Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: te verwachten snelheid

te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:14 #259963

37 voet , staal, one off, zelfbouw door een loodgieter.
Gewicht, geschat tussen 10 en 15 ton. diepte 1 meter 80.

Wat zou de te verwachten snelheid zijn bij een windje 3 a vier?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:17 #259965

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
roozeboos schreef :
37 voet , staal, one off, zelfbouw door een loodgieter.
Gewicht, geschat tussen 10 en 15 ton. diepte 1 meter 80.

Wat zou de te verwachten snelheid zijn bij een windje 3 a vier?

Hoe lang is een Chinees?

Is het een imperial gebouwd schip of continetal?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:21 #259966

fsd schreef :
Hoe lang is een Chinees?
?? :Sfsd schreef :
Is het een imperial gebouwd schip of continetal?
wat is het verschil? ik weet niks van stalen schepen vandaar deze blijkbaar domme vraag
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 19:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:22 #259967

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
wat heeft de loodgieter er mee te maken??????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:23 #259969

niks
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:25 #259970

het lijkt me dat een 37 voet polyester sneller is dan een even lange ijzeren schuit. ik was benieuwd hoeveel procent verschil je zou kunnen verwachten
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:30 #259979

roozeboos schreef :
het lijkt me dat een 37 voet polyester sneller is dan een even lange ijzeren schuit. ik was benieuwd hoeveel procent verschil je zou kunnen verwachten

vraag dat maar eens aan erik de jong (zonder de toevoeging van loodgieter :sick: :evil: ) het materiaal heeft niets met de snelheid te maken, het ontwerp wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:34 #259982

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Of zaken als: Hoeveel zeil staat er op etc. etc. Normaliter gaat een stalen boot van 10 a 15 ton (scheelt ook wel weer een beetje scheelt 50%..) niet zo vlot met windkracht 3...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:36 #259984

dank, maar het gewicht moet toch wel invloed hebben?? Je moet niet voor niks op een emmer k*kken in een volvo oceanracer. (hoewel tegenwoordig niet meer geloof ik).
Ik heb de boot nog niet gezien. Een vriend heeft deze gekocht.In maart gaan we hem overzeilen. van zeeland naar kaag.
Hij is gebouwd door een handige lasser, maar zo het me lijkt niet op snelheid gebouwd. Maar meer gebouwd om het te winnen van een ronddrijvende container :whistle:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:37 #259987

BBWSR schreef :
Of zaken als: Hoeveel zeil staat er op etc. etc. Normaliter gaat een stalen boot van 10 a 15 ton (scheelt ook wel weer een beetje scheelt 50%..) niet zo vlot met windkracht 3...
gewicht weten we nog niet precies.
Wat is niet zo vlot?? de helft van een polyester 37 voets Dehler?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:39 #259989


oja tis een ketch
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 19:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:46 #259994

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Mooi gelijnd schip. Een erg handige loodgieter. En er kan zo te zien -twee masten en een boegspriet- een berg tuig op. Dat loopt wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:46 #259995

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
izzie dwarsgetuigd of lijkt dat maar zo ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 19:52 #259999

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
roozeboos schreef :
BBWSR schreef :
Of zaken als: Hoeveel zeil staat er op etc. etc. Normaliter gaat een stalen boot van 10 a 15 ton (scheelt ook wel weer een beetje scheelt 50%..) niet zo vlot met windkracht 3...
gewicht weten we nog niet precies.
Wat is niet zo vlot?? de helft van een polyester 37 voets Dehler?

Met windkrachtje 3 zal de helft best wel eens realistisch kunnen zijn inderdaad..
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 19:52 door BBWSR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:02 #260012

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Niet bepaald een boot waarbij ´snelheid´ het belangrijkste is. Meer een boot die een beleving uitstraalt. Avontuur bijvoorbeeld.

Leuke boot overigens. Mag best naast onze box liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:03 #260013

ik zie liever een van deze "loodgieters " boten dan twee plastic dehlers.
zo te zien kan er genoeg zeil op, als het gewicht maar op de goede plaats zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:07 #260017

sietse-ten schreef :
ik zie liever een van deze "loodgieters " boten dan twee plastic dehlers.
zo te zien kan er genoeg zeil op, als het gewicht maar op de goede plaats zit.

45 pk motor zit in het midden, naar ik begreep
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:18 #260020

als je die rompvorm moet geloven zou je denk ik nog best versteld kunnen staan van de snelheid, maar ik zou met staal toch liever pas vanaf 5bft lekker zeilen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:31 #260024

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
roozeboos schreef :
fsd schreef :
Hoe lang is een Chinees?
?? :Sfsd schreef :
Is het een imperial gebouwd schip of continetal?
wat is het verschil? ik weet niks van stalen schepen vandaar deze blijkbaar domme vraag

Continental gebouwde schepen zijn in meters, niet in voeten. Je zeekaarten zijn toch niet meer in vadems?
Die loodgieter/scheepsbouwer/lasser heeft heus met een metrisch meetlint gemeten tijdens de bouw.

Ons schip is 10 meter. (en 10-14 ton)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 20:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:32 #260025

Snelheid wordt bepaald door

-Lengte
-Vorm
-Gewicht
-Vermogen (motor/zeil)

De weerstand in het water wordt bepaald door de afmetingen/waterverplaatsing en de vorm. Het materiaal doet er niet toe.
Het water "ziet/voelt" alleen de vorm en de afmetingen. Het materiaal achter de verf en de antifouling doet er niet toe.

Als de lengte op de waterlijn 37 voet is, dan is de theoretische maximale rompsnelheid, dus met optimaal vermogen van motor/zeilen, ruim 8 knopen. Voor het plannen van een reis zou ik dan met een knoop of 5 rekenen.

zie www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm of google even op rompsnelheid of hull speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:35 #260026

WhiteMagic schreef :
als je die rompvorm moet geloven zou je denk ik nog best versteld kunnen staan van de snelheid, maar ik zou met staal toch liever pas vanaf 5bft lekker zeilen

als je er maar genoeg lappen aan kunt hangen :evil:
ik ben met mijn semi colin archer gaffel kotter de halve wereld rond gezeild, met veel wind en ook met windje 2/3. ik ben wel terug gekomen naar nederland om de mast te verhogen, 45% hoger, en een ander gesneden zeil erop, kijk maar naar mijn avatar. het werd er geen racer door maar ik kwam overal waar ik heen wou, je moet een goed gebouwd stalen schip niet gaan vergelijken met een snekermeer en zo. dat was hoe bouw ik een zo n groot mogelijke boot (binnenruimte) met zeer weinig staal. ook nog een diepgang van niets, dan weet je dat je een drijf bak hebt.
maar ook daar kun je lol mee hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:35 #260027

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
sietse-ten schreef :
ik zie liever een van deze "loodgieters " boten dan twee plastic dehlers.
zo te zien kan er genoeg zeil op, als het gewicht maar op de goede plaats zit.

Niet sterk genoeg:
Liever 1 zo'n schip dan een jachthaven met hypotheek plastic
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:39 #260028

fsd schreef :
roozeboos schreef :
fsd schreef :
Hoe lang is een Chinees?
?? :Sfsd schreef :
Is het een imperial gebouwd schip of continetal?
wat is het verschil? ik weet niks van stalen schepen vandaar deze blijkbaar domme vraag

Continental gebouwde schepen zijn in meters, niet in voeten. je zeekaarten zijn toch niet meer in vadems?

Ons schip is 10 meter. (en 10-14 ton)
ik dacht dat je een serieuze vraag stelde, maar gaat het nu echt over voet en meter???
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:41 #260029

keeszeiler schreef :
Snelheid wordt bepaald door

-Lengte
-Vorm
-Gewicht
-Vermogen (motor/zeil)

De weerstand in het water wordt bepaald door de afmetingen/waterverplaatsing en de vorm. Het materiaal doet er niet toe.
Het water "ziet/voelt" alleen de vorm en de afmetingen. Het materiaal achter de verf en de antifouling doet er niet toe.

Als de lengte op de waterlijn 37 voet is, dan is de theoretische maximale rompsnelheid, dus met optimaal vermogen van motor/zeilen, ruim 8 knopen. Voor het plannen van een reis zou ik dan met een knoop of 5 rekenen.

zie www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm of google even op rompsnelheid of hull speed.
ja dat weet ik allemaal wel hoor. Ik ben gewoon benieuwd over het aandeel van gewicht in deze. Maar krijg al bijna spijt van de vraag. :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: te verwachten snelheid 29 jan 2012 20:41 #260030

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
roozeboos schreef :
37 voet , staal, one off, zelfbouw door een loodgieter.
Gewicht, geschat tussen 10 en 15 ton. diepte 1 meter 80.

Wat zou de te verwachten snelheid zijn bij een windje 3 a vier?

Je moet beginnen met het uitrekenen van de BLOKfactor, dit is op de waterlijn lengte x breedte x diepgang x blokfactor, het resultaat moet uitkomen op de waterverplaatsing, Als de blokfactor heel klein moet zijn is het een sneller schip met weinig weerstand. Een hollandse zeilklipper heeft blokfactor 0,7 , snelle jachten ergens rond de 0,5. Een baksteen heeft blokfactor = 1.
Verder is er natuurlijk de rompsnelheid formule:
2.45 x wortel waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen.

verder is natuurlijk de verhouding tussen waterverplaatsting en zeiloppervlak van groot belang en de vormfactor van de zeilen.

Kortom, gewoon lekker zeilen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 20:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl