Beste allemaal,
Al een aantal jaar lees ik met plezier mee op dit forum, maar nu ik binnenkort een groot project aanga heb ik toch besloten om een account aan te maken om het een en ander aan tips en adviezen te kunnen vragen. Eerst even kort de achtergrond:
Ik ben met mijn vriendin in het bezit van een Blok zeeschouw genaamd “it houten hynder”. Het schip is 16 jaar van mijn vader geweest, daarna verkocht en 5 jaar geleden aangekocht door mij en mijn vriendin. Ik ben er praktisch op opgegroeid, ken elk piepje, kraakje en klotsje en heb er eindeloos veel mooie jeugdherinneringen van, die ik nu samen deel met mijn lieve vriendin.
Het schip is uitzonderlijk goed ingericht en heeft uitstekende zeileigenschappen. De basis is goed, en dat is het belangrijkste, dus het is het meer dan waard om er flink in te investeren. Nu hebben mijn vriendin en ik al een tijd lang geleden besloten om er in elk geval vanuit te gaan haar de rest van ons leven te blijven varen, dus dat creëert ook de ruimte om grote aanpassingen te doen, zodat we haar helemaal naar eigen wens verder vorm kunnen geven.
Hier ga ik lang voor uittrekken, zeker 2 jaar, zodat we ons de rest van ons leven over “de basis” geen zorgen meer hoeven te maken. En het belangrijkste pijnpunt bovenaan het lijstje is voor mij het onderwaterschip.
De romp, en daarmee het grootste deel van het onderwaterschip, bestaat uit 3mm dik (of eigenlijk dun) plaatstaal. Er zitten her en der wat slechte plekken in. Allereerst het beruchte “onder het toilet”-gedeelte, ten tweede het motorruim (die helaas tegen mijn explicite wens in alsnog is gedubbeld door een werf) en de kiel die bij deze boot vol is gestort met beton. De kiel hoeft overigens niet slecht te zijn, hij ziet er op het oog goed uit en we zijn er vaak genoeg al bonkend op drooggevallen, maar het probleem is: je kan het gewoon niet weten, want je kunt er niet bij.
Alles opgesomd wil ik het dus in één keer goed doen, en het gehele onderwaterschip (inclusief het en der wat spanten) vervangen voor 5mm plaatstaal. Ik werk bij een metaalbedrijf, dus eigenlijk heb ik alle benodigdheden tot mijn beschikking, anders had ik zo’n groot project ook niet aangedurft.
Nu heb ik om te beginnen een aantal vragen die ik op wil gooien, om zo wat verschillende perspectieven mee te krijgen.
- Als ik dan toch bezig ga, is RVS een optie? RVS lassen op staal wil ik niet aan beginnen vanwege galvanische corrosie, maar is dit wellicht te doen door de twee staalsoorten boven de waterlijn geïsoleerd met elkaar te verbinden? Of niet aan beginnen?
- In het geval van géén RVS: welke staalsoort zouden jullie aanraden? Wellicht relevant om te vermelden: ik schilder zowel het onder- als het bovenwaterschip enkel met 1-componenten verf. Het onderwaterschip verf ik met primocon als beschermlaag en seaquantum tegen aangroei.
- Hoe zouden jullie het schip ondersteunen wanneer je het onderwaterschip gaat vervangen? Ik zat te denken aan deel voor deel vervangen, en dus deel voor deel stutten. Onze lasersnijder snijdt maximaal 3 meter, en aangezien onze boot (boven de waterlijn dan wel) 9 meter lang is, moet het dus sowieso in 3 keer.
- Wat zijn verder nog belangrijke aandachtspunten die jullie mee zouden willen geven?
Overigens ben ik niet van plan om de kiel weer vol te storten met beton zoals ze dat vroeger deden, maar ik wil hem open houden zodat je er altijd bij kunt voor inspectie en voor het gewicht (en nut) vullen met ~20 LiFePO accu’s zodat we wat meer mogelijkheden hebben voor apparatuur aan boort. Als ik dan toch bezig ben, komt er ook een loefbijter aan.
Goed, heel verhaal wat ongetwijfeld nog een heel lang staartje gaat krijgen, maar ik moet natuurlijk ergens beginnen en waar beter dan bij dit forum waar al zoveel kennis en ervaring rondhangt?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en ik ga hier uiteindelijk het een en ander bijhouden zodat anderen na mij er weer van kunnen leren.
Hartelijke groet,
De trotse eigenaren van it houten hynder