T1 team OSD schreef :
Bij zeewaardigheid bij een stalen 1 compartiment schip zou ik iets voorzichtiger zijn om er zomaar vanuit te gaan dat het allemaal veel veiliger is dan een ´moderne vinkieler´.
Het gaat erom wat er allemaal gebeurt als de giek en zeilen het water raken.
-Hoe snel ´draait´ de romp zo tov. de wind dat de zeilen weer de kans krijgen om los te komen uit het water. Het viel mij op dat bij kenterproeven een jacht dat plat op het water ligt met bijv. 55 kg plat gehouden kan worden. Dat is maar een paar cm. water op je grootzeil. Een bootje richt zichzelf pas weer als de boeg of steven bijna in de wind ligt.
-Hoeveel water komt in die periode het schip in. Ik heb gezien het soms lang kan duren. Is bijvoorbeeld de kajuitdeur, schuifluik en het glas in staat om een brekende golf tegen te houden.
-Zijn bijv. de bakkisten, luiken waterdicht af te sluiten en te borgen in zwaar weer.
Mij zeggen 128 grd kenterhoek, 43% ballast aandeel en dat soort dingen niet alles. (dubbele) Borging op luiken, zeer stevige ramen en deuren, waterdichte vergrendelbare bakkisten en wachterdichte compartimenten zijn minstens zo belangrijk.
Klopt zeker ook......!
Wat ik overigens bedoelde met mijn opmerking is dat je er niet vanuit moet gaan dat oud-staal-s-spant een verouderd soort jachtje is wat betreft zeewaardigheid/veiligheid. Mits goed ontworpen, werfgebouwd en zonder aanpassingen die het ontwerp verpesten, zijn het vaak gewoon goede zeewaardige jachtjes. Inderdaad als alles aan bovenstaande eisen voldoet
. In de 60er jaren was 28voet overigens al een behoorlijk jacht!
Ik heb de indruk dat Piet O een enthousiaste beginner is en wil hem niet bang maken of demotiveren een mooi oud jachtje op te knappen en in de vaart te houden. Ballastpercentage, kenterhoeken en oprichtend koppel zijn voor een amateur met een eigen jacht niet met normale middelen te onderzoeken, wel de praktische vertaling ervan: is een boot stijf (helt ie ver door onder vlagen, kan ie veel zeil hebben? Komt een boot snel terug als je zijn ganboord onderwater hebt gezeild?) Daar kom je met een paar tochtjes op binnenwater en stevige wind wel achter. Alles ligt ook aan het vaarwater....we hoeven niet allemaal te varen met oceaan-waardige ontwerpen die bf 8 op zee makkelijk aankunnen....als we gewoon leuk willen zeilen op binnenwater?