Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: remmende eigenschappen bun

remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 09:04 #511994

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
beste kenners,

Hoe groot is de remmende werking van een bun, zie foto, is het raadzaam dit gat dicht te maken met rubber om de buitenboord motor of is het water-op- water wrijvijng????
Wie weet wat de onderwater eingenschappen dan zijn??
Bij voorbaat dank!

Mark.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 09:26 #512001

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Op het Neptun forum was er iemand die merkte dat hij 0,5 tot 1,5 knop snelheidsverschil merkte.

Ik spreek niet uit eigen ervaring maar het zal wel ergens in die range liggen, 1 knoop kan ik me best wel voorstellen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 09:29 #512003

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Natuurlijk remt het. Dichtmaken en de motor achterop hangen aan een motorsteun, zodanig dat je onder zeil de motor gekanteld uit het water kunt halen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 09:36 #512005

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
hey!

Dank voor snelle reactie!
Is dichtmaken met rubberen mantel
die sluit om de "saildrive" geen betere optie??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 09:41 #512009

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Bij de Neptun zitten er (ik meen als optie) 2 klepjes welke gesloten kunnen worden, de motor steekt door de uitsparing naar buiten, dit scheelt al behoorlijk wat.

Het blijft natuurlijk varen met een anker, ik heb liever de motor achter de boot.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 09:46 #512012

MAAN schreef :
hey!

Dank voor snelle reactie!
Is dichtmaken met rubberen mantel
die sluit om de "saildrive" geen betere optie??

Dat kan een prima optie zijn maar hangt wel af van het type BB motor.
Als er bijv een koelwaterstraaltje bovenaan uit de staart komt moet je daar ook wat op verzinnen , bijv. een slangaansluiting maken
Eigenlijk is een betre optie het geheel dichtmaken van die bun en je motor achteraan de boot hangen.
Maar wel alleen als het een langstaart of beter extra langstaart is en/of je niet of zelden op groot water vaart want bij hogere golven kun je dan eerder problemen krijgen omdat de schroef eerder boven water komt.

Overigens zal het remmen onder zeil bij wat meer wind wel meevallen want dan haal je al snel je rompsnelheid en sneller gaat sowieso nauwelijks . Alleen heb je daar dan wat meer wind voor nodig.
Bij weinig wind zul je het best merken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:07 #512019

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
goed idee ook, twee klepjes die van bovenaf passend om de motor sluiten.

een 10 pk 2takt achterop is wel zwaar en (lelijk) en stuureigenschappen minder, boot is 8.10 meter, eigenlijk net een tussen model, disisions....disisions....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:14 #512023

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
sorry Yellowboat, had je bericht nog niet zo snel gelezen, motor zit volledig ingebouwd met alle afvoer en afstands- bediening.
funtioneerd eigenlijk wel goed,alleen ophoging in de kuip en dan die snelheidsbeperking.er mag wel water in de bun staan'als het maar mooi stroomt eronder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:14 #512026

MAAN schreef :
goed idee ook, twee klepjes die van bovenaf passend om de motor sluiten.

een 10 pk 2takt achterop is wel zwaar en (lelijk) en stuureigenschappen minder, boot is 8.10 meter, eigenlijk net een tussen model, disisions....disisions....

Nou ja , tussenmodel, een FS26 met binnenboord is toch eigenlijk wel meer geschikt voor groot water .Met buitenboordmotor meer voor Friesland en met mooi weeer Ijsselmeer en wadden.
Ik dacht dat de FS26 meestal met een 10pk Volvo Penta werd geleverd :unsure:
Bij mij in de haven ligt er ook een.
Maar ja , er varen inderdaad ook nog grotere boten rond met een buitenboordmotor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:16 #512028

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
en ik vaar vanuit Lelystad, je hebt gelijk over die golven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:19 #512029

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
de standaard 6-8 pk binnenbord is meestal vervangen door een andere motor, wat prijzig om te gaan ombouwen naar binnenboord motor wat ik het liefst wel heb natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:43 #512042

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Ik heb ook een FS26 zonder bruikbare inboard. Inmiddels een 6pk buitenboord achteraan gehangen op een verstelbare steun. Werkt prima maar heb hem in die steile ijsselmeer golfjes nog niet hoeven gebruiken gelukkig. Blijft inderdaad een beetje een mooi weer oplossing als je niet (goed) kan zeilen zoals ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:53 #512045

MAAN schreef :
de standaard 6-8 pk binnenbord is meestal vervangen door een andere motor, wat prijzig om te gaan ombouwen naar binnenboord motor wat ik het liefst wel heb natuurlijk

Och , zag laatst nog een VP MD7A diesel met saildrive te koop voor iets van €1500.
Voor een flinke buitenboordmotor betaal je heel wat meer.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:54 #512046

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
ok leuk!
maar ik wil ook wel het wad op na ook wat meer ervaring te hebben opgedaan, wat heb jij eronderin en waardoor is ie stuk??
ik bedoel aanschaf t.o.v.reparatiekosten??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:57 #512049

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
ja Ad, je hebt gelijk, ik wil op termijn met handige monteur best wel een leuk dieseltje inbouwen, gewoon huidige gat wat kleiner maken,haha,
maar ik kijk wel eens naar tweede hansjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 10:58 #512051

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
niet alles tegelijk hoor ik ook wel eens.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 11:00 #512052

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
en Floris, hoe vaart dat op de motor met sturen??
ik zit nu met 10 pk voor mijn roer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 11:02 #512053

Ooit heb ik een paar afsluitingen gemaakt.

Een plaat kunststof die precies IN de bun past, daar tegen een plaatgeschroefd die wat groter is, een ruime opening voor de staart.
De buitenplaat mooi afgeschuind voor stroomlijn.
Die opening voor de staart weer gesloten met een stuk binnenband, wat zich mooi vormde om de staart.
De zelflozende functie bleef bewaard, zij het met wat minder vlug lozen.

Aan de boutjes die de platen verbonden aan de voorzijde met rekvrij koord aan de motorsteun vast, aan de achter zijde met zwaar shok koord.
Dit met de gedachte dat bij erg veel water in de kuip de plaat open kan gaan en sneller lozen.
Nooit gehoord dat het laatste gebeurde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 11:04 #512055

In mijn vorige boot hab ik in 2003 de MD5A met saildrive vervangen door een vetus 11 pk en de bestaande saildrive gehouden.Die MD5A was simpelweg te klein voor 2,5 ton boot , tenminste bij flinke golven en tegenwind.
Was voor €3500 klaar maar uiteraard wel zelf ingebouwd.
Toen ik mijn huidige boot kocht waar ook een MD5A in zat met saildrive heb ik de "neuwe" Vetus "meegenomen" en de oude MD5A in de te verkopen boot gezet.
Moet je dat laten doen dan loont het inderdaad niet echt.
En saildrives zie je regelmatig te koop ( niet bij de dealers!) voor rond de €500.
Diverse motoren kun je met aanpassing kopen voor oude saildrives van VP zoals Vetus , Sole , Beta en ik meen nog een paar.
En tijdens botententoonstellingen lopen de kortingen vaak fors op . Bij mij destijds dik 20% inclusief de extra's die ik erbij kreeg.

Weliswaar geen makkelijke klus maar je maakt er je boot wel meer geschikt mee voor groot water.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 11:18 #512061

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij montage aan de spiegel: Verleng van de bbm het stuurhendel (klapbaar) naar boven en maak een Course-Keeper of Rudder-Safe achter de schroef. Hoef je niet eens meer je helmstok aan te raken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 16:10 #512193

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Tja als je motor mooi is ingebouwd, hij goed bedienbaar is en je eigenlijk wel tevreden bent met de aandrijving die je hebt zou ik niet gaan proberen om een 40 kilo(?) wegende motor aan je Spiegel te gaan hangen. Al is het maar omdat die wellicht versterking nodig zal hebben. voor de balans is het ook niet echt geweldig :-)

Oplossing lijkt me heel simpel:

- eerts van wat schuimplaat een mal maken, inclusief gat en de juiste
bolling(dus ook echt pas maken)

- Lamineren met epoxy, als je het hebt wat losmiddel of een stukje
plastic
- 4 scharniertjes (RVS)kopen

Spul monteren en een touwtje of 2 schuifjes erop om je motor eruit te kunnen halen.

Kost je alles bij elkaar een paar tientjes en een paar uurtjes werk.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 18:27 #512249

  • MAAN
  • MAAN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
mannen, was even bij de boot aan het piekeren, maar ik kan aan de computer gekluisd blijven!
ik wil jullie alvast bedanken voor al het brainstorm werk, het is gewoon erg leuk om te lezen!!
ervaring genoeg lees ik wel
dacht ook aan soort van v- vormige binnenrand te maken waarbinnen twee helfden worden gekid oid, op die hoogte sluit dan via stuk rubber of schuim het geheel heel mooi om staard vam BB-motor
afwatering en gasuitlaat gaan al samengebundeld naar huiddoorvoer op de achterspiegel'
toch al over nagedacht door initiator van deze constructie!!!
nogmaals veel dank al voor steun en ideeën,
groet Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 18:53 #512264

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
zoiets bedoelde ik dus

[/url][/img]

http://www.bilder-hochladen.net/files/6fq2-1r-44f6-jpg-nb.html
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 05 mei 2014 18:55 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 20:43 #512291

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat voor slang wordt er meestal gebruikt voor de stationair uitlaat die boven water zit?
Ik zit nu met een bun waar veel te veel uitlaatgassen in komen via de uitlaat boven water..
De motor stikt als het deksel niet ver genoeg op een kier staat.
Heb ze wel eens met tuinslang gezien.. .? Wordt volgens mij te heet.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 05 mei 2014 20:45 #512292

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
fer2nand schreef :
Tja als je motor mooi is ingebouwd, hij goed bedienbaar is en je eigenlijk wel tevreden bent met de aandrijving die je hebt zou ik niet gaan proberen om een 40 kilo(?) wegende motor aan je Spiegel te gaan hangen. Al is het maar omdat die wellicht versterking nodig zal hebben. voor de balans is het ook niet echt geweldig :-)

Oplossing lijkt me heel simpel:

- eerts van wat schuimplaat een mal maken, inclusief gat en de juiste
bolling(dus ook echt pas maken)

- Lamineren met epoxy, als je het hebt wat losmiddel of een stukje
plastic
- 4 scharniertjes (RVS)kopen

Spul monteren en een touwtje of 2 schuifjes erop om je motor eruit te kunnen halen.

Kost je alles bij elkaar een paar tientjes en een paar uurtjes werk.
Zo zie ik het ook. Even goed bestuderen en dan voor dat aantal tientjes een oplossing, zoals beschreven, en varen. Daarna kan je nog nadenken over inbouwmotor met of zonder saildrive of de motor op de spiegel maar nu varen en ervaren. Hou er rekening mee dat het handig (eigenlijk noodzakelijk) is dat je de motor uit de bun kan tillen. Je moet je afscherming daarop voorzien. De aanzuigopeningen voor het koelwater kunnen wel eens verstoppen door aangroei en moeten dan proper gemaakt kunnen worden. Ook bij een eventueel defect of onderhoud en het is dan toch wel een voordeel van een buitenboordmotor dat je hem er uit kan nemen om hem naar de dealer te brengen.
Laatst bewerkt: 05 mei 2014 20:51 door Tist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl