ithoutenhynder schreef :
- Als ik dan toch bezig ga, is RVS een optie? RVS lassen op staal wil ik niet aan beginnen vanwege galvanische corrosie, maar is dit wellicht te doen door de twee staalsoorten boven de waterlijn geïsoleerd met elkaar te verbinden? Of niet aan beginnen?
- In het geval van géén RVS: welke staalsoort zouden jullie aanraden? Wellicht relevant om te vermelden: ik schilder zowel het onder- als het bovenwaterschip enkel met 1-componenten verf. Het onderwaterschip verf ik met primocon als beschermlaag en seaquantum tegen aangroei.
In jouw plaats zou ik geen rvs gebruiken. Los van de kosten, problemen met galvanische corrosie en TIG-lassen (als je mooie lassen wilt en alleen binnen goed te doen), is rvs ook gevoelig voor spleetcorrosie op plekken die nat blijven. Probeer maar eens boten te vinden waarvan het onderwaterschip uit rvs bestaat: die bestaan niet of nauwelijks.
Je moet het behoud van je onderwaterschip zoeken in de afwerking. Dus geen een-component verf toepassen maar meerdere lagen van een goede epoxyprimer en daar de AF overheen. Dat is de beste garantie om het onderwaterschip tot in lengte van jaren goed te houden.
Ik heb in het verleden regelmatig met Primocon gewerkt, maar van de kwaliteit ben ik niet erg onder de indruk.
- Hoe zouden jullie het schip ondersteunen wanneer je het onderwaterschip gaat vervangen? Ik zat te denken aan deel voor deel vervangen, en dus deel voor deel stutten. Onze lasersnijder snijdt maximaal 3 meter, en aangezien onze boot (boven de waterlijn dan wel) 9 meter lang is, moet het dus sowieso in 3 keer.
Lijkt mij een werkbare methode. Ik zou misschien in nog kleinere delen dan 3 m. werken. Afhankelijk van welk hef-apparatuur je ter beschikking hebt, kan het gewicht van de platen en daarmee de hanteerbaarheid ook een rol spelen.