Noballast schreef :
Het is toch wel knap bij Bav hoe ze zo'n groot schip voor zo weinig geld, nou ja, relatief dan, ik heb het niet in de kontzak, kunnen maken. Uitgekiende productiemethoden, zeer lean, goede kwaliteit materialen, snel bouwproces onder uitgekiende omstandigheden, standarisering diep doorgevoert, enz. Gewoon knap en dan ook nog een verkoop succes voor een zekere doelgroep.
Moet ineens aan een BigMac denken. McDonald, ook al zo'n succesvol produkt, ingredienten die aan hoge eisen moeten voldoen, ook al zo lean met zeer doordachtige bak en frituur methoden en een verkoopsucces voor een grote doelgroep.
Toch neem ik liever een degelijk gebraden biefstukje in mijn favourite eetcafe.
Een big mac en Bavaria vergelijken is een manke vergelijking. Slaat kant nog wal. Een big mac bestaat uit het smerigste van het smerigste. Google zelf maar. Ik denk dat de kostprijs van een big mac ongeveer 2,1 cent beslaat. Zo bouw je een multinational op als de mensheid maar denkt dat je een kwaliteitsprodukt maakt. Ik heb ooit een hapje genomen van zo'n burger en nooit meer.Wat een bagger. Ik koop mijn vlees liever bij de Lidl. Maar terug bij de bootjes. Een Bavaria wordt in productie gebouwd en dat drukt de kosten. Dat heet marketing. Neem je een kwaliteitsjacht dat mondjesmaat kan worden gebouwd, ben je veel duurder uit. Als je steeds weer van nul moet beginnen met een hele ploeg mensen gaat dat veel geld kosten. Daar
komt bij dat je bij een geregelde productie, zoals bij Bavatia, de kinderziekten er uit ontwikkeld. Ik rijd veel liever een nieuwe VW Golf naar Zuid Afrika dan een te dure Maserati. Het verschil in beide wagens is misschien twee ton. De laatste heeft misschien een 'interessantere' sleutelhanger en misschien krijg je er een polo bij met een logo maar de eerste Is betrouwbaarder en als er al wat stuk is, is de reparatie goedkoper...