Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot koersvaster maken

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 04:36 #193398

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schreef :
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het juist wel doen van een dergelijk project aan een niet al te duur scheepje een waardevolle leerschool kan blijken die later kostbare blunders kan voorkomen bij grotere schepen.

dat zou misschien kunnen, maar bij deze boot is het dan toch mis gegaan.
Toen deze werd bedacht (niet door van de Stadt, dat kunnen we die man niet aandoen) was er al genoegzaam bekend dat een boot van deze lengte in staal vragen om problemen is: het is te zwaar, en dan moet je extra drijfvermogen 'toveren' door veel onderwaterschip te maken. En dan gaan er weer andere dingen mis, zoals vaareigenschappen. Alle kennis van jachtontwerpen ten spijt is toch deze 'bonk' gebouwd......
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 04:55 #193406

capo helemaal met je eens dat je van der stad dit niet mag aan rekenen, maar zo zijn er wel meer boten gebouwd, hoe bouw ik iets wat drijft uit weinig materiaal met weinig werk. doen ze nog: kijk maar naar de bavs enz.
maar deze mensen willen geen wedstrijden winnen maar wel leuk op het water zijn, prima, dus en dat is het voordeel van een stalen boot, een paar kleine aan passingen, roer en kiel, hoeven niet veel geld te kosten. dan is het onderwater nog steeds geen schoonheid maar dat zie je alleen als zij op de kant staat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 05:20 #193415

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Bij mijn Argonaut 740 is de kiel verlengd om de koersvastheid te vergroten. Ondanks dat ook dit een stalen jaren 60 scheepje is, wat oorspronkelijk voor de verhuur gebouwd is, ligt ze nu volmaakt rustig op het roer, is koersvast en is ook achteruitvarend prima te hanteren.



Het stuk achter de achterste draagband is het verlengde stuk.

Misschien heb je er iets aan.
Succes in ieder geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 05:28 #193417

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Rakadam,
jouw schroef zit in ieder geval zo dat hij water van voren kan aanvoeren....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 05:31 #193420

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Ja, ja, daar is toe kennelijk toch over nagedacht ;)
De ontwerper was Boon, die later Vripack gesticht heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 07:00 #193447

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het originele roer vind ik er niet heel verkeerd uitzien, mijns inziens ook niet te klein voor een boot van 8 meter. Wel maakt die scheg ervoor 'm natuurlijk minder effectief. Mocht je echt wat willen gaan veranderen zou ik eerst eens gaan kijken of je die kan optimaliseren (zo dun en gestroomlijnd mogelijk maken). Maar dat een boot op de motor links- of rechtsaf wil is op zich normaal gedrag, dat doet iedere boot. Uit het roer lopen onder zeil is vervolgens bijna altijd te wijten aan de bemanning, al dan niet gecombineerd met een slechte zeilgarderobe.

De beste investering lijkt mij dan ook een stuk elastiek, zodat je op de motor varend de helmstok even vast kunt zetten mocht je er een tel bij weg moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 08:54 #193485

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Capolavoro schreef :
heesterman schreef :
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het juist wel doen van een dergelijk project aan een niet al te duur scheepje een waardevolle leerschool kan blijken die later kostbare blunders kan voorkomen bij grotere schepen.

dat zou misschien kunnen, maar bij deze boot is het dan toch mis gegaan.
Toen deze werd bedacht (niet door van de Stadt, dat kunnen we die man niet aandoen) was er al genoegzaam bekend dat een boot van deze lengte in staal vragen om problemen is: het is te zwaar, en dan moet je extra drijfvermogen 'toveren' door veel onderwaterschip te maken. En dan gaan er weer andere dingen mis, zoals vaareigenschappen. Alle kennis van jachtontwerpen ten spijt is toch deze 'bonk' gebouwd......
groet
t

Teruglezend... Ik bedoel meer in het algemeen. Als je eerste boot een gaar 15 meter stalen knikspant is dan is de kans heel, heeeeeel erg groot dat je bakken met geld gaat wegspoelen met "opknappen". TErwijl eerst ervaring opdoen met iets kleins, al dan niet met een roer/kiel projectje of zo, dan leer je een hoop terwijl de schade door onvermogen niet al te hoog hoeft op te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 18:22 #193576

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Dus je mag nooit wat experimenteren met je schip? voor alles moet eerst een duidelijke berekening of het effekt en prijstechnisch wel verantwoord is??

Niet iedereen heeft een jacht van vele tonnen waarbij alles eerst door expert moet worden onderzocht of het wel verantwoord is.

Als ik een idee heb ga ik het gewoon uitvoeren! en dat gaat dan ook wel eens mis, dat is dan jammer, daar leer je dan ook weer van.
Wat is er nu mis om bij je hobbyboot je roerblad (tijdelijk) te vergroten om te kijken hoe het effekt is?

Op de haven was eens een man die 2 pvc buizen gevuld met balanceer loodjes tegen de kiel van zijn sloep schroefde, om zijn bootje stabieler te maken.
Iedereen vond het een belachelijk idee, het effekt was wel de reden dat zijn vrouw toen wel mee durft op het bootje en ze er veel plezier van hadden.
Laatst bewerkt: 10 mei 2011 19:25 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 18:48 #193586

atlas, je bent mijn man. als onze voor ouders niet infintief geweedt waren liepen wij nu nog in beesten vellen met een knuppel ons eten te zoeken :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 19:06 #193591

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
En zo glijden een paar vlot geschreven goed bedoelde reacties naar totaal onbedoelde conclusies.

Uiteraard moet ieder doen met zijn boot waar die zin in heeft. Iedereen geniet op zijn eigen manier van zijn boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 19:25 #193598

heesterman schreef :
En zo glijden een paar vlot geschreven goed bedoelde reacties naar totaal onbedoelde conclusies.

Uiteraard moet ieder doen met zijn boot waar die zin in heeft. Iedereen geniet op zijn eigen manier van zijn boot.

het was niet afkeurend bedoeld, maar in mijn opinie is het belangrijk om mensen niet af te remmen, zeker niet hun boot of andere zaken af te kraken. in het start verhaal geven ze aan dat ze een oplossing zoeken voor een probleempje, dan volgen er een reacties van alles wat je doet is weg gegooid geld en zoek maar een andere boot.
dat is niet aardig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 19:27 #193599

Zo, het onderwerp begint een beetje uit de hand te lopen. Leuk!

Tussen alle berichten heb ik wel een aantal bruikbare tips denk ik. Ik heb een goed gevoel bij een wat langere kiel en een wat groter roerblad. Ik denk dat ik dit voorstel eens wat ga uitwerken en er mee naar VDS ga. Zit toch in de buurt.

Iemand van jullie stelt dat de neiging tot uit het roer lopen komt door onkunde van de zeiler. Geloof mij, ik heb op zeer veel uiteenlopende boten gezeild, maar nog nooit heb ik een schip gezeild dat zo snel slecht luistert naar het roer. Voor de veiligheid denk ik dat het schip meer roerslag nodig heeft en wellicht heeft dat ook een iets betere koersvastheid tot gevolg. Sleutelen aan iets dat nu niet goed is doe ik graag, baat het niet dan schaadt het niet!

Dank allen,

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 19:29 #193600

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
sietse-ten schreef :
atlas, je bent mijn man. als onze voor ouders niet infintief geweedt waren liepen wij nu nog in beesten vellen met een knuppel ons eten te zoeken :whistle:

EN hadden we

- geen BIG BROTHER is watching you
- geen belasting
- geen gnieperige agentjes die zelf ook de regels niet naleven maar het o zo heerlijk vinden om jou op de vingers te tikken
- Was sex geen uitgebreide bedoening maar kon je je gerust beroepen op voortplanting
-Had je na een flinke klap met de knuppel écht vers vlees en geen voorgekleurd spul uit de buurtsuper

ofwel het leven was 1 grote campeer vakantie :woohoo:

Sorry, we dwalen af
On topic: hoefde je je ook geen zorgen te maken over de koers van je boot :whistle:
Laatst bewerkt: 10 mei 2011 19:30 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 10 mei 2011 19:32 #193601

Toxiq schreef :
sietse-ten schreef :
atlas, je bent mijn man. als onze voor ouders niet infintief geweedt waren liepen wij nu nog in beesten vellen met een knuppel ons eten te zoeken :whistle:

EN hadden we

- geen BIG BROTHER is watching you
- geen belasting
- geen gnieperige agentjes die zelf ook de regels niet naleven maar het o zo heerlijk vinden om jou op de vingers te tikken
- Was sex geen uitgebreide bedoening maar kon je je gerust beroepen op voortplanting
-Had je na een flinke klap met de knuppel écht vers vlees en geen voorgekleurd spul uit de buurtsuper

ofwel het leven was 1 grote campeer vakantie :woohoo:

Sorry, we dwalen af
On topic: hoefde je je ook geen zorgen te maken over de koers van je boot :whistle:

off topid, even nog: kijk zo leven we hier op tenerife :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 04:16 #193608

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
"Zeilen" en "financieel verantwoord" in 1 stuk tekst gebruiken is volgens mij geen goed Nederlands. Gewoon aanpakken wat je aan wilt pakken. :laugh:

Groeten aan Kees bij VDS

Gr Michel
Laatst bewerkt: 11 mei 2011 07:45 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 05:45 #193617

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tenzij er 'is niet' tussen staat.... :silly:...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 08:48 #193635

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
ja idd een eigenwijze hobbyboot, maar wel stoer en staal en m'n schoonvader heeft heb helemaal opnieuw ingebouwd.

Een andere reden om het toch gewoon te proberen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 09:01 #193636

Simpelste oplossing is een stuurautomaat kopen denk ik. Eentje met een afstandsbediening er bij. Als je 't zat bent: gewoon de AB om je nek, en de stuurautomaat dr op.. Klaarrr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 11:43 #193658

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@InSaNo

Ik interpreteer de "klacht" zodanig dat de aanstroming naar het roer niet optimaal is en dat daardoor de boot "wispelteurig/onvoorspelbaar" wordt. Als die interpretatie juist is doet een stuurautomaat hetzelfde als dat je het met de hand zou dan maar wordt de boot er niet rustiger door qua stuurgedrag. De vraag kan zelfs zijn of het er niet slechter van wordt. Als de stuurautomaat namelijk de correcties niet kan volgen qua snelheid van handelen kan het er heel lollig van worden! :)

Probleem bij dit onderwerp is dat wat de een onder onrustig verstaat de ander als "normaal" beschouwd. Persoonlijk zou ik het moeten voelen wil ik er meer over kunnen zeggen. Ben benieuwd naar de reactie van VDS.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 11:46 #193659

beauty, daar heb je een punt, een stuurautomaat werkt pas als je schip stabiel stuurt, dus een paar graden roer, bak of stuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 11:48 #193662

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
Ben benieuwd naar de reactie van VDS.

dat ben ik ook wel.
Schat zo in dat ze heel beleefd zullen zeggen dat het geen VDS ontwerp is en dat ze er niets van kunnen zeggen.
Als je onbeleefd zijn zeggen ze dat je van een halve bal (onder water) niet veel koersstabiliteit kunt verwachten ;-(
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 14:07 #193675

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Capolavoro schreef :
dat zou misschien kunnen, maar bij deze boot is het dan toch mis gegaan.
Toen deze werd bedacht (niet door van de Stadt, dat kunnen we die man niet aandoen) was er al genoegzaam bekend dat een boot van deze lengte in staal vragen om problemen is: het is te zwaar, en dan moet je extra drijfvermogen 'toveren' door veel onderwaterschip te maken. En dan gaan er weer andere dingen mis, zoals vaareigenschappen. Alle kennis van jachtontwerpen ten spijt is toch deze 'bonk' gebouwd......
Mja. Misschien is het niet Ricus die voor deze boot verantwoordelijk was, maar het ontwerp komt wel degelijk van Van de Stadt en Partners. Het is namelijk, zoals de TS al in een eerdere pots aangaf, een Sea Dog. Bij nader inzien kan ik me het ontwerp nog herinneren uit een catalogus met zelfbouwontwerpen die in de jaren ’80 bij de partners te bekomen was. Kijk eens naar dit linkje. Dat is gewoon de boot op de foto van de TS. In de uitvoering met de ondiepe en wat langere kiel.

Verder: wat je zegt over stalen zeilboten van deze lengte slaat de plank nogal mis. Het is natuurlijk niet zo dat een stalen boot van 8 – 9 m. per definitie belabberde vaareigenschappen heeft. Een stalen zeilboot in die maat zal niet tot de snelste zeilers behoren (zolang ie geen rompsnelheid kan lopen, tenminste), maar het is wel degelijk mogelijk om een goed sturende boot met een fatsoenlijk vaargedrag te ontwerpen van pakweg 8,50 m en in staal.
Volgens de gegevens bij de link heeft de Sea Dog een waterverplaatsing van 8378 lbs, wat neerkomt op ongeveer 3800 kg. Voor een boot van 8,70 m niet direct licht, maar ook niet extreem zwaar. Dat was mogelijk met de ‘spantloze bouwmethode’ die het bureau van de Stadt voor multiknikkers had uitgedokterd. Er werd gewerkt met een externe mal, waarin de staalplaten werden gelegd, waarbij ze de vorm van het ontwerp aannamen. De naden werden afgelast en hey presto: een relatief lichte, spantloze romp. Te vergelijken met ‘stitch and glue’ zoals dat met multiplex en epoxy wordt gemaakt.
Dat de romp desondanks buikig aandoet, komt voornamelijk door de harde overgang van het vlak naar de kimplaat. Ook het verloop van die knik komt me niet helemaal lekker voor. Loopt van de waterlijn tot diep onder water en heeft dus een grote kromming, die mogelijk een knappe turbulentie oplevert, mede door de harde kim. Een vlak met een sterkere ‘V’ en dus een wat minder harde kim, had misschien een wat prettiger sturende boot opgeleverd. Ik wijs er overigens op dat de boot op de ontwerptekening een balansroer heeft, terwijl de boot op de foto een roer op een (mogelijk niet optimaal gevormde) scheg lijkt te hebben. Iets aan die scheg doen, of er (conform het ontwerp) een echt en goed gevormd balansroer van maken zou ook iets op kunnen leveren. Hoewel balansroeren niet bekend staan om de koersstabiliteit, die ze opleveren.
Het roer aan de achterkant vergroten lijkt me onzin. Ook in de huidige situatie, waarbij het draaipunt helemaal vooraan het roerblad lijkt te zitten (er is geen balansdeel, zo te zien) is het roer tamelijk zelfrichtend, als het goed is. Met een naar achteren vergroot roer gaat het alleen maar zwaarder sturen.

Ik ben benieuwd wat Van de Stadt en Partners als mogelijke oplossing voor de stuurproblemen leveren…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 14:19 #193677

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
maar het ontwerp komt wel degelijk van Van de Stadt en Partners. Het is namelijk, zoals de TS al in een eerdere pots aangaf, een Sea Dog.

de link meldt o.m. het volgende:
Wir fand einen Bauplan eines 9,3 m Multiknick Spanter aus Stahl. Die Van de Stadt Konstruktion Nr. 267 "Sea-Dog".

precies, 9,30, die bestaat wel.
De tekening erboven is van de VDS 29, en daaronder hebben die Duitsers Sea-dog geschreven op hun website, maar dat is NIET de VDS29.
De andere plaatjes op de site zijn van een WiBo.

Dus de boot van TS is geen 9,30 lange Seadog en ook geen VDS29 want die is ook nog langer dan hun 8,30 lange 'zeebonk'.

Wel opletten lodewijk ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 14:28 #193678

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Capolavoro schreef :
Wel opletten lodewijk ;-)
Voor dat je te overmoedig wordt: heb je het Van de Stadt boek, met de bijbehorende CD?
Als je op die CD ontwerp 267 opzoekt, vindt je twee tekeningen. Eén zeilplan waarop de boot 'Sea Dog' heet (Van de Stadt 29, loa 8.70 m.) en een inrichtingstekening waarop ineens sprake is van een "Zeebonk". Ook 8.70 m lang.
Dat klopt merkwaardig goed met het verhaal van de TS, vind je ook niet?

edit: die Duitsers zwatelen maar wat. Kijk naar de maten die worden genoemd bij de eerste tekening. Daar staat echt geen 9.30 m. als lengte over alles. Misschien dat de tweede (kleine) tekening de Wibo moet voorstellen, maar als je die dan weer vergelijkt met de inrichtingtekening van ontwerp 267, dan zul je moeten toegeven dat ze als twee druppels water zijn. Net zo buikig. Op de tekening van het zeilplan lijkt de boot slanker, omdat je het onderwaterschip niet ziet en omdat de tekenaar heel handig wat donkere stroken op de romp heeft gezet, waardoor de boot gestrekter lijkt dan ie in werkelijkheid is.

Laat jij jezelf maar door bureau VdS bedotten. Ik trap er niet in..

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 mei 2011 14:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot koersvaster maken 11 mei 2011 14:35 #193679

Capolavoro schreef :
Toen deze werd bedacht (niet door van de Stadt, dat kunnen we die man niet aandoen) was er al genoegzaam bekend dat een boot van deze lengte in staal vragen om problemen is: het is te zwaar, en dan moet je extra drijfvermogen 'toveren' door veel onderwaterschip te maken. En dan gaan er weer andere dingen mis, zoals vaareigenschappen. Alle kennis van jachtontwerpen ten spijt is toch deze 'bonk' gebouwd......
groet
t

Thomas:
Ik laat in het midden of dit een van der stadt is of niet, daarvoor ken ik de oude ontwerpen niet goed genoeg, maar om te roepen dat een stalen boot van deze afmetingen per definitie slecht zeilt dat gaat me te ver.
Als je een stalen boot goed uitkient en slim contrueerd, dan kun je een planeerboot maken van 6-7 meter. Ga slim om met materiaal, maak er een knap bulb kieltje onder en een tuig dat het 10% hogere gewicht tov kunststof/hout compenseerd en je kunt gewoon perfect meekomen met ALLE cruiser/racertjes in deze lengte maat.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl