Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp?

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 30 nov 2024 10:01 #1599264

De gaskachel (Trumatic e2800 met ringleiding, 3 uitgangen) is inmiddels oud en start af en toe slecht op. Daarnaast verbruikt het best wat gas en komt de uitlaat uit in de kuip.
Nu wil ik onderzoeken wat de alternatieven zijn en kom ik uit bij dieselkachels. Geen gas meer (veiliger?) en diesel heb ik altijd op voorraad.
Kent iemand het merk Nordkapp? nord-kapp.com/nl
Er staan mooie modellen tussen, ze zeggen geen Chinees te zijn, en zijn veel voordeliger dan de bekende Webasto of Wallas. Weet iemand hier meer van?
Taling 32 en Saga 20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 30 nov 2024 10:20 #1599266

Is een Finse Chinees. Meet te vinden op camperforum.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 30 nov 2024 14:35 #1599314

helmsman 38 schreef :
Is een Finse Chinees. Meet te vinden op camperforum.
Gevonden, dank.
camperforum.nl/viewtopic.php?t=8489258
Taling 32 en Saga 20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 30 nov 2024 14:47 #1599316

Naam kwam me bekend voor. Had ze hier gezien:

www.marktplaats.nl/v/caravans-...chtverwarmer-5kw-8kw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 30 nov 2024 17:44 #1599352

Kijk ook eens op trales.se.
Zweedse kachels. Aantrekkelijke prijzen. Behoorlijke keuze.
Ik heb er geen ervaring mee en ik heb er geen belangen. Maar mijn oog viel er op een zeker moment op. En ik vond het er goed uitzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 30 nov 2024 22:22 #1599419

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Dieselheaters zijn ten opzichte van gas veiliger.....
Als ik de reports van de Marine Accident Investigation Branch zie dan zijn gasbrand/explosies er vaker en destructiever dan van dieselkachels.

In de zin dat gas een onder druk staande fles is. Verbindingen/slangen/doorvoeren op een trillende boot continue aandacht behoeven. Net als de opslag in een naar buiten de kuip ventilerende gasbun.

Maar net als bij gas zijn er bij (chinese) dieselheaters boten in de fik gegaan en helaas ook doden gevallen door CO vergiftiging.

Dit laatste kent als hoofdoorzaak.
Ontbreken van een harde scheiding tussen de te verwarmen lucht in/uitlaat en de uitlaat van verbranding. Zo (door lekkage) kunnen verbrandingsgassen de kajuit ingeblazen worden.

Een keuze voor een (chines) dieselheater is, zo is mijn ervaring, vooral het zoeken naar een veilige en voor werking goede plaatsing. Vind je die niet is een ander soort (diesel)kachel als reflex/taylors/dickinson een betere optie. En met ringleidingen.

(Chinese) dieselheaters zijn ontworpen als standkachel in auto's. Daar staat het apparaat droog in de cabine en zijn invoer en uitlaat verbrandingslucht zijn buiten de auto gehouden. a.Zo kan verbrandingslucht nooit in de cabine komen. b.Condens loopt altijd naar beneden uit het apparaat en uitlaat weg. Al dondert de hele uitlaat eraf dan nog is vermenging van verbrandingslucht en te verwarmen lucht niet mogelijk.

1. Om elk risico op CO vergiftiging te voorkomen zal de plaatsing op een boot van een dieselheater zo moeten zijn dat de in en uitlaat van het apparaat zelf direct door een schot naar buiten gaat en daar verder geleid wordt.

2. Andere optie is het apparaat buiten de kajuit te plaatsen en de te verwarmen lucht in en uitlaat ernaar te leiden. Ook dan geldt dat mits een buis losraakt zich lekkende verbrandingslucht zou kunnen vermengen en de kajuit ingeblazen wordt.

3. Alles binnen: Het grote risico van een hete uitlaat eerst verder binnen te moeten geleiden is lekkage door slechte verbinding en corrosie uitlaat en vaak onmogelijke visuele controle op evt lekkage door gebruik van isolatie materialen.

2 en 3 kennen dus zeker een vergroot risico op CO vergiftiging en niet aan te bevelen.
Een rapportage van de Marine Accident Investigation Branch waar dit dus misging met twee doden tot gevolg staat hier en maakt veel duidelijk: assets.publishing.service.gov....Diversion-Report.pdf

Voor mij ook reden dat alle compacte All-in-One (tank brander in en uitlaten) modellen niet veilig gebruikt kunnen worden.

Op een boot zit in tegenstelling tot de auto het apparaat vaak lager en uitlaat hoger. Dit betekent dat condenswater zich verzameld op laagste deel. dit water kan afgevoerd worden maar betekent ook een kleine opening waar verbrandingsgas doorheen kan.
Op de autoversies zie je dan ook dat de demper een klein gaatje heeft. Dat kan op een boot dus een risico vormen. Bij aankoop van een chinese dieselheater krijg je standaard dus die demper met gaatje!



Als je een goede veilige plek voor installatie vinden kan is een chinese dieselheater met losse tank en brander een prima ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand ervaringen met dieselkachels van Nordkapp? 01 dec 2024 09:14 #1599455

We gaan een beetje of topic misschien….

De demper kan je voor je eigen veiligheid best vervangen door een gesloten demper, b.v. vbdservices.nl/RVS-Demper-met-...per&description=true

Als je de heater b.v. hoog in de bakskist monteert, kan je een afgaande afvoer maken, zodat er geen vocht blijft staan.
Bij ons neemt de heater de diesel rechtstreeks uit de grote dieseltank (HVO100§).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl