Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Structurele en/of constructieve problemen

Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 08:08 #167673

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In het vervolg op het draadje "Bavaria, maar nu serieus" nodig ik jullie uit om grote structurele en/of constructieve problemen aan zeilboten te vermelden.

Mogelijk zijn er merken die dezelfde hoeveelheid problemen als Bavaria hebben, maar die omwillen van bijvoorbeeld geringere productieaantallen of wat minder publiciteit "de dans van een slechte reputatie" zijn ontsprongen.

Geen persoonlijke meningen maar alleen de geconstateerde feiten, graag zo mogelijk voorzien van foto's en bronvermelding, en zo mogelijk ook vermelden of de fabriek er actie op heeft ondernomen. Mocht er ok bekend zijn hoe het probleem is op te lossen: graag!

Het is dus niet de bedoeling om merken en leveranciers zwart te maken maar puur om enig overzicht in de materie, die anders leidt tot een oeverloze discussie, te scheppen. Het kan bovendien een paar leuke aandachtspunten opleveren bij de aankoop van een boot.
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 08:11 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 08:11 #167674

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nou, een (inmiddels) bekend voorbeeld van HR dan maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 08:31 #167675

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De Westerly GK29 heeft soms problemen met het vlak rond de kiel, daar zijn bij de bouw nogal lichte stringers gebruikt.
One of the known issues with GK29s is that the stringers above the keel needed strengthening.
The bilge stringers and the center keelson holding the keel on its right place and giving the boat sagging and hogging stiffness have all bin broken due to I guess dry-docking but also be course the builders used little small planks to create the center keelson’s and bilge stringers, the only strengthening it has is a layer of glass 7,0 ounces or 200 grams with polyester which is absolutely not !!!!!!! strong enough .

Eén van de eigenaars heeft dit als volgt hersteld:
I thickened and strengthened all the stringers in the main saloon (from mast step to engine bay) by bonding in 25mm Iroko either side of the stringers running port starboard and on one side of those running fore and aft. The whole lot was then covered in 3 layers of biaxial cloth, and two of heavy twil in the following sequence (biax 45 degrees, twil fore aft (0 degrees), biax 225 degrees, twil 90 degrees, biax 45). Particular care needs to be taken around the joints. I used minimal cutting and shaped around these areas to make sure all cloth joins overlapped. At the edges of this strengthened floor plan I feathered the edges (each layer was shorter than the first) to prevent a hard edge that could lead to cracking. I used Blue Gee epoxy with a slow hardener to give me plenty of time to roller out any trapped air. I did try and use a vacuum bagging technique to consolidate the composite, but was unable to get a good enough seal and hence reverted to hand rollering.

Verder is er bij de GK29 in ieder geval één geval van zeer ernstige osmose en delaminatie bekend.

Meer info over de stringers op het owners forum.
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 08:41 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 08:46 #167678

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De mastondersteuning van de Albin Vega is onvoldoende met als gevolg een doorzakkend dak, veel eigenaren hebben dit al aangepast maar absoluut een aandachtspunt.

Tevens is door de plaatsing van de schroef de boot zeer slecht achteruit te manoeuvreren, sommige Vega's hebben hierom een hulproer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 08:47 #167679

Slik (HR).

De lak van het interieur van onze Hanse 371 begon binnen een half jaar een beetje te barsten. Mengfoutje. Aan het eind van het seizoen is het hele interieur er uit gesloopt en een nieuw ingebouwd. Perfecte service van de werf. 8 jaar later ziet dit 2e interieur er nog steeds superstrak uit.

Voor de rest zijn we de afgelopen 9 jaar niets ernstigs tegengekomen.
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 08:49 door ruuddidden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 08:50 #167680

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
De Loper heeft ook een zwabberkiel. Volgens de ontwerper, Frans Maas, gene probleem, het is zo ontworpen.

Toch is er ten minste 1 Loper eigenaar die ditprobleem aangepakt heeft:

http://zeilfun.com/www.zeilfun.cvom/Losse_kiel.html

En de oplossing:

http://zeilfun.com/www.zeilfun.cvom/Vervolg_losse_kiel.html

Zie ook de discussie hier:

http://dehlerzeilers.nl/forum/viewtopic.php?t=2814

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 08:57 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 10:40 #167706

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Jeanneau 42DS van amper een jaar oud:
Stress cracks on coach roof panel that covers lines. they won't replace - now repaired and looks awful!
Hole in gelcoat appread in deck by mid ship cleat area
Cracking of teak tow rail by anchor
peeling of gel coat in anchor locker
failure of drinking water pump
when boat was lifted water drained for a week from keel to hull joint which suggests water is being allowed to seep into keel
forwarded heads tap, towel hoop and locker button corroding
very poor fitting and quality of joinery below which allows it to bemarked easily
Laminate floor - where they screwed in the floor panels they have cipped the laminate
picked up rubbish in engine water intake which meant the water lock becmae damaged - it is located within the port side engine bearer - and it had melted whihc made it almost impossible to remove. I then realised just how poorly made the boat was. Self tappers into the glass fibre with the ends of the screens poking through to the other side etc
all this on a July 2006 boat!
<knip> I have had three Jeanneaus now and they have really cut corners now - this will be my last.
www.sailnet.com/forums/jeannea...42ds.html#post136814
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 11:12 #167715

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ook J-Boats heeft wel eens een probleem met een kiel die de visjes op de bodem opzoekt: www.sailnet.com/forums/racing/...ts-up-j80-keels.html

En dat is toch geen prijsvechter..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 11:23 #167718

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Toen ik nog een Victoire 22 had, ben ik een tijdje gecharmeerd geweest van de Victoire 26. Ik heb er verscheidenen bezichtigd. Allemaal hadden ze een ingezakte mastvoet. De mast staat niet boven een schot, maar precies tussen twee schotten. De mast wordt gesteund door een multiplex plaat die als overspanning tussen de schotten dient. Zodra de plaat inwatert, en dat gebeurt kennelijk altijd, gaat hij rotten en komt de mast naar beneden. Je kunt dan de verstaging blijven aandraaien tot de mast naar binnen komt.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 11:29 #167720

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Arcadia schrijft:
Toen ik nog een Victoire 22 had, ben ik een tijdje gecharmeerd geweest van de Victoire 26. Ik heb er verscheidenen bezichtigd. Allemaal hadden ze een ingezakte mastvoet. De mast staat niet boven een schot, maar precies tussen twee schotten. De mast wordt gesteund door een multiplex plaat die als overspanning tussen de schotten dient. Zodra de plaat inwatert, en dat gebeurt kennelijk altijd, gaat hij rotten en komt de mast naar beneden. Je kunt dan de verstaging blijven aandraaien tot de mast naar binnen komt.


Ik heb een tweedehands V26 gezien met een nieuwe RVS mastvoet met een opvallend grote voetplaat. Ik had al zo'n vermoeden...
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 12:24 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 11:32 #167723

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zo hebben we ook de Friendship 28:
de mastondersteuning staat ruim naast de mast (in de breedte en de lengte). Dat leidt ook tot slechte ondersteuning en incidenteel inzakken van het dek.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 12:47 #167737

Stijfheid van de constructie is essentieel voor betere zeileigenschappen.

tenzij je natuurlijk kantelkiel besteld hebt : ;)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 14:33 #167754

perfect ten schrijft:
Stijfheid van de constructie is essentieel voor betere zeileigenschappen.

tenzij je natuurlijk kantelkiel besteld hebt : ;)



Inmiddels wel erg uitgekouwd dit filmpje. Ik weet zeker dat als de eigenaar van dit schip 1 euro zou krigen voor elke keer dat dit filmpje geplaatst zou worden, hij zeker een HR 53 kon kopen.

Doet niets af aan het verhaal, natuurlijk.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 14:42 #167757

Kolibri 560,

Indien de boot optimaal getrimt wordt geeft deze twee problemen:

Kajuitdak veert (geen mast steun aanwezig) en daardoor kun je moelijk je voorstag doorhang beperken.
Heb ik opgelost door een mast steun onder het voorschotje te plaatsen. En dan vaar je gelijk 3 tot 4 graden hoger aan de wind

En bij reach koersen in 20+ knopen wind is de roerdruk zo hoog dat als je het roer volgens de officiele klassevoorschriften bouwd dat deze gewoon afbreekt. Drie roeren verspeeld in 8 wedstrijd seizoenen. Dit kun je alleen voorkomen door vroegtijdig grootzeil druk te lozen, wat tenkoste gaat van de bootsnelheid.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 15:24 #167771

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Dat van de doorverend kajuitdak geldt een stuk minder voor de 'nieuwere' versie (herkenbaar aan twee raampjes per zijde en langere kauit). Die heeft een behoorlijke balk onder de mastvoet ipv het driehoekje bij de eerdere, mestvoorkomende versie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 17:53 #167793

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 30 dec 2010 18:18 #167797

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Zonsnel schrijft:
30-11-2006 wordt alles goed bekeken, lang verhaal zeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 01 jan 2011 23:12 #168069

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Allereerst iedereen een gelukkig nieuw jr.

Prima idee, een neutraal item over constructie van zeilboten.
Problemen en oplossingen bespreken zonder op lange tenen van bootbezitters te stappen.

Omdat ik alleen maar lees over problemen van zeilboten en het niet mijn dagelijkse kost is moeten mijn bijdrages niet al te zwaar gewogen worden. Wel heb ik wat ervaring op constructief gebied en het ontwerp van zeilbootjes is boeiend omdat er mi. best nog wat te winnen is.

Zo kwam ik bij een doorverwijzing uit op het forum van een bekende zeilboot. Daar viel het enkele mensen op dat er geen of weinig sterkteberekeningen waren van de boot. Ook de boot waar ik op vaar is grotendeels ´emperisch´ ontworpen. Proefondervindelijk heeft men de plaats en afmetingen van de kiel, mast en zeilen vastgesteld. Dit nadat men de ´ideale´ romp had ontworpen! Hoe dat kan...?

In andere vakgebieden gebruiken de ontwerpers wel eens het begrip ´the craddle´. De ´wieg´ dus. Daarmee wordt dit bedoeld; dat gedeelte van de constructie waarop alle primaire krachten aangrijpen. Wat is nou de taak van het ontwerpteam? Bouw de craddle zo klein en veilig als mogelijk is.

De craddle van een zeilboot bestaat mi. uit de verbinding van voorstuwing, drijfvermogen en laterale reactie+oprichtend vermogen. Dus hoe knoop je mast, want en lieren zo effectient mogelijk vast aan de kiel? En om de boel drijvend te houden dat weer aan de romp. Het is een denkwijze waarbij de romp(vorm) naar een 2e plan wordt verwezen. In theorie voldoet als romp dan zelfs een opblaasboot.

Waar ik voor pleit bij nieuwe ontwerpen is een duidelijk aanwijsbaar deel van de constructie waar alle primaire krachten op aangrijpen. Dat maakt duidelijk wat de ontwerper wil bereiken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 23:20 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 09:38 #168095

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
voor lezen uit andermans werk:
Some further info might be useful.

As stated, it was only one Bavaria Match series which lost it's keel. No similar issues with any of the Bavaria cruiser range of which multiple 000's have been produced.

And for those who don't know - there have been plenty of other more expensive brands who've had keel issues from time to time. One example was the first produced Grand Soleil 40 Race model, where all had to have them stripped out and re-engineered as keels worked loose. Price is not always an indicator of good engineering or design.

One Hanse 371 lost its rudder and sank due to a failure in the stock caused by a retro-engineered keyway cut. No similar failures on any other 371 or indeed, any other model produced.

To my knowledge, two US Hunters (at least one was scuttled) lost their rudders due to failure in the fibreglass rudder stocks mid Ocean within the past few years.

But again, lots of other composite stocks have also failed, including a couple of well engineered Davidson 50's in Oz........

So with boat choice, its always going to be horses for course and all that. It is good we all love our own choices and defend them as we should, but maybe we should stop knocking other peoples choices for invalid reasons.

einde qoute
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 09:51 #168098

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hear,hear.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 12:01 #168119

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schrijft:
voor lezen uit andermans werk:
As stated, it was only one Bavaria Match series which lost it's keel. (it's moet zijn its, overigens. dus vast geen engelse bron.... t)
<knip>
One example was the first produced Grand Soleil 40 Race model, where all had to have them stripped out and re-engineered as keels worked loose.

einde qoute

uit welk werk komt dit, groom?

er zijn zeker 2 Bav's die de kiel verloren hebben (Hongarije en Kroatie, 1 dode) en er is die wiebelkiel in Scheveningen.

Wel goed dat Bav nu Grand Soleil gekocht heeft ;-)
Kunnen ze samen er nog eens goed op studeren....

groet
t
Laatst bewerkt: 02 jan 2011 12:02 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 14:27 #168143

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Er is een hele serie die in de kiel eigenlijk niet sterk genoeg is. Prima als caravan in de haven, maar niet om eens goed mee tekeer te gaan.

In een discussie me iemand op een andere (Duitse) werf die ook bij Bavaria werkzaam was, geven ze er de voorkeur aan om enkel de boten die daadwerkelijk problemen geven op te laten lappen, en de rest zo te laten. Tekeningen voor de modificatie zijn te verkrijgen, zodat lokale werven dit op kosten van B kunnen uitvoeren.

Verder zou ik een onderscheid maken tussen ontwerpfouten en bouwfouten. Van beide zie ik voorbeelden voorbij komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 14:50 #168149

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
uit welk werk komt dit, groom?

opgetekend door dhr.S. Wagman op 28-06-2007 laat op de avond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 20:49 #168217

  • J92
  • J92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
As stated, it was only one Bavaria Match series which lost it's keel. (it's moet zijn its, overigens. dus vast geen engelse bron.... t)
<knip>

Jemig de pemig:
Op grond van de voorgestelde verbetering kan wellicht ook het volgende geconcludeerd worden: de schrijver is geen autochtone Nederlander en beheerst ook het Engels onvoldoende om nog een stuk of wat andere fouten in de aangehaalde zin op te merken.

Wel verstand van zeilen misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Structurele en/of constructieve problemen 02 jan 2011 22:08 #168230

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Voor wat de Hurleys betreft. Voor zover ik weet hebben alle 700, 22, 24/70 en 750 modellen last van het doorzakken van de mastvoet, als dit in de afgelopen 30 jaar nog niet is aangepakt door de desbetrefende eigenaren. De kiel kan er igg niet afvallen, want die is compleet ingelamineerd! Zelfs kielbouten zul je niet vinden(kunnen ze ook niet roesten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl