Ik heb al eens de nadelen van onze boot op een rijtje gezet in een ander topic. Ik neem het hier over en zal het verder aanvullen met voordelen en andere bedenkingen.
Boot: Etap 34s, bouwjaar 2002, tandemkiel, intensief gebruikt op oceaan en zee.
- het EVS systeem werkt bijzonder goed, direct en prettig. Nadeel vind ik dat je nergens een houvast hebt als je als bemanning van de lage kant naar de hoge wilt gaan. Er is immers geen stuurwiel met beugel om je vast te houden. Bij ons heerst het verbod om je aan de schoten vast te houden.
- de romp en dek zijn nagenoeg volledig sandwichbouw. Prima voor de algemene isolatie. Nadeel: extra dekbeslag enzo plaatsen vraagt een grondigere aanpak wil je het nog stevig houden. Je kan niet overal bij. Nog een nadeel: we hebben nergens condens behalve aan de maststeun. De metalen plaat net onder de mast is een duidelijke koudebrug waar de druppels aanhangen. Op zich hoeft dat geen ramp te zijn, maar die druppels druppelen op de onderliggende lampen van de salontafel én lopen via kabelgootjes naar links en rechts geplaatste spots boven de banken... Ik ga dan ook trachten die mastvoet in te pakken met isolatie.
- de deuropeningen zijn smal. Nu ben ik dat ook en toch vind ik ze te smal.
- de voorpiek is eerder geschikt voor tieners.
- de bodem tussen de kuipbanken is polyester met van die topjes op. Gewoon spekglad als het nat is. Ook de kajuitopbouw voor de mast heeft dit. Nu heb ik geen echte bootschoenen, dus het kan ook daar aan liggen, maar ik denk het niet. De rest van het antislip is top!
- overal zijn kasten voorzien. Geen enkele is echt groot. Gelukkig zijn er onder de stuurboord kajuitbank nog twee grote bakken. Ook achter het toilet is een grote kast. Het gebruikte hout is licht maar stevig, gefineerd of gevernist multiplex.
- Onder de bedden is nagenoeg geen plaats doordat deze ruimte vol schuim zit: in de voorpiek een kleine bak waar twee vaste reddingsvestjes in passen en in de achterpiek een bakje van dezelfde grootte, maar daar zit de boiler.
Goed voor de gewichtsverdeling! Minder voor mensen die veel bagage hebben.
- de koelbox is eerder klein en diep, het keukenblad niet te groot. Ach, luxe...
- we hebben maar één bakskist. Daarin zit ook de afvaltank, reserve brandstof van 20 liter en 5kg brandblusser. Als we onze zes fenders erin zwieren is er niet veel ruimte meer over voor iets anders. Nergens anders is er buiten een opbergplek.
- in die bakskist zijn wel twee handige curverboxen voorzien waar je allerlei klein spul in kwijt kan zodat dit niet ligt rond te slingeren
- met de buiskap op kunnen we geen volledige toeren meer draaien met de lierhendel.
- de vloerplaten binnen zijn gevezen (geschroefd voor de keesjes). Ik had daar graag een sneller systeem gezien, iets met klikslotjes. Natuurlijk is het zo dat de ruimte eronder als bilge dient en niet als "kastruimte"...
- de trapneergang is eerder steil te noemen. Waar er bij de 35i (de voorganger) nog vier treden waren, zijn dat er nu slechts drie. De hoogte van de treden is dan ook behoorlijk groot, zeker voor kleiner uitgevallen mensen als ik (1,9m).
- onze boot is intensief gebruikt op de oceanen. Zo goed als alle spotjes (Aqua Signal) hebben last van inwendige corrosie. Ik heb reeds vervangspots van Roca met power-leds klaarliggen.
- het hele elektriciteitsnet is zeer keurig aangelegd (kon ik dat maar zeggen van de aanpassingen van de vorige eigenaar... zucht!) en er zijn op diverse plaatsen wachtbuizen voorzien voor een eventuele latere uitbreiding. Knap.
- de kwaliteit van de gelcoat is bijzonder goed en dik aangebracht. Op sommige plaatsen blijkt dat de gelcoat misschien wel te hard is: spanningsscheurtjes in de hoeken van het deksel van de bakskist en de gasbun duiden op weinig souplesse. Nochtans zijn de deksels erg stevig uitgevoerd en deels zelfs sandwichbouw!
- al het beslag is van zeer degelijke kwaliteit en van gerenommeerde merken (Lewmar, Spinlock, Gebo, Antal...), voldoende groot bemeten lieren, de valstoppers zijn maar net voldoende getuige de barsten in de zijwanden.
- de Etap 34s is een bijzonder fijne zeiler die redelijk snel is voor een toerschip (zitten vaak tussen de 5 en de 7,5 knopen), een zacht zeegedrag heeft en weinig (geen) buiswater overgooit.
Er staat behoorlijk wat zeil op: ongeveer 31m² grootzeil en 31m² genua. Onder het zeilen bij meer wind en golven hoor je beneden geen krakje en gaan alle deuren open zoals het hoort.
Het is dan wel een productieboot die wellicht wat saai oogt en niet de grootste prestaties neerzet, maar hij/zij behoort denk ik tot de top van de productieboten als het gaat om bouwkwaliteit en afwerking.
Als er iemand nog bijkomende info wenst...