Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Prestaties stuurautomaat in deining

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 01 sept 2013 18:49 #432911

Iedereen bedankt voor de input. Daar heb ik wel wat aan. Ik heb reeds de instellingen zo ' suf' mogelijk gezet in menu veld nummer 13. Het is zeker niet zo dat de ST 1000 de kracht niet zou hebben: de Spirit stuurt erg licht.
Het zijn inderdaad de onder het schip doorrollende golven die een kortstondige koerswijziging geven, als ik met de hand stuur slaat de helmstok ook uit en daar ge ik niet tegenin sturen: ik laat de helmstok rustig zijn beweginen maken en corrigeer op het einde van de beweging met minimale kracht de laatste centimeters uitslag om het schip op koers te houden.
Een zwaardere of snellere automaat zou de koers effectiever kunnen vasthouden maar dan vooral de sccu leegtrekken.

Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat het een beetje hoort bij een ruimere koers met deining dat de stuurautomaat in deze prijsklasse het er moeilijk mij krijgt.
En inderdaad: koers verleggen en zeilen wat trimmer kan het iets beter maken.
En ik zal komende winter eens nadenken over een zonnepaneel. Op de 28 voet van de Spirit is niet heel veel ruimte maar op het garagedak moet een flexibele mat wel te realiseren zijn.

Iedereen dank voor de input,

Gallus Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 01 sept 2013 19:20 #432921

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Probeer die stuurcorrectie ook eens te doen VOOR de roller komt / op het moment dat ie begint. Dan hoef je nog veel minder te sturen, doordat je je boot al momentum tegen de roller in geeft. Met goed proactief sturen is de Spirit 28 zelfs onder spi heel lang volstrekt stil te houden, verslapt je concentratie even dan loop je wel direct achter de feiten aan. Goede training voor jezelf en je gaat er nog harder van ook! Een goed ingestelde S2G kan langer zo blijven sturen dan dat ik zo geconcentreerd kan blijven overigens ;-)

Ooit met de trimclinic bij Capo aan boord slingerde zijn Spirit ook de hele tijd op de IJsselmeergolfjes heen en weer in het spi-rak. Ik neem de helmstok over en na twee minuutjes wennen ligt de boot volstrekt stil, geen gerol meer. De mede clinic-volgers snapten er niets van.. Performance ook gelijk 5 procent omhoog ;-)

De vraag is alleen of je ST1000 snel genoeg is om zo te kunnen sturen. Alles moet dan juist snel en agressief ingesteld staan, maar wel met kleine uitslag. Je zou het eens kunnen proberen, al denk ik dat het kompas te traag is / de autolearn-functie niet slim genoeg.

Resumerend: lekker blijven spelen met zeiltrim en instellingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 01 sept 2013 19:26 #432922

FMJ: de tip die je geeft klinkt als wedstrijdzeilen. Hoewel ik daar veel van kan leren is mijn doel van zeilen het maken van langere tochten en dat moet ik efficient omgaan met mijn beperkte voorraag energie van zowel mijzelf als van de accu's.
Evengoed is het aardig om eens te proberen om met het sturen de golf vóór te zijn om zo een rechtere lijn te sturen.

Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 01 sept 2013 19:39 #432932

FMJ heeft absoluut gelijk dat je met geconcentreerd, pro-actief sturen een boot rustiger op koers krijgt met meer snelheid. Solo zeilend lukt je dat uiteraard niet 100% van de tijd op langere trips.
Als je niet primair bezig bent met de laatste tienden van een knoop uit je log te persen, kun je ook je zeilvoering aanpassen. Op ruime koersen met veel deining zou je alleen op je voorzeil waarschijnlijk minder gieren. Om de automaat en mezelf te sparen haalde ik het grootzeil gewoon weg en zette de genua op de spiboom. Door een veel vlakker voorzeil giert je boot echt minder. Bij een rolgenua zou je zelfs een paar slagen om de voorstag kunnen nemen.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 01 sept 2013 20:10 #432943

duidelijk Harry, dat zal ik ook eens proberen als mijn Loper het zwaar heeft op ruimere koersen.
maar ik heb wel eens gehoord dat je juist een lapje grootzeil moet laten staan, juist voor dit probleem. misschien een rif of twee erin.
Leuke opties om weer te proberen!!
De 200 myls komt er weer aan, en dat ga niet allemaal zelf sturen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 01 sept 2013 20:40 #432949

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je kan het grootzeil ook midscheeps trekken, dan werkt het als slingerzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 06:42 #433039

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Een behoorlijk deel van onze stuurproblemen lag aan de fluxgate van Autohelm/Raymarine. Sinds deze zomer komt de koersinfo van een headingsensor van Airmar (+/-1 graad nauwkeurig bij +/-30 graden helling/rollen). De stuurautmaat (SPX5) doet het nu op alle koersen prima. Ook bij slechter weer stuurt ze strak met nauwelijks grote uitslagen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 06:43 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 06:46 #433041

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Zeilzin schreef :
Een behoorlijk deel van onze stuurproblemen lag aan de fluxgate van Autohelm/Raymarine. Sinds deze zomer komt de koersinfo van een headingsensor van Airmar (+/-1 graad nauwkeurig bij +/-30 graden helling/rollen). De stuurautmaat (SPX5) doet het nu op alle koersen prima. Ook bij slechter weer stuurt ze strak met nauwelijks grote uitslagen.

Interessant - ik heb een SPX10. Als ik er problemen mee constateer zal ik dat ook uitproberen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 06:46 #433042

is dat die H2183? is 750 euro, das wel veel geld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 06:56 #433048

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Zeilzin schreef :
Een behoorlijk deel van onze stuurproblemen lag aan de fluxgate van Autohelm/Raymarine. Sinds deze zomer komt de koersinfo van een headingsensor van Airmar (+/-1 graad nauwkeurig bij +/-30 graden helling/rollen). De stuurautmaat (SPX5) doet het nu op alle koersen prima. Ook bij slechter weer stuurt ze strak met nauwelijks grote uitslagen.

Mooi, dat bevestigt mijn vermoedens. Moet ik ook maar eens op zoek naar een nieuwere TP met NMEA ingang en een externe headingsensor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 07:47 #433070

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7642
Ik heb ook die airmar H2183 rategyro headingsensor.
Inderdaad vele malen beter dan de primitieve fluxgate van RM, zelfs in combinatie van dat ding met de door RM geafficieerde maar door mij nooit noemenswaardig bemerkte "rate gyro" die daarin zou moeten zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 08:33 #433097

Ik heb hier geen manual bij de hand, maar weet iemand of het mogelijk is om via NMEA-input $HDT (of eventueel $HDG) aan een Raymarine SPX5 aan te bieden in plaats van de fluxgate?
Mijn GPS-kompas geeft een $HDT sentence update van 10 Hz. dit lijkt me snel genoeg voor de autopilot.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 08:59 #433111

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Sunday schreef :
Harry, ik geloof graag dat de NKE en B&G stuurautomaten die tot tienduizenden euro's kosten

Zoveel is het nu ook weer niet. Duurste B&G die ik kan vinden is €2500 (alleen de unit), duurste NKE is hetzelfde. Een totaalpakket voor NKE is ca €6000. Nog steeds veel geld natuurlijk.


Onno

www.bandg.com/en-GB/Products/H3000-ACP2-Pilot/
www.pyacht.com/nke-autopilots.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 09:52 #433141

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
Da's maar een kwestie van perspectief.

Voor mij zou het betekenen dat de stuurautomaat ineens 1/3 van de totale waarde van mijn boot zou worden.

Misschien is het mijn calimero komplex, maar de bewoording laat mij nogal lullig voelen. Terwijl ik toch echt meer verdien dan 80% van de Nederlanders. (zo, wie even de site van het CBS raadpleegt, kan het uitvogelen.) Voor mij, en ik denk voor vele anderen, is 6000E een ENORME sloot geld.

Ik geloof ook niet dat TS er echt mee geholpen is, gezien de keuze van zijn boot, en wat ik daaruit denk af te kunnen leiden over zijn financiele situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 10:43 #433167

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1167
Ik vind dit een interressant topic, aangezien ik ook een st4000 (wheel) heb. Ik heb er nu al een uurtje googelen op zitten, maar kan niet vinden wat ik zoek, nl of er een airmar gyro/kompas via nmea aan te sluiten is op deze AP. Uiteraard in plaats van het huidige kompas.
Mbt het topic, wat ik wel kon vinden is dat de softwareversie nogal verschil schijnt te maken bij RM. Wellicht is daar voor TS ook nog wat winst te behalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 11:57 #433203

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Ik heb van het voorjaar de SPX-10 van RM geïnstalleerd het complete pakket, dus ram, computer, bedienings, flux. Na veel twijfelen en afwegingen toch dus onderdeks. Nu dus bijna een seizoen in gebruik ben ik zeer tevreden. Weinig wind, veel wind, blad stil, deining golven, stroming, met de standaard instelling stuurt hij gewoon altijd zoals ik dat zou willen. Heb hem overigens nog niet gekoppeld aan wind, (B&G) dat wil ik van de winter gaan doen. Boot weegt leeg +/- 4500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 12:05 #433205

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Falcon schreef :
Ik heb er nu al een uurtje googelen op zitten, maar kan niet vinden wat ik zoek, nl of er een airmar gyro/kompas via nmea aan te sluiten is op deze AP. Uiteraard in plaats van het huidige kompas.

Heb daar ook al naar zitten zoeken ivm mijn st2000+
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 12:18 #433208

JazzyO schreef :
Duurste B&G die ik kan vinden is €2500 (alleen de unit), duurste NKE is hetzelfde. Een totaalpakket voor NKE is ca €6000.
maar die komen zonder de drives, die kosten ook nog eens zo iets, zonder een drive kun je deze stuurautomaten niet gebruiken. En als je bijvoorbeeld een Furuno koopt (zelfde prijsklasse) dan zitten de heading sensors er ook niet bij, en die kosten ook nog eens om en nabij de €1200
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 12:31 #433213

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15345
JazzyO schreef :
Sunday schreef :
Harry, ik geloof graag dat de NKE en B&G stuurautomaten die tot tienduizenden euro's kosten

Zoveel is het nu ook weer niet. Duurste B&G die ik kan vinden is €2500 (alleen de unit), duurste NKE is hetzelfde. Een totaalpakket voor NKE is ca €6000. Nog steeds veel geld natuurlijk.


Onno

www.bandg.com/en-GB/Products/H3000-ACP2-Pilot/
www.pyacht.com/nke-autopilots.htm

Voor NKE komt daar nog bij een HR Processor en wat HR sensoren. Wil je dat hebben waar die solo jongens mee rond de wereld gaan. Maar allemaal ruime over kill.

Wat mijns inziens is een goede kompas sensor nog de beste upgrade voor een gemiddelde stuur automaat. Mogelijk in de vorm van een zelf geknutselde met een 3d chippie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 12:44 #433218

Ja, maar kunnen die Raymarines (SPxx)nou met een externe heading omgaan?
Van een GPS- of gyro kompas bijvoorbeeld?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 13:20 #433238

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Belerion II schreef :
Ja, maar kunnen die Raymarines (SPxx)nou met een externe heading omgaan?
Van een GPS- of gyro kompas bijvoorbeeld?

Op de SP-X5 wel volgens de handleiding:

2.7 Fluxgate-kompas
Opmerking: Als u van plan bent een afzonderlijk NMEA-kompas te gebruiken, moet u het met
het SPX-5 Tiller-systeem meegeleverde Fluxgate-kompas niet aansluiten. Sluit in plaats
daarvan het NMEA-kompas aan op de NMEA-ingang van het SPX-5 Tiller-systeem.


Verder in de handleiding staat dat hij HDT, HDM & HDG accepteert, dus dat zou moeten lukken.

op de ST serie wordt dat wat lastiger voor zover ik nu uit de handleidingen kan halen. Dat gaat in ieder geval niet zomaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 14:06 #433257

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7642
Uit de handleiding:
De aansluiting fluxgate kompas is voor het RM ding dat je erbij krijgt.
Aan de NMEA0183 aansluiting kun je een externe heading sensor knopen, maar dat zal door de aard van NMEA0183 niet snel genoeg zijn denk ik.
Aande de Seatalk-ng kun je een NMEA2000 netwerk knopen met daarin de NMEA2000 heading sensor zoals de Airmar H2183.
Dat laatste is wat ik bij m'n bootje heb aangesloten.
Voor de ST2000 en de ST4000 is er voor zover ik weet geen Seatalk-ng =NMEA2000 aansluiting. Blijft over om via NMEA0183 te koppelen, maar dan verlies je de snelheid die je wilt hebben: 10 tot 20 Hz
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 16:24 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 14:11 #433260

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Ik heb juist ook eens in de handleiding gekeken en ik merk dat de ST2000+ ook niet de juiste NMEA0183 zinnen herkent voor een externe sensor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 14:49 #433274

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
dirk1965 schreef :
Ik heb juist ook eens in de handleiding gekeken en ik merk dat de ST2000+ ook niet de juiste NMEA0183 zinnen herkent voor een externe sensor.

Nee dat idee had ik ook al, er wordt nergens over de mogelijkheid van een externe headingsensor gesproken (mocht het wel kunnen hoor ik het graag).

Het lijkt erop dat alle 'goedkopere' TP's niet direct een externe headingsensor in kunnen lezen. Daar baal ik van, ik ben er van overtuigd dat het grootste probleem de mechanische ophanging van het flux kompas is. Het flux kompas blijft eenvoudig niet goed genoeg in positie. Bij mijn TP5000 zorgt die afwijking door plotselinge helling er ook nog eens voor dat hij de verkeerde kant op stuurt bij een wind vlaag (hij loeft nog verder op i.p.v. dat hij afvalt). De update frequentie van de de heading vind ik daarom minder belangrijk (al is een hoge frequentie uiteraard beter), als het maar juiste data is.

Wat misschien een idee is om de heading als windrichting aan te bieden en hem in windmode gebruiken (er zijn hier op het forum vast wel mensen die dit middels een Arduino boardje voor elkaar krijgen, als ik echt mn best doe lukt mij dat misschien ook nog wel).
Ik denk zelfs dat een zelfbouw Arduino gyro al een hele verbetering kan geven (op mijn telefoon werkt de gyro / kompas aanzienlijk beter :evil: dan in mn TP)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Prestaties stuurautomaat in deining 02 sept 2013 15:55 #433312

ik kan vrij eenvoudig een bericht omprogrammeren momenteel. Gezien het nmea repeater project. Momenteel stuur ik twee 4800 baud berichten naarbinnen en ook een 38k4 bericht, deze met een 10 keer per seconde interval. En dat gaat allemaal foutloos.

daarnaast kan ik vrij vlot een printje maken. met daarop de sensoren voor een ZF kompas. Maar dan wil ik wel nog wat onderbouwde motivaties voor de opstelling van de sensoren.

gyro : nl.farnell.com/jsp/search/brow...mode+matchallpartial
en mems sensoren:
nl.farnell.com/jsp/search/brow...prevNValues%3D213932

waarom farnell, omdat het dan gewoon verkrijgbaar is, en je mooi kan vergelijken en de Juiste sensor kan kiezen.

als ik een juist plan zie, met goed geplaatste sensoren, maak ik zo wat software in een embedded bordje.
zo maar wat proberen heeft weinig zin, maar met zijn allen kunnen we vast een goed ontwerp maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 15:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl