie hoger dan de gridspanning in te stellen. Dan gaat ie, in gesynchroniseerde toestand, AC “injecteren”. Lader modus door diezelfde targetspanning juist een fractie láger dan de gridspanning in te stellen: er vloeit dan gelijkgerichtte stroom naar de accu. Zoiets…

Je moet je voorstellen dat je omvormer in eiland mode werkt. Dan geeft die een wisselspanning af die nergens mee gesynchroniseerd is. Dat kan immers ook niet. Vervolgens wordt de walstroom aangesloten. Op dat moment moet er een synchronisatie plaats vinden. Als je pech hebt klopt er 10 ms niets van. Genoeg om een insulated-gate bipolar transistor in een goedkope inductie kookplaat aan zijn eind te helpen.
Wat ook wel leuk is. Een multiplus geeft een hele mooie sinus spanning. Vaak mooier dan de sinus van een walstroom aansluiting in een jachthaven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2024 08:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 09:03 #1581845

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Goede explicatie!!
Gelukkig heeft de Bosch 16A inductieplaat het gered de afgelopen jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 09:07 #1581846

Die Johannes uit het filmpje zegt dat het synchroniseren wel een paar minuten kan duren (voordat het “koppelrelais” sluit). Zowel spanning, frequentie en fase moeten gesynchroniseerd worden. Hoe dat op een vieze gridspanning verloopt weet ik niet.

Thuis bij een audioavond trek ik de walstroomkabel wel eens los; ik heb de perceptie dat het hoog dan een fractie gedetailleerder klinkt. Vast een geloofdingetje ;)
Laatst bewerkt: 31 aug 2024 09:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 31 aug 2024 09:11 #1581847

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Nachtvlinder schreef :
Thuis bij een audioavond trek ik de walstroomkabel wel eens los; ik heb de perceptie dat het hoog dan een fractie gedetailleerder klinkt. Vast een geloofdingetje ;)

Mijn netwerk audio bridge krijgt de voeding van een accu. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2024 09:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 04:15 #1581960

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Yep schreef :
Ik woon al 10 jaar full time op de boot met een Quattro 5000 en een hoop ander Victron maar geen apparaat dat daardoor gesneuveld is.
Ik woon ook al bijna 20 jaar aan boord en heb dezelfde goede ervaring met dezelfde Quattro. Geen omkijken naar en nog nooit een probleem gehad.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 06:58 #1581970

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Behalve die ene keer dat de Quattro ondergesproeid werd door zeewater a.g.v. falen van een beluchter.
Maar dat lag niet aan de Quattro :laugh: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 07:02 #1581971

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Nachtvlinder schreef :
Vast wel, dit is echt een uitleg voor dummies natuurlijk. Power assist modus gebeurt dus door de AC boordspanning een fractie hoger dan de gridspanning in te stellen. Dan gaat ie, in gesynchroniseerde toestand, AC “injecteren”. Lader modus door diezelfde targetspanning juist een fractie láger dan de gridspanning in te stellen: er vloeit dan gelijkgerichtte stroom naar de accu. Zoiets…

Behalve het laad verhaal gaat het in een solar omvormer net zo.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 07:07 #1581972

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Nachtvlinder schreef :
Die Johannes uit het filmpje zegt dat het synchroniseren wel een paar minuten kan duren (voordat het “koppelrelais” sluit). Zowel spanning, frequentie en fase moeten gesynchroniseerd worden. Hoe dat op een vieze gridspanning verloopt weet ik niet.

Dat de synchronisatie langer kan duren is verklaarbaar.
Als de frequenties niet kloppen, moet het toestel eerst langzaam naar de aangeboden frequentie kruipen. B.v. een generator op 48 of 53 hz. Daarna naar de juiste fasehoek en dan de instapspanning bepalen. Dat moet allemaal geleidelijk, ander volgt er een hoop eenmalig geweld.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 07:13 #1581974

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Nachtvlinder schreef :
Thuis bij een audioavond trek ik de walstroomkabel wel eens los; ik heb de perceptie dat het hoog dan een fractie gedetailleerder klinkt. Vast een geloofdingetje 

Dat kan best, maar geeft aan dat de netfilters in je audio apparatuur erg matig tot slecht zijn. Daar wordt stelselmatig te weinig aandacht aan geschonken. De inwendige dc voeding zou dan ook beter mogen. Fasevervorming van verbruikers kan in huis extreem zijn
Die 20khz uit een omvormer, wat er dan nog uit komt, is veel makkelijker weg te filteren. Wel stiekum risico op 20khz verzadiging in je versterker.

Wat 3N doet is zuiverder.

P.s. ik heb helemaal niks met audio en zijn believers.

On topic maar weer..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 sept 2024 07:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 07:54 #1581986

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
walstroom vs omvormer




dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 09:15 #1582003

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Valt me nog erg mee die walspanning, nog redelijk netjes. Ik heb wel vervormingen gezien waarbij je eigen ogen niet gelooft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 10:42 #1582022

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
3N ; lopen je electronen voor op je spanning?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 01 sept 2024 10:43 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 15:44 #1582080

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8469
In alle posts hier wordt er vanuit gegaan dat een scheidingstrafo nodig is.

Dat zou mijn eerste vraag zijn: waarom heb je een scheidingstrafo (oid) nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 17:05 #1582097

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Joop66 schreef :
In alle posts hier wordt er vanuit gegaan dat een scheidingstrafo nodig is.

Dat zou mijn eerste vraag zijn: waarom heb je een scheidingstrafo (oid) nodig?

Ten eerste om een altijd veilige 220 installatie te hebben aan boord ongeacht hoe de walaansluiting in elkaar gerommeld zit. Ten tweede om bij langdurig elec gebruik aan boord van stalen en allu boten het corrosie proces wat kan plaatsvinden tussen wal aarde en schip tegen te gaan. Dit kan tot ernstige corrosie komen. De aarde van wal en schip wordt gescheiden dus evt zwerfstromen zullen niet via casco een weg naar de wal willen zoeken (=corrosie).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 17:36 #1582102

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
de argumenten kloppen allemaal, maar ik denk dat Joop66 die wel weet.
Zijn vraag zal vast wel een 2traps zijn......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 01 sept 2024 17:37 #1582103

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
of, makkelijker, op een stalen, alu, schip, niet continue je walstroom aangesloten hebben
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 02 sept 2024 10:28 #1582293

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8469
Erodona schreef :
Joop66 schreef :
In alle posts hier wordt er vanuit gegaan dat een scheidingstrafo nodig is.

Dat zou mijn eerste vraag zijn: waarom heb je een scheidingstrafo (oid) nodig?

Ten eerste om een altijd veilige 220 installatie te hebben aan boord ongeacht hoe de walaansluiting in elkaar gerommeld zit. Ten tweede om bij langdurig elec gebruik aan boord van stalen en allu boten het corrosie proces wat kan plaatsvinden tussen wal aarde en schip tegen te gaan. Dit kan tot ernstige corrosie komen. De aarde van wal en schip wordt gescheiden dus evt zwerfstromen zullen niet via casco een weg naar de wal willen zoeken (=corrosie).

Het eerste kun je (naar mijn idee) voldoende bereiken door een eigen aardlekschakelaar. Daarvoor heeft je boordnet niet zwevend te zijn.

Voor het tweede is de rest van je boordinstallatie veel belangrijker. Hoe is de randaarde verbonden met de romp? Om er maar eens een te noemen. Als die helemaal los is, is er ook geen stroomkring tussen de wal en je schip. Dus ook geen galvanische corrosie.

Sterker: ik kwam deze zomer een meneer tegen met een alu schip. Zelf gebouwd. Geen corrosie problemen. Hij had voor de optie gekozen om de romp nergens elektrisch aan te verbinden.

Dat kan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 02 sept 2024 10:35 #1582296

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
sy helios schreef :
3N ; lopen je electronen voor op je spanning?

Leuke perceptie. Mijn electronen, jou electronen en zijn elektronen.

Voor het gebruik en interpreteren van een multi kanaal digitale oscilloscoop moet ik je verwijzen naar de betreffende leerboeken en de gebruikershandleidingen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 02 sept 2024 10:35 #1582297

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Joop66 schreef :
Erodona schreef :
Joop66 schreef :
In alle posts hier wordt er vanuit gegaan dat een scheidingstrafo nodig is.

Dat zou mijn eerste vraag zijn: waarom heb je een scheidingstrafo (oid) nodig?

Ten eerste om een altijd veilige 220 installatie te hebben aan boord ongeacht hoe de walaansluiting in elkaar gerommeld zit. Ten tweede om bij langdurig elec gebruik aan boord van stalen en allu boten het corrosie proces wat kan plaatsvinden tussen wal aarde en schip tegen te gaan. Dit kan tot ernstige corrosie komen. De aarde van wal en schip wordt gescheiden dus evt zwerfstromen zullen niet via casco een weg naar de wal willen zoeken (=corrosie).

Het eerste kun je (naar mijn idee) voldoende bereiken door een eigen aardlekschakelaar. Daarvoor heeft je boordnet niet zwevend te zijn.

Voor het tweede is de rest van je boordinstallatie veel belangrijker. Hoe is de randaarde verbonden met de romp? Om er maar eens een te noemen. Als die helemaal los is, is er ook geen stroomkring tussen de wal en je schip. Dus ook geen galvanische corrosie.

Sterker: ik kwam deze zomer een meneer tegen met een alu schip. Zelf gebouwd. Geen corrosie problemen. Hij had voor de optie gekozen om de romp nergens elektrisch aan te verbinden.

Dat kan ook.

Ik lees een heleboel dingen die ik persoonlijk sterk betwijfel. Randaarde van wal helemaal niet aansluiten indien geen gebruik wordt gemaakt van scheidingstrafo is levensgevaarlijk natuurlijk. Maar goed ik ga hier verder niet op in. Teveel onzin. Waar gaat bijvoorbeeld zwerfstroom installatie naar toe als aarde niet is verbonden? Gewoon terug naar de aarde (sterpunt energiecentrale) via je schip.
Laatst bewerkt: 02 sept 2024 10:37 door Erodona.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 02 sept 2024 10:37 #1582298

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
3N,

boeken van HTS-e heb ik niet meer...
Anders "last van" faseverschuiving, hoe dan?
zo op jou begrijpbaar niveau gesteld?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 02 sept 2024 10:48 #1582301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30103
Joop66 schreef :
Het eerste kun je (naar mijn idee) voldoende bereiken door een eigen aardlekschakelaar. Daarvoor heeft je boordnet niet zwevend te zijn.

Voor het tweede is de rest van je boordinstallatie veel belangrijker. Hoe is de randaarde verbonden met de romp? Om er maar eens een te noemen. Als die helemaal los is, is er ook geen stroomkring tussen de wal en je schip. Dus ook geen galvanische corrosie.

Sterker: ik kwam deze zomer een meneer tegen met een alu schip. Zelf gebouwd. Geen corrosie problemen. Hij had voor de optie gekozen om de romp nergens elektrisch aan te verbinden.

Dat kan ook.

Als je met je zoute multitooltje o.i.d. aan dek bezig bent is dat wel een verhoogd risico.....
Ook met aardlek kan dat nog behoorlijk prikken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl