groom schrijft:Wat zijn de verschillen tusen een uitvoering met een "korte"kiel en een midzwaard?
Gaarne antwoorden in relatie tot vaareigenschappen en duurzaamheid en betrouwbaarheid van de constructie.
Bij vaareigenschappen rekening houdend met realtief ondiepwater (opgetrokken zwaard) en "diep" water.
Jullie willen Friesland nog niet acht je laten maar denken dus kennelijk wel aan een uitbreiding van het vaargebied.
Wad en IJsselmeer liggen dan voor hand.
Het verschil tussen korte kiel en midzwaard is niet helemaal eenduidig aan te geven, denk ik. Loefwaardigheid van een zeilboot wordt vooral bepaald door de de effectiviteit van de driftbeperking in vorm van kiel of zwaard.
Een relatief diepstekend zwaard met een goed profiel en een high aspect ratio (lengte/breedte verhouding) kan in die zin effectiever zijn dan een ondiep stekende vaste kiel, die juist door zijn geringe diepte al een kleine HA-ratio zal hebben.
Jammer genoeg zijn er weinig in serie gebouwde midzwaardschepen die aan bovenstaande beschrijving voldoen. Er zijn wel een aantal boten met een hefkiel die, met de kiel volledig naar beneden, het karakter hebben waarop ik doel als ikhet over een HA-kiel c.q. zwaard heb.
Zelf ben ik geen liefhebber van deze constructie voor gebruik op het wad. In zo'n milieu moet het zwaard gewoon omhoog kunnen draaien in de zwaardkast. Met grote snelheid vastlopen op een harde zandbank levert met een hefkiel binnen de kortste keren schade aan de kielkast op.
Daarnaast: als je ook wilt droogvallen is een korte (ten opzichte van de romplengte) vaste kiel volledig out of the question. In die zin is een midzwaard een enorme aanwinst als je echt mooi wilt toeren op het wad en niet afhankelijk wilt zijn van de bekende karrepaden en havens.
Ik heb mijn conclusie al een paar jaar geleden getrokken.
Als je op het Wad leuk wilt toeren ontkom je niet aan inleveren op aan-de-windse zeileigenschappen. Je kunt jezelf sowieso afvragen hoe belangrijk het laatste op het wad is, omdat je alleen met heel weinig diepgang vele mijlen lang dezelfde koers kunt varen. Met een ruime koers kan dat, als je een ophaalbaar zwaard hebt.
Mijn tips qua boten zijn derhalve de kleinere Southerly's, de Kelt 850, Feeling 28 di en soortgelijke boten. Zeewaardig genoeg voor een oversteek naar Engeland, maar ook heel handzame toerschepen op het wad. De midzwaarden van deze boten zijn niet buitengewoon high-aspect maar vrijwel even effectief als een ondiepe vaste kiel. Je hebt echter op het wad niet de nadelen van vaste kiel.
--
stegman