Dieselheaters zijn ten opzichte van gas veiliger.....
Als ik de reports van de Marine Accident Investigation Branch zie dan zijn gasbrand/explosies er vaker en destructiever dan van dieselkachels.
In de zin dat gas een onder druk staande fles is. Verbindingen/slangen/doorvoeren op een trillende boot continue aandacht behoeven. Net als de opslag in een naar buiten de kuip ventilerende gasbun.
Maar net als bij gas zijn er bij (chinese) dieselheaters boten in de fik gegaan en helaas ook doden gevallen door CO vergiftiging.
Dit laatste kent als hoofdoorzaak.
Ontbreken van een harde scheiding tussen de te verwarmen lucht in/uitlaat en de uitlaat van verbranding. Zo (door lekkage) kunnen verbrandingsgassen de kajuit ingeblazen worden.
Een keuze voor een (chines) dieselheater is, zo is mijn ervaring, vooral het zoeken naar een veilige en voor werking goede plaatsing. Vind je die niet is een ander soort (diesel)kachel als reflex/taylors/dickinson een betere optie. En met ringleidingen.
(Chinese) dieselheaters zijn ontworpen als standkachel in auto's. Daar staat het apparaat droog in de cabine en zijn invoer en uitlaat verbrandingslucht zijn buiten de auto gehouden. a.Zo kan verbrandingslucht nooit in de cabine komen. b.Condens loopt altijd naar beneden uit het apparaat en uitlaat weg. Al dondert de hele uitlaat eraf dan nog is vermenging van verbrandingslucht en te verwarmen lucht niet mogelijk.
1. Om elk risico op CO vergiftiging te voorkomen zal de plaatsing op een boot van een dieselheater zo moeten zijn dat de in en uitlaat van het apparaat zelf direct door een schot naar buiten gaat en daar verder geleid wordt.
2. Andere optie is het apparaat buiten de kajuit te plaatsen en de te verwarmen lucht in en uitlaat ernaar te leiden. Ook dan geldt dat mits een buis losraakt zich lekkende verbrandingslucht zou kunnen vermengen en de kajuit ingeblazen wordt.
3. Alles binnen: Het grote risico van een hete uitlaat eerst verder binnen te moeten geleiden is lekkage door slechte verbinding en corrosie uitlaat en vaak onmogelijke visuele controle op evt lekkage door gebruik van isolatie materialen.
2 en 3 kennen dus zeker een vergroot risico op CO vergiftiging en niet aan te bevelen.
Een rapportage van de Marine Accident Investigation Branch waar dit dus misging met twee doden tot gevolg staat hier en maakt veel duidelijk:
assets.publishing.service.gov....Diversion-Report.pdf
Voor mij ook reden dat alle compacte All-in-One (tank brander in en uitlaten) modellen niet veilig gebruikt kunnen worden.
Op een boot zit in tegenstelling tot de auto het apparaat vaak lager en uitlaat hoger. Dit betekent dat condenswater zich verzameld op laagste deel. dit water kan afgevoerd worden maar betekent ook een kleine opening waar verbrandingsgas doorheen kan.
Op de autoversies zie je dan ook dat de demper een klein gaatje heeft. Dat kan op een boot dus een risico vormen. Bij aankoop van een chinese dieselheater krijg je standaard dus die demper met gaatje!
Als je een goede veilige plek voor installatie vinden kan is een chinese dieselheater met losse tank en brander een prima ding.