Waanzinnige projecten...
Stuurautomaat voor nerds in het algemeen en voor nerds die een €Xr hebben in het bijzonder.
Voor alle forummers die een broertje dood hebben aan knutselen en 'zelfdoen' mijn welgemeende excuses en lees dit niet. Je zult je waarschijnlijk dood ergeren.
Ongeveer een jaar geleden kwam ik voor een prikkie in het bezit van een ruitenwisser motortje, helemaal nieuw. Op de acculader aangesloten blijkt het ding langzaam te zijn, maar wel giga sterk. Er zit een vertraging op van 1 op 80 (ongeveer) en als je het motortje in de ene hand vasthoud en het asje in de andere hand en vervolgens met je neus het schakelaartje omduwt, zul je een van de twee delen moeten loslaten of je breekt een pols, krijgt een golfers of tenniselleboog of een paar lelijke scheurwonden in je handen. Je laat dus echt wel los voor dat zoiets gebeurt.
Het ruitenwissermotortje is een gelijkstroom motortje met een permanente magneet en koolborstels. Geen 'rocket science' dus. Door de motor om te polen kan deze linksom of rechtsom draaien.
Van een ander, even waanzinnig project had ik nog wat watervast multiplex over en van het roer-project nog behoorlijk wat polyurethaan lijm en ik dacht...
Als ik van dat hout met de 'zeven gaten zaag' nu eens een paar rondjes zaag, deze op een stuk RVS draadstang zet en dat weer op het 8mm asje van het ruitenwissermotortje. Dan moet ik wel een overgang maken van het 8mm asje naar de M8 schroefdraad en ik heb dit gedaan met een gecadmeerde koppelmoer voor M8.
De schroefdraad uit de moer heb ik voor de helft weggeboord en het gaatje in het asje (daar zit een borg pennetje in) heb ik voorzien van een M3 schroefdraad om de as voldoende te borgen.
Het resultaat zie je op de foto.
Ik ga het geheel onder het helmhout aan de achterwand van de kuip monteren en zal de 'tiller tamer' voorzien van het blauwe koord. Door twee katrolletjes in de hoek van de kuipbanken kan dit koord dan naar de 'lier rondsels' op het ruitenwissermotortje.
Afhankelijk van de polariteit zal het motortje het helmhout via het koord naar bakboord of stuurboord trekken en zal de boot naar stuurboord of naar bakboord sturen. De bediening kan met een klein schakelaartje plaatsvinden, maar ook met een windvaan met een magneetje en 2 reed contacten. Daar moet ik nog eens over nadenken hoe dat moet. In dat geval heb ik een elektrische windstuurvaan. Dat zou helemaal een totale windstuurvaan zijn indien ik de energie voor het motortje opwek met een Savonius rotor of een flettner rotor... Eigenlijk maakt dat het project nog waanzinniger! Net wat voor mij, dus.
Groeten, Peper.