fijn jullie diverse reacties te lezen.
Ik breek de Dufour GL 405 helemaal niet af. Echter stelde ik me de vraag hoeveel keer de derde kajuit gebruikt wordt. Immers bij twee kajuiten heb je een mooiere natte cel en meer bergruimte. Bepaalde types voorzien een toegang tot de "bakskist" via de natte cel waardoor deze in nood als slaapplaats gebruikt kan worden. Misschien wel niet zo comfortabel.
Bij de Dufour heb je inderdaad nog alles voor het zeilen bij de hand. Neem nu de nieuwe Oceanis, waar ik vroeg waar de kaartentafel gebleven was. De verkoper keek mij aan alsof hij het hoorde donderen in Keulen. Een kaartentafel???? Alles verloopt toch op de plotter.....en een laptop of ipad. Bij aandringen kon hij toch maar een tafeltje te voorschijn toveren dat daarvoor dienst kon doen.
Heb het toch wel eens meegemaakt dat mijn kuip kompleet onder water stond door een breker. Gelukkig gebeurt het niet elke dag, was bij 45 à 55 knopen wind. Had wijselijk alles dicht gedaan, ook het luik van de kajuit
. We waren maar met ons twee en heel blij de haven veilig bereikt te hebben. Is wel een ervaring.
Nog efkes dit, aan comfort ontbreekt het niet bij de Dufour. Heel wat aantrekkelijker dan mijn Furia, te meer dat in de Dufour er een " wijnkeldertje " is wat ik weet te apreciëren. Wij moeten zoeken om onze voorraad veilig en koel te bergen.
En wat de zeilcapaciteit betreft wil ik de Dufour niet afbreken. Maar vroeger bouwde men dikwijls een cruiser op een plan van een racer, wat bij mijn Furia het geval is. Het zusterschip deed dikwijls mee aan wedstrijden en moest niet onderdoen voor de modernere boten, haalde dikwijls de ereplaats. Nu is er een plan voor de racer, Dufour Performance... los van de cruiser, Grand Large. Mijn Furia werd dan ook als een cruiser/racer gepromoot in " zijnen tijd ".