Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet)

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 08:35 #312036

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1822
lord seepsop schreef :
Buiten dat ik als leerzaam het Blog van Watermaat regelmatig volg vind ik dit onderwerp over klassieke polyester schepen leuk al mis ik nog de Twister en de Rustler 31 ( een van mijn vorige boten) in de de discussie.
Door de vergrijzing van de watersport zijn er veel liefhebbers van klassieke lijnen en dan houden we de discussie wat beter zeilt even buiten beschouwing want lichter gaat sneller zonder twijfel,zwaarder rustiger.
Ik zou het leuk als liefhebber van mooie klassieke lijnen er ook over stalen en polyester zeilschepen een bestand zou gemaakt worden waar men spanten plannen etc. kon raad plegen en van genieten

Daar heb je een punt. Ook ik mis wel een goed format waarin je degelijke informatie kunt vinden over klassiek plastiek. Ik ben nu bv wel lid van de BKPJ, maar ook daar beperkt de activiteit zich tot gezellige bijeenkomsten. VKSJ doet daar veel meer aan, maar verafschuwt blijkbaar nog steeds polyester. Een polyester klassieker forum met stevige database en relevante links zou best leuk zijn, denk ik ? En daar mag van mij alles in wat men "klassiek" vind, zolang het maar over oude polyester jachtjes gaat.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 09:04 #312050

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
klassiekplastiek... tja mocht er noodzaak zijn voor zo'n platform, ik wil best wel de basis ervoor opzetten (joomla/kunena a la zeilersforum) en een webstek ervoor bieden. alleen is zeilersforum juist zo'n mooie plaats om dit op te doen. de wiki icm het forum biedt een mooie plek voor een dergelijke database

verder ben ik niet van mening dat het materiaal waar het schip van gebouwd is bij draagt aan of het een klassieker is of niet.
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 09:05 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 09:24 #312063

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
T1 team OSD schreef :
Maar de oudere lichte ontwerpen zijn wat breder in het midden, smaller van achter.
Persoonlijk vind ik dat dus geen klassiekers meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 10:21 #312085

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Een jaar of 5 met heel veel plezier in/met een Albin vega gezeild (de #1033) Fijn schip! Voelt zeewaardig en prettig.
Ik heb 'm uiteindelijk verkocht omdat de kooien relatief kort zijn (met mijn 1mtr93 lag ik overal krap aan -lees:klem)
Aandachtspunten:

Mastondersteuning van de series I en II zijn origineel absoluut onvoldoende. De Meeste Vega's hebben daar ondertussen wel een stevige balk dwars onder gemonteerd.

Af en toe de naad tussen dek en romp opnieuw aandraaien (je kan een Vega compleet uit elkaar schroeven) en eventueel nieuw kitlijntje.

Er is een hulproer constructie maar anders vergt het manouvreren op de motor een beetje oefening. (maar gaat wel) De Vega heeft zijn roer voor de schroef... je moet er een beetje mee leren "gooien en smijten"

Persoonlijk ben ik niet zo heel gecharmeerd van de originele schroef-as constructie en de verstelbare spoed van de schroef (gekoppeld aan het toerental) Dit mechanisme wordt in het beste geval "al wat ouder" en onderdelen zijn er nog wel maar... (voordeel van dit mechanisme is wel dat je van vol vooruit naar vol achteruit kunt) Veel vega's hebben inmiddels een andere motor/as/schroef.

Nogmaals: fijn schip, veel zijn er "budget" de wereld rondgezeild en er is veel informatie en een actieve gebruikersgroep in Nederland.
Gr. Hielke
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 10:37 #312093

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die roer/schroefas constructie van de albin vega is echt vreemd, dat beteend dat ie hetzelfde stuurt als een schip met buitenboordmotor..

en waar ik af en toe nog wel eens met de motor zelf bij stuur kan je dat met een vaste as niet.

niet handig, maar verder is het een mooie boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 13:55 #312140

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1822
hypervisor schreef :
klassiekplastiek... tja mocht er noodzaak zijn voor zo'n platform, ik wil best wel de basis ervoor opzetten (joomla/kunena a la zeilersforum) en een webstek ervoor bieden. alleen is zeilersforum juist zo'n mooie plaats om dit op te doen. de wiki icm het forum biedt een mooie plek voor een dergelijke database

verder ben ik niet van mening dat het materiaal waar het schip van gebouwd is bij draagt aan of het een klassieker is of niet.

Het kan natuurlijk ook gewoon binnen dit zeilersforum. Er wordt sowieso al vaak gediscusieerd en informatie uitgewisseld over oudere jachten, opknappers e.d. Misschien subgroep, "klassiek plastiek" tag of zoiets? Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in deze wiki, misschien wel een goede basis?!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 16:45 #312179

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Deze is in staal, maar heeft zo'n vreselijk mooie lijn. En te koop, overigens..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 16:55 #312183

  • Polybri
  • Polybri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
T1 team OSD schreef :
Een kleine Kolibrie of Waarschip zijn oudere ontwerpen; kort, licht en relatief breed.

De lengte/breedte verhouding van Waarschip 570 en Kolibri 560 verschillen nogal hoor. Kolibri 5.60 X 2.00. Waarschip 5.70 X 2.45...

Maar tuitelen doet het wel ja :silly:
Waar het plafond laag is zal een wijs man bukken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 16:57 #312184

  • Polybri
  • Polybri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
beewee schreef :
Deze is in staal, maar heeft zo'n vreselijk mooie lijn. En te koop, overigens..


Om je vingers bij af te likken toch?
Waar het plafond laag is zal een wijs man bukken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 17:00 #312185

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
beewee schreef :
Deze is in staal, maar heeft zo'n vreselijk mooie lijn. En te koop, overigens..


Op het achterste gedeelte van de opbouw en de punt van de boeg inderdaad een erg mooi ding zeg! Zou ik zo kunnen kopen :cheer:
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 17:04 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 17:09 #312191

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ooit een keer gekeken bij de mooie lijnen van een Tetis 29 ...
Vind ik wel en mooie klassieker.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 17:17 #312193

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
beewee schreef :
Deze is in staal, maar heeft zo'n vreselijk mooie lijn. En te koop, overigens..

Is dat nu die S-spant waarvan je ons al maanden in het ongewisse laat?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 17:31 #312201

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die S-spant is een project van het type uitstel, en mogelijk afstel. Eerst mijn leven weer op orde na de scheiding.

De getoonde S-spant heeft er trouwens wel wat van weg ja. En heeft ook werk aan de binnenkant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 17:51 #312216

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Polybri schreef :
T1 team OSD schreef :
Een kleine Kolibrie of Waarschip zijn oudere ontwerpen; kort, licht en relatief breed.

De lengte/breedte verhouding van Waarschip 570 en Kolibri 560 verschillen nogal hoor. Kolibri 5.60 X 2.00. Waarschip 5.70 X 2.45...

Maar tuitelen doet het wel ja :silly:
Waarschip 600 is maar 200 cm breed en werd ruim voor de 570 ontworpen ...
Maar goed dat zijn houten scheepjes. Polyester en klassiek klinkt een beetje dubbel. Lijkt me dat er objectieve criteria nodig zijn om dat vast te stellen en in mindere mate subjectieve. Waarom zou een plastic s-spant wel en een plastic rondspant uit hetzelfde jaar geen klassieker zijn ?

Bij antiek is het leeftijd >= 100 jaar en de rest is geen antiek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 18:02 #312221

vrotogel schreef :
Bij antiek is het leeftijd >= 100 jaar en de rest is geen antiek...

ben ik even blij dat ik zo slecht heb geleefd dat ik de honderd niet zal halen :evil: ze zullen je maar antiek noemen.

maar waar het de ts omgaat is in weze die ouwe bootjes die vaak voor een schijntje te koop liggen omdat, in mijn ogen vaak de grootste reden, niet genoeg comfort hebben. teweinig ruimte voor hun afmeting, kleine keuken, toilet met een omweggetje, vaak ook nog geen achterkajuit.
ik heb al eerder opgemerkt dat een achterkajuit onder de 10 meter een onding is, kun je beter op de kajuit banken gaan slapen en afspreken bij mij of bij jou.
die oudere bootjes waren ontworpen om te varen, wat er nu op de markt komt, goede uitzonderingen buiten gesloten, zijn om op te verblijven.
en ja met zo n dikke kont en een hoog vrijboord is er dan wel een achter kajuit, maar of je daar echt blij mee kunt zijn, ik weet het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 18:10 #312225

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
+1

Helemaal prima trouwens, zo is er voor ons liefhebbers meer te kiezen!

Ik denk dat mij eerste boot een IF gaat worden. Het enige wat me tegenstaat is een buitenboordmotor (ook in een bun), ik wil gewoon een degelijk 1 cilinder dieseltje aan boord hebben pruttelen. Iemand een idee of die bestaan? IF's met binnenboordmotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 18:14 #312228

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Lui,

Ik denk dat er weer een objectieve formule voor moet worden afgesproken:

Wanneer is een polyester schip klassiek:

leeftijd > 50 jaar 10 kpt
Ontwerp van voor 1960 10 kpt
1960<ontwerp<1970 5 kpt
1970<ontwerp<1980 4 kpt
1980<ontwerp<1990 3 kpt
1990<0ntwerp<2000 2 kpt

S-Spant 5 kpt
Nu al duidelijk dat hij over
50 jaar klassiek is. 2 kpt

Gaffeltuig of Guntertuig 3 kpt
Loggertuig 5 kpt
langste kooien korter dan 1,91 3 kpt

Lengte / breedte verhouding >3 3kpt
Lengte over de stevens /waterlijn >125% 3kpt

Aftrek voor zelflozende kuip: 1 kpt

Bij 10 of meer klassiekheidspunten spreken we van een "klassieker"

Gr. C

edit: schipper >100jr oud +1 kpt
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 18:15 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 18:32 #312235

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
En mijn ketch 36 Contest? Niet modern, niet klassiek?

En ik zeker nog geen 100+ :whistle:
geen leven zonder water
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 18:34 door Goza.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 18:40 #312238

ik ken de if ook met inboard, net als de hurley 700, of dat standaard is of extra ingebouwd weet ik niet. het is ook een beetje wat je er van verwacht, is het alleen maar voor in en uit de haven (ik heb het indertijd met de hurley 700 nooit gemist, wel aan gedacht) of moet je regelmatig een rivier op varen, gedwongen op de motor omdat je niet mag kruisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 18:58 #312250

Bant schreef :
+1

Helemaal prima trouwens, zo is er voor ons liefhebbers meer te kiezen!

Ik denk dat mij eerste boot een IF gaat worden. Het enige wat me tegenstaat is een buitenboordmotor (ook in een bun), ik wil gewoon een degelijk 1 cilinder dieseltje aan boord hebben pruttelen. Iemand een idee of die bestaan? IF's met binnenboordmotor?

Ja, die is er. De IF-E of IFE. Die E staat dus voor de 'engine', zijnde een inboard motor.

Vind je de Marieholm 26 ook wat? Die vind -door een net iets andere tekening- comfortabeler. Dat vertaalt zich in meer zithoogte in de kajuit, een wat langere kajuit, een grotere kuip met een betere zit dan de IF.
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 18:58 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 19:30 #312260

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
ik ken de if ook met inboard, net als de hurley 700, of dat standaard is of extra ingebouwd weet ik niet. het is ook een beetje wat je er van verwacht, is het alleen maar voor in en uit de haven (ik heb het indertijd met de hurley 700 nooit gemist, wel aan gedacht) of moet je regelmatig een rivier op varen, gedwongen op de motor omdat je niet mag kruisen.

In principe zou een bbm natuurlijk prima moeten voldoen, maar achterop vind ik zo'n ding er echt niet uitzien en in een bun maakt het een pokkeherrie. Bovendien kan ik enorm genieten van het heerlijke gepruttel van een zo'n klein 1 cilinder VP'tje en geeft het gewoon een goed gevoel om een dieseltje aan boord te hebben. Puur op emotie dus eigenlijk. :huh:
Ja, die is er. De IF-E of IFE. Die E staat dus voor de 'engine', zijnde een inboard motor.

Vind je de Marieholm 26 ook wat? Die vind -door een net iets andere tekening- comfortabeler. Dat vertaalt zich in meer zithoogte in de kajuit, een wat langere kajuit, een grotere kuip met een betere zit dan de IF.

Bedankt voor de info! De Marieholm 26 is ook erg mooi, maar mist imo net dat beetje elegantie wat de IF wel heeft. De 26 is ongetwijfeld ruimer een in elk opzicht comfortabeler en waarschijnlijk rationeel een betere keuze. Toch denk ik dat ik de looks belangrijk genoeg vind om over de ongemakken van een IF heen te kijken. En bovendien lijkt het me als eerste boot meer dan genoeg, ik ben bovendien nog jong dus een beetje vouwen is nog geen probleem :laugh:

Wij gingen vroeger met z'n 5en weekjes op vakantie op een marieholm MS20, dat ging ook prima..
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 19:34 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 19:48 #312271

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Er zijn er nog meer, zoals een RJ85: link.marktplaats.nl/586223534
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 20:02 #312274

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Mischief schreef :
Lui,

Ik denk dat er weer een objectieve formule voor moet worden afgesproken:

Wanneer is een polyester schip klassiek:

leeftijd > 50 jaar 10 kpt
Ontwerp van voor 1960 10 kpt
1960<ontwerp<1970 5 kpt
1970<ontwerp<1980 4 kpt
1980<ontwerp<1990 3 kpt
1990<0ntwerp<2000 2 kpt

S-Spant 5 kpt
Nu al duidelijk dat hij over
50 jaar klassiek is. 2 kpt

Gaffeltuig of Guntertuig 3 kpt
Loggertuig 5 kpt
langste kooien korter dan 1,91 3 kpt

Lengte / breedte verhouding >3 3kpt
Lengte over de stevens /waterlijn >125% 3kpt

Aftrek voor zelflozende kuip: 1 kpt

Bij 10 of meer klassiekheidspunten spreken we van een "klassieker"

Gr. C

edit: schipper >100jr oud +1 kpt
complete onzin natuurlijk, want een klassiek schip is niet in formules te plaatsen. 50 jaar terug bestonden er ook al zelflozende kuipen, langere kooien en een s spant hoeft zeker per definitie niet klassiek te zijn, dat het erg mooi is en goede eigenschappen heeft is natuurlijk wel een feit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 20:14 #312278

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
beewee schreef :
Er zijn er nog meer, zoals een RJ85: link.marktplaats.nl/586223534

Die was ik ook tegen gekomen, inderdaad ook een erg mooi jachtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 23 aug 2012 20:32 #312280

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
beewee schreef :
Deze is in staal, maar heeft zo'n vreselijk mooie lijn. En te koop, overigens..


Bijna zo mooi als een IF. Bijna!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl