waverider82 schrijft:Kan iemand mij uitleggen waarom het met veel oudere boten moeilijk is om achteruit te varen en wat dat veroorzaakt?
Er is al heel wat de revue gepasseerd in deze draad. Maar het lijkt een beetje de alle kanten op te gaan. Of je er nog een beetje lijn in hebt kunnen bespeuren vraag ik me af.
Ik kwam bijvoorbeeld verschillende keren tegen dat een klapschroef meer wieleffect zou geven dan een normale schroef. Zelf heb ik altijd de indruk dat een klapschroef op alle fronten minder efficient is dan een normale twee- of driebladige schroef. Het grote voordeel is de kleinere weerstand bij stilstaande motor tijdens het zeilen.
En zou zo'n schroef dan wel plotseling veel meer wieleffect geven dan een vaste schroef? Ik weet het niet, hoor..
Ook werd ergens genoemd dat sommige schroeven te dicht bij kiel zitten. Of dan ook een vinkiel bedoeld wordt, is niet duidelijk. Dat soort schepen zijn er namelijk wel. Vinkielers met een saildrive, bijvoorbeeld.
Ik heb er niet buitengewoon veel ervaring mee, maar mijn idee is dat het wieleffect bij boten met een saildrive minder is dan bij schepen met een normale schroefas. Puur door het gegeven dat de schroef van een saildrive dichter bij het zwaartepunt van de boot zit dan de meeste schroeven op een vaste schroefas. De zijwaartse kracht is er wel, maar de 'arm' is kleiner.
Of dat reden moet zijn om op jacht te gaan naar een boot met een saildrive weet ik niet; zoals ook veel schrijvers melden is het vooral gewoon een kwestie van ervaring opdoen met de boot van je keus. For better or for worse.
Wielwerking kan inderdaad tot je voordeel worden aangewend, maar het werkt altijd maar 1 kant uit en als je een keer gedwongen andersom moet werken heb je pech en moet je improviseren.
Voor de rest helpt inderdaad een diepstekend roer. Dat is ook bij relatief lage snelheden al effectief.
De kwestie is dus niet zozeer dat nieuwe boten beter achteruit varen dan oude. Het is meer zo dat vinkielers met een diepstekend roer en eventueel een saildrive dat van nature tamelijk goed doen. Maar die bestonden in de jaren '70 ook al.
--
stegman