Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Friendship 35

Friendship 35 05 feb 2010 11:52 #113231

Wie heeft ervaring met een 35 er met de 5 raampjes (ca. bouwj.90 plus). met kiel ( 1.90 M ). Dat hij goed zeilt is mij bekend, waar het mij om gaat is de bouwkwaliteit- zijn de oudere modellen degelijker?.
Hoor het graag.
Huub Mol
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 12:01 #113233

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Welkom hier
In principe is het bij elk merk , dat de oudere types degelijker zijn.
Latere modellen is bezuinigd op het gewicht boven de waterlijn.
Dat om nog betere zeil eigen schapen te krijgen, ( zeggen ze ) maar vooral voor de kostprijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 13:46 #113253

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ tondini

Winner
Spirit (BLG)
HR
Sweden yachts
Baltic
Swan
Contest
Atlantic
Marieholm / Folkboat
...........
...........
...........

Voor al deze merken bedoel je te zeggen dat "latere" modellen voor wat betreft de "degelijkheid" inferieur zijn aan de oudere zusters?

Dat meen je toch niet? :blink:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 14:32 #113261

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dat weten we natuurlijk pas als de huidige modellen net zo oud zijn geworden als de huidige oude modellen. Ik heb nu een Contest van bijna 40 jaar oud, ik ben heel benieuwd hoe een Contest uit 2010 er over 40 jaar uit ziet (al heb ik natuurlijk wel een idee).. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 14:42 #113262

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Google eens op Friendship 35, met name rond 1990-1992. Erg leerzaam! Zelf geen ervaring mee, vind het wel een mooi gelijnde boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 15:52 #113275

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik zou de nieuwere 35 verkiezen boven de oudere. Betere ramen, beter zeilplan(masttop wat beter bij de boot past dan het oude fractionele tuigplan) en romp constructie gelijk
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 19:19 #113325

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de FS van 1990 is vast gebouwd na het 2e of 3e faillissement van FS-werf. Vermoedelijk in Makkum waar de werf toen zat. Die zijn 'tig' keer beter dan de oude van Meijer uit Balk (de oroginele FS werf). Dat was pas echt rommel......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 19:47 #113329

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
tondini schrijft:
Welkom hier
In principe is het bij elk merk , dat de oudere types degelijker zijn.
Latere modellen is bezuinigd op het gewicht boven de waterlijn.
Dat om nog betere zeil eigen schapen te krijgen, ( zeggen ze ) maar vooral voor de kostprijs.

:pompom: Hoe je het ook wil wenden of keren: Tis gewoon een lekkere post :pompom:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 19:50 #113330

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Capolavoro schrijft:
de FS van 1990 is vast gebouwd na het 2e of 3e faillissement van FS-werf. Vermoedelijk in Makkum waar de werf toen zat. Die zijn 'tig' keer beter dan de oude van Meijer uit Balk (de oroginele FS werf). Dat was pas echt rommel......

groet
t

Als je er geen verstand van hebt, kun je beter niets zeggen. Da's wel zo handig....

En anders meer informatie geven. Nu is het een loze kreet..
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 21:05 #113337

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
@Beauty
Laat ik het anders zeggen.
Toen ze met polyester begonnen wisten ze niet hoe dik moet het wel niet zijn.
Ze maakten het dan maar dik .
Later kwamen ze er achter dat het wel wat minder kan.

Dit is het zelfde , maar klink beter. :)
Kun je daar beter mee leven?

@sigdock
dat wil ik ook wel zien over 40 jaar, al was het alleen maar om dat ik dan over de 100 ben. :huh:
Laatst bewerkt: 05 feb 2010 21:27 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 21:39 #113346

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Tondini

Je constatering van meer plastic wil ik van je aannemen. No pronlemo. Was er niet bij maar klinkt logisch. De conclusie dat dan naar huidige maatstaven over zowat de gehele linie alle oudere "te zware" boten direct ook degelijker zijn dan de nieuwere deel ik niet met je.

Onze definitie van degelijk zal wel verschillen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 21:54 #113351

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Een klein ander voorbeeld, de van Brinnenoordbrug ligt er al een hele tijd.
Op een gegeven moment moest er een naast.
Hij moest het zelfde als de eerste, maar die koste teveel.
Toen hebben ze er een gemaakt met de helft aan ijzer erin.
Hadden ze uitgerekend ( dat konden ze vroeger niet )
dat hebben ze geweten nu zeggen ze, hadden we maar.

Natuurlijk gaan de nieuwe boten van tegenwoordig sneller
alles heeft zijn voor of nadeel
hoe zij hij het ook alweer , elk nadeel hebt zijn voordeel. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 05 feb 2010 21:59 #113352

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
kijk hier eens naar

www.friendshipyachts.nl/wisexs...lob.php?nocd&id=3690

Het is geen 35 maar wel door een andere bouwer.
Misschien dat dit wat helderheid kan brengen
Laatst bewerkt: 05 feb 2010 22:01 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 07:36 #113373

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Edward schrijft:
Capolavoro schrijft:
de FS van 1990 is vast gebouwd na het 2e of 3e faillissement van FS-werf. Vermoedelijk in Makkum waar de werf toen zat. Die zijn 'tig' keer beter dan de oude van Meijer uit Balk (de oroginele FS werf). Dat was pas echt rommel......

groet
t

Als je er geen verstand van hebt, kun je beter niets zeggen. Da's wel zo handig....

En anders meer informatie geven. Nu is het een loze kreet..

beste Edward, in het artikel in de post van Dehler staat in meer detail wat ik ook al zei: de latere FS'en zijn veel beter (constructief) dan die uit Balk. Marine Center heeft jaren in Makkum gezeten em later in Lemmer. Die schepen zijn te herkennen aan echte ramen in de opbouw (met frame eromheen, niet zo'n lang plexiglas raam uit Balk (Meijer). Ik heb een paar jaar een FS28 gehad van Meijer (1981) en die was zo slecht gebouwd dat ik niet wist hoe snel ik hem weer moest verkopen! Bovendien ken ik de ontwerper van de 35 een beetje... en vaar ik in een schip dat erg lijkt op een FS35.... dus ga mij nu niet vertellen dat ik er geen verstand van heb ;-)

groet
t

PS ik zie dat je zelf een FS33 hebt! welke bouwer? Vleugelkiel?
Laatst bewerkt: 06 feb 2010 07:40 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 08:36 #113376

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1079
tondini schrijft:
Welkom hier
In principe is het bij elk merk , dat de oudere types degelijker zijn.
Latere modellen is bezuinigd op het gewicht boven de waterlijn.
Dat om nog betere zeil eigen schapen te krijgen, ( zeggen ze ) maar vooral voor de kostprijs.
Dit klopt echt niet. De materialen die vroegah werden gebruikt hadden veel mindere sterkte-eigenschappen dan de materialen die nu gebruikt worden. Met name het hars heeft zich sterk ontwikkeld, waardoor er dus lichter gebouwd kan worden maar de sterkte veel groter is dan 'oud' polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 09:18 #113386

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Klopt. Heb een FS 33 uit '88, gebouwd door Meijer in Balk.
Prima bootje, zo stijf als een plank. Hoe ik dat weet? Gewoon een goed tuiger aan je boot laten sleutelen...
Uiteraard geen ondiepe vleugelkiel maar de echte van 1,75.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: alleen roepen dat de nieuwe boten goed zijn en alle oude rommel zijn, is kort door de bocht en gewoon niet waar. En anders onderbouwen.. :P

Maar even terug naar FS:
De kwaliteit van de Friendships is -op wat bekende problemen als bijvoorbeeld mastondersteuning bij FS 28 en ingewaterde hoofdschotten- over het algemeen prima. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat tref je overal aan. En zeker als ze ouder worden..

Na het faillissement van Meijer is de werf in eerste instantie overgenomen door de familie Langbroek. Zij hebben wat aanpassingen gedaan in het ontwerp en zijn wat gaan experimenteren met minder hars in het laminaat en zo... Gevolg: slechte boten die steeds minder stijf werden, die je zo krom als een banaan trekt zodra je de boel op spanneing ze en waarvan er een heel aantal zijn gaan delamineren rondom de waterlijn...
Vraag maar eens na bij Leen Schaap in Lelystad. Die heeft er velen weer gerepareerd.
Vervolgens is eind '91 de boel weer failliet gegaan.

Daarna is alles overgenomen door een investeerder die de Werf verplaatst heeft naar uiteindelijk Makkum. Tussen '92 en '97 is er nogal wat gedaan om het hoofd boven water te kunnen houden maar dat is uiteindelijk ook niet gelukt.

In deze tijd (tussen '91 en '97) is er door de vele wisselingen van eigenaar een zeer wisselende kwaliteit bootjes gebouwd. Mocht je er één uit die tijd willen kopen is een zéér serieuze aankoopkeuring eigenlijk een must.
Bootjes van voor die periode zijn in basis prima. Uiteraard ook hier een aankoopkeuring op laten doen, maar de gebreken zijn daarin nog wel te beredeneren.

In '97 zijn de naam en mallen verkocht, maar is er weinig meer gebeurd. Vanaf 2002 zijn alle rechten en mallen naar Lemmer verhuisd en daar zijn ze nu nog.
Grt, Edward
Laatst bewerkt: 06 feb 2010 09:20 door Edward.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 09:33 #113388

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Edward, ik geef meteen toe dat jij er veel meer van weet dan ik :S . Ik wist niet dat de periode 91-97 zo wisselende kwaliteit is geleverd. Vind de bootjes uit die tijd er wel beter uitzien dan de ouderen. Mijn FS28 was van 1981, Meijer, en 4 jaar oud toen ik hem kocht. (Dá's praktisch nieuw toch?). De problemen:
- de mastondersteuning niet onder de mast maar ernaast: dek ingezakt
- de laminering van het hoofdschoot aan het vlak losgegaan (over het teak gelamineerd....)
- lekke ramen romdom
- lekke puttingen SB en BB
- lekke romp-dek verbinding, alle kastjes nat
- vanaf windje 5 het want aan lij niet strak te krijgen (rompvervorming)
- 3 jaar oud had het schip al overal osmose
Zo ver de constructie.
Ook nog de lummel van de giek uit de mast gescheurd.

Als de latere schepen nog slechter zijn .... oei.

Een goede kennis van mij had de eerste 33 met vleugelkiel (Ad Slooff, de broer van de heer Slooff bij Marin die de vleugelkiel mede ontworpen heeft). Over zijn 33 heb ik nooit iets slechts gehoord, maar misschien lette van der Stadt beter op dan Koos de Ridder hoe zijn ontwerpen gerealiseerd werden....

Voor de OP: als je een FS35 mooi en groot genoeg vindt, koop dan een Spirit 36 of 37 (scoopje). Vele malen stijver en beter gebouwd, en ook nog meer aanbod. Rompvorm en afmetingen vrijwel identiek.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 09:42 #113389

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
problemen:
- de mastondersteuning niet onder de mast maar ernaast: dek ingezakt
- de laminering van het hoofdschoot aan het vlak losgegaan (over het teak gelamineerd....)
- lekke ramen romdom
- lekke puttingen SB en BB
- lekke romp-dek verbinding, alle kastjes nat
- vanaf windje 5 het want aan lij niet strak te krijgen (rompvervorming)
- 3 jaar oud had het schip al overal osmose
Zo ver de constructie.
Ook nog de lummel van de giek uit de mast gescheurd.

Dat klinkt inderdaad als een boot waar het niet meer goed mee komt... Maar ik durf wel te zeggen dat zeker niet geldt voor alle FS-en. Osmose komt bijvoorbeeld zeer weinig voor bij Friendship.
Maar goed: na zo'n slechte ervaring kan ik mij voorstellen dat je weinig vertrouwen hebt in het merk.

En die Spirit is inderdaad een heeeel mooi bootje! :)
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 09:58 #113393

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik kon bij mijn FS28 door een kier bovenin het hoofdschot (de las in de hechthouten platen) doorkijken, 1 mm open. Dat was op te lossen door de hekstag aan te draaien: kiertje dicht!

Ik zei iets te snel dat een Spirit 36/37 de oplossing is als je iets als een FS35 zoekt.... Op de botenbank staan er van de FS en de SP ongeveer evenveel, maar de prijzen verschillen nogal, Spirits zijn bijna 2 maal zo duur...... Maar je kan waarschijnlijk beter een oude Spirit (vanaf 1985) kopen dan een nieuwere FS35 denk ik?

groet.
t

PS ben niet objectief, vaar in SP36 Sport, bouwnr 88, van 2002....
Laatst bewerkt: 06 feb 2010 09:59 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 12:01 #113410

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Over de bouw kan ik weinig zeggen. Wel over de zeil eigenschappen bij matige ware wind zeg 16 knopen op een kamelen koers. Een D34 is geen langzame boot maar ik heb van Lemmer naar Enkhuizen nodig gehad om ik denk 2 mijl goed te maken. Aan de activiteiten aan boord te zien werd er ook intensief gezeild om ons voor te blijven maar uiteindelijk trok ik onze Beauty er net aan voorbij.

Eerlijkheidshalve zeg ik erbij dat in vlagen de FS35 vergevingsgezinder is dan onze D34. Bij ons is het dan direct werken aan de overloop en de neerhouder bij vol tuig terwijl er op de FS 35 koffie werd gedronken en er een duim omhoog kwam.

Ik vind de FS35 een pure evenwichtige gezinszeiler met sportieve trekjes. Als ik hem onder de voeten zou hebben zou ik wel weten wat er te pimpen was. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 12:54 #113413

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
35 is een prima bootje hoor: Harry Amsterdam heeft er een aantal jaren zeer verdienstelijk wedstrijden mee gevaren.
Later is de 35 (de "Vriespunt") daarvoor vervangen voor een 38.
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 16:09 #113422

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In die tijd was Harry ook eigenaar of bedrijfsleider of zo bij de werf, de verhalen daarover zijn soms niet al te positief. Heb daar echter geen persoonlijke ervaring mee, weet alleen dat het op de wedstrijdbanen een eikel is zolang je nog niet heel flink hebt laten zien dat er niet met je te spotten valt. Maar dat zegt dan weer niets over hoe goed of slecht je bootjes kan bouwen.

De Spirit van Capo vind ik persoonlijk mooier, rompje is ook net een tikje moderner en Spirit's zeilen erg goed. De FS 35 is - tenzij flink gepimpt - niet sneller dan een goed gezeilde Jeanneau of Bav, de Spirit wel.

Overigens vind ik 2 mijl inlopen op een ritje Lemmer-Enkhuizen best wel veel, vooral omdat een D34 nou ook weer niet zo heel erg snel is, ook niet sneller dan de goed gezeilde Jeanneau of Bav. Maar de D34 van Michel is wel iets andere koek dan de gemiddelde natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 06 feb 2010 22:08 #113452

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
De Spirit van Capo vind ik persoonlijk mooier, rompje is ook net een tikje moderner en Spirit's zeilen erg goed. De FS 35 is - tenzij flink gepimpt - niet sneller dan een goed gezeilde Jeanneau of Bav, de Spirit wel.

Maar ook een iets andere prijsklasse... 15 - 20K extra is toch serieus geld.
Maar neemt niet weg dat het een pracht scheepje is, die Spirit.
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 18 apr 2010 19:45 #124413

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Capolavoro schrijft:De problemen:
- de mastondersteuning niet onder de mast maar ernaast: dek ingezakt
- de laminering van het hoofdschoot aan het vlak losgegaan (over het teak gelamineerd....)
- lekke ramen romdom
- lekke puttingen SB en BB
- lekke romp-dek verbinding, alle kastjes nat
- vanaf windje 5 het want aan lij niet strak te krijgen (rompvervorming)
- 3 jaar oud had het schip al overal osmose
Zo ver de constructie.
Ook nog de lummel van de giek uit de mast gescheurd.

Als de latere schepen nog slechter zijn .... oei.


groet
t[/quote]'


Tja,
Bovenstand verhaal is wel met een potje zout te nemen, Mastondersteuning op de verkeerde plaats is natuurlijk echt fout, de rest is gewoon een slechte afwerking in het bouw proces.

Ik heb met mijn 22 (precies dezelfde boot maar dan stukkie korter) ook wel enkele problemen gehad, overal lekkage maar wel gevolg van slechte of helemaal geen kit!!!
Gelukkig is dit alles vrij eenvoudig te verhelpen, en als je het schip ook goedkoop kan aanschaffen kun je natuurlijk wel een beetje klussen om alles tiptop te krijgen.

Dek/romp verbinding lekkage kwam bij mij van de stootrand, echt alle schroeven zaten zonder kit en zo ongeveer handvast.
Gevolg lekkage en natte kastjes.(kastjes los alle moeren binnen lossen, kitten en met grote ring weer gemonteerd)

Overigens zijn er geen plexiglas ramen gebruikt, lijkt wel zo maar het is wel degelijk gehard getint glas (securit staalglas).
Lekkage is vrijwel nooit de raamconstructie, die zit goed gekit en verzonken in een aluminium frame.
Maar de handrail bovenop de kajuit is de oorzaak.
Een Poly-etyleen strip welke met kit en parkers op het dek vast zit, deze trek je op den duur los waardoor er regenwater tussen de schalen doorloopt en netjes bij de ramen de kajuit binnen komt...

Osmose is echt een sprookje, nog nooit een bobbeltje gezien (bouwjaar 1987)
Via het friendship forum ook nog niemand over osmose gehoord.

Zijn er tourschepen bij die zo stijf zijn dat de verstaging aan lij als een snaar blijft staan?
Bij al vorige boten hing deze toch ook echt losjes bij flinke wind hoor, of waren dit dan allemaal gebakjes rijp voor de sloop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 35 18 apr 2010 20:10 #124419

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Friendship 22 schrijft:


Tja,
Bovenstand verhaal is wel met een potje zout te nemen,

@ Friendship 22, je kan mijn verhaal wel met een korrel zout willen nemen, maar het gaat wel over de boot die ik had, van 1981, in 1986 gekocht en dus pas 5 jaar oud. In 1987 gelukkig snel verkocht. Hij vaart vast nog ergens (zeilnr 281). Alle ellende die ik opsom heb ik met die boot meegemaakt. Osmose geconstateerd door ANWB keuring 1986.

Daarna 15 jaar een Spirit 32, en nooit een enkel probleem, niets.
Nu alweer 9 jaar een Spirit 36, en alweer, geen enkel probleem.
Ook geen slappe wanten aan lij, nee.
groet
t
Laatst bewerkt: 18 apr 2010 20:10 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl