Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mastervolt of Victron scheidingstrafo

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 18:29 #1581322

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Heb inmiddels al geruime tijd mastervolt scheidingstrafo. Werkt allemaal prima. Nu langzaam steeds meer Victron aan boord gekomen en overweeg om deze mastervolt scheidingstrafo op de duur te gaan vervangen voor een nieuwe. Deze staat er al jaar of tien in en ik verwacht dat binnen nu en paar jaar deze wel eol is. Victron trafo is echter 20kg en werkt volgens heel ander principe als mastervolt. Victron heeft verder prima producten maar over die zware trafo heb ik mijn vraagtekens. Zit verder ook (behalve soft start en zekering) niks in. Geen alarm, geen overload functie of herstart. Wat is wijsheid in deze? Wederom mastervolt ?? Ook vraag ik me af wat rendement is van Victron in vergelijk met mastervolt. Daar lees ik nergens iets over. Mastervolt daar en tegen is daar vrij helder in.

Wie heeft tips of ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 18:33 #1581323

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Die Mastervolt trafo is meer een elektronisch geïnspireerd apparaat daar waar de Victron heerlijk ouderwetse wikkelingen om een gietijzeren kern laat zien (is extra gewicht).
Volgens mij is het rendement van dit soort apparaten een procent of 96.

Niks mis met de Victron.
Een trafo hoeft wat mij betreft ook niet meer te doen dan de walstroom scheiden van het boordnet.
En dat kan zonder alarm, overload functie of herstart.
Dit soort zaken zijn interessanter om verwerkt te worden in apparatuur NA de trafo.

Mijn idee voor nu: Lekker die Mastervolt laten zitten.
Als het ding werkt, dan werkt het.
Laatst bewerkt: 28 aug 2024 19:01 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 19:00 #1581330

Ik zou liever die ouwe Victron hebben dan de moderne Mastervolt.
Over twintig jaar is de ouwe Victron nog steeds die ouwe trouwe Victron, terwijl de moderne Mastervolt dan reeds lang in z'n grafje ligt.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 19:01 #1581331

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Eensch.
Vraag: Schip van staal of alu?
Laatst bewerkt: 28 aug 2024 19:04 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 19:31 #1581336

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Erodona schreef :
Heb inmiddels al geruime tijd mastervolt scheidingstrafo. Werkt allemaal prima. Nu langzaam steeds meer Victron aan boord gekomen en overweeg om deze mastervolt scheidingstrafo op de duur te gaan vervangen voor een nieuwe.
Wie heeft tips of ervaringen.
Waarom vervangen? Als het werkt, werkt het. Het ding hoeft alleen maar te scheiden en verder niks.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 19:52 #1581339

Berghout-2 schreef :
Ik zou liever die ouwe Victron hebben dan de moderne Mastervolt.
Over twintig jaar is de ouwe Victron nog steeds die ouwe trouwe Victron, terwijl de moderne Mastervolt dan reeds lang in z'n grafje ligt.

Eh, na herlezing van je eerste bericht ben ik wat in verwarring.
Is de Victron dat zware loeder, of de Mastervolt?
Hoe dan ook, ik ga voor de simpele zware optie, die koper-ijzerbak zal het veel langer volhouden dan de lichte elektronische en zal ook minder HF-storing geven.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 20:49 #1581345

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Berghout-2 schreef :
Is de Victron dat zware loeder, of de Mastervolt?
De Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 20:56 #1581346

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30102
Erodona schreef :
Heb inmiddels al geruime tijd mastervolt scheidingstrafo. Werkt allemaal prima. Nu langzaam steeds meer Victron aan boord gekomen en overweeg om deze mastervolt scheidingstrafo op de duur te gaan vervangen voor een nieuwe. Deze staat er al jaar of tien in en ik verwacht dat binnen nu en paar jaar deze wel eol is. Victron trafo is echter 20kg en werkt volgens heel ander principe als mastervolt. Victron heeft verder prima producten maar over die zware trafo heb ik mijn vraagtekens. Zit verder ook (behalve soft start en zekering) niks in. Geen alarm, geen overload functie of herstart. Wat is wijsheid in deze? Wederom mastervolt ?? Ook vraag ik me af wat rendement is van Victron in vergelijk met mastervolt. Daar lees ik nergens iets over. Mastervolt daar en tegen is daar vrij helder in.

Wie heeft tips of ervaringen.

Heb je ook type nummers van beide?
En wat is "een heel ander principe"??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 21:03 #1581351

De mastervolt “isolation transformer” is eigenlijk geen transformator maar een elektronisch apparaat ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 28 aug 2024 22:17 #1581360

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4523
Erodona schreef :
Deze staat er al jaar of tien in en ik verwacht dat binnen nu en paar jaar deze wel eol is.

Op basis waarvan verwacht je dat?

Welke voor- en nadelen van de beide (goede) opties voor jou het belangrijkst zijn kun je alleen zelf beoordelen. Maar ik zou de Mastervolt gewoon blijven gebruiken als die het doet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 aug 2024 22:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 07:19 #1581374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30102
Nachtvlinder schreef :
De mastervolt “isolation transformer” is eigenlijk geen transformator maar een elektronisch apparaat ;)


Aha, gewoon een AC-AC omvormer dus. Zal vast wel lichter zijn.
- Extra kwetsbaar vanwege elektronica
- extra radio storingen, mastervolt kennende. EMC is niet hun sterkste kant.


Geef mij dan maar de zware echte scheidings trafo. LEO (Lomp En Onhandig). Onverwoestbaar, ongevoelig voor spanningspieken, ongevoelig voor EMK van het net en bliksemachtige verschijnselen.
Zelfs een losse nul van een (380) wal aansluiting kan overleeft worden.
beslist geen EMC storingen.

Zwaar? Ja, wie mooi wil zijn moet lijden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 07:20 #1581375

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30102
Hans V schreef :
Erodona schreef :
Deze staat er al jaar of tien in en ik verwacht dat binnen nu en paar jaar deze wel eol is.

Op basis waarvan verwacht je dat?

Welke voor- en nadelen van de beide (goede) opties voor jou het belangrijkst zijn kun je alleen zelf beoordelen. Maar ik zou de Mastervolt gewoon blijven gebruiken als die het doet.

Zolang het werkt, werkt het. Die elektronen in die kast weten echt niet hoe oud het is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 10:10 #1581434

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Een hoop berichten gelezen en inderdaad is de zware Victron bij evt kapot gaan huidige mastervolt de betere optie. Zolang die werkt laten we hem hangen. Behalve het gewicht zit er ook een aardig prijsverschil in de twee. Ca 500€ is de mastervolt duurder. Gewicht kan ik verder mee leven maar wie heeft er ervaring met het verbruik van beide. De mastervolt is vrij zuinig. Aangezien we permanent aan boord wonen is dat uiteraard wel een aandachtspunt. Iemand een idee ? Voorlopig laten we de mastervolt hangen. Moet wel eerlijk zeggen dat mij laatste mastervolt omvormer 24-2500 zonder enige aanleiding er naar tien jaar de geest aan gaf. Die heb ik ook vervangen voor een zware Victron. En nee geen multiplus maar dat is weer een heel ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 10:19 #1581436

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Ik heb zelf de 2000VA Victron, zit gewoom een dikke ringkern trafo en een softstarter in. Acculaden gaat via de Victron Multiplus 1600/70/12. De afstandbediening ervan heeft de mogelijkheid de walstroom te beperken, staat in dit geval op 8A max. walstroom. In het zeldzame geval dat ermeer van de 230V gevraagd wordt past de Multiplus bij uit de accu, bomvrij systeem wat er vele jaren perfect werkt.
De Mastervolt trafo zet de ingaande stroom om in hoogfrequent waardoor ze met een kleine trafo toekunnen. De uitgang wordt door de ingangsfrequentie gestuurd teruggebracht naar de frequentie van de netspanning.
Behoorlijk wat elektronica dus, en uit mijn omgeving ken ik 3 kapotte Mastervolt scheidingstrafo's (met slechte service, zelfs bij een nieuwe), en geen enkele kapotte Victron scheidingstrafo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 10:21 #1581439

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Dat is dan wel een makkelijkere keuze voor de toekomst. Ik twijfel ook steeds meer aan die mastervolt kasten vol electronica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 10:34 #1581443

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Onze Mastervolt scheidingstrafo (16A @ 230V en 32A 115V) zit er nu 17 jaar.
(Nog) geen problemen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 12:01 #1581456

  • gouwzee
  • gouwzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Oftewel het zijn allebei hele goede producten. Ze bereiken hetzelfde, alleen op twee verschillende manieren. Overigens, ook bij Mastervolt kan je "domme" trafo's krijgen.
Wat betreft het gewicht: is gewicht een factor? In een wedstrijdboot wel, maar in veel gevallen niet.
Wat betreft de data interface: ga je die gebruiken dan? Persoonlijk zou ik het wel wat vinden om de walstroom via de data verbinding te kunnen aan/uitschakelen. Hoe je dat via een Victron Cerbo zou moeten doen zou ik zelf ook graag te weten komen (Modbus?).
Ook handig van de Mastervolt trafo is dat je het verbruik kan meten. Maar alweer: hoe ga je die dat interface maken met een cerbo? Wellicht heb je dan toch een PC/raspberri nodig.

Ik ga er trouwens wel van uit dat al de electronica in de Mastervolt ook van conformal coating is voorzien. Op een boot is het toch nauwelijks te voorkomen dat het soms toch wat vochtig wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 13:12 #1581476

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30102
Ik ga er vanuit dat meer (onnodige) electronica ook meer kwetsbaar is aan boord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 13:27 #1581487

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15692
Calidris schreef :
Ik ga er vanuit dat meer (onnodige) electronica ook meer kwetsbaar is aan boord.

Dat gaat op voor alles aan boord. Minder is bijna altijd beter. Ik zal eens meten bij mijn multiplus. Het zou zomaar eens kunnen dat het ding al galvanisch gescheiden is. Waarom twee keer galvanisch scheiden ? :silly:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 13:32 #1581490

Een Multiplus verbindt de walstroom galvanisch door naar het AC boordnet middels een relais. Bij eilandbedrijf opent dat relais.

Laatst bewerkt: 29 aug 2024 13:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 14:31 #1581520

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Ik ga er vanuit dat meer (onnodige) electronica ook meer kwetsbaar is aan boord.

Dat gaat op voor alles aan boord. Minder is bijna altijd beter. Ik zal eens meten bij mijn multiplus. Het zou zomaar eens kunnen dat het ding al galvanisch gescheiden is. Waarom twee keer galvanisch scheiden ? :silly:

Daar kan ik snel antwoord op geven. Zeker niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 14:35 #1581522

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
We raken beetje off topic maar bij deze. Multiplus PE relais gaat alleen maar verbinden op moment dat omvormer bedrijf actief is. Op deze manier wordt N met scheepsaarde verbonden. In normaal “pass through” bedrijf waar de multiplus dus alleen stroom doorstuurt is de aarde gewoon gekoppeld aan wal aarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 15:58 #1581545

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
gouwzee schreef :
Persoonlijk zou ik het wel wat vinden om de walstroom via de data verbinding te kunnen aan/uitschakelen. Hoe je dat via een Victron Cerbo zou moeten doen zou ik zelf ook graag te weten komen (Modbus?)

Da's heel eenvoudig.
Via de Victron VRM app of Windows van 'Aan' of 'Omvormen' zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 16:43 #1581553

  • gouwzee
  • gouwzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Yep schreef :
gouwzee schreef :
Persoonlijk zou ik het wel wat vinden om de walstroom via de data verbinding te kunnen aan/uitschakelen. Hoe je dat via een Victron Cerbo zou moeten doen zou ik zelf ook graag te weten komen (Modbus?)

Da's heel eenvoudig.
Via de Victron VRM app of Windows van 'Aan' of 'Omvormen' zetten.

Ik refereer naar de situatie van een Mastervolt scheidingstrafo icm een victron installatie. de Mastervolt Mass GI heeft fr fabrikant specifieke CANbus (Masterbus) interface. Als je een Victron Cerbo daarmee kan laten communiceren, dan kan je leuke dingen doen zoals schakelen en verbruik meten. Ik weet ook dat er Masterbus converters zijn naar modbus, NMEA2000 en USB. Maar ik heb geen idee of er al mensen zijn die een Cerbo met een Mastervolt apparaat laten praten.
Maar dit onderwerp gaat vast te ver voor deze thread.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt of Victron scheidingstrafo 29 aug 2024 16:48 #1581554

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 193
Een van de redenen dat ik dus niet voor de multiplus heb gekozen is dat bij langdurig tegen de wal (wonen aan boord) het een lastig verhaal wordt met multiplus en aarde van wal. Zeker als ESS ook nog gaat worden gebruikt om maximaal gebruik te kunnen maken van zonnestroom. Dit is ook de reden dat ESS door Victron niet wordt aangeraden bij mobiele toepassingen. Aarde en multiplus bij ESS is geen goede combinatie. Tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl