sietse-ten schreef :
ze hadden toen een programma, ik ben geen it er, ze hadden een tekening in de pc staan van 10 meter, maar die kon opgerekt worden tot 12 meter, maar ook naar 9 meter. je gaf aan hoe hoog je mast mocht worden en hoe diep en de pc gaf de kiel en balast.
Dit lijkt me nu een heel duidelijk voorbeeld van een uit zijn verband gerukt citaat.
Of je nu een boot van 9 meter of van 12 meter bouwd maakt nogal een verschil.
Wat dacht je van bijvoorbeeld verhoudingen van vrijboord hoogte en lengte vs breedte?
Hoe word het buigend moment van de kiel opgevangen? Dat is geen lineair verband dus opschalen kan niet. Er zijn veel meer constructie details nodig. Dat ze het zodanig over dimensioneren in staal dat het allemaal wel goed zit dat geloof ik niet.
Ook is het zo dat als je een boot 40% langer maakt (factor 1.4) dan word het onderwater volume 1.4 x 1.4 x 1.4 keer meer is dus 2.7 keer meer. Een stalen boot van 40% langer weegt geen 2.7 keer meer.
En van der Stadt en Partners zullen echt wel meer eergevoel hebben (gehad) dan dat. Ik vind het al heel erg ver gaan dat ze ontwerpen ongewijzigd in staal, alu en hout laten bouwen (zoals bijvoorbeeld de vd stad 34, Forna, Madeira, Dolphin, Vita, Caribean, Samoa etc).