Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 16:38 #249276

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Nog eentje ??
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 16:38 #249277

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 16:40 #249278

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Dank je, zo handig ben ik nou ook weer niet, hahahah, maar met een beetje ondersteuning links en rechts moet ik een heel eind kunnen komen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 16:45 #249280

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ohww..hahah ..top hoor, dit .

Ik zag al een en ander staan...ik heb aan bb een slaapplek en aan sb. In het midden zo een draaibaar tafeltje..en als je de kast opendoet dan sluit je de twee slaapplekken voorin af. Keukentje zit aan sb zoals je kunt zien op een plaatje...grappig zeg.
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 16:46 door Ivy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 16:51 #249281

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Hoi, ja ik dacht het ook, uit wat ik aan de beschikbare info kon opmaken.


De kimkielen zijn eraf, dus ik heb nu nog slechts eentje in het midden...als dat maar goed gaat. Ik heb de hele zomer geklust en uiteraard wel wat gevaren maar aan zeilen ben ik nog niet toegekomen omdat er nogal wat incompleet was , en het bovendien aan een stuk door regende zo ongeveer. Ik hoop deze zomer mijn eerste zeiltochtje te maken.
Dat vraagt om champagne !!!
Bedankt zover hoor ! Ik ben erg blij met al deze informatie !!!
Groetjes
Ivy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 17:00 #249284

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Als de boot zo laag op de trailer staat, zit er geen centrale bulbkiel meer onder! Je kunt zo niet zeilen! Je slaat meteen om!
Je zou de eerste €Xr hebben met én kimkielen en een centrale kiel. Ga dit na voordat je de boot weer in het water legt.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 17:12 #249286

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Er hangt wel wat onder hoor..ik mail je eventjes...goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 18 dec 2011 17:46 #249290

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hoi ivy,

Hartstikke leuk, en welkom in de club van Eurokruiser eigenaren.
Aan je foto's te zien heb je een Eurokruiser MK III, welke een aantal extra's van werf uit heeft meegekregen.
Mocht je een keer een lek raamrubber hebben, wij hebben nog een beste rol liggen.
Tevens hebben wij origineel foldermateriaal van de Eurokruiser liggen.
Ik heb ongeveer een half jaar geleden het één en ander in de zeilforum wiki gezet over de eurokruiser.
Aanvullen mag altijd natuurlijk :)

Wel vreemd wat voor een kiel je nu werkelijk hebt.
Heb je misschien een foto waar de kiel op zichtbaar is?

Groetjes
Floris & Saskia
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 dec 2011 20:54 #250564

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Hallo :-) Dank jullie wel voor de aardige reactie..Ik heb een klein kieltje in het midden ca 70 cm.. er hebben 2 kimkielen aangezeten, echter een was er af toen ik de boot op de trailer liet leggen. Ik heb noodgedwongen de andere kimkiel er af moeten halen ( dat is een beetje een lang verhaal..) maar ik heb m nog. Dus ik zou kunnen kijken of ik de 2 kimkielen er weer onder zou kunnen laten maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 dec 2011 21:10 #250570

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ivy schreef :
Ik heb een klein kieltje in het midden ca 70 cm..
Dat gaat niet werken met zeilen ben ik bang.
Met de bulb-kiel welke wij hebben (ingekorte & aangedikte kiel) is de totale diepte 1,10mtr.
Daar zit dus een best gewicht aan zo laag mogelijk.
Met een kiel van 70cm (één van de originele kim-kielen?) zonder extra gewicht houd de boot niet rechtop ben ik bang.
Mocht ze wel recht op blijven, zal de drift dermate zijn, dat lekker zeilen lastig wordt.

Of heb je misschien ook een bulb kiel?

Je zou een kiel kunnen laten maken (gietstaal of plaatstaal met een kern van beton of lood) maar dat zal flink in de papieren gaan lopen ben ik bang.



Edit, Foto onze bulb-kiel toegevoegd
Laatst bewerkt: 23 dec 2011 21:12 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 dec 2011 21:29 #250573

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
@ Yvi,
Indien 1 van de kimkielen er niet onder heeft gezeten, dan zitten er gaten in de romp onder de waterlijn en loopt de boot snel vol om geheel te zinken. Als je de andere kimkiel er ook onder weg hebt gehaald, heb je er nog een stel gaten bij.
De bouten voor de centrale (bulb)kiel zitten onder een houten paneel in het midden van de kajuit (zwart).
De bouten voor de kimkielen zitten voor het aanrechtje en onder de vloer van de slaapplaats voor (blauw). De andere kiel heeft de bouten onder de banken.

Ik zou je adviseren het centrale kieltje er onder te laten zitten (dat zit kennelijk waterdicht bevestigd) en de kimkielen goed waterdicht terug te plaatsen met roestvast stalen bouten maar dan moet je er wel 2 hebben. Het voordeel dat je bij dit nadeel hebt, is dat je de kimkielen nu goed roestvrij kunt maken en mooi glad.
Groet Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 23 dec 2011 21:41 #250574

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
@Fanman & Yvi:
Zou dat wel passen... 1 kimkiel als centrale kiel? Ook een kimkiel van een €Xr heeft een bulb(je) maar zit schuin onder de romp. Die kun je haast niet recht onder de boot als centrale kiel gebruiken... Om het goed te bekijken moet ik echt een foto van het onderschip hebben. Zoiets als deze:

Groet Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 dec 2011 12:49 #250791

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Allehensaandek! schreef :
Een nette lijst al zeg :)

Nog wat 'actie' :whistle:
Dit zeiltje staat er beroerd bij.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 12:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 dec 2011 13:33 #250796

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
douwe schreef :
Dit zeiltje staat er beroerd bij.
Voor een 37 jaar oud zeil vindt ik het nog meevallen.
Er mist één zeillat, en het zeil is gekreukeld. Maar toch nog netjes op snelheid komen hoor. B)

Maar vertel Douwe, ben je altijd zo complimenteus? :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 dec 2011 16:10 #250815

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fanman schreef :
douwe schreef :
Dit zeiltje staat er beroerd bij.
Voor een 37 jaar oud zeil vindt ik het nog meevallen.
Er mist één zeillat, en het zeil is gekreukeld. Maar toch nog netjes op snelheid komen hoor. B)

Maar vertel Douwe, ben je altijd zo complimenteus? :dry:
Ik ben een kritische zeiler en je ziet het zelf al, nl.; een missende zeillat en kreukels. Ik weet wel zeker dat je boot een heel stuk beter zal zeilen als je het zeil er beter op zet. Meer spanning op voorlijk en onderlijk zal het al beter maken ondanks dat het zeil al heel oud is,
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 28 jan 2012 14:09 #259693

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Vanmiddag weer naar ons scheepje geweest.
Operatie: Schroef er af.
Ik had al eerder geprobeerd de schroef te lossen, maar deze zat zo vast als een huis.
Dit keer een poelitrekker er op, maar toen wilde het kreng nog steeds niet loskomen. Daarna ongeveer 2 seconden de brander op de schroef naaf gezet.
Met een harde knal kwam hij los.
Hé he.. Eindelijk.

Daarna met de schroef even langs de havenwinkel gelopen om te zien wat ze zoal aan schroeven hadden liggen.

Zoals eerder door een forumlid is uitgerekend, moeten wij een drieblad schroef met de maat 13x8 hebben.

Ze hadden in de showroom twee schroeven liggen met exact dezelfde naaf diameter, alleen de veer sleuf is heel iets breder.

De twee schroeven welke ze hebben liggen zitten net iets naast onze ideale maat.
13x7 & 13x11

Twee vragen blijven over:
  • Welke schroef is voor ons beter, spoed 7 of 11
  • Kan ik een (messing) veer op maat maken zodat ik niet mijn as hoef te vervangen?

De reden dat we onze 2-blad schroef voor een 3-blad schroef willen vervangen is omdat we nu geen "tractie" op het water hebben.

Deskundigen?
Laatst bewerkt: 28 jan 2012 14:09 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 28 jan 2012 22:30 #259775

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fanman schreef :
Vanmiddag weer naar ons scheepje geweest.
Operatie: Schroef er af.
Ik had al eerder geprobeerd de schroef te lossen, maar deze zat zo vast als een huis.
Dit keer een poelitrekker er op, maar toen wilde het kreng nog steeds niet loskomen. Daarna ongeveer 2 seconden de brander op de schroef naaf gezet.
Met een harde knal kwam hij los.
Hé he.. Eindelijk.

Daarna met de schroef even langs de havenwinkel gelopen om te zien wat ze zoal aan schroeven hadden liggen.

Zoals eerder door een forumlid is uitgerekend, moeten wij een drieblad schroef met de maat 13x8 hebben.

Ze hadden in de showroom twee schroeven liggen met exact dezelfde naaf diameter, alleen de veer sleuf is heel iets breder.

De twee schroeven welke ze hebben liggen zitten net iets naast onze ideale maat.
13x7 & 13x11

Twee vragen blijven over:
  • Welke schroef is voor ons beter, spoed 7 of 11
  • Kan ik een (messing) veer op maat maken zodat ik niet mijn as hoef te vervangen?

De reden dat we onze 2-blad schroef voor een 3-blad schroef willen vervangen is omdat we nu geen "tractie" op het water hebben.

Deskundigen?
Bedoel je met de "veer sleuf" de "spiebaan"?
Zo ja, dan kun je een nieuwe spie maken, maar dan moet je de spiebaan op de schroefas ook op maat gaan maken. Een nieuwe spie moet van staal zijn. Of je met een 3 blads schroef meer stuwdruk(jij noemt dat tractie) hebt is zeer de vraag! Ik zou me dus maar bezinnen om zo maar een andere schroef te nemen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 jan 2012 08:38 #259820

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
douwe schreef :
Bedoel je met de "veer sleuf" de "spiebaan"?
Ik bedoel de spiebaan ja.
douwe schreef :
Zo ja, dan kun je een nieuwe spie maken, maar dan moet je de spiebaan op de schroefas ook op maat gaan maken. Een nieuwe spie moet van staal zijn.
De huidige spie was van messing, en heeft het gewoon goed gehouden.
Als de schroef goed gemonteerd zit, zal hier toch in principe er weinig kracht op komen toch?
douwe schreef :
Of je met een 3 blads schroef meer stuwdruk(jij noemt dat tractie) hebt is zeer de vraag! Ik zou me dus maar bezinnen om zo maar een andere schroef te nemen.
Daar is al eindeloos discussie over geweest. De meningen zijn verdeeld. Wel zie ik vergelijkbare schepen allemaal een drie-blad schroef hebben.
De Yanmar dealer waar ik altijd kom vertelde me dat hij eigenlijk altijd een drie-blad schroef monteert bij een 1gm-10.

Nu wil ik eigenlijk nog weten of het kwaad kan dat ik een spie op maat maak, en wat de beste maat is, 13x7 of 13x11.
Ik neig zelf een beetje naar 13x7 gezien de optimale schroef een 13x8 zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 jan 2012 09:50 #259848

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Voor de duidelijkheid, hier nog een foto van de situatie met de oude schroef:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 jan 2012 14:40 #259895

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Voordeel 2 bladsschroef is de lagere weerstand tijdens zeilen, hetgeen eigenlijk de bedoeling is van een zeilboot. Wij hadden vroeger een merkteken op de schroefas aan de binnenkant,zodat wij de schroef op de gunstigste positie tornden als we wedstrijden zeilden. De stand zoals op de bijgevoegde foto!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 jan 2012 15:06 #259906

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
douwe schreef :
Voordeel 2 bladsschroef is de lagere weerstand tijdens zeilen, hetgeen eigenlijk de bedoeling is van een zeilboot. Wij hadden vroeger een merkteken op de schroefas aan de binnenkant,zodat wij de schroef op de gunstigste positie tornden als we wedstrijden zeilden. De stand zoals op de bijgevoegde foto!
Wij hebben een iets andere definitie van onze zeilboot. Comfort.
Wedstrijd zeilen is aan ons niet besteed, en tegen de stroom in op het wad wil ik graag de haven in kunnen komen.
Zoals eerder aangegeven gaat dat nu niet lukken.
Een twee-blad schroef is dus voor ons geen optie meer

Vandaag mijn schoonvader aan de telefoon gehad, en hij koos voor de 13x11 schroef.
Deze zou meer stuwkracht kunnen leveren.
Gezien met de huidige schroef, 12x10,5 toeren maken geen enkel probleem is, heeft hij natuurlijk een goed punt.

Ik ga er met een 13x11 zowel in de omtrek als de spoed iets op vooruit. Daarnaast krijg ik er een blad bij.

Voor de duidelijkheid een tekening van de schroefas-gat in de huidige schroef.

Bijlage:

Bestandsnaam: Schroefas.pdf
Bestandsgrootte:41 KB
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 15:09 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 jan 2012 08:26 #260107

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fanman schreef :
douwe schreef :
Voordeel 2 bladsschroef is de lagere weerstand tijdens zeilen, hetgeen eigenlijk de bedoeling is van een zeilboot. Wij hadden vroeger een merkteken op de schroefas aan de binnenkant,zodat wij de schroef op de gunstigste positie tornden als we wedstrijden zeilden. De stand zoals op de bijgevoegde foto!
Wij hebben een iets andere definitie van onze zeilboot. Comfort.
Wedstrijd zeilen is aan ons niet besteed, en tegen de stroom in op het wad wil ik graag de haven in kunnen komen.
Zoals eerder aangegeven gaat dat nu niet lukken.
Een twee-blad schroef is dus voor ons geen optie meer

Vandaag mijn schoonvader aan de telefoon gehad, en hij koos voor de 13x11 schroef.
Deze zou meer stuwkracht kunnen leveren.
Gezien met de huidige schroef, 12x10,5 toeren maken geen enkel probleem is, heeft hij natuurlijk een goed punt.

Ik ga er met een 13x11 zowel in de omtrek als de spoed iets op vooruit. Daarnaast krijg ik er een blad bij.

Voor de duidelijkheid een tekening van de schroefas-gat in de huidige schroef.

Bijlage:

Bestandsnaam: Schroefas.pdf
Bestandsgrootte:41 KB
De schroefas is standaard 10:1 conus. Vreemd dat de spiebaan van de schroeven die jij gezien hebt een spiebaan hebben die afwijkt. Daarbij zou de standaard maat van de spiebaan ook 6 mm moeten zijn. Je kunt dan een standaard spie gebruiken. Ik heb alles net even in de Exalto gids bekeken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 jan 2012 08:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 jan 2012 09:29 #260118

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Douwe,
De spie is tegenwoordig 6mm, echter in mijn bestaande schroefas & schroef is de spiebaan kleiner.
Waarschijnlijk een veranderde standaard?
Ik vermoed dat mijn as in 1986 is geplaatst toen de motor ook is geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 jan 2012 18:44 #260241

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Als je een 13x8 hebt berekend, zou ik de 13x11 niet willen, eigenlijk. Dat ligt wel heel ver van wat je nodig had, met dus het risico dat de schroef te zwaar is en het niet op toeren komt.
Is de spoed van die 13x7 niet bij te stellen naar 13x8?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 30 jan 2012 19:15 #260261

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Apae schreef :
Als je een 13x8 hebt berekend, zou ik de 13x11 niet willen, eigenlijk. Dat ligt wel heel ver van wat je nodig had, met dus het risico dat de schroef te zwaar is en het niet op toeren komt.
Is de spoed van die 13x7 niet bij te stellen naar 13x8?
Ik heb nu een bijna vergelijkbare spoed, 13x11 is maar 0,5 meer dan originele schroef, dus op toeren komen zal denk ik niet het probleem zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl