Bij deze...
Uit je foto's op te maken heb je een €kruiser MK3 DeLuxe in bezit gekregen. De indeling is gelijk aan mijn 'Autarkie'. In tegenstelling tot de brochures die ik heb verzameld (via ZF), heb je de wc-pot direct achter het schot links zitten (net als bij mijn boot). In de brochures staat de pot meestal in het midden. (Mooie authentieke houten wc-bril wel

, goed glad houden en goed lakken, anders krijg je splinters in je kont!)
De centrale kiel die je hebt geeft de boot mogelijk meer stabiliteit doordat het gewicht van de ballast lager ligt en de boot zich dus makkelijker opricht. Een boot met 2 kim-kielen heeft de naam minder hoog te kunnen varen dan met een enkele kiel. Kijk eens of de centrale kiel vast zit met kielbouten, het kan zijn dat je ze moet reviseren. Er is een draadje over op deze site. Als je boot kielbouten heeft, moet je ze in de kajuit, onder een houten plaat in het midden kunnen vinden. (Mijn boot is een kimkieler en heeft de kielbouten onder de banken en het aanrechtje). Kimkielers zijn meestal niet zo snel omdat de 'drag' (waterweerstand) van twee kleine kielen groter is dan van een enkele grote kiel. Een boot met een centrale kiel kan meestal 'hoger' of 'scherper' varen dan een kimkieler (wordt beweerd). Een kimkieler valt rechtop droog op het wad en dat was voor mij een belangrijke eigenschap en doorslaggevend argument.
Het zeilnummer plaatst je boot in 1975-1976 (ongeveer). De beweringen over hoe scherp en hoe hard je boot zeilt zijn relatief aan het bouwjaar. Koop je nu een 24 voeter, dan zeilt die sowieso beter vanwege een beter zeilplan (high aspect zeilen), een beter rompontwerp (verbeterde hydrodynamica) en een verbeterde gewichtsverdeling. Het is een 'gegeven paard', dan weet je wat je niet moet doen.

De €Xer is niet echt een mooie boot met 'snelle lijnen' en een 'mooi kontje'. Wat wil je met je boot... Naar st Tropez varen en de playboy spelen?

Neem dan een andere boot, je maakt geen schijn van kans! Wil je racen en heel hard varen?

Vergeet het maar! Het is geen racer. Wil je gewoon met de maten heel relaxt het weekend doorbrengen met een beetje varen en lol maken?

Je kon het niet beter treffen! De €Xer is een schip dat vergeeflijk is, bij harde wind oploeft en door het half balans roer betrekkelijk makkelijk stuurt en toch nog gevoel voor de boot geeft. De boot is beslist ruim en als je de truc beheerst de kastjes efficiënt te vullen, kun je er een hoop in kwijt en vormt het een prima kampeerboot. In de kajuit heb je 1m75 als stahoogte en onder het luik zelfs 1m85. Zou je het vloerplankje uit de kajuit halen, dan win je nog een paar cm, maar struikel je misschien over de kielbouten. Modernere 24 voeters zien er zeker beter uit, maar dit gaat meestal ten koste van de stahoogte.
De MK3dl hoort 4 zeilen te hebben: een stormfok, een gewone fok, een genua en een grootzeil. De zeilen zullen wel helemaal uit hun lijken zijn gewaaid. Geeft niet, tenzij je wilt gaan racen.
Je hebt een inboard! Is het een diesel? Als de motor het nog doet... Afblijven, alleen ontroesten en met een mooi kleurtje hamerslag lak roestvrij houden. Warm sodawater doet wonderen in de kanalen van de waterkoeling, maar laat het er niet een dag instaan en spoel het goed uit anders vreet het zich door de pakkingen heen. Zoek een ouderwetse diesel monteur van tractor diesels voor hulp bij deze motor. Ik heb oude Listers gereviseerd, dat is een werkje dat elke smid nog kan doen, het is bepaald geen 'rocket science'.
Schroefas en schroefastunnel zijn lastiger om goed waterdicht te houden en te onderhouden.
Het kajuitdeurtje is waarschijnlijk niet origineel. De meeste bestaan uit 1 schot. Ik heb de deurposten van mijn boot moeten vervangen, ze waren kats verrot. 6 hardhouten latjes en polyurethaan lijm en een hoop zagen, schuren, schaven en lakken en het was weer oke. Je ziet er naar uit de boot op te knappen? De bandschuurmachine wordt je beste vriend, zeg ik je.
Je zult je elektrische installatie wel moeten vervangen, denk ik. Overweeg over te gaan op led-verlichting, het scheelt in accucapaciteit (en prijs) voor je service accu en in draad doorsnede. Met alleen LED's kun je met 10 NiMh accuutjes het hele weekend doen. De MK3DL heeft meestal een waterpomp. Dan red je het niet meer met NiMH accu's. Wordt je diesel elektrisch gestart? Dan kan ie ook accu's opladen en worden de mogelijkheden groter.
Stel prioriteiten in je opknap werk, "een boot, je werkt je dood" is niet wat je wil. Zorg eerst voor het onderwaterschip, dan erboven. Laat ze het maar een jaar 'een modderschuit' vinden, daarna kun je het ding met polyesterverf weer de 'mooiste boot' van de haven maken. "Keep her floating"
Groet, Peper.