Hallo allemaal,
Toen wij vorig jaar onze boot kochten, waren er wat blaasjes onder de lak te zien net onder het berghout (stalen boot, stalen berghout). Volgens de werf die het schip had geschilderd, zou dit komen door slecht uitgeharde plamuur. Ikzelf dacht aan een vochtprobleem mbt het berghout. Ik had helaas gelijk
Toen de boot in november de kant op ging, heb ik de blaasjes opengekrabt. Ik trof een berghout aan waar ik op diverse plekken doorheen prikte. Dat was dus toch een beetje een tegenvaller. Wij besloten om na komend vaarseizoen (dus in het voorjaar van 2021) de boot bij een werf op de kant te zetten om daar het berghout eraf te slijpen en er een nieuw berghout op terug te plaatsen. Dit is een te grote slijpklus voor de winterstalling op onze vereniging.
Nu, tijdens het grote onderhoud van mijn motorruim (ie mijn andere topic bij "projecten"), prikte ik van binnenuit door de wand achter het berghout.
Dat betekent dus dat op meerdere plekken de het staal van de romp zelf is doorgerot achter het berghout.
De klus in 2021 wordt dus wat uitgebreider dan ik in eerste instantie dacht: Behalve het berghout moet er dus nu ook een strip uit de romp worden geslepen en er weer opnieuw worden ingelast.
Dat betekent dus dat in de boot ter hoogte van het berghout de betimmering gedemonteerd moet worden.
Al met al een flinke klus dus.
De boot weer verkopen is door mijn hoofd geschoten, maar met de huidige kennis, krijg je hier alleen nog een schrootprijs voor. De rest van de boot zou ik dan in onderdelen moeten verkopen ( motor, tuig etc.). Dat is niet onze eerste keus, want wij zijn echt gevallen voor dit bootje.
Vooralsnog gaan wij dus de uitdaging aan. Wij zijn benieuwd naar jullie ideeen en meningen hierover. Wellicht andere inzichten of tips over hoe dit probleem aan te pakken.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Remo