Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: te verwachten snelheid

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:44 #260031

en zit dan in de blokfactor het gewicht?? of is dat alleen de vorm
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 20:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:51 #260033

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
roozeboos schreef :
en zit dan in de blokfactor het gewicht?? of is dat alleen de vorm

Het is de waterverplaatsing vertaald naar een vormfactor van het schip. Je past de blokfactor aan tot de waterveplaatsing bereikt is, het gewicht is dan al verrekend in de blokfactor.
Je gaat dus de blokfactor net zo lang aanpassen tot de uitkomst gelijk is met de waterverplaatsing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:54 #260034

ja dus het gewicht bepaalt mede de snelheid.
Dat wist ik al. Mijn vraag was hoeveel invloed er is.
Nou ja, we gaan er in maart mee de zee op. We zullen zien! :woohoo:
Lijkt me wel een avontuur te gaan worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:56 #260035

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
roozeboos schreef :
ja dus het gewicht bepaalt mede de snelheid.
Dat wist ik al. Mijn vraag was hoeveel invloed er is.
Nou ja, we gaan er in maart mee de zee op. We zullen zien! :woohoo:
Lijkt me wel een avontuur te gaan worden.

Gezien het feit dat het een zwaar schip is en mogelijk een langkieler, zal het zeegedrag wel comfortabel zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 21:00 #260037

jazeker, volgens mij wordt het pas echt leuk bij meer wind.
maarreeh, kon die loodgieter een beetje lassen :unsure: :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 21:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 21:05 #260038

roozeboos schreef :
Maar krijg al bijna spijt van de vraag. :ohmy:

je hoeft geen spijt te krijgen van je vraag, je hebt een paar hele mooie fotos geplaatst van een in mijn ogen interessant schip. als ik nu aan het zoeken zou zijn voor een lange reis boot en aan boord leven boot, was dit voor mij een winner( niet zo n plastic ding :evil: )

maaar je hebt ook weer een discussie aan gezwengeld die in mijn ogen goed is, ik kreeg alle keren weer een aan exzeem lijkende jeuk als ik die ongefundeerde kritiek op die "roestbakken" lees terwijl ieder plastic bezitter alle keren aan het eind van het seizoen puistjes krijgt van elk blaasje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 21:21 #260040

ja ik vind het ook zeer interessant, is voor mij de eerste keer op zulk een boot.

Vanmiddag nog even gediscussieerd over:
zou je liever met zo een boot rondje engeland doen, of met een 27 voet Loper?? Zou je het uberhaupt doen met een Loper?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 22:15 #260054

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sietse-ten schreef :
ik zie liever een van deze "loodgieters " boten dan twee plastic dehlers.
zo te zien kan er genoeg zeil op, als het gewicht maar op de goede plaats zit.
De eerste boten waren gebouwd van dierenvellen,die zie je nog maar zelden. Zo gaat het met alle materialen, er komt steeds wat nieuws!!!
Hout,ijzer,staal,polyester,carbon,combinaties.
Een lelijk stalen schip is lelijk een mooi stalen schip is mooi en zo is het met alle materialen.
Maar ieder zijn meug en de boer vrat stront!
Dit stalen schip ziet er goed uit!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 22:16 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 22:23 #260058

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
roozeboos schreef :
ja ik vind het ook zeer interessant, is voor mij de eerste keer op zulk een boot.

Vanmiddag nog even gediscussieerd over:
zou je liever met zo een boot rondje engeland doen, of met een 27 voet Loper?? Zou je het uberhaupt doen met een Loper?
Liever met de loodgieter!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 00:24 #260064

3 bft is 7-10knopen wind, het is een 37 voeter en ik verwacht dat deze boot bij deze windsnelheid halve wind ongeveer 70% van zijn rompsnelheid kan halen (= afhankelijk vand e waterlijn lengte) en dat zal ongeveer een knoop of 5.5-6 zijn. Aan de wind aanziendelijk minder verwacht ik omdat het tuig toch wat te wensen overlaat. Wellicht krijg je er 4.5 knoop uit op een aan de windse koers, voor de wind ongeveer een knoop of 2.5-3 denk ik.

Zou je dezelfde vraag gesteld hebben over 5bft, dan zal de boot altijd wel zo om en nabij de 7 knoopjes lopen, behalve aan de wind, dan houd hij waarschijnlijk bij 6 op.

Gewicht van een boot doet er niet zoveel toe (tenzij je spreekt over een planeerboot), maar het zeiloppervlak, zeildragendvermogen, natoppervlak, blokcoefficient, grootspantcoeeficient etc. dienen allemaal in een goede balans te zijn. Als dat het geval is kun je zelfs een 25 tonner bij 3 bft zijn rompsnelheid laten lopen (ik neem even onze boot als voorbeeld :whistle: ) Die "bak" loopt bij 6 knopen wind al 8 knopen op een halfwinds rak, aan de wind moeten we al reven bij 10 knopen wind :evil:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 05:45 #260070

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
roozeboos schreef :
jazeker, volgens mij wordt het pas echt leuk bij meer wind.
maarreeh, kon die loodgieter een beetje lassen :unsure: :unsure:

normaliter kan een loodgieter niet lassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 06:16 #260072

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
wel solderen, ik zou die lasnaden maar eens goed nakijken :D
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 12:27 #260157

Gos schreef :
normaliter kan een loodgieter niet lassen.
Een jachtarchitect kan ook niet lassen, toch aardig gelukt :whistle:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 15:04 #260183

iedereen kan lassen, goed lassen leer je door het te doen, niet zo nu en dan, maar bijna dagelijks. ik heb in mijn "vorige" leven veel gelast, verschillende materialen, diverse technieken. schoonwerk, vies( bitumen en stookolie vervuild) werk. ik weet nog goed, ik kwm van de hts en kreeg werk als assistent werkplaats chef van een wegenbouwer. ik wrd uitgeprobeerd door het personeel, dat groentje weet je wel, die pakken we. ze vroegen me even een paar dingen te lassen, dat kon ik toch of.. ze lieten me een mes lassen voor de bak van een laadschop, twee meter breed en 20 mm dik. na een half uur lassen kon ik twee uur slijpen om het er weer af te halen, krom, krom, het leek meer op kroepoek. het was een goede les, ik bleek dus nog heel veel te moeten leren, ondanks mijn titel, die ik dus nooit meer heb gebruikt.

na tien jaar had ik weer een las toestel gekocht, ik had 100 kweek tafels nodig voor mijn kwekerij. de eerste tien stond ik te klooien, zeg maar bakken en braaien en dan ineens gaat het weer en wordt het bwv op hetgevoel. net als met schaatsen , verleden winter ging het goed, maar de eerste nieuwe meters ben je weer een beginneling.

wat deze boot betreft, ziet er niet uit dat hij gisteren in elkaar gebakken is, dus dan zal die loodgieter het wel aardig vast gebraaien hebben. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 15:12 #260186

hij heeft er tien jaar over gedaan zo gaat het verhaal.
De boot is al wel de oceaan overgestoken en dus ook weer terug.
Maar de bouwer is niet nu meer in staat te zeilen, wegens kortademigheid.
Ja mannen en vrouwen, geniet ervan met volle teugen, zolang het nog kan!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 16:24 #260195

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
roozeboos schreef :
Maar de bouwer is niet nu meer in staat te zeilen, wegens kortademigheid.


heeft tie de lasdampen zelf opgesnoven i,p,v een goede afzuiging ;) ;)
overigens wel leuk bootje,

gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 16:48 #260200

fsd schreef :
Je moet beginnen met het uitrekenen van de BLOKfactor, dit is op de waterlijn lengte x breedte x diepgang x blokfactor, het resultaat moet uitkomen op de waterverplaatsing...

Moet je er wel even bij zeggen dat de blok-coëfficiënt (zo heet `ie) voor een zeilboot meestal zonder kiel wordt bepaald, dus diepgang is dan de diepgang van de romp zonder kiel.
Anders kom je ook nooit op de waardes die jij noemt voor een zeilboot (zelfs niet als je die baksteen voorziet van een flinke kiel ;) )

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 17:20 #260215

sietse-ten schreef :
maaar je hebt ook weer een discussie aan gezwengeld die in mijn ogen goed is, ik kreeg alle keren weer een aan exzeem lijkende jeuk als ik die ongefundeerde kritiek op die "roestbakken" lees terwijl ieder plastic bezitter alle keren aan het eind van het seizoen puistjes krijgt van elk blaasje.

Ik geef toe Erik heeft een ander licht over de roestbakken laten schijnen en sommigen schijnen te kunnen zeilen, maar de meeste blijven toch roestbakken :evil: :laugh: :laugh:

Als houtman heb ik niks met staal hoewel dat Tupperware plastic heb ik altijd nog erger gevonden. Inmiddels ben ik nu oud genoeg om toe te geven dat ik eigenlijk altijd jaloers ben geweest op die poetsers. Na mijn houten en aluminium schepen nu dan een composiet boot. En pas op he, zeg geen plastic! De enige overeenkomst met staal en plastic is dat je er zowel exceem als puistjes van kunt krijgen als je niet oppast ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 17:46 #260222

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Noballast schreef :
En pas op he, zeg geen plastic

Die boot van jou is net zo composiet als zo'n andere plastic boot...
Maargoed, nog lang niet zo erg als een thermoplast ;)
(mocht bij industrieel product ontwerp ook nooit plastic zeggen, dat was "kunststof". Ik bleef volhouden dat ik plastic bootjes bouwde. Met koolstof versteviging. :whistle: Zo heb ik ook een jaar plastic auto onderdelen gemaakt. scheelt een hele hoop uitleggen bij mensen. als je zegt dat je "composite engineer" kun je er ook een heel verhaal bij gaan houden.)
Laatst bewerkt: 30 jan 2012 17:48 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 18:47 #260243

Met dit schip naar de kaag? Dat is zonde. Groot water heeft ie nodig
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 18:51 #260244

Hurley Ruud schreef :
Met dit schip naar de kaag? Dat is zonde. Groot water heeft ie nodig
nee hoor, om verder op te knappen. Baasje woont op de Kaag namelijk.
Ze ligt nu in Hellevoetsluis, beetje duur en ver.
Ik weet niet wat de thuishaven wordt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 30 jan 2012 20:01 #260295

Misschien moet je er een poll van maken? :lol:

Zal ik aftrappen: 5.2 knopen.

Ik stel voor dat winnaar een middagje mag meezeilen B)

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 31 jan 2012 20:07 #260583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
ReinierZeilt schreef :

Moet je er wel even bij zeggen dat de blok-coëfficiënt (zo heet `ie) voor een zeilboot meestal zonder kiel wordt bepaald, dus diepgang is dan de diepgang van de romp zonder kiel.
Anders kom je ook nooit op de waardes die jij noemt voor een zeilboot (zelfs niet als je die baksteen voorziet van een flinke kiel ;) )

Reinier

Oke, oké :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 02 feb 2012 08:09 #260892

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Mooi verhaal Erik.

Ik denk echter dat het gewicht in sommige gevallen wel van belang kan zijn. Ik denk aan de inertie. Bij een racer win je tijd als je 'snel kan optrekken'.
De gemiddelde snelheid gaat bij minder gewicht omhoog... (Uiteraard afhankelijk van de koers).
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Laatst bewerkt: 02 feb 2012 08:16 door MatOwn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 02 feb 2012 12:19 #260954

In het geval van meer gewicht bij eenzelfde voortstuwing heb je gelijk, daarom schreef ik ook dat alles in balans moest zijn. Een Audi A3 met 150pk en een gewicht van 1100 kg trek je toch echt voorbij met wegrijden in je anderhalf keer zo zware mercedes met 350 pk.

Ofwel, een zware boot moet veel tuig hebben. Ik vermoed dat jij je nog wel kunt herinneren hoe groot het tuig van de Bagheera is. "Optrekken" gaat nog niet zo snel als bij een cruiser/racer van dezelfde lengte, maar de topsnelheid ligt gelijk, die is immers begrensd door de waterlijnlengte. Als je boot instaat is om over die snelheid heen tekomen, dus als het ware zichzelf over de boeggolf heen kan tillen, dan gaat gewicht wel een eneorme rol spelen, maar er zijn maar verrekte weinig boten die dat kunnen (minder dan 1% van alles dat rondvaart, en toerboten zitten daar niet tussen)

Dan is er ook nog de inertia bij stilvallen. In heel vlagerige wind met weinig wind, heb ik al gemerkt dat een zwaardere boot sneller is dan een lichte boot, die zware boot komt wel langzamer opgang, maar als deze eenmaal gang heeft stopt deze ook niet meer zo snel, je vraat dan makkelijker van windpatch naar windpatch.

Het blijft een interesant vak :D
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 feb 2012 12:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl