Yellow Boat schreef :
MAAN schreef :
hey!
Dank voor snelle reactie!
Is dichtmaken met rubberen mantel
die sluit om de "saildrive" geen betere optie??
Dat kan een prima optie zijn maar hangt wel af van het type BB motor.
Als er bijv een koelwaterstraaltje bovenaan uit de staart komt moet je daar ook wat op verzinnen , bijv. een slangaansluiting maken
Je moet die lippen rond de staart van de BBM natuurlijk niet 'watericht' uitvoeren. Een halve cm ruimte rondom zal qua weerstaand niet merkbaar zijn. Dan loopt dat koelwater keurig weg.
Overigens, die knoop snelheidsverschil die eerder werd genoemd lijkt me ook nogal overdreven. Boten met een bun voor een BBM zijn meestal niet veel langer dan een meter of 7. Met bijbhorende rompsnelheid van pakweg 6 knopen. Als het 10 procent scheelt lijkt me dat wel het maximum. Een halve knoop dus.
Eigenlijk is een betre optie het geheel dichtmaken van die bun en je motor achteraan de boot hangen.
Niet mee eens. Dit zijn relatief keine boten, zoals ik al schreef. Het probleem van dit soort bootjes is altijd dat er gemiddeld teveel gewicht in het achterschip terechtkomt. Zeker tijdens het varen, als er altijd wel één of twee mensen in de kuip zitten. Een BBM zit dus bij voorkeur zover mogelijk naar voren. Het aan de spiegel hangen van een BBM zorgt er alleen maar voor dat de kont verder in het water zakt. Meestal heeft zo'n romp weinig overhang en zit al gauw de spiegel in het water. Dàt levert pas extra weerstand op..
Verder is een BBM aan de spiegel een hinderlijk uitsteeksel dat je bij manouevreren liever kwijt dan rijk bent.
Het enige voordeel van een BBM aan de spiegel is het gegeven dat de motor dan draaibaar is, wat kan worden gebruikt bij het manouevreren in de haven. Als de motor in de bun vóór het roer zit, kun je echter ook prima uit de voeten en werkt het eigenlijk net als een inbouwmotor.
--
stegman