Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd!

Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 30 nov 2010 20:28 #163591

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Hallo,

Ik heb laatst een verwaarloosde eurokruiser mk3 de luxe gekregen(!) om samen met mn vrienden op te knappen. Nu vroeg ik me af wat de zeileigenschappen zijn, wat de nadelen zijn en natuurlijk algemene ervaringen met de boot en waar we op moeten letten tijdens het opknappen! en voor foto's:
s1014.photobucket.com/albums/a.../stijn31-05/Endless/

Bedankt!
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 30 nov 2010 22:51 #163632

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De zeileigenschappen? Neem van mij aan: dat wil je echt niet weten ;)

Verder is er hier op het forum iemand die er afgelopen voorjaar eentje gekocht heeft en er grootse plannen mee heeft, volgens mij kun je die terugvinden in een draadje over een electrische inboard motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 01 dec 2010 15:51 #163770

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Verder heeft niemand ervaring met een eurokruiser?
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 01 dec 2010 16:54 #163784

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Bij de downloads in de map algemeen staat algemene info over de Eurokruizer M3. Ik heb zelf geen ervaring met de Eurokruiser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 01 dec 2010 18:09 #163801

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Ik heb een Eurokruiser MK2 gehad. Dat is een eerdere uitvoering met een polyester romp en houten opbouw. Best een leuk bootje met toch nog behoorlijk wat binnenruimte. De vaareigenschappen zijn echter inderdaad niet zo geweldig... Het vaart allemaal wel, maar je gaat er geen records mee breken. Vooral de kimkielversie vaart niet al te goed aan de wind.

Het vaart echter volgens mij beter dan een Sneekermeer...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 12:55 #163942

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
op het forum gebruikersnaam 'peper' die weet er wel het e.e.a. van denk ik :)
www.zeilersforum.nl/index.php?...w&catid=56&id=134146
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 15:58 #163988

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Hen3 schrijft:
Vooral de kimkielversie vaart niet al te goed aan de wind.

Het vaart echter volgens mij beter dan een Sneekermeer...

dan heb ik geluk, die van mij heeft de vaste kiel en een boegspriet waardoor er een flink grotere genua op staat. Ik ga maar snel eens contact op nemen met "peper".
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 21:25 #164069

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3657
Bij deze...
Uit je foto's op te maken heb je een €kruiser MK3 DeLuxe in bezit gekregen. De indeling is gelijk aan mijn 'Autarkie'. In tegenstelling tot de brochures die ik heb verzameld (via ZF), heb je de wc-pot direct achter het schot links zitten (net als bij mijn boot). In de brochures staat de pot meestal in het midden. (Mooie authentieke houten wc-bril wel :), goed glad houden en goed lakken, anders krijg je splinters in je kont!)
De centrale kiel die je hebt geeft de boot mogelijk meer stabiliteit doordat het gewicht van de ballast lager ligt en de boot zich dus makkelijker opricht. Een boot met 2 kim-kielen heeft de naam minder hoog te kunnen varen dan met een enkele kiel. Kijk eens of de centrale kiel vast zit met kielbouten, het kan zijn dat je ze moet reviseren. Er is een draadje over op deze site. Als je boot kielbouten heeft, moet je ze in de kajuit, onder een houten plaat in het midden kunnen vinden. (Mijn boot is een kimkieler en heeft de kielbouten onder de banken en het aanrechtje). Kimkielers zijn meestal niet zo snel omdat de 'drag' (waterweerstand) van twee kleine kielen groter is dan van een enkele grote kiel. Een boot met een centrale kiel kan meestal 'hoger' of 'scherper' varen dan een kimkieler (wordt beweerd). Een kimkieler valt rechtop droog op het wad en dat was voor mij een belangrijke eigenschap en doorslaggevend argument.
Het zeilnummer plaatst je boot in 1975-1976 (ongeveer). De beweringen over hoe scherp en hoe hard je boot zeilt zijn relatief aan het bouwjaar. Koop je nu een 24 voeter, dan zeilt die sowieso beter vanwege een beter zeilplan (high aspect zeilen), een beter rompontwerp (verbeterde hydrodynamica) en een verbeterde gewichtsverdeling. Het is een 'gegeven paard', dan weet je wat je niet moet doen. :cheer: De €Xer is niet echt een mooie boot met 'snelle lijnen' en een 'mooi kontje'. Wat wil je met je boot... Naar st Tropez varen en de playboy spelen? B) Neem dan een andere boot, je maakt geen schijn van kans! Wil je racen en heel hard varen? :woohoo: Vergeet het maar! Het is geen racer. Wil je gewoon met de maten heel relaxt het weekend doorbrengen met een beetje varen en lol maken? :laugh: Je kon het niet beter treffen! De €Xer is een schip dat vergeeflijk is, bij harde wind oploeft en door het half balans roer betrekkelijk makkelijk stuurt en toch nog gevoel voor de boot geeft. De boot is beslist ruim en als je de truc beheerst de kastjes efficiënt te vullen, kun je er een hoop in kwijt en vormt het een prima kampeerboot. In de kajuit heb je 1m75 als stahoogte en onder het luik zelfs 1m85. Zou je het vloerplankje uit de kajuit halen, dan win je nog een paar cm, maar struikel je misschien over de kielbouten. Modernere 24 voeters zien er zeker beter uit, maar dit gaat meestal ten koste van de stahoogte.
De MK3dl hoort 4 zeilen te hebben: een stormfok, een gewone fok, een genua en een grootzeil. De zeilen zullen wel helemaal uit hun lijken zijn gewaaid. Geeft niet, tenzij je wilt gaan racen.
Je hebt een inboard! Is het een diesel? Als de motor het nog doet... Afblijven, alleen ontroesten en met een mooi kleurtje hamerslag lak roestvrij houden. Warm sodawater doet wonderen in de kanalen van de waterkoeling, maar laat het er niet een dag instaan en spoel het goed uit anders vreet het zich door de pakkingen heen. Zoek een ouderwetse diesel monteur van tractor diesels voor hulp bij deze motor. Ik heb oude Listers gereviseerd, dat is een werkje dat elke smid nog kan doen, het is bepaald geen 'rocket science'.
Schroefas en schroefastunnel zijn lastiger om goed waterdicht te houden en te onderhouden.
Het kajuitdeurtje is waarschijnlijk niet origineel. De meeste bestaan uit 1 schot. Ik heb de deurposten van mijn boot moeten vervangen, ze waren kats verrot. 6 hardhouten latjes en polyurethaan lijm en een hoop zagen, schuren, schaven en lakken en het was weer oke. Je ziet er naar uit de boot op te knappen? De bandschuurmachine wordt je beste vriend, zeg ik je.
Je zult je elektrische installatie wel moeten vervangen, denk ik. Overweeg over te gaan op led-verlichting, het scheelt in accucapaciteit (en prijs) voor je service accu en in draad doorsnede. Met alleen LED's kun je met 10 NiMh accuutjes het hele weekend doen. De MK3DL heeft meestal een waterpomp. Dan red je het niet meer met NiMH accu's. Wordt je diesel elektrisch gestart? Dan kan ie ook accu's opladen en worden de mogelijkheden groter.
Stel prioriteiten in je opknap werk, "een boot, je werkt je dood" is niet wat je wil. Zorg eerst voor het onderwaterschip, dan erboven. Laat ze het maar een jaar 'een modderschuit' vinden, daarna kun je het ding met polyesterverf weer de 'mooiste boot' van de haven maken. "Keep her floating"
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 21:35 #164070

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Peper schrijft:
€kruiser
€Xer
Ik was de rest van je verhaal benieuwd of je nog een kortere afkorting had bedacht... :P

Peper schrijft:
In de kajuit heb je 1m75 als stahoogte en onder het luik zelfs 1m85.
Dat is een groot verschil met de MK2 versie die ik had. Ik had naar schatting zo'n 1.60 stahoogte...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 21:36 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 21:39 #164072

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hen3 schrijft:
Dat is een groot verschil met de MK2 versie die ik had. Ik had naar schatting zo'n 1.60 stahoogte...
De MK3 ligt ook als een soort bolletje of klompje op het water. De romp vangt zoveel wind dat je die ook bijna wilt trimmen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 21:52 #164078

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3657
@Beewee
Ja dat lever je wel in als je stahoogte wilt! Ik merk verschil in trim als de watertank van 80 liter vol is of leger wordt. Het scheelt ook als je de boot voor een vakantietocht stouwt. Het naar voren plaatsen van de accu in de boot zorgde ervoor dat ik vanaf het roer zonder opstaan over de kajuit kon kijken!

@Hen3
Wat dacht je van €Xr en dan te weten dat ik een knurft ben in 'SMS-en', ben sowieso te breedsprakig voor 'sms-en' :P

@Stijn
Die boegspriet staat wel lekker zeg! Die is niet origineel, maar ik denk dat ik er ook een op m'n boot zet, de genua kan ik nu al zowat met de schoothoek in de kuip trekken.

Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 02 dec 2010 23:24 #164100

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Hoi sinds dit jaar ook in bezit van €xer mk3, heb al een hoop adviezen van peper gehad. Qua vaareigenschappen heb ik geen vergelijk maar kan er zeker niet mee racen maar wel lekker zeilen en er van genieten. Je hebt wel een rolfok en dat is ook lekker.Volgens mij is jouw boot ook een mk3 de luxe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 03 dec 2010 09:21 #164134

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Peper schrijft:
Bij deze...
Uit je foto's op te maken heb je een €kruiser MK3 DeLuxe in bezit gekregen. De indeling is gelijk aan mijn 'Autarkie'. In tegenstelling tot de brochures die ik heb verzameld (via ZF), heb je de wc-pot direct achter het schot links zitten (net als bij mijn boot). In de brochures staat de pot meestal in het midden. (Mooie authentieke houten wc-bril wel :), goed glad houden en goed lakken, anders krijg je splinters in je kont!)
De centrale kiel die je hebt geeft de boot mogelijk meer stabiliteit doordat het gewicht van de ballast lager ligt en de boot zich dus makkelijker opricht. Een boot met 2 kim-kielen heeft de naam minder hoog te kunnen varen dan met een enkele kiel. Kijk eens of de centrale kiel vast zit met kielbouten, het kan zijn dat je ze moet reviseren. Er is een draadje over op deze site. Als je boot kielbouten heeft, moet je ze in de kajuit, onder een houten plaat in het midden kunnen vinden. (Mijn boot is een kimkieler en heeft de kielbouten onder de banken en het aanrechtje). Kimkielers zijn meestal niet zo snel omdat de 'drag' (waterweerstand) van twee kleine kielen groter is dan van een enkele grote kiel. Een boot met een centrale kiel kan meestal 'hoger' of 'scherper' varen dan een kimkieler (wordt beweerd). Een kimkieler valt rechtop droog op het wad en dat was voor mij een belangrijke eigenschap en doorslaggevend argument.
Het zeilnummer plaatst je boot in 1975-1976 (ongeveer). De beweringen over hoe scherp en hoe hard je boot zeilt zijn relatief aan het bouwjaar. Koop je nu een 24 voeter, dan zeilt die sowieso beter vanwege een beter zeilplan (high aspect zeilen), een beter rompontwerp (verbeterde hydrodynamica) en een verbeterde gewichtsverdeling. Het is een 'gegeven paard', dan weet je wat je niet moet doen. :cheer: De €Xer is niet echt een mooie boot met 'snelle lijnen' en een 'mooi kontje'. Wat wil je met je boot... Naar st Tropez varen en de playboy spelen? B) Neem dan een andere boot, je maakt geen schijn van kans! Wil je racen en heel hard varen? :woohoo: Vergeet het maar! Het is geen racer. Wil je gewoon met de maten heel relaxt het weekend doorbrengen met een beetje varen en lol maken? :laugh: Je kon het niet beter treffen! De €Xer is een schip dat vergeeflijk is, bij harde wind oploeft en door het half balans roer betrekkelijk makkelijk stuurt en toch nog gevoel voor de boot geeft. De boot is beslist ruim en als je de truc beheerst de kastjes efficiënt te vullen, kun je er een hoop in kwijt en vormt het een prima kampeerboot. In de kajuit heb je 1m75 als stahoogte en onder het luik zelfs 1m85. Zou je het vloerplankje uit de kajuit halen, dan win je nog een paar cm, maar struikel je misschien over de kielbouten. Modernere 24 voeters zien er zeker beter uit, maar dit gaat meestal ten koste van de stahoogte.
De MK3dl hoort 4 zeilen te hebben: een stormfok, een gewone fok, een genua en een grootzeil. De zeilen zullen wel helemaal uit hun lijken zijn gewaaid. Geeft niet, tenzij je wilt gaan racen.
Je hebt een inboard! Is het een diesel? Als de motor het nog doet... Afblijven, alleen ontroesten en met een mooi kleurtje hamerslag lak roestvrij houden. Warm sodawater doet wonderen in de kanalen van de waterkoeling, maar laat het er niet een dag instaan en spoel het goed uit anders vreet het zich door de pakkingen heen. Zoek een ouderwetse diesel monteur van tractor diesels voor hulp bij deze motor. Ik heb oude Listers gereviseerd, dat is een werkje dat elke smid nog kan doen, het is bepaald geen 'rocket science'.
Schroefas en schroefastunnel zijn lastiger om goed waterdicht te houden en te onderhouden.
Het kajuitdeurtje is waarschijnlijk niet origineel. De meeste bestaan uit 1 schot. Ik heb de deurposten van mijn boot moeten vervangen, ze waren kats verrot. 6 hardhouten latjes en polyurethaan lijm en een hoop zagen, schuren, schaven en lakken en het was weer oke. Je ziet er naar uit de boot op te knappen? De bandschuurmachine wordt je beste vriend, zeg ik je.
Je zult je elektrische installatie wel moeten vervangen, denk ik. Overweeg over te gaan op led-verlichting, het scheelt in accucapaciteit (en prijs) voor je service accu en in draad doorsnede. Met alleen LED's kun je met 10 NiMh accuutjes het hele weekend doen. De MK3DL heeft meestal een waterpomp. Dan red je het niet meer met NiMH accu's. Wordt je diesel elektrisch gestart? Dan kan ie ook accu's opladen en worden de mogelijkheden groter.
Stel prioriteiten in je opknap werk, "een boot, je werkt je dood" is niet wat je wil. Zorg eerst voor het onderwaterschip, dan erboven. Laat ze het maar een jaar 'een modderschuit' vinden, daarna kun je het ding met polyesterverf weer de 'mooiste boot' van de haven maken. "Keep her floating"
Groet, Peper.

Kijk! hier heb ik wat aan :) het is inderdaad een diesel van volvo penta,type weet ik niet... boegspriet vind ik inderdaad ook heel erg gaaf staan en er staat nu echt een grote genua op. De kiel zit vast met kielbouten, zal er even naar kijken of die gereviseerd moeten worden.

Ook natuurlijk bedankt voor de rest van de reacties, ik heb er veel aan!
Willing 31-Willik
Laatst bewerkt: 03 dec 2010 14:37 door Endless.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 03 dec 2010 14:39 #164192

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
nog wat verdere uitleg over de pruttel,de schroefas zit niet aan de motor gekoppeld, hij moet elektrisch worden gestart. Als we het probleem met de schroef niet kunnen oplossen, laten we de motor zitten om als generator te kunnen gebruiken :)
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 03 dec 2010 15:22 #164194

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3657
Weet je wat fijn is van een kimkieler...
Je kunt hem zo op een autoambulance meenemen. :woohoo:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 dec 2010 15:23 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 03 dec 2010 16:43 #164203

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
ach, ik zie een boot toch altijd het liefst in z'n natuurlijke habitat :P
weet je trouwens of er veel eurokruisers rond zeilen en waar ongeveer?
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 03 dec 2010 17:31 #164210

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3657
Ik zou wel een foto willen van m'n €Xr drooggevallen op het wad, komt ooit wel!
Nu doe ik het wel met deze, vind ik ook wel cool B)
Er liggen er in de Grevelingen en ik weet er dus 1 in Friesland, aan de Maas ben jij de enige die ik ken.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 dec 2010 17:33 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 03 dec 2010 18:39 #164218

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Gava foto! ik hoop ook dat ik maar snel een foto van mijn boot onder zeil heb :P
tot nu toe doe ik t maar met deze:
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 04 dec 2010 09:14 #164253

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ja dat hoop ik ook. Ligt nu in het ijs en da mast op droge. Vind het niks geef mij maar de zomer. :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 04 dec 2010 11:41 #164272

Ik heb ooit eens een Eurokruiser voor 2 weken van een particulier gehuurd. binnen voldoende ruimte.
buiten gangboorden zo smal meteen hoge opbouw dat mijn vrouw blauwe scheenbenen kreeg.
Maar het ergste: het zeilt niet. :( Zelfs niet voor de wind.
Overstag met windkracht 5 op het Veluwemeer was een toer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 04 dec 2010 13:38 #164283

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3657
Ja, de gangboorden zijn smal en dan zitten de puttings voor de verstaging ook nog eens in die gangboorden gemonteerd! Advies in deze: Zorg dat je alles vanuit de kuip kunt bedienen! Een rol-reef fok is heel plezierig. Ik ga een zelfde truc voor het anker maken, nu heb ik het anker in een plastic krat in de kuip, maar het is wel eens een sta in de weg.

Maar voor de wind niet zeilen? Die ervaring deel ik niet! Met de wind 'plat voor het laken' en een fokkeloet in de fok word ik achterin kletsnat van het buiswater omdat de boeg in het water wordt gedrukt. Ik heb daarna meteen een buiskap laten maken B) .

Windkracht 5 op het Rhederlaag is misschien niet hetzelfde als windkracht 5 op het Veluwemeer, maar overstag was geen moeite! De €Xr vaart op het grootzeil overigens hoger aan de wind dan op de fok. Door de fok te baksen bij het overstag gaan verloopt het wenden wel sneller. Was de boot wel goed getrimd? Dat scheelt veel! Mijn kimkieler valt inderdaad wel veel sneller stil dan een boot met 1 kiel en een hogere rompsnelheid. Beewee zou zelfs de opbouw willen 'trimmen' zoveel wind vangt die. Ik ga gieken in m'n spatzeiltjes maken ;)!

Weet je hoe de situatie was in verband met de aangroei onder de boot? Ik heb wel eens gehoord van een 'kruiwagen vol mos' die er onderuit kwam en fowling remt sterk af. Bij het uit het water halen dit najaar, heb ik zelfs klontjes mosselen van de kielen gehaald. Goede anti-fowling is wel nodig!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 dec 2010 20:04 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 28 jan 2011 17:33 #173525

Stijn, hoe gaat het met het opknapwerk aan je kruiser?

Sinds deze winter hebben wij er ook een, en de mazzel dat de vorige eigenaar de originele documentatie er zelfs nog bij gaf :)
Helaas is de inventaris op het moment spartaans te noemen, maar we hebben nog de tijd om dat aan te vullen voordat we de tocht maken naar zijn toekomstige ligplaats.
Daar trekken we haar eerst uit het water, afspuiten, nieuwe antifouling erop, het hele schip nakijken en een aantal zaken vervangen, zodat we zeker weten dat het schip in ieder geval technisch in orde is en over de nodige inventaris beschikt om veilig te kunnen varen.
En aangezien het in de haven nog stinkend koud is ben ik thuis lekker warm bezig de scheepsbibliotheek samen te stellen en heb ik alvast 1 kussenhoes gerepareerd.
Van het weekend die van de hondekooi nog even doen en dan kunnen ze wel weer een poosje mee.
Ach, allemaal voorpret voor het komende seizoen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 28 jan 2011 18:48 #173542

Peper schrijft:
Ja, de gangboorden zijn smal en dan zitten de puttings voor de verstaging ook nog eens in die gangboorden gemonteerd! Advies in deze: Zorg dat je alles vanuit de kuip kunt bedienen! Een rol-reef fok is heel plezierig. Ik ga een zelfde truc voor het anker maken, nu heb ik het anker in een plastic krat in de kuip, maar het is wel eens een sta in de weg.

Maar voor de wind niet zeilen? Die ervaring deel ik niet! Met de wind 'plat voor het laken' en een fokkeloet in de fok word ik achterin kletsnat van het buiswater omdat de boeg in het water wordt gedrukt. Ik heb daarna meteen een buiskap laten maken B) .

Windkracht 5 op het Rhederlaag[/size] is misschien niet hetzelfde als windkracht 5 op het Veluwemeer, maar overstag was geen moeite! De €Xr vaart op het grootzeil overigens hoger aan de wind dan op de fok. Door de fok te baksen bij het overstag gaan verloopt het wenden wel sneller. Was de boot wel goed getrimd? Dat scheelt veel! Mijn kimkieler valt inderdaad wel veel sneller stil dan een boot met 1 kiel en een hogere rompsnelheid. Beewee zou zelfs de opbouw willen 'trimmen' zoveel wind vangt die. Ik ga gieken in m'n spatzeiltjes maken ;)!

Weet je hoe de situatie was in verband met de aangroei onder de boot? Ik heb wel eens gehoord van een 'kruiwagen vol mos' die er onderuit kwam en fowling remt sterk af. Bij het uit het water halen dit najaar, heb ik zelfs klontjes mosselen van de kielen gehaald. Goede anti-fowling is wel nodig!


goh, Rgederlaag. Daar zeilde ik tussen 1974 en 1985. Wel een hoop veranderd daar.
Ad
ps. Sorry voor het afwijken van het onderwerp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 29 jan 2011 18:25 #173680

Wat info, overgetypt uit het foldertje van de jachtwerf over de eurokruiser mk III.
Misschien heb je er wat aan :)

Het idee
De Eurokruiser MK III is een kajuitzeiljacht, bedoeld als een fijn toerschip met ruime accomodatie voor een gezin van 4 a 5 personen, en is ontworpen door U. van Essen. De Eurokruiser MK III is een schip om fijn op de plassen te varen, maar ook op wat ruimer water als het IJsselmeer, de Wadden en zelfs ook (als u dat zelf machtig bent) de kustwateren.

Het zeilplan
De Eurokruiser MK III heeft een toptuigage. de mastlengte is 7.50 m. Grootste hoogte boven de waterlijn is 8.87 m. Het zeilopp. is 22 m2, verdeeld in grootzeil en fok. Een stormfok, genua en spinnaker behoren tot de mogelijkheden.

Het dekplan
Het dekplan is eenvoudig doch doelmatig uitgevoerd. De kajuit is een zogenaamde "trapkajuit" met een goed en ruim uitzicht naar voren. In de kuip zijn drie luiken die toegang geven naar de bergruimte. In de kuipvloer is een verhoging opgenomen waaronder de binnenboordmotor geplaatst kan worden. Het gehele dek, kuip en kajuitdak zijn voorzien van antislip.

Het onderwaterschip
Er behoefde geen rekening met wedstrijdformules gehouden te worden. Midscheeps is de romp vrij vol, wat binnen veel ruimte geeft. Er is naast de midkiel de mogelijkheid voor kimkielen. Deze geven het voordeel droog te kunnen vallen zonder problemen, in ondieper water te kunnen varen en in de winterberging zonder bok te kunnen staan.

De indeling
Er is gekozen voor de indeling met een U-bank. Hierin is aan b.b. een U-bank of U-dinette, waarvan een twee-persoonsbed is te maken van 2 x 1.25 m. Aan s.b. is een hondekooi van 1.75 m en het keukenblok. In de afsgescheiden voorkajuit de twee gebruikelijke slaapplaatsen met het toilet. De gehele betimmering is uitgevoerd in mahonie, blank gelakt. De bekleding van de kajuitwanden en onderdeks is een skai op een 5 mm polyeter rug.

De motor
de Eurokruiser MK III kan goed met een buitenboordmotor gevaren worden. Er is een goede mogelijkheid voor het inbouwen van een diesel of benzine motor, zowel met een schroefas als met een zeilboot aandrijving.

Maten en gewichten
De Eurokruiser MK III is lang over alles (boxmaat) 7.35 m.
De deklengte is 6.91 m, breedte 2.30 m, stahoogte in de kajuit 1.80 m.
Strijkhoogte 1.64 m, lengte waterlijn 5.59 m, totaalgewicht 1750 kg, ballast 590 kg. Diepgang met midkiel 1.10 m en met kimkielen 0.70 m.

Materialen
De Eurokruiser MK III is een geheel polyester schip. De kleurlaag is een hoogwaardige gelcoat in standaard kleuren. De kiel of kimkielen zijn van gietijzer en worden met stalen bouten aan de romp bevestigd. Alle beslagen zijn van roestvrije materialen w.o. hydronalium en r.v.s. De casco's en afbouw worden geheel in eigen fabriek geproduceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Eurokruiser MK3 gevraagd! 11 feb 2011 16:42 #176445

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Ik zie nu pas wat er allemaal is gereageerd... :blush:

Mijn Eurokruiser is 8,10 meter door de boegspriet die er door een vorige eigenaar op is gezet. M'n genua komt alsnog tot mn kuip dus deze kruiser zal wel wat sneller zijn de standaard :evil:. Ik kwam er vanmiddag achter dat er nog een stag op de spriet kan worden gezet waardoor je ook nog originele leuverzeilen kunt voeren :laugh: Ik heb verrot hout opgemeten zodat ik dat opnieuw kan gaan maken (motorluik, alle keuken luiken). Ik heb ook met de havenmeester afgesproken dat ie een keer naar de spuitplaats wordt gereden zodat ik de buitenkant goed kan wassen. Als het goed is kan ie dus wel in mei het water in!

Groeten,

Stijn
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl