Ik heb gisteren en vandaag de nieuwe stuurautomaat ingebouwd, en zoals gebruikelijk struikel ik over een niet-voorzien probleempje
.
Alle kabels liggen netjes door de boot, de backbone en de spur-kabels van EVO en ACU zijn aangesloten. Ik moet nog twee spurkabels doortrekken naar de stuurstand (voor de P70 en i70 klokjes). Op mijn Victoire zit voor de instrumenten een mooi stukje RVS vakwerk, waarop de oude ST 7001 was gemonteerd.
Daar komt een carbon kapje overheen met daarin opgenomen de nieuwe instrumenten. Foto’s zeggen meer dan woorden…
De achterkant met wegneembaar paneel:
De voorkant, met uitsparing voor ST7001:
En voor het begrip: het carbon kapje wat straks over de voorkant geschoven moet worden:
Ik was in de veronderstelling dat de ronde ‘dwarsbuisjes’ open zouden zijn naar het kastje toe (loopt nu ook de ST1 kabel heen).
Helaas is dat niet het geval, die zijn dichtgelast en voor de kabel is aan één kant één gat met kleine diameter geboord.
Primair gaat het mij om de voorkant, daar moet ik het grootste deel verwijderen. Dat kan op de rand, of (oorspronkelijk idee) een uitsparing maken met een rand van ong. 1 cm. HOE kan ik dat het beste doen? Ik heb een haakse slijper met metaalschijven, maar ik realiseerde mij net op tijd dat het gebruik van zo’n ding op een polyesterschip een no-no is. Dat zou wel de makkelijkste oplossing zijn, die had ik mooi los kunnen laten op de rand zelf.
Ik heb een halfslachtige poging gedaan met een metaalzaagje op mijn Fein, maar die slaat geen deuk in dat RVS.
Iemand suggesties?
En als we toch bezig zijn … hoe kan ik het beste de gaten boren voor de bekabeling? Die zal 11-12 mm moeten worden om de spur-aansluiting erdoor te krijgen. Zijn er speciale boren voor RVS? Mijn HSS boortjes maken alleen maar krassen
Onder de stuurstand ligt het connectorblok al klaar, dan is afronden een fluitje van een cent.
Meedenken wordt zéér gewaardeerd! Groet, Ruud