Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten.

Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 17:01 #169247

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Beste Collega zeilers,

Naar aanleiding van onderstaande topic: Bavaria, maar nu serieus.
www.zeilersforum.nl/index.php?...w&catid=90&id=163526
Met op het moment van dit schrijven 826 reacties.

In dit topic worden de productie schepen meerdere malen over een kam geschoren.
Met als kernpunt dat ze inferieur zijn aan de “kwaliteits”merken. Waaronder wordt verstaan de werven welke niet serie matig produceren.
Gezien het feit dat ik de afgelopen twee weken wat meer tijd dan normaal had heb ik mijn mening meerdere malen in deze draad geventileerd.

Gedurende deze periode is bij mij de vraag gerezen hoeveel tevreden productieboot zeilers we hier op het Forum hebben.

Ik ben er in ieder geval 1 van. Wij varen met een Jeanneau en hebben de afgelopen 4 jaar van 0 tot 8 Bft meegemaakt en de boot gaf geen krimp (in tegenstelling tot de bemanning ;-))
Zij heeft ons nimmer in de steek gelaten en vertoonde in alle weertypen een prettig/acceptabel vaargedrag. Wij zijn dus meer dan tevreden over de kwaliteit van onze Jeanneau.

Zou iedereen die ook een productieboot (Jeanneau, Beneteau, Dehler, Hanse, Dufour, Etap, Bavaria, Delphia etc.) vaart of voor enige tijd heeft gevaren hier willen melden welk merk en type en waarom hij of zij tevreden dan wel ontevreden is over de boot.

Diegene welke geen productieboot varen zou ik willen verzoeken om enkel de draad te lezen en deze niet te "vervuilen". Zodat we hier enkel een overzicht krijgen van ervaringen met productie boten. Eventueel kunnen we een topic starten met reacties op dit topic. ;)

Met zeilsegroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 17:15 #169249

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
groom schrijft:
Ik ben er in ieder geval 1 van.

Ik ook :laugh: van mijn bootje zijn er zo'n 2600 gemaakt dus deze valt volgens mij wel onder de noemer 'productieboot'.
Ik vaar haar pas een jaar (naar volle tevredenheid) en ze heeft me nog niet in de steek gelaten. van windkracht 0 tot 7. veel ervaring met andere boten heb ik ook nog niet, maar ik vind de zeileigenschappen van mijn bootje goed. Ookal was dit pas mijn eerste bootje, ze heeft al mijn fouten keurig doorstaan (dit zegt nogal wat) :blush:
Ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben over de kwaliteit van mn bootje tot nu toe.
Ik vaar trouwens een Klepper Fam.
Voor wat het waard was.

EDIT: ik kom hier nu zelfs zeilnummer 2733 tegen. (ik heb zeilnummer 310)
Laatst bewerkt: 07 jan 2011 17:24 door Calypso.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 17:29 #169250

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Mijn eerste bootje was een etap 22 en heb ik 10 maand met volle tevredenheid gehad.
Ze is van 1974,en ondanks ik een begineling was(ben..)heb ik er meermaals mee uitgevaren met 5-6bfr als de grotere boten binnen bleven :-)
In tegenstelling tot de verhalen van de meestal"niet etap eigenaars" was de schuim kurk droog.
Laatst bewerkt: 07 jan 2011 17:31 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 17:59 #169256

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik heb sinds kort een Beneteau Escapade uit 1979. Een 28-voets jachtje dat 4300 kg weegt. Dus zwaar en degelijk en zeker hufterproof. Daarvoor had ik een Kirie Agena uit 1975. Ook zo'n gewichtige S-spant voor haar lengte; 6.30 meter lang en 1500 kg zwaar. Op beide scheepjes geen krakende of verende dekken en een onderwaterschip dat tegen een stootje kan. Zowel de Beneteau als Agena zijn langkielers. Ik persoonljk selecteer een jachtje -wat ik mijn eigendom kan noemen- altijd op een langkiel en de dikte van het polyester en dan kom je toch vaak terecht bij het oudere (Franse) spul.
Laatst bewerkt: 07 jan 2011 18:00 door Seabird. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 18:23 #169260

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Elke boot is toch een productie boot ;).

Na vele open boten, 2 boten terug mijn eerste kajuit bootje een waarschip 570, een bouwpakket destijds wat dus niet onder de (serie ;) ) productie boten viel en dat was een drama. Helemaal verliefd gekocht maaar een en al rot hout en geklungel van vorige eigenaar (aren).

Daarna een comet 701, super sterk en solide gebouwd, vernuftig ingedeeld en geen enkel commentaar.

Nu een Hanse 291, de eerste serie boot van Hanse, ook daar qua kwaliteit geen commentaar.

Maar vind de stelling productie boot een beetje mank gaan. Volgens mij is 99 procent van de boten een productie boot die in meer of mindere aantallen geproduceerd zijn. Blijven over de "one off" boten of de zelf gebouwden en mensen die dat doen hebben een giga blok betonnen bord voor de kop want al die tijd die ze in hun fantastische schip gestoken hebben.... Dan is het niet anders dan een fantastisch schip ook al zitten daar zat prutsers tussen.

Elk prototype heeft kinderziektes, dus een "one off" ook, een gerenommeerde producer heeft van die fouten geleerd en goede mensen in dienst al zullen er zeker compromissen worden gedaan als budgetten en prijsstellingen in verhouding tot kwaliteit naar boven komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 18:50 #169269

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Ik ben zelf geen eigenaar maar heb toch al heel wat mijlen gevaren op een aantal boten in allerlei omstandigheden. Dus hier mijn bescheiden bijdrage.

Dufour 365 Grand Large

Zeer comfortabele boot die prettig vaart. Ook bij licht weer zeilt hij meer dan behoorlijk. Bij meer dan 20 knopen wind kan hij wel eens verrassen dus aangepaste zeilvoering is dan wel belangrijk. Bij hardere wind gaat hij nogal snel schuin hangen maar is dan ook stabiel. Afwerking is best wel goed al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat we sinds maanden problemen ondervinden met sommige kastsluitingen en tijdens een wedstrijd enkele maanden geleden binnen de 10 minuten 2 traptreden afbraken. Dat laatste vond ik nogal bizar omdat er nooit enige aanwijzing voor geweest is dat deze niet goed gemonteerd waren. Zou toch niet mogen bij een boot van 2009. Maar niets wat niet gefikst kan worden. Ik moet er ook bij zeggen dat de boot zeer intensief gebruikt wordt door verschillende schippers.

Ik heb gevaren met de versie met 1 achterkajuit en momenteel met de 2 kajuitsversie en ik geef toch de voorkeur aan deze met 1 kajuit. De extra ruime bakskist en natte cel zijn uiteindelijk toch interessanter dan die extra kajuit. De tafel in de kuip staat tijdens het varen wel eens wat in de weg als je snel van de ene naar de andere kant moet, maar aan de steiger of voor anker heb je er wel plezier van. Een kwestie van gewoonte dus. Als ik een eigen boot zou kopen zou ik deze toch in overweging nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 18:55 #169271

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Jeanneau Sun Odyssey 42i

Bouwjaar 2006 of 2007 als ik mij niet vergis. Ondanks het gebruik in de chartervaart geen mankementen aan het interieur. Is een stuk logger in het varen dan de Dufour. Eenmaal op snelheid gaat het wel aardig maar bij licht weer duurt het even voor hij op gang komt. Met wat meer wind is de bediening van de zeilen best wel zwaar. Het komt regelmatig voor dat onervaren bemanningsleden de grootste moeite hebben om de grootschoot of genuaschoot aan te halen. Iets wat ik bij de andere boten niet echt ervaar.

De kuip is zeer ruim en comfortabel. De positie van de stuurman is een beetje ongelukkig om achteruit te varen, maar dat is een kwestie van gewoonte. Voor de rest best wel een leuke boot, maar staat niet direct op mijn verlanglijstje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:00 #169273

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Hebben vroeger een Etap 22i gehad,

Tweedehands gekocht. Was nog in oorspronkelijke staat, probleemloos lekker zeilend scheepje dat precies deed wat er beloofd werd en nooit enige problemen heeft gegeven.

Hebben er met zijn viertjes ook vakanties mee gevaren (M/V 2 kids)
Bergruimte is beperkt.

De kiel was ophaalbaar met een wartel waarmee je ongeveer 500 slagen moest fietsen om hem op te kunnen halen. Hiervan hebben we wel eens een lagertje moeten vervangen maar dat was het enige puntje en dat had geen invloed op de veiligheid.

Staand en lopend want, lieren etc. waren standaard en goed toegesneden op de afmetingen en gebruiksomstandigheden.

Electrisch systeem was eenvoudig maar keurig aangelegd. (Netter dan in mijn huidige boot)

Kortom, geen klachten met deze productieboot.

Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:02 #169274

Wij hebben sinds 2002 een Hanse 371.
Constructief een goed schip waar we geen ellende mee hebben gehad. Voor romp en dek is een ouderwets stevig laminaat gebruikt.
Hier en daar wel wat electronica moeten vervangen, maar ik denk dat ik niet de enige op dit forum ben.
Heeft een paar keer flink op zijn sodemieter gehad (tot bF op zee 8), maar heeft zich uitstekend gedragen.
Ik heb ook wel eens - met veel beleid uiteraard - op een bankje gezeten, maar dat heeft nooit tot enige schade aan kiel / constructie geleid.
Onderschip is nog mooi strak, mogelijk mede omdat ik er direct 5 lagen epoxyverf op heb gezet.
Bijgeleverde zeilen vielen wat tegen maar soi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:06 #169275

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Onze Boot, een Jeanneau SO 37 bevalt heel goed. Lekker ruim, handig ingedeeld, zeilt toch redelijk snel en kan een stootje hebben.
De eerste keer, dat we ermee zeilden na de aankoop, hadden we aan het eind van de middag tussen de 30 en de 35 knopen wind. Sindsdien voelt mijn vrouw zich veilig aan boord.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:10 #169278

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Archambault Grand Surprise

Op deze boot vaar ik regelmatig wedstrijden mee. Deze boot heeft vinnige vaareigenschappen, luistert heel direct en vaart behoorlijk snel. De bediening van de grootschoot is een beetje ongelukkig ten opzichte van de zitplaats van de stuurman. Dus overstag gaan en gijpen vergt wel enige coördinatie. Dit is een natte boot, dus ook bij goed weer is het aanbevolen om de kajuitingang enigzins af te schermen of te sluiten want bij een beetje golfslag heb je al snel af en toe spatwater. Met iemand op het voordek heeft hij ook nogal snel de neiging om met de boeg in het water te duiken. Dus daar wordt je gegarandeerd nat.
De kuip is heel laag en volledig open dus binnenkomend water is ook weer snel weg.

De motor is wat aan de lichte kant. Over het interieur valt niets te zeggen want dat is er niet. Je kan er niet in rechtstaan en dat is best wel vervelend. Vlug even van kledij wisselen is er echt niet bij. Vaar je graag sportief voor een redelijke prijs is dit zeker een optie. Vooral als je geen lange tochten maakt al kan je best wel voor enkele dagen weg. Maar dat lijkt al snel op kamperen. Wat me bij deze boot opvalt is dat hij zeer stabiel zeilt, ook bij zware weersomstandigheden. Archambault heeft hier zeker een dikke streep voor op de Dufour en Jeanneau. Dat geldt zowel voor de Grand Surprise als voor de A31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:16 #169280

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Ik heb al eens de nadelen van onze boot op een rijtje gezet in een ander topic. Ik neem het hier over en zal het verder aanvullen met voordelen en andere bedenkingen.

Boot: Etap 34s, bouwjaar 2002, tandemkiel, intensief gebruikt op oceaan en zee.

- het EVS systeem werkt bijzonder goed, direct en prettig. Nadeel vind ik dat je nergens een houvast hebt als je als bemanning van de lage kant naar de hoge wilt gaan. Er is immers geen stuurwiel met beugel om je vast te houden. Bij ons heerst het verbod om je aan de schoten vast te houden.

- de romp en dek zijn nagenoeg volledig sandwichbouw. Prima voor de algemene isolatie. Nadeel: extra dekbeslag enzo plaatsen vraagt een grondigere aanpak wil je het nog stevig houden. Je kan niet overal bij. Nog een nadeel: we hebben nergens condens behalve aan de maststeun. De metalen plaat net onder de mast is een duidelijke koudebrug waar de druppels aanhangen. Op zich hoeft dat geen ramp te zijn, maar die druppels druppelen op de onderliggende lampen van de salontafel én lopen via kabelgootjes naar links en rechts geplaatste spots boven de banken... Ik ga dan ook trachten die mastvoet in te pakken met isolatie.

- de deuropeningen zijn smal. Nu ben ik dat ook en toch vind ik ze te smal.

- de voorpiek is eerder geschikt voor tieners.

- de bodem tussen de kuipbanken is polyester met van die topjes op. Gewoon spekglad als het nat is. Ook de kajuitopbouw voor de mast heeft dit. Nu heb ik geen echte bootschoenen, dus het kan ook daar aan liggen, maar ik denk het niet. De rest van het antislip is top!

- overal zijn kasten voorzien. Geen enkele is echt groot. Gelukkig zijn er onder de stuurboord kajuitbank nog twee grote bakken. Ook achter het toilet is een grote kast. Het gebruikte hout is licht maar stevig, gefineerd of gevernist multiplex.

- Onder de bedden is nagenoeg geen plaats doordat deze ruimte vol schuim zit: in de voorpiek een kleine bak waar twee vaste reddingsvestjes in passen en in de achterpiek een bakje van dezelfde grootte, maar daar zit de boiler.
Goed voor de gewichtsverdeling! Minder voor mensen die veel bagage hebben.

- de koelbox is eerder klein en diep, het keukenblad niet te groot. Ach, luxe...

- we hebben maar één bakskist. Daarin zit ook de afvaltank, reserve brandstof van 20 liter en 5kg brandblusser. Als we onze zes fenders erin zwieren is er niet veel ruimte meer over voor iets anders. Nergens anders is er buiten een opbergplek.

- in die bakskist zijn wel twee handige curverboxen voorzien waar je allerlei klein spul in kwijt kan zodat dit niet ligt rond te slingeren

- met de buiskap op kunnen we geen volledige toeren meer draaien met de lierhendel.

- de vloerplaten binnen zijn gevezen (geschroefd voor de keesjes). Ik had daar graag een sneller systeem gezien, iets met klikslotjes. Natuurlijk is het zo dat de ruimte eronder als bilge dient en niet als "kastruimte"...

- de trapneergang is eerder steil te noemen. Waar er bij de 35i (de voorganger) nog vier treden waren, zijn dat er nu slechts drie. De hoogte van de treden is dan ook behoorlijk groot, zeker voor kleiner uitgevallen mensen als ik (1,9m).

- onze boot is intensief gebruikt op de oceanen. Zo goed als alle spotjes (Aqua Signal) hebben last van inwendige corrosie. Ik heb reeds vervangspots van Roca met power-leds klaarliggen.

- het hele elektriciteitsnet is zeer keurig aangelegd (kon ik dat maar zeggen van de aanpassingen van de vorige eigenaar... zucht!) en er zijn op diverse plaatsen wachtbuizen voorzien voor een eventuele latere uitbreiding. Knap.

- de kwaliteit van de gelcoat is bijzonder goed en dik aangebracht. Op sommige plaatsen blijkt dat de gelcoat misschien wel te hard is: spanningsscheurtjes in de hoeken van het deksel van de bakskist en de gasbun duiden op weinig souplesse. Nochtans zijn de deksels erg stevig uitgevoerd en deels zelfs sandwichbouw!

- al het beslag is van zeer degelijke kwaliteit en van gerenommeerde merken (Lewmar, Spinlock, Gebo, Antal...), voldoende groot bemeten lieren, de valstoppers zijn maar net voldoende getuige de barsten in de zijwanden.

- de Etap 34s is een bijzonder fijne zeiler die redelijk snel is voor een toerschip (zitten vaak tussen de 5 en de 7,5 knopen), een zacht zeegedrag heeft en weinig (geen) buiswater overgooit.
Er staat behoorlijk wat zeil op: ongeveer 31m² grootzeil en 31m² genua. Onder het zeilen bij meer wind en golven hoor je beneden geen krakje en gaan alle deuren open zoals het hoort.

Het is dan wel een productieboot die wellicht wat saai oogt en niet de grootste prestaties neerzet, maar hij/zij behoort denk ik tot de top van de productieboten als het gaat om bouwkwaliteit en afwerking.

Als er iemand nog bijkomende info wenst... ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:19 #169282

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Archambault A31

In alle opzichten wat de grotere broer of zus van de Grand Surprise. Voornaamste punten die ik als beter ervaar zijn de stahoogte in de kajuit en het feit dat de stuurman voor de grootschootbediener zit. Dit werkt iets vlotter bij gijpen en overstag gaan. Deze is ook wat breder dan de Grand Surprise als ik mij niet vergis. Ook weer zeer vlotte zeiler, maar weinig tot geen comfort. Al moet ik zeggen dat de indeling onderdeks beter is dan op de Grand Surprise. We hebben op deze boot toch met 5 man enkele dagen verbleven en ik heb nooit het gevoel gehad dat het niet te doen was. Zowel op de GS als de A31 heb je enkel een klein spoelbakje en een toilet in de opbergruimte dat je wat kan afschermen met een zeil. Privacy, voor zover je dat hebt op een boot is bij Archambault dus zeer ver te zoeken. Als sportzeiler zeker een aanrader. De motor is ook wat krachtiger zodat manoeuvreren net wat vlotter gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:29 #169285

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
1e productieboot:
Optimist, merk Vanguard. Niets op aan te merken. Stevig en degelijk, maar hoe kan het ook anders als je 35 kg kan spenderen aan een bootje van 2,35 meter.
2e productieboot:
optimist, merk van Wettum. Niets op aan te merken, oerdegelijk en snel.
3e productieboot:
FJ, Dusseldorp. Constuctief in orde, maar hout, dus altijd wel wat werk.
4e productieboot:
Topper Boss. Alle voorgaande boten zijn van werven die kwaliteit hoog in het vaandel hebben. Bij Topper, die de boten door White Formula liet bouwen, was vooral snelheid van bouwen belangrijk. Alle "hang en sluitwerk" was wel onderhoudsgevoelig, maar dat is logisch voor een wedstrijdboot, maar de gewicht/sterkte verhouding van de romp was compleet zoek. Veel hars en weinig vezel, en verlijmingen welke vrijwel allemaal problemen gaven (dek-romp verlijming heb ik geheel vervangen, voor zover mogelijk, spiegel-romp idem, spanten-dek grotendeels vervangen, hiervoor wel inspectieluiken moeten maken, zwaardkast lekkages verholpen, etc). Na alle werk had ik wel een droge boot. Eerst dacht ik dat het exemplarisch was, omdat ik een vroege boot uit de serie had, maar toen ik voor het eerst op een Topper Boss/Iso/Buzz wedstrijd was (Garda) heb ik mijn ogen uitgekeken. 100 liter water in de dubbele bodem werd als heel normaal ervaren. Ik zeg er wel bij dat die boten extreem belast werden. Mijn snelheidsrecord op Garda is 28,5 knopen.
Vervolgens heb ik zelf een kleine serie boten gebouwd, welke nog steeds probleemloos rondvaren.

Verder zie ik nogal eens wat, maar dat valt buiten de kern van deze thread.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:45 #169288

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik heb een Kelt 850 uit 1985.

Omdat ik momenteel de luikjes van de banken aan het lakken ben valt het mij op dat ze identiek zijn en dat er kleine pitjes inzitten waarmee ze in de NC bank zijn vastgehouden.

Heb ik nu een productieboot?

Verder heb ik geen problemen met de zeehond. Behalve dat je na 25 jaar blijkbaar een hoeveelheid onderhoud moet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 19:49 #169289

Ik heb allen maar serie/productie schepen gevaren.
begonnen met optimist daarna FJ, Midget 15, Victoire 22 Etap 22 Marieholm IFE Marieholm 26 Jeanneau SO 29.2 en nu de Jeanneau 32i
Onze gezinssamenstelling is mama&papa en zoon(5) Wij zijn ontzettend blij met Jeanneau heerlijke zeiler geweldige kuip(helmstok) en nog een scheeps interieur niet zo'n gestileerd koud geheel.En met wat minder weer kan eenieder indien gewenst z'n plekkie hebben Eea zit gewoon goed in-elkaar! B)

Ik kan van onze Jeanneau SO 32i erg blij worden, en kan iedereen dit merk aanbevelen.

groet, Hilko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 07 jan 2011 20:55 #169295

Productieboten die ik heb gehad:
Kolibrie 560
Volksboot Kroes
Invicta 26
Twister 28
Beneteau First 29
Victoire 933
X yachts 102
Dufour 35
Jeanneau One Design 35
Cayenne 42
Spirit 36
X yachts 99
FF 110

Over alle boten is een hoop interessants te melden maar het belangroijkste is toch
wel dat ik nooit hele gekke, constructieve fouten ben tegengekomen. Wat me wel
opviel is dat er een aantal boten is dat beroerd stuurt! Ruime koersen in een
Victoire 933 met een beetje wind zijn geen feest. Ook de Dufour 35 was vaak
wreed op het roer. De best sturende boten in dit rijtje zijn de Twister, de JOD,
de X 99 en de FF110.
Fijnste kuip: Dufour 35 en Twister 28
Fijnste interieur: First 29 en Spirit 36
Uiteraard is de Volksboot van Kroes niet echt een massaproduct maar wel het vermelden waard!
Om naar te kijken was dit zeker m´n mooiste boot....



H
Laatst bewerkt: 07 jan 2011 20:57 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 08 jan 2011 09:49 #169320

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik heb een Varianta gehad en nu een Bries.

De Varianta was een doordachte boot met 4000 bouwnrs. Beslag, zeilvoering en interieur was afgestemd op prettig toeren. Ook met meer wind heeft de boot mij niet onaangenaam verrast. Het enige constructief zwakke deel was de doorvoer door de kiel van de hefinrichting van het zwaard. Uiteindelijk is deze constructie gevoel voor lastig op te lossen lekkage. Het zwaard zelf was bij mijn boot van rvs. Oorspronkelijk gegalvaniseerd, kan ook problemen geven. Geen spoor van osmose, delaminatie van het dek of andere ellende.

De Bries: zwaar, degelijk, stahoogte. Stabiel en zeker. Het interieur heeft 4 slaapplaatsen, waarvan de vierde in de ''achterhut''. Als boot voor een gezin van vier personen niet echt handig. De zeilvoering klopt. Ik heb nog een hele grote genua, deze is later gemaakt en behoort niet tot de oorspronkelijke zeilvoering. Boot heeft osmose gehad, is behandeld door de blaasjes aan de lucht te laten drogen. Laatste jaren geen blaasjes meer.

Beide fijne doordachte boten, de Varianta is uit '74, de Bries uit '69. Beide boten zijn niet voorzien van een rolfok of een fancy reefinrichting. In de tijd dat ze gebouwd zijn had geen enkele boot zoiets.

groet,
Maarten
Laatst bewerkt: 08 jan 2011 09:49 door mick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 08 jan 2011 10:35 #169322

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Wij hadden een Jeanneau S.O. 28.1 in de kielmidzwaard versie. Wel een productieboot en er zijn er in deze uitvoering niet veel gebouwd. Net als Geert hebben we er in veel verschillende omstandigheden mee gevaren, t/m 8bft en dat vonden alleen wij niet leuk... de boot zelf geeft dan geen krimp.

Ik heb daar geen echte nadelen aan kunnen ontdekken. Mischien is een op persoonlijke opdracht gemaakte boot net even beter, net zoals een maatpak beter zit dan confectie, maar daar betaal je dan ook naar...

Alle waar naar zijn geld geldt volgens mij hier ook. En verder is het wat jezelf wilt en wat je er zelf voor over hebt... Voor ons gaat het om plezier en het genot van zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 08 jan 2011 14:51 #169367

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Mijn vorige scheepje was een Optima 92. Voor zijn leeftijd een goed ontwerp, zowel zeilend als ook het interieur.

Er waren 2 dingen die wat mij betreft missers waren.
In de machinekamer liep een kabelboom in een mantelbuis voor de motor lans, door de bilge. Elk druppie water-oliemengsel liep elke keer door die bilge, en dus ook door de mantelbuis van hot naar her. Schoonmaken en houden was een utopie.
2e was dat onder het vloerdeel in de kombuis- onder de trap ook wel eens water stond. Onmogelijk te verwijderen. Het scheepje rook dus ook altijd naar bilgewater.

Ook de opgeschroefde ramen waren niet ideaal, maar met goede kit onder controle te houden.

Wel een goed scheepje.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 08 jan 2011 15:07 #169368

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Tegenwoordig vaar ik een Jeanneau Sunfast 37 uit 2002.

Tevreden ben ik met zeileigenschappen, indeling voor varen met gezin en grote crew ( overigens ook voor volledige ZF vertegenwoordiging op de meeting zuid in 2010 ). Voor gezin uit zich dat in zaken als comfort in badkamer, kombuis, zithoek. Ijskast groot en goed koud. Boiler snel warm. Lieren groot genoeg, en goed uitgelijnd. Alle beslag van Harken, goed van afmeting en plaatsing. Ook de voorbereiding voor uitbreiding van electra was een aangename verrassing. Overal mantelbuisjes om kabels eenvoudig te trekken. Voor mijn eisen een schip met een prima prijs - kwaliteits verhouding.

Niet tevreden over het schakelmechanisme van de motor. Dit ligt niet in de kwaliteiten van het mechanisme of de kabels, maar in het feit dat de kabels weggewerkt zitten in de beugel voor de stuurstand. De kabels hebben hierdoor veel weerstand, en het mechanisme vraagt wat flexibiliteit in de kabels om soepel te schakelen. Dat hebben ze niet, want ze zitten in de buis. Latere versies hebben dan ook een buis met een grotere diameter.

Daarnaast is het voor iemand groter als Wesley Sneijder uitgesloten dat je door de bakskist bij het stuurkwadrant komt. Smeren- stellen kabels kan via de achterhutten, maar een stuurautomaat en kachel inbouwen vraagt om een monteur die erg mager, klein, buigzaam en felxibel is. Overigens ook niet claustrofobisch, en in bezit van ee assistent die gereedschap e.d. aangeeft.

Maar als gezegd, voor mijn eisen een goed schip.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 09 feb 2011 12:42 #175983

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Beste Sparkz,

In het begin noem je de vaareigenschappen "vinnig" later "zeer stabiel" kun je misschien uitleggen wat je er precies mee bedoelt?

Sparkz schreef :
Archambault Grand Surprise

Op deze boot vaar ik regelmatig wedstrijden mee. Deze boot heeft vinnige vaareigenschappen, luistert heel direct en vaart behoorlijk snel. De bediening van de grootschoot is een beetje ongelukkig ten opzichte van de zitplaats van de stuurman. Dus overstag gaan en gijpen vergt wel enige coördinatie. Dit is een natte boot, dus ook bij goed weer is het aanbevolen om de kajuitingang enigzins af te schermen of te sluiten want bij een beetje golfslag heb je al snel af en toe spatwater. Met iemand op het voordek heeft hij ook nogal snel de neiging om met de boeg in het water te duiken. Dus daar wordt je gegarandeerd nat.
De kuip is heel laag en volledig open dus binnenkomend water is ook weer snel weg.

De motor is wat aan de lichte kant. Over het interieur valt niets te zeggen want dat is er niet. Je kan er niet in rechtstaan en dat is best wel vervelend. Vlug even van kledij wisselen is er echt niet bij. Vaar je graag sportief voor een redelijke prijs is dit zeker een optie. Vooral als je geen lange tochten maakt al kan je best wel voor enkele dagen weg. Maar dat lijkt al snel op kamperen. Wat me bij deze boot opvalt is dat hij zeer stabiel zeilt, ook bij zware weersomstandigheden. Archambault heeft hier zeker een dikke streep voor op de Dufour en Jeanneau. Dat geldt zowel voor de Grand Surprise als voor de A31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 09 feb 2011 13:18 #175990

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Onze productie boot bevalt prima. Door het midzwaard en dus de hoge ballast alleen met veel wind weinig te vertellen over welke kant je schip op gaat, maar hé, dat hoort er een beetje bij.

Maar het is een prima schip, erg degelijk gebouwd. Wij hebben voor het geld genoeg degelijk schip gekregen, niks op aan te merken! Alles bleef ook heel met harde wind!
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 09 feb 2011 13:49 #175995

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Met vinnig bedoel ik dat je als stuurman heel snel voelt wat de boot doet en gaat doen. De boot reageert ook heel direct en je kan er dus heel sportief mee zeilen. Het stabiel zijn slaagt dan weer op het gedrag van de boot onder invloed van wind en golven. Ook het feit dat de boot best wel veel wind kan hebben vooraleer het niet meer comfortabel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voor ALLE (oud) eigenaren van productie boten. 09 feb 2011 14:12 #176001

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
20 jaar heb ik met veel plezier in m'n Friendship 26 gezeild. gaat door voor een boot die niet zo goed zou zijn.
Zonder structuele problemen heeft ie van alles overleefd. Hard aan de grond lopen, noodweer in het Molengat, hard opkruisen vanaf lagerwal op het Ijsselmeer. Het scheepje zeilt als een speer, vooral aan de wind.
Ik begrijp echt niet dat de jonge zeilers zo,n boot niet willen kopen voor de prijzen die ervoor gevraagd worden.
Nu 2 jaar onderweg met een Maxi 1000. Voorlopig zelfde idee over deze boot.
Zelfde zeileigenschappen maar een treedje hoger in het segment.
Ik vermaakte en vermaak me goed in deze boten.
Prachtige aanvulling op m,n sharpie en finnjol verleden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl