Etap 34s.
Als topicstarter kan ik niet anders dan mijn bijdrage doen.
- het EVS systeem werkt bijzonder goed en prettig. Nadeel vind ik dat je nergens een houvast hebt als je als bemanning van de lage kant naar de hoge wilt gaan. Er is immers geen stuurwiel met beugel om je vast te houden. Bij ons heerst het verbod om je aan de schoten vast te houden.
- de romp en dek zijn nagenoeg volledig sandwichbouw. Prima voor de algemene isolatie. Nadeel: extra dekbeslag enzo plaatsen vraagt een grondigere aanpak wil je het nog stevig houden. Je kan niet overal bij. Nog een nadeel: we hebben nergens condens behalve aan de maststeun. De metalen plaat net onder de mast is een duidelijke koudebrug waar de druppels aanhangen. Op zich hoeft dat geen ramp te zijn, maar die druppels druppelen op de onderliggende lampen van de salontafel én lopen via kabelgootjes naar links en rechts geplaatste spots boven de banken... Ik ga dan ook trachten die mastvoet in te pakken met isolatie.
- de deuropeningen zijn smal. Nu ben ik dat ook en toch vind ik ze te smal.
- de voorpiek is eerder geschikt voor tieners.
- de bodem tussen de kuipbanken is polyester met van die topjes op. Gewoon spekglad als het nat is. Ook de kajuitopbouw voor de mast heeft dit. Nu heb ik geen echte bootschoenen, dus het kan ook daar aan liggen, maar ik denk het niet. De rest van het antislip is top.
- overal zijn kasten voorzien. Geen enkele is echt groot. Gelukkig zijn er onder de stuurboord kajuitbank nog twee grote bakken. Ook achter de toilette is een grote kast. Onder de bedden is geen plaats. Goed voor de gewichtsverdeling, minder voor mensen die veel bagage hebben.
- de koelbox is eerder klein en diep. Ach, luxe...
- we hebben maar één bakskist. Daarin zit ook de afvaltank, reserve brandstof en 5kg brandblusser. Als we onze fenders erin zwieren is er niet veel ruimte meer over voor iets anders. Nergens anders is er buiten een opbergplek.
- met de buiskap op kunnen we geen volledige toeren meer draaien met de lierhendel.
- de vloerplaten binnen zijn gevezen (geschroefd voor de keesjes). Ik had daar graag een sneller systeem gezien, iets met klikslotjes
- de trapneergang is eerder steil te noemen. Waar er bij de 35i (de voorganger) nog vier treden waren, zijn dat er nu slechts drie. De hoogte van de treden is dan ook behoorlijk groot, zeker voor kleiner uitgevallen mensen als ik (1,9m).
- onze boot is intensief gebruikt op de oceanen. Zo goed als alle spotjes (Aqua Signal) hebben last van inwendige corrosie. Ik heb reeds vervangspots van Roca met power-leds klaarliggen.
We hebben onze boot nu iets meer dan een jaar. Ik ben nogal kritisch ingesteld
Toch vind ik het een zalige zeilboot die goed vaart, goed naar het roer luistert, gemakkelijk te hanteren is en degelijk in elkaar steekt.