Frederik65 schreef :
Ik denk misschien te simpel hoor maar als je nu het volgende doet:
Inderdaad: je denkt te simpel, want:
Frederik65 schreef :
Je knipt een stukje papier dat precies
Kwantificeer in deze "precies". Precies bestaat niet. Nooit. Er is altijd een afwijking. Welke afwijking denk je dat toelaatbaar is? In getallen? En welke denk je te kunnen maken, in getallen?
Frederik65 schreef :
mooi om de as past. Die vorm zaag je uit een stukje 1 mm dik plaatmetaal. Dan schuur je dat taps met een slijpsteen. Dat buig je dan zodat het precies om de as past. Dan zet je de zaak met een royale hoeveelheid schuurpasta in elkaar. Beetje draaien tot ie mooi pas is. Schoonmaken. Monteren. Klaar.
Niet klaar. De conus past nu maar op 1 plek: de plek die je ingeschuurd hebt. Maar niet een paar tienden mm verder. Die heb je nodig om voorspanning=wrijving op te bouwen. Op die plek rust de hele handel weer gewoon op een heel smal randje, en zit dus niet vast.
Frederik65 schreef :
edit: Ik zie dat Yellowboat hetzelfde al zei.
Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe je het stuurwiel dan zuiver haaks op de as krijgt, maar daar weten de profs hier vast iets op. Of die ene cm afwijking boeit je niet en het is gewoon gaan met die banaan, kan natuurlijk ook.
Ja, de profs (Peter en ik) zeggen hier keer op keer op keer op keer dat je dit netjes moet oplossen. Werken met conussen is (helaas) precisie werk. En dan niet precisie in de zin van handwerk, maar in de zin van machinebankwerk. Draaibank precies. En dan nog.
Frederik65 schreef :
Als je het voor elkaar krijgt om bij het inschuren het stuurwiel vast te houden terwijl de as draait heb je denk ik een aardige kans om het haaks te krijgen. Als de as vast staat en je gaat het stuurwiel draaien wordt het denk ik schots en scheef.
Niet alleen dat. Het zit los. En dat is gewoon gevaarlijk.
Kan iemand mij vertellen waarom het zo moeilijk is mensen te geloven die hier op dagelijkse basis mee te maken hebben, en ook alles al geprobeerd hebben?
Nog een keer: onder juiste omstandigheden brengt de conus de koppels over. De spie hoort feitelijk niet belast te worden. Die is er alleen om er voor te zorgen dat het stuurwiel en de as een vaste plek tov elkaar hebben. Om dit voor elkaar te krijgen, moet dus alle koppel van het stuurwiel door wrijving overgebracht worden. Om dat te doen heb je, gezien de diameter verhouding tussen stuurwiel en as, een enorme normaal kracht nodig. Die bouw je op door dmv flauwe hoek, de conus, de moer voorspanning te vergroten. Op dezelfde manier dat je een zwaar object makkelijker een helling op krijgt dan recht omhoog. Om dat voor elkaar te krijgen moet je WETEN welke hoek het uiteindelijke contact vlak maakt. Dat kan weer alleen als alles binnen 0.01mm op elkaar past. Als dat niet zo is, druk je met dezelfde moer overal randjes in. De contacthoek klopt niet meer, wordt stomper, en de wrijving wordt niet meer opgebouwd, en alles zit los. Of komt los.