Zijn er dan geen nadelen? Afhankelijk van welk type je vaart. Laat ik eens 2 schepen vergelijken waar ik mee heb gezeild:
De prachtige Salsus, een baltic 38 van Onno en mijn eigen schip, een Bavaria 370. Met de Baltic heb ik het genoegen gehad de golf van Biskaje over te steken.
De Baltic: (persoonlijk) een prachtig schip,met enorm mooie lijnen, en een lekker kontje. Qua zeileigenschappen onovertroffen. Het schip vaart hoog en snel. Uiteraard telt het mee dat de zeilen , lieren etc nieuw waren. De toevoeging van een kotterstag is echt een pluspunt geweest. Zonder deze toevoeging zie ik de reefmogelijkheden wat beperkter, dus een goede aanvulling.
De kuip is voor 4 personen wat klein, en heeft een niet al te hoge rugsteun, zonder dat dit problematisch is. Wel is alles perfect vanuit de kuip te bedienen. De overloop zit recht voor het hoge brugdek, wat bediening makkelijk maakt, maar het in en uitstappen uit de kajuit onder zwaarder weer wat gevaarlijker.
Gedurende slecht weer geeft het schip geen krimp, vaart redelijk droog zelfs en reageert goed op het roer.Wel zit je behoorlijk onbeschut voor de elementen, gezienhet ontbreken van een grote buiskap.
Alle lijnen bij de mast worden bedioend op lieren op het dek, waardoor je erg goed kracht kunt zetten.
Van binnen degelijk teakhout interieur,met 2 langsbanken, met daarboven 2 pilot-kooien. De trap naar beneden is diep en stijl en aan bakboordzijde 'gaapt' er een groot gat richting keuken. Indien je hier valt kun je je flink bezeren. Er zijn wel voldoende handgrepen.
Stuurboord een klassieke kaartentafel, waarbij de hoeveelheid daglicht beperkt is. Dat geldt voor het gehele schip, van binnen is het wat donkerder door het ontbreken van meer ruiten ( wat dan wel weer zeewaardiger is)
Een goede diepe bilge ontbreekt. Slechte een klein putje, wat het afzuigen van grotere hoeveelheden water bemoeilijkt.
bij de keuken ontbreekt een goede mogelijkheid voor het wegwerken van een vuilnisbak. De koelkast is niet bijzonder groot.
De banken zitten echt prima. De u bank is prima om te slapen, de stuurboord bank is te klein om goed te kunnen liggen met 1.78. Voor een paar nachtjes gaat het wel. Wel standaard enorm goede slingernetjes!
Qua bergruimte is het schip bescheiden. Het bed in de punt is vrij hoog, en daaronder bevondt zich bergruimte. wel is er een groot luik, waardoor zeilwissel etc makkelijk zal zijn.
De natte cel van het schip is klein. Een eenvoudig houten ruimte tussen de captainscabin en kaartentafel in. Het toilet is een eenvoudige jabsco.
Achterin beschikt het schip over een royale captains cabin. Wel was de stuurautomaat goed hoorbaar.
De 370 is qua lengte bijna hetzelfde, wel is het schip breder. Het ontwerp is gematigd te noemen. Niet een extreem brede kont. Een gematigde opbouw die enigszins doet denken aan de oudere Swan 40.
De kuip is groter dan die van de baltic, maar biedt wel de mogelijkheid om je schrap te zetten, ook achter het stuurwiel. Twee schuine plateau's naast de stuurstand zorgen ervoor dat je onder helleing rechtop staat, zeker bij langere afstanden prettig. de rugleuning is wat hoger, waardoor je wat beschutter zit. 2 grote loospijpen moeten water snel afvoeren. Er zit een erg hoog brugdek in, en de overloop staat voor het brugdek richting de mast. Dat maakt in en uitstappen makkelijker. Qua trimmen blijf je tov de baltic dus achter.
De zeilen zijn vanuit dekuip te bedienen, echter het grootzeil is te bedienen vanaf de kajuit origineel. Inmiddels is dit aangepast, maar bij de baltic is het effectiever, zeker omdat er een flinke lier midden in de kuip staat.
Qua handgrepen en zeereling zit er wel een verschil. beide schepen hebben de sceptorpotten aan de voetrail. De 370 heeft echter meer handgrepen en deze lopen verder door naar voren.
De bavaria heeft geen kotterfok ( wenslijst!!) en dat is jammer. Beide schepen hebben grote genua's, maar als nadeel dat kleiner varen dus lastiger is dmv rolreven. Ik moet een zeil wisselen , terwijl met een kotterstag het schip stabieler zal liggen.
Beide schepen hebben een teakdek. Die van salsus is net geschuurd en ziet er prachtig uit. De bavaria heeft een teakdek uit 2011, in perfecte staat.
Qua zeilen legt de bavaria het af tegen de baltic. Met een SW van 98 tegen 88 is dat duidelijk. Ook zijn de zeilen van de Bavaria 370 niet van dezelfde kwaliteit. Toch haalt de Bavaria zonder grote problemen 7kn bij een 5bft. Scherp aan de wind gaat dat terug naar 5 knt. De bavaria is zwaarder dan de Baltic. Qua tank volume ( baltic 80liter , 370 150 ltr) en watertanks Baltic ( 200?? liter) vs Bavaria 500 liter in 2 watertanks. De voorste watertank in de punt bij de 370 wordt ivm gewicht niet gebruikt.
Bij de Baltic liggen de tanks op het juiste punt, midden in de boot. Bij de 370 net iets naar achteren, ongeveer 2/5 van achteren.
De ingang naar binnen wordt bij de 370 aan beide kanten geflaneerd door een schot, waardoor je niet naar links of rechtskunt vallen. De salon in de 370 is beduidend minder zeewaardig dan de baltic. Een rondzit en een langskeuken. De rondzit kan overigens wel tot 2 persoonsbed worden verbouwd, met slingernetjes. In de praktijk gebeurd dit eigenlijk niet. Bij alle meerdaagse tochten slaap ik in 1 van de 2 persoons achterkabines, welke ook slingernetjes hebben. Je ligt daar stevig en prinsheerlijk, en door de luiken is direct contact met de kuip mogelijk. Ook bieden beide cabines een nooduitgang.
In de salon zelf zijn meer dan voldoende handgrepen aanwezig, en tijdens het koken kan er prima gesteund worden tegen de bank van de salon. Het kookcomfort van de bavaria hangt in dezelfde richting als die van de baltic. Echter wel iets centraler in het midden van de boot.
De kaartentafel van de 370 is groter dan die van de Baltic, en heeft meer lichtinval. Schrap zetten gaat prima, eveneens als ontspannen een boek lezen. De zitruimte is iets groter.
Qua bergruimte is de baltic geen match. Hoewel de breedte maar 5 cm scheelt, is de bavaria langer breed vanaf het middenspant naar achter. de hoeveelheid kastjes ( allen zeevast, en altijd te openen!!) is enorm. Evenals de 3 hangkasten, 3 grote bakskisten, ankerluik en extra bergruimte op de punt.
De baltic pakt dit verlies weer terug door hoger te kunnen varen dankzij de vorm. Dus daar waar de baltic eerder aan komt, komt de 370 voldaner aan en hoeft minder vaak inkopen te doen.
De electronica laat ik buiten beschouwing, aangezien dit geen structurele onderdelen zijn.
wel heeft de 370 2 toiletten, zowel aan stuurboord als bakboord. 1 bij de mast, en 1 op 2/5 van achteren. beiden zijn dubbelschalig met afvoer en oerdegelijke rheinstrom toiletten. Dat verschil merk ik wel tijdens zwaarder weer. Je kunt aan de fijne kant gaan zitten. Ook is een van deze natte cellen bedoeld voor nat oliegoed. erg prettig.
Stahoogte is bij de bavaria 370 beter, oewel deze ook niet bijzonder hoog is, maar met mijn 178 kan ik voorin de punt ook staan.
Qua motorisatie heeft de baltic een 30 pk yanmar, en de 370 een vp 2003 van 33 pk met saildrive. Ik heb het liefste een schroefas, lijkt me veiliger. Uit de praktijk blijkt dat dat niet zo is. Onderhoud is voldoende voor beide systemen om betrouwbaar te zijn.
De Baltic steekt 2.20 diep tov 180 van de 370. Een wezenlijk verschil. Beide hebben een grootzeil van 29m2 en een genua van Baltic 38m2 en 370 46m2. Iedereen weet dat dit tot ander gedrag leidt. De bavaria moet eerder worden gereefd. Aan de andere kant is de Baltic bij licht weer wat ondertuigd. Het verklaart wel mijn duidelijke behoefte aan een kotterstag.
Qua stijfheid heb ik geen verschil kunnen ontdekken bij beide schepen. Beide zijn megasolide gebouwd, interieurs die deel uit maken van de constructie etc. Wel een verschil, de 370 heeft een deckstepped mast en de Baltic een keel stepped. ( volgens sommigen is de baltic nu dus gelijk onzeewaardig.
en dan nu: Het eindoordeel. Zou ik mijn bavaria willen ruilen tegen de Baltic 38!
Uiteraard! Kijk eens naar de lijnen, het kontje, het elegante glijden en haar warmbloedig temperament.
Praktisch: Nee, ik kan a) niet betalen en b) zeilen is een gezinshobby. En hoewel het uiterlijk en de prestaties van de Baltic mooier zijn, zoek ik het in een compromis tussen betaalbaarheid , familie en zeewaardigheid. Want ik twijfel geen seconde aan de veiligheid van beide schepen.
en zo zie je dat uiteindelijk een goed zeilschip geen optelsom is van constructieve details, pk's, en ander bouwtechnische zaken, maar een slotsom is van persoonlijke overwegingen.
En er is niemand die mijn persoonlijke overwegingen kan afzetten t.o.v. een type boot. Voor mij is een lachende baby, een genietende vrouw en een mooie windstille zonsopkomst voor de kust van Engeland belangrijker dan 1,5knt en 2 graden hoger te kunnen varen.
Zoveel mensen, zoveel wensen.