Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet)

Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 08:17 #310687

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
Misschien is het interessant eens wat informatie en ideeen uit te wisselen over Polyester Klassiekers?
Aansluitend aan topics over zeewaardigheid, zoektochten naar low-cost jachten, less is more discussies.....en omdat ik het gewoon mooie betaalbare bootjes vind.

Ik vaar nu zo'n klassieker: een Victoire 28 s-spant uit 1968....ik ben daar erg tevreden mee, maar ik ben voor alle duidelijkheid geen "klassieker verslaafde" .
Even als achtergrondinformatie: Ik vaar nu ruim 20jaar jachtjes op ruim water en af en toe zee. Mijn botenCV: 37 voets houten klassieker uit 1906 (Abeking&Rasmussen), Optima 101/ Dehler34 uit 1986 (vd Stadt), First 23.5 uit 1991 (Finot), First 31.7 uit 1996 (Finot), First 30E uit 1982 (Beret), Kerlouan 22 uit 1973 (Beneteau) en nu een Victoire 28 uit 1968 (Koopmans sr) . Ik heb alle boten met veel plezier gevaren! Ook de niet klassiekers. :ohmy:

Er zijn veel (voor)oordelen over klassiekers, of oude polyester boten in het algemeen: krap, oncomfortabel,zwaar,traag,veel onderhoud, osmose.........maar ook goedkoop, mooi, solide, erg zeewaardig enz.
Er zijn uiteraard veel bekende klassiekers: Marieholm's, Trintella's, Vega's, Contessa's enz, enz. Het zou goed zijn als ook dr onbekendere modellen onder de aandacht komen, zoals bv de Tripp Lentsch 29, vd Stadt's Invicta, Rhodes Ranger 29 e.d.

Uiteraard is de definitie van een "klassieker" erg vaag, ik vind zelf bv intussen een First30 wel een klassieker (vroeg IOR) maar een First 30E een moderne boot. Ik denk dat s-spanten en vroeg IOR er bij kunnen horen, maar dat is puur persoonlijk. Laten we het hier niet hebben over een vroeg model Bavaria of Oceanis ;)

Het gaat in dit forumdeel over vaareigenschappen en ervaringen:
Ik steek maar van wal met de stelling: Ik wordt minder snel moe en zeeziek op een klassieker dan op een moderner ontwerp in de zelfde maat.
Tip: zoek je zoiets als een marieholm of contessa 26, kijk eens naar een Invicta.
Tip2: zoek je iets echt moois klassieks onder de 9meter met interieur ruimte, kijk eens naar de Tripp Lentsch 29.
Beiden vrij zeldzaam te koop....maar echt mooi!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 09:20 #310699

Een Spirit 28 valt volgens de definitie onder de poly classics. Het ontwerp is uit November 1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 09:34 #310703

als ik aan klassiek denk, dat is ongeacht de leeftijd, denk ik aan een s-spant/langkieler, aan gehangen roer, mogelijkheid voor een dubbel voorzeil (eventueel met een boegspriet).
grote maakt dan niets uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 09:40 #310707

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
waverider82 schreef :
Een Spirit 28 valt volgens de definitie onder de poly classics. Het ontwerp is uit November 1970.
En is nog steeds een goed zeilende modene boot :lol:
Het gaat wat mij betreft niet over de definitie van polyclassics, daar kun je over bezig blijven.
Het is meer "old school" vs "modern" in de zin van vaareigenschappen. Ik denk dat een Spirit 28 behoorlijk modern is? en zeker geen diepe zware S-spant. Hoe beweegt ie op zee? Stampen, zeeziekte?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 19 aug 2012 09:54 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 09:50 #310710

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
sietse-ten schreef :
als ik aan klassiek denk, dat is ongeacht de leeftijd, denk ik aan een s-spant/langkieler, aan gehangen roer, mogelijkheid voor een dubbel voorzeil (eventueel met een boegspriet).
grote maakt dan niets uit.

En S&S : s-spant kiel, roer achter scheg en negatief spiegeltje, Centurion 32, Contessa 32?
En deze varen toch ook anders op golven als een Dehler 34 of First 31.7 vlgs mij?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 19 aug 2012 09:57 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 09:58 #310711

Watermaat schreef :
sietse-ten schreef :
als ik aan klassiek denk, dat is ongeacht de leeftijd, denk ik aan een s-spant/langkieler, aan gehangen roer, mogelijkheid voor een dubbel voorzeil (eventueel met een boegspriet).
grote maakt dan niets uit.

En S&S : s-spant kiel, roer achter scheg en negatief spiegeltje, Centurion 32, Contessa 32?
En varen toch ook anders op golven als een Dehler 34 of First 31.7 vlgs mij?

eigenlijk bedoel ik met aangehangen roer dat het roer aansluit op de kiel, al dan niet met een tussenruimte voor een hak. waar het draaipunt dan zit is niet zo belangrijk. aangehangen is minder kwetsbaar en meer toegangkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 10:12 #310715

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
@sietse
Ik begrijp wat je bedoelt. Aansluitend op jouw opmerking in het topic less is more: daarin stel je dat jouw "volgende" keuze voor een hanteerbaar jacht voor reizen wel eens een 30voeter kon zijn. Kies je dan bv een First 32 of Contessa 32 ?? Uitgaande van vaareigenschappen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 10:20 #310717

ik kijk zeker naar een contessa, maar ook marieholm end. zeker geen smalle vinkiel, het hoeft niet (meer) hard te gaan maar wel "gemoedelijk". ik ben op het ogenblik wel aan het kijken en de "buitenkant" maakt niet zoveel uit, mijn eigen uiterlijk kun je ook onder klassiek rangschikken zo langzamerhand. het gaat me om het gevoel dat je met een boot hebt. dat heb ik met de ruimte wonders op het water niet kunnen vinden, met andere woorden een achter kajuit onder de tien meter kan niet, ook al doen ze het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 11:16 #310731

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
sietse-ten schreef :
ik kijk zeker naar een contessa, maar ook marieholm end. zeker geen smalle vinkiel, het hoeft niet (meer) hard te gaan maar wel "gemoedelijk". ik ben op het ogenblik wel aan het kijken en de "buitenkant" maakt niet zoveel uit, mijn eigen uiterlijk kun je ook onder klassiek rangschikken zo langzamerhand. het gaat me om het gevoel dat je met een boot hebt. dat heb ik met de ruimte wonders op het water niet kunnen vinden, met andere woorden een achter kajuit onder de tien meter kan niet, ook al doen ze het wel.
Ben ik het helemaal mee eens, het zal wel eens een 50-55 plus topic kunnen worden ;)
Overigens had ik dat "gevoel" ook bij mijn oude First 30E en totaal niet bij mijn First 31.7.terwijl ik ze beide mooie ontwerpen vind in hun genre. Ik val gewoon meer op doorleefde boten i.p.v. glossy&new.
"gemoedelijk" vind ik wel sterk. "takes care of you" zeggen Engelsen vaak bij klassiekers en dat gevoel herken ik bij zowel mijn antieke 1906 Abeking als mijn 1968 Koopmans s-spant. Iets maakt, dat het relaxter beweegt en zeilt.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 11:49 #310745

met deze boot, in deze mast uitvoering

heb ik 80 knopen wind overleefd, de boot heeft het werk gedaan, ik ben naar binnen gegaan en de deuren dicht :sick:
later heb ik er een hogere mast op gebouwd, ik wou meer zeil kunnen voeren zeker op de oceaan. ik weet niet of dat ik die 80 knopen met dit tuig had overleefd.

boot was een in staal gecopieerde colin archer achtige, over dek gemeten 11 meter, met boegspriet en aangehangen roer plus bescherming afstap kwam er nog 3,5 meter bij. op de meetbrief van de scheepsmeting voor de zeebrief stond 9,30 m dus die liet ik meestal aan de haven meester zien. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 12:26 #310755

dan spreekt een Trintella ook wel tot jouw verbeelding
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 12:36 #310759

Revolution1 schreef :
dan spreekt een Trintella ook wel tot jouw verbeelding

ja de 1A , maar dan zit je wel weer met de (mooie) houten opbouw.
de 3 met die galjoen kont vind ik minder, is ook een windvanger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 19 aug 2012 13:07 #310769

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
sietse-ten schreef :
Revolution1 schreef :
dan spreekt een Trintella ook wel tot jouw verbeelding

ja de 1A , maar dan zit je wel weer met de (mooie) houten opbouw.
de 3 met die galjoen kont vind ik minder, is ook een windvanger.
Er is ook een Trintella 29 (ik dacht gebouwd door Tyler UK) gelijk aan de 1a met polyester dek en opbouw. De 2 is trouwens ook erg mooi, maar wel weer veel hout.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 04:50 #310892

  • berzerk
  • berzerk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Ik heb zo'n Trintella met polyester opbouw. Alle rompen voor de trintella 1 werden gebouwd door Tyler, Tyler heeft echter ook enkele rompen afgebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 05:38 #310908

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
bij een klassieker denk ik aan 70 er jaren scheepjes gebouwd met klassieke lijnen. veelal gebaseert op traditionele ontwerpen.

laag, niet al te gestroomlijnd kajuitje, mahoni ingelamineerde kajuit met hondekooien en banken in traditionele opstelling.

niet al te groot, metertje of 7 - 8. niet breed, max 2.5 meter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 08:53 #310961

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik denk ik dezelfde lijnen als hyper, alleen de lengte maakt mij niet uit. Er zijn ook prachtige grote polyester klassiekers!
En iets eerder mag ook nog wel (mid/eind 60)

Wat dacht je van deze:

https://www.google.nl/search?hl=nl&tok=BvFDAIwY2AZPUKtnrmZs2Q&cp=14&gs_id=15&xhr=t&q=sparkman+en+stephens&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1548&bih=912&wrapid=tljp1345459954046018&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=-hYyUPKWGcy5hAfO2YDQCA

Of klassieke swans??

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 09:08 #310965

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
absoluut mooi spul trotti. mooie smalle spiegels... lekker bol. en ja langer vind ik ook mooi, alleen houd ik zelf erg van niet al te grote bootjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 09:19 #310969

Met mijn Sturgeon 22 ben ik natuurlijk een beetje bevoorrecht, maar ik kan de lijnen van een aantal polyester klassiekers zeker wel waarderen.
Watermaat schreef :
Tripp Lentsch 29
Dit vind ik echt een prachtig schip. Begin dit jaar stond er in Brouwershaven een mooi onderhouden exemplaar te koop voor nog geen € 14K. Beewee heeft in het verleden een prachtige foto geplaatst van zo'n schip:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 09:21 #310970

dat is idd een mooi schip...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 20 aug 2012 09:32 #310971

Toch ook een even duit in dit topic. We hebben een Vermeulen 34 uit 1972. Vergelijkbaar onderwaterschip als een S&S zie onze boot in de kraan.

Dit jaar zijn we naar Noorwegen gevaren. Op de heen weg met wind van achter. ca 22 knopen wind. Op de stuurautomaat vaarde ze zeer koersvast. Eenmaal een klapgijp gehad omdat de stuurautomaat uitviel. (Nu zetten we altijd een bulle taile).

Terug met ca. 25 knopen half tot hoog aan de wind teruggevaren. Alleen wanneer we over een schuimkop vaarde (Kleine brekers) merkte we dat ze na de golf even korstondig loefgierig wordt. (Ik gok door de dikke buik)

Verder rolde ze mooi over elke golf heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 21 aug 2012 18:09 #311503

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
Watermaat schreef :
Misschien is het interessant eens wat informatie en ideeen uit te wisselen over Polyester Klassiekers?

Ik steek maar van wal met de stelling: Ik wordt minder snel moe en zeeziek op een klassieker dan op een moderner ontwerp in de zelfde maat.!

Om wat nieuw leven in deze vraagstelling te blazen: ik heb voor een relatief kleine (28 voet) klassieker gekozen omdat ik denk dat ik het daarmee beter vol hou op zee, dan met een vergelijkbare lengte modern ontwerp. Het beweegt rustiger.

Ervaringen?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 21 aug 2012 18:38 #311516

watermaat, ik heb in de eind 70 er jaren een hurly 700 gehad, een paar jaar. ben er een paar maal mee naar engeland gevaren , dat deden er toen veel meer met deze lengte zo bijzonder was dat niet. die boot heeft een s-spant en liep op rails, je hoefde eenmaal getrimd en op koers. eigenlijk andersom, nauwelijks te sturen. het was wel een tweemans (of solo) boot en ik zou hem nu niet meer kopen omdat ik "iets" minder elastisch ben, maar de boot voer zeer goed.

de grote maakt niet zoveel uit voor solo , het is wel allemaal een stukje zwaarder wat bediening van de zeilen enzo betreft. en het onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 21 aug 2012 18:47 #311524

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
sietse-ten schreef :
watermaat, ik heb in de eind 70 er jaren een hurly 700 gehad, een paar jaar. ben er een paar maal mee naar engeland gevaren , dat deden er toen veel meer met deze lengte zo bijzonder was dat niet. die boot heeft een s-spant en liep op rails, je hoefde eenmaal getrimd en op koers. eigenlijk andersom, nauwelijks te sturen. het was wel een tweemans (of solo) boot en ik zou hem nu niet meer kopen omdat ik "iets" minder elastisch ben, maar de boot voer zeer goed.

de grote maakt niet zoveel uit voor solo , het is wel allemaal een stukje zwaarder wat bediening van de zeilen enzo betreft. en het onderhoud.

Leuk, ik heb een paar jaar geleden ook zo'n Hurley 700 bekeken...inderdaad ook voor mij te klein....maar als je het hebt over goedkoop zeewaardig solo (of twee) een topper! Geniale bb-bun trouwens, vaart en stuurt als inboard denk ik?

Ik denk dat je er comfortabeler mee oversteekt als met bv een Ocean 22, J 22 ?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 21 aug 2012 18:51 #311526

jessica watson ging solo met een S&S rond de wereld. Moet dan wel een goed schip zijn!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 18:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyester klassiekers! Waarom (niet), Welke (niet) 21 aug 2012 18:56 #311530

roozeboos schreef :
jessica watson ging solo met een S&S rond de wereld. Moet dan wel een goed schip zijn!

ja , een s en s, ze zijn gewoon allemaal goed, maar het is net als dat je zegt een van der stad, ja welke. ik meen dat de grootste s en s nu iets van 30 meter is of meer, erik de jong zal dat beter weten, maar er varen ook hele kleintjes rond.
net als met van der stad. en al die andere jacht ontwerpers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl