Klopt. Heb een FS 33 uit '88, gebouwd door Meijer in Balk.
Prima bootje, zo stijf als een plank. Hoe ik dat weet? Gewoon een goed tuiger aan je boot laten sleutelen...
Uiteraard geen ondiepe vleugelkiel maar de echte van 1,75.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: alleen roepen dat de nieuwe boten goed zijn en alle oude rommel zijn, is kort door de bocht en gewoon niet waar. En anders onderbouwen..
Maar even terug naar FS:
De kwaliteit van de Friendships is -op wat bekende problemen als bijvoorbeeld mastondersteuning bij FS 28 en ingewaterde hoofdschotten- over het algemeen prima. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat tref je overal aan. En zeker als ze ouder worden..
Na het faillissement van Meijer is de werf in eerste instantie overgenomen door de familie Langbroek. Zij hebben wat aanpassingen gedaan in het ontwerp en zijn wat gaan experimenteren met minder hars in het laminaat en zo... Gevolg: slechte boten die steeds minder stijf werden, die je zo krom als een banaan trekt zodra je de boel op spanneing ze en waarvan er een heel aantal zijn gaan delamineren rondom de waterlijn...
Vraag maar eens na bij Leen Schaap in Lelystad. Die heeft er velen weer gerepareerd.
Vervolgens is eind '91 de boel weer failliet gegaan.
Daarna is alles overgenomen door een investeerder die de Werf verplaatst heeft naar uiteindelijk Makkum. Tussen '92 en '97 is er nogal wat gedaan om het hoofd boven water te kunnen houden maar dat is uiteindelijk ook niet gelukt.
In deze tijd (tussen '91 en '97) is er door de vele wisselingen van eigenaar een zeer wisselende kwaliteit bootjes gebouwd. Mocht je er één uit die tijd willen kopen is een zéér serieuze aankoopkeuring eigenlijk een must.
Bootjes van voor die periode zijn in basis prima. Uiteraard ook hier een aankoopkeuring op laten doen, maar de gebreken zijn daarin nog wel te beredeneren.
In '97 zijn de naam en mallen verkocht, maar is er weinig meer gebeurd. Vanaf 2002 zijn alle rechten en mallen naar Lemmer verhuisd en daar zijn ze nu nog.