Vandaag begonnen aan het winterklaar maken van onze Eurokruiser. De motor stond als eerste op het program.
De thermostaat er uit halen.. hmm, er zit een diesel hogedruk leiding precies voor het thermostaathuis. Handleiding er maar eens bij. Hey, in de handleiding staat het net even anders. Kennelijk heb ik weer een stukje "maatwerk" te pakken.
Beetje pielen & een paar weesgroetjes later was het thermostaathuis los. Thermostaat er uit gehaald, roestig hoopje metaal in de handen.
De thermostaat stond permanent open, en de klep zag geen enkele beweging meer in.
Nieuwe dan maar, samen met een nieuwe pakking.
Daarna motor gestart, en antivries in de wierpot laten stromen.
Net zo lang doorgegaan, tot mijn vrouw begon te gillen dat er "blauw water" uit de uitlaat kwam
Daarna was de impeller aan de beurt.
Impellerhuis zat met drie mini boutjes dicht, waarvan één precies achter de poelie van de V-snaar natuurlijk. Toen ik ze los had, zat er geen beweging in de deksel.
"Ben ik wat vergeten dan?"
Handleiding er maar weer eens bij. (ideaal zo'n ipad bij het sleutelen)
"Nee, dit moet het toch echt zijn".
Dan maar voorzichtig de deksel wat laten schrikken.
En ja hoor, daar kwam hij los.
Mijn eerste reactie was "Holy s##t, daar kom ik goed weg".
De impeller was zichtbaar, althans, wat er van over was.
Drie rubberen schoepjes, en de rest afgebroken, en ook niet weer terug te vinden in het impellerhuis.
Whoops
Daarna geprobeerd de impeller uit zijn huisje te krijgen.
Voor geen mogelijkheid was er beweging in te krijgen.
Nou moet ik bekennen dat ik ook niet geheel het juiste gereedschap bij me had, maar met een simpele tang was het kreng niet er uit te trekken.
Doe ik de volgende week wel. Ik heb nog een mini poelietrekker liggen, die moet vast wonderen verrichten.
Daarna was het brandstof filter aan de beurt.
Eerst de drain-schoef aan de onderzijde iets losgeschroeft, en de diesel in een klein flesje opgevangen.
Het druppelen stopte, en ik dacht, hij is leeg....
Bij het losdraaien van het filter zelf dacht deze er echter anders over.
Een ware hoos van diesel over de handjes was het gevolg.
Alles opgeruimd, en het filter in het daglicht gehouden.
"Holy s##t, daar kom ik alweer goed weg".
('k weet het, ik moet op mijn taal gaan letten)
Er was nog een klein stukje filter opening te zien bovenop het filter, de rest was een grote groene smurrie.
Dieselrot!
Filterhuis helemaal schoongemaakt, en nieuw filter er in geschroefd.
Ontluchten de volgende week ook maar doen, ik had inmiddels de pijp aardig leeg.
Met alles wat ik tegen gekomen ben, vindt ik het een wonder dat ons motortje zo mooi en netjes haar rondjes draaide.
Ik ben goed weggekomen met een probleemloos vaarseizoen, zeker als ik opsom wat er allemaal mis bleek te zijn.