Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: remmende eigenschappen bun

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 12:28 #512849

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Smooth Operator schreef :
Fly-Tour schreef :
Dat kan ik onderschrijven.
Een bun heeft ook gewoon het grote voordeel dat je veel minder herrie hebt. Alleen moet het deksel wel dicht kunnen zonder dat de motor er mee kapt (zoals ik had), dwz. voldoende luchttoevoer via elders.

Mijn ervaring is toch anders: als je minder herrie wilt, dan kun je de bbm beter aan de spiegel hangen. De bun is echt een prima klankkast voor motorgeluid. Een aparte afvoer naar buiten voor uitlaatgassen (de meeste bbm hebben een uitlaat boven water in het staartstuk en eentje door de schroefnaaf) is ook geen overbodige luxe.

Bart

Beetje dempingsmateriaal in de bun plakken doet wonderen, dat is stiller dan zo'n mixer achter je boot.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 12:46 #512853

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Fly-Tour schreef :
Een bun heeft ook gewoon het grote voordeel dat je veel minder herrie hebt. Alleen moet het deksel wel dicht kunnen zonder dat de motor er mee kapt (zoals ik had), dwz. voldoende luchttoevoer via elders.
Op de Victoire had ik een slangtule in het gaatje van de stationairuitlaat. Daar was schroefdraad in getapt. Op de slangtule een slang naar buiten (gaatje in de spiegel, net boven de waterlijn). De hoofduitlaat van die motor was door de schroefnaaf (vandaar die stationair-uitlaat), dus daarmee was het probleem van uitlaatgas in de bun opgelost. Voor het aanzuigen van lucht zijn een of twee kleine roostertjes in het luik voldoende.
Scheelt inderdaad veel in het geluid.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 13:12 #512868

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Een buur had op zijn Jaenneau een bbm op de spiegel. Het is mogelijk dat het geluid in de kuip minder was dan wanneer de motor in een bun zou staan maar in de kajuit was het niet te harden. De boot fungeerde als een enorme resonerende klankkast. Een ander had de motor in een bun en die hoorde je binnen nauwelijks. In de kuip wel maar hij gebruikt de motor voor in en uit de haven. Hij vermijdt lange afstanden op motor.
Ik wil dus maar zeggen dat achter op de spiegel niet noodzakelijk stiller is. Boot per boot bekijken en het gebruik dat men er van wil maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 13:37 #512876

Smooth Operator schreef :
It Paradyske schreef :
D.A.Houtman schreef :
Piepschuim in de bun geeft geen extra drijfvermogen. De onderkant van de bun dichtmaken heeft hetzelfde effect. Anders zou je voor extra drijfvermogen een blok piepschuim in je boot mee kunnen nemen. Alles wat zwaarder is dan lucht drukt de boot het water in. Een luchtdichte bun vullen met Helium of waterstof heeft wel effect. Dan komt de spiegel omhoog;)

er is nog een ander groot voordeel van een bun, dat hier nog niet belicht is. De bbm wordt minder snel gestolen. Mijn bun zit op slot en van de buitenkant kun je niet zien dat er een bbm op de boot zit. Laatst zijn er 7 bbms gestolen bij ons in de jachthaven. Voor mij een niet onbelangrijk voordeel.

Als je met het piepschuim het water uit de bun drukt dus wel....
Is hetzelfde verschil als tussen een blok water en een blok piepschuim in de boot meenemen.
Dat bok water is een stuk zwaarder.
Helium is ook een optie, maar daar ga je zo raar van praten....

Als je deze redenering volgt is alleen de bun waterdicht afsluiten nog beter: een blok lucht weegt altijd nog minder als hetzelfde blok schuim (en als hetzelfde blok water)...

Bart

Maar dat blok piepschuim pak je er zo uit als het flink waait en golft, en vervang je dan weer door de bb-motor.
Bovendien wordt ook het buis-/kuipwater via de bun afgevoerd
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 13:51 #512882

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
It Paradyske schreef :
Maar dat blok piepschuim pak je er zo uit als het flink waait en golft, en vervang je dan weer door de bb-motor.
en in de praktijk? Meestal is dat in- en uithalen van de bbm toch wel wat gedoe denk/vind ik.It Paradyske schreef :
Bovendien wordt ook het buis-/kuipwater via de bun afgevoerd
dat kan maar de ene bun is de andere niet. Een Hurley 22 b.v heeft loosgaten in de kuipvloer zoals bij veel boten met INboordmotor het geval is. De bun is daar ook gesloten op enkele verluchtingsopeningen na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 14:31 #512890

Tist schreef :
It Paradyske schreef :
Maar dat blok piepschuim pak je er zo uit als het flink waait en golft, en vervang je dan weer door de bb-motor.
en in de praktijk? Meestal is dat in- en uithalen van de bbm toch wel wat gedoe denk/vind ik.It Paradyske schreef :
Bovendien wordt ook het buis-/kuipwater via de bun afgevoerd
dat kan maar de ene bun is de andere niet. Een Hurley 22 b.v heeft loosgaten in de kuipvloer zoals bij veel boten met INboordmotor het geval is. De bun is daar ook gesloten op enkele verluchtingsopeningen na.

Een keer op de Oster Ems gewisseld. (8Bft achter het anker) niet leuk, maar ja het moest, en kon dus wel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: remmende eigenschappen bun 07 mei 2014 17:48 #512947

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Smooth Operator schreef :
Fly-Tour schreef :
Dat kan ik onderschrijven.
Een bun heeft ook gewoon het grote voordeel dat je veel minder herrie hebt. Alleen moet het deksel wel dicht kunnen zonder dat de motor er mee kapt (zoals ik had), dwz. voldoende luchttoevoer via elders.

Mijn ervaring is toch anders: als je minder herrie wilt, dan kun je de bbm beter aan de spiegel hangen. De bun is echt een prima klankkast voor motorgeluid. Een aparte afvoer naar buiten voor uitlaatgassen (de meeste bbm hebben een uitlaat boven water in het staartstuk en eentje door de schroefnaaf) is ook geen overbodige luxe.

Bart
Ik ervaar in mijn Friesland 850 (staal) toch echt een verademende stilte zodra het deksel bijna dicht ligt. 4 takt Honda. Terwijl hij flink toeren draait. (Helemaal dicht kun je vergeten want dan wordt het heel stil. :evil: )

(Bij het achteruitvaren krijg ik echter bijna afslaan/smoren taferelen. Dat stopt zodra ik het deksel geheel openzet. )
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 17:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl