Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Etap 28 of andere

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 11:16 #152151

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Welkom Henk.
De etap is een Belgische boot.
Wij hebben 18 jaar met een 22 voeter gevaren en met veel plezier .
Het voordeel van de etap is, als je er een gat in krijgt en hij vol loopt .
Je gewoon door kunt varen.
Het grote nadeel is dat je bijna geen bergruimte hebt.
Zoals je wel zult weten , dat de werft over de kop is.
In de etap zit bijna geen hout , en het polyester is wel heel erg wit.
Maar dat is een kwestie van smaak , daar kun je niet over twisten.
Een hele boot snel in polyester spuiten is nl veel goedkoper dan een scheepstimmerman.
Die het een en ander moet maken.
Verder hoor ik geen echt slechte dingen over ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 12:39 #152172

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
er komt ongetwijfeld weer een discussie over de diepte van de kiel..... dus maar vast mee beginnen ;-_

1.25 is leuk voor in Friesland maar voor alle diepere wateren een nadeel. Je vaargebied is dus erg bepalend voor je keuze.

verder heb ik wel eens verhalen gehoord onder verslapping van het vlak, waardoor de kiel wat wiebelig eronder hing. Zou met het schuim te maken kunnen hebben. Schuim hoort niet onder water (maar daar krijgen we ook weer een discussie over ;-) )

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 13:06 #152185

Het schuim zal waarschijnlijk van de dichte variant zijn dus niet als spons werken. Verder zijn er een hele hoop boten van de lengte 28 voet die minstens zo geschikt zijn als de etap 28.
Toevallig ben ik me aan het orienteren naar een boot van eenzelfde lengte met een iets kleiner budget.
Ik vraag me af waarom jullie dan ook alleen naar de Etap 28 kijken en niet andere boten.
Daarnaast: wanneer denk je die "onzinkbaarheid" nodig te hebben?
Je boot moet wel HEEL erg lek zijn wil je daar gebruik van moeten maken en als hij zo lek is heb je waarschijnlijk toch wel een probleem.

Paar voorbeeldjes van andere interessante boten:
-Jeanneau Fantasia
-Spirit 28
-Jeanneau Aquila
-Beneteau First 27 en 28
-Sturgeon 28
-Loper Standfast
-Dufour 2800
-Mirage 28
-Colvic Ufo
-Trapper 500
-Shipman 28
-Dehler 28

Allemaal van ongeveer diezelfde lente
edit: herfst zomer winter mag ook maar ik bedoel LENGTE, en met waarschijnlijk betere zeileigenschappen (steken dieper), sommige met variabele diepgang zodat je als je wilt ook nog ondieper kunt varen (dufour 2800 heeft bijvoorbeeld kielmidzwaard uitvoeringen).
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 13:49 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 13:20 #152187

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Allemaal van ongeveer diezelfde lente

Ja, dat was me de lente wel. En een goede zomer ook: echt uitzonderlijk ;-)

Het schuim: daar maak ik me geen zorgen over. Is van het gesloten celtype.
Nadeel van minder goed te controleren is juist. Je zou eventueel met een plastieken hamer op de romp kunnen kloppen om aan het geluid te horen of er wat mis mee is.

Je moet je inderdaad zo breed mogelijk trachten te oriënteren (moest je dat niet aan 't doen zijn) en je niet teveel blind staren op een bepaald type.
Een ondiepe kiel heeft veel voordelen.
De bergruimte bij de oudere Etaps is eerder beperkt.
Vastlopen en verslappen van het kielvlak heeft niets te maken met schuim of niet, maar wel met de initiële sterkte en de diepgang van de kiel.
Een donker houten interieur kan je ook fris schilderen, dus dat mag op zich geen bezwaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 13:35 #152189

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik heb een etap22 gehad en was over de kwaliteit erg tevreden.
Bij een etap22 kon je makelijk de schuim controleren door onder een bank de bak er uit te vijzen.(waren 4 vijsjes)Zo kon je het schuim controleren.Bij mijn 22 bj1974 was dit trouwens kurkdroog ;-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 17:45 #152222

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
waverider82 schrijft:
Paar voorbeeldjes van andere interessante boten:
-Jeanneau Fantasia
-Spirit 28
-Jeanneau Aquila
-Beneteau First 27 en 28
-Sturgeon 28
-Loper Standfast
-Dufour 2800
-Mirage 28
-Colvic Ufo
-Trapper 500
-Shipman 28
-Dehler 28

Allemaal van ongeveer diezelfde lente

En wat dacht je van een
maxi 84
daar zijn er een hele berg van gemaakt.
Maar staan bijna nooit te koop , niemand wil er vanaf
ook ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 18:16 #152230

Ja idd maxi 84! Is voor mij financieel net iets te hoog gegrepen, ik ben zelf ook gecharmeerd van een maxi 77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 18:31 #152232

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
waverider82 schrijft:
Ja idd maxi 84! Is voor mij financieel net iets te hoog gegrepen, ik ben zelf ook gecharmeerd van een maxi 77.

ga is kijkken in Denemarken en Zweden en je hebt voor het geld dat jij er voor over hebt een maxi 84.
ben er dit jaar 2 maand wezen zeilen en het barst er daar van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 18:32 #152233

HvS schrijft:
Hallo zeilers, wij, mijn vrouw en ik, Bijna 50 en 50 hebben plannen om een zeiljachtje 28 voet te kopen, budget ca 15000

Na een dik halfjaar diverse fora, jachtmerkenclubs, internetsites betreft zeilen te hebben geraadpleegd, komen we soms een Etap 28 tegen van ca 25 jaar oud
De ondiepe kiel van 125 cm, masthoogte en bootbreedte van 3 m spreekt ons erg aan
Van binnen lijkt dit een mooi helder en frisse boot, in tegenstelling van sommige andere boten die vaak met veel donker hout zijn afgewerkt.


Met vriendelijke groet, Henk

Je zoekt dus een eenvoudig te zeilen boot met een ruim interieur (3 mtr breed) en niet donker...
Kijk eens maar een Catalina 28 MKII. Erg ruim (misschien wel de ruimste), zeer compleet en lekker licht van binnen. Zeilen doet ie ook goed maar het is geen racer, wel een goed toerschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 19:07 #152244

Die zijn toch VEEL duurder? beetje lage 30 tot in de 50 duizend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 20:42 #152274

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tjaah diepgang, volgens mij is diep een voordeel, maar als je Friesland in wil inderdaad niet. Spirit 28 met 1m60 zeilt iig super juist door die diepte, lekker veel gewicht laag dus oprichtend vermogen weinig drift. Weet er nog eentje te koop met een uitgebreide recente zeilgarderobe, gereviseerde motor, nieuw roer, nieuwe schroef, nieuwe verstaging etc. Geintjes die meer kosten dan de aanschafprijs van zo'n boot, dus let goed op de staat van dat soort dingen, dat is belangrijker dan de verf. Bij een Spirit moet je dan wel even het interieur wit schilderen, dat is klassiek teak maar daar ben je zo vanaf als je dat niet wilt hoor en een witgeschilderd door een scheepstimmerman gemaakt houten interieur is veel mooier dan allemaal lelijk plastic binnen. Zou me door die kleur binnen dus niet te veel laten leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 21:12 #152283

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Hallo,

Er staat op botenbank een Maxi 84 te koop, iets boven je budget maar lang leve de kopersmarkt!

Ik kan je ook de Maxi 77 aanraden, heb er zeer recent een aangeschaft :) en ben tot nu toe erg blij mee. Goede snelle zeiler, stabiel en zeer degelijk gebouwd. Na 34 jaar geen enkele vorm van veroudering zichtbaar! Ik heb de uitvoering met een 1,15m diepe kiel maar ze loopt daarmee verbazingwekkend hoog aan de wind. Diepe ruime kuip waar het zelfs met z'n zessen comfortabel vertoeven is. De kajuit is, zeker gezien zijn lengte, zeer ruim te noemen.

Succes met zoeken.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 21:52 #152297

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nog een Gib Sea 84 uit 2001, met (neem ik aan) onderhandelingsruimte tot 15.000 euro: www.botentekoop.nl/zeiljachten...ea-84-1986.html?r=18

Maar eigenlijk is een (ook oerdegelijke) Shipman 28 wel zo'n beetje het mooiste, waarbij je zelfs nog heel veel geld overhoudt: www.botentekoop.nl/zeiljachten...Shipman-28-1979.html

Laatst bewerkt: 30 sept 2010 21:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 21:52 #152299

Beste Henk,

Lees net op het forum een advertentie voor een vd Stadt Zeeton. Geweldige zeiler, afmetingen dicht bij de etap 28 en voor een prijs.......volgens mij echt een koopje. Een vriend van mij had een etap 28 waar spontaan de verstaging los kwam van het dek. Of de constructie degelijk is na jaren (trekstangen onderdeks of grote fundatieplaten) weet ik niet maar ik zou zeker bij zo´n etap de wandputtingen kritisch bekijken.
Overigens kon de etap 28 de Zeeton niet bijhouden tijdens de geroemde singlehanded
race. En dat voor de helft van het budget....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 21:57 #152302

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die Zeeton is wel van hout/epoxy. Lijkt me toch even handig om er bij te zeggen. Hoeft helemaal niets mis mee te zijn, maar je moet er wel open voor staan. En de hoeveelheid bergruimte (én stahoogte) is nog minder dan in een Etap 28.
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 22:02 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 sept 2010 22:01 #152304

Heerlijk lijkt me dat. Hout/epoxy: licht, sterk, geen inwaterend schuim, osmose, roest
en makkelijk te onderhouden..... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 01 okt 2010 07:58 #152328

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Nog missend in de lijst en wel binnen budget, Friendship 28.

Goede, zelfs snelle zeiler, verkrijgnbaar in 1.20 diep uitstekend voor Friesland maar je kunt er ook uitstekend mee naar Engeland varen.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 01 okt 2010 14:59 #152391

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Ook missend in het rijtje is de Albin Vega, past in het budget, steekt 1.17 meter diep maar is ondanks de diepte toch zeewaardig. Google maar eens op rebellion.
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 01 okt 2010 16:59 #152406

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
En wat denk je van een Super Daimio? Sneller dan Friendship 28, Hurley 800 en Dufour 2800. Geen donker interieur maar een goede mix van hout en wit polyester binnenmal. Diepgang 1,25 S spant en masthoogte van 11,50m. En zeker binnen je budget. Zie ook PB.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 23 okt 2010 15:06 #156465

  • HvS
  • HvS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Wow, dat zijn wel behoorlijk wat berichten en goede adviezen op mijn eerste bericht, 2 weken geleden geplaatst op dit forum.
Ondertussen een paar Etap's 28 bekeken, maar nog niet het goede gevoel hierover
Wat ik me ook afvraag, hoe dik is de huiddikte, als de boot dubbelwandig is, en ook dezelfde huiddikte als een gemiddelde boot van deze grootte, zou hij veel zwaarder moeten zijn.
Is het niet zo dat de huiddikte dan bij een dubbelschalige huid dunner is en daardoor sneller lek vaart?
Voor de rest voldoet deze boot aan al onze vereisten,
iets ondiepere kiel, mast niet hoger dan 12 m,
saildrive met volvo penta, strijkbare mast en nog een paar dingen
Er worden veel modellen aangeprezen, na bestuderen van al deze modellen blijkt dat er met elk wel wat is.
Tot nu toe een ieder bedankt voor de reacties

Groeten, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 23 okt 2010 18:10 #156519

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Strijkbare mast??

Huiddikte is dunner denk ik. Op onze Etap 34 is de romp iets meer dan 2cm dik (dun). Sneller lekvaren? Dan moet het al echt lelijk doen! Op koraal klefferen ofzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 23 okt 2010 18:41 #156533

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
HvS schrijft:
Is het niet zo dat de huiddikte dan bij een dubbelschalige huid dunner is en daardoor sneller lek vaart?

dit heb ik ooit nagevraagd toen ik mijn Spirit36 liet bouwen.
Die kan je in sandwich (alleen boven water!!) of in volglas krijgen. Sandwich-versie is wat licher en vooral stijver.

De buitenhuid van de sandwich-versie is 4 a 5 mm, de binnenhuid ook. Daartussen dus airex-schuim (ruim 1 cm), maakt totaal ca 2 cm.
Ik vond dat te dun (één paaltje flink raken en je hebt een gat) dus ik heb volglas genomen, ca 12 a 13 mm massief glas en polyester (de huid ruim boven water).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Etap 28 of andere 30 aug 2011 13:15 #218324

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Capolavoro schreef :
HvS schrijft:
Is het niet zo dat de huiddikte dan bij een dubbelschalige huid dunner is en daardoor sneller lek vaart?

Ondanks dat dit een oud topic is en de TS vermoedelijk allang een boot heeft gekocht las ik toch zodanig veel onzin over de rompopbouw van een Etap ("ingewaterd schuim" enzo) dat ik het niet kon nalaten om te reageren. Ik ben al een flink aantal jaartjes in het bezit van een 28i, heb een aantal jaar geleden de kans gehad om de werf te bezoeken en heb inmiddels zoveel aan mijn schip verbouwd dat ik wel weet hoe die in elkaar zit.

De romp van een Etap is gewoon volglas, geen sandwich. Het interieur van het schip wordt echter afgewerkt met een (veel dunnere) polyester interieurschaal en tussen deze twee "rompen" zit op tactische plekken PU schuim. Op veel plekken zit de interieurschaal gewoon direct vastgelamineerd op de buitenschaal (en is er dus geen interieurschaal). Dit is bij mijn 28i bijvoorbeeld op het vlak tot helemaal onder de kajuitbanken. Waar op veel andere jachten met hout wordt gewerkt, bijvoorbeeld de onderkant van de bedden voor- en achterin, is dat bij een Etap gewoon onderdeel van de polyester interieurschaal. Er is dus ook geen noemenswaardig gewichtsverschil.

Ook de dekschaal bestaat weer uit twee delen. Buitenschaal en binnenschaal die na het apart lamineren samengevoegd worden. Ook hier weer schuim ertussen, maar nu niet met de functie drijfvermogen, maar isolatie.

Mocht het schip water gaan maken dan zorgt het PU schuim voor drijfvermogen. Immers, daar waar schuim zit kan geen water komen en het schuim wordt door de interieurschaal op zijn plek gehouden. Maar het water komt bij een lek natuurlijk wel gewoon je schip binnen! De interieurschaal is ook helemaal niet waterdicht en zit vol met gaten: luiken, opbergbakjes, doorvoeren van kabelgoten, slangen, ventilatiekanalen, etc. En op sommige plaatsen is er helemaal geen interieurschaal, zoals bijvoorbeeld op het vlak van het schip onder de kajuit, daar wil je immers zoveel mogelijk hoogte hebben.

Dus.. met een gat in je romp komt het water ook in een Etap gewoon binnen. Het zal wellicht wat langzamer gaan doordat het water zich een weg moet zoeken naar binnen, maar met een gat onder de waterlijn ga je uiteindelijk gewoon zinken. Alleen stopt het zinken na een tijdje en drijf je niet meer op de lucht in de kajuit, maar op de blokken schuim. Daardoor kun je nog op eigen kracht een haven bereiken, zij het met wat minder vrijboord.

De voordelen:

- Overal dubbelwandig en geisoleerd, dus geen condens.
- Goede geluidsisolatie
- Polyester delen in het interieur zijn netjes afgewerkt. Immers, je kijkt naar de malkant (gelcoat) van de interieurschaal ipv tegen de onafgewerkte kant van je romp.
- Je kunt binnenin het schip bijna overal schroeven en boren.

De nadelen zijn eigenlijk alleen de bergruimte. Je mist die op de volgende plekken:

- onder de bedden voor- en achterin. In de 28i zit voorin nog wel een kastje onder het bed.
- tussen de rugleuningen van de kajuitbanken en de romp
- In de bakskisten, deze zijn namelijk iets minder diep en breed. Ook daar zit schuim onder en naast. Maar.. je hebt wel een vlakke vloer in je bakskisten, en dat is ook wel heel erg prettig!

Eventueel kun je natuurlijk altijd wat schuim verwijderen en kastjes bijmaken, maar dan ben je natuurlijk wel je drijfvermogen in gezonken toestand stukje bij beetje aan het weghalen.

Voor wat betreft de dikte van het laminaat, Etap claimde hierover zelf altijd dat ze veel steviger bouwden dan de meeste andere europese seriebouwers. De rompen werden cq worden natuurlijk ook vacuum-injectie gelamineerd. Osmose is voor zover mij bekend absoluut geen issue bij Etap, de polyester kwaliteit is onberispelijk.

Tot slot, Etap is niet "over de kop" maar is vlak na de verkoop aan Dehler meegegaan in het faillissement van die werf. Later is door de curator weer verkocht aan een investeerder en ze schijnen inmiddels ook weer schepen te bouwen. Niet meer in Malle, maar goed, dat hoeft niets te zeggen. Wel erg jammer voor die mensen daar, want dat was een club mensen die echt met een passie voor schepen bezig was.

Roel.
Laatst bewerkt: 30 aug 2011 13:18 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 13:42 #218329

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het verhaal van Roel, welkom op het Zeilersforum, is voor een aspirant-koper mooi genoeg om tot een koop over te gaan. Het is klaarblijkelijk wel zo dat er enigszins vocht in het schuim kan komen ook al wordt dat niet als een probleem gezien. Ook Etaps worden aan (preventieve) osmosebehandelingen blootgesteld. Dit omdat het kleine beetje vocht de vochtmeting kan beïnvloeden en ook al is er geen osmose, wordt er aardig op gezinspeeld om toch maar vooral een behandeling te laten geven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Etap 28 of andere 30 aug 2011 16:03 #218361

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Proost schreef :
Het verhaal van Roel, welkom op het Zeilersforum, is voor een aspirant-koper mooi genoeg om tot een koop over te gaan. Het is klaarblijkelijk wel zo dat er enigszins vocht in het schuim kan komen ook al wordt dat niet als een probleem gezien. Ook Etaps worden aan (preventieve) osmosebehandelingen blootgesteld. Dit omdat het kleine beetje vocht de vochtmeting kan beïnvloeden en ook al is er geen osmose, wordt er aardig op gezinspeeld om toch maar vooral een behandeling te laten geven.

Nogmaals, de romp van een Etap is gewoon volglas. Het is geen sandwich constructie! Het schuim zit aan de /binnenkant/ van het schip, tussen de interieurschaal en de romp in. Kan dat daar vochtig worden? Ik heb nog nooit een druppeltje vocht aangetroffen en heb al vele extra kabelgoten geboord door het schuim en onder het bed achter een heel blok weggegraven om een ruimte te creeren voor de compressor van de koelkast.
Daar waar lucht is kan condens onstaan, maar als er lucht is kan het ook weer verdampen. En er zijn voldoende ventilatieopeningen in de interieurschaal.

Overigens houdt niets je tegen om e.e.a. zelf te inspecteren. Er zitten voldoende inspectieluiken in de interieurschaal, en op plekken waar dat niet zit kun je er zelf eentje maken. Als je eenmaal schuim ziet kun je met een klein zaagblad van een gatenzaag dat je op een alu buisje taped met de hand een "gat" boren in het schuim, tot op de romp. Dat is ook de truc om kanalen voor kabelgoten e.d. te maken.

Water van buiten komt er niet in. En zo'n vochtmeting meet het vochtgehalte in het polyester, onder de gelcoat en staat volledig los van water dat /binnen/ in de boot staat. Want dat is waar het schuim zit, aan de andere kant van een dikke, volglas romp.

Preventieve osmosebehandelingen, tja, ik heb daar zo mijn bedenkingen over. Het zijn toch met name de bedrijven die daar hun brood mee verdienen die de "noodzaak" daarvan verkondigen. Ik heb, ook bang gemaakt door dit soort verhalen nadat ik mijn Etap had gekocht en bij mijn bezoek aan de werf een paar jaar geleden heb ik e.e.a. eens voorgelegd aan de mensen van Etap zelf. En daar was het verhaal helder: er was bij hun /een/ geval bekend van een Etap met osmose verschijnselen, en daar scheen het iets te maken te hebben met een eerdere reparatie. Men was heel open, de naam van het schip werd genoemd en e.e.a. is toen schijnbaar in goed overleg opgelost.

Maar dan nog staat dit volledig los van de aanwezigheid van PU schuim aan de binnenkant van het schip. De rompconstructie van een Etap wordt hier verward met sandwich laminaten, waarbij hele dunne laagjes polyester worden gecombineerd met een balsa vulling oid. Maar zo zit een Etap niet in elkaar, de romp is gewoon volglas en met vacuum injectie gelamineerd.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl