Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:02 #609592

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik heb het volgende probleem/ verschijnsel met het varen op de motor:
Zodra het roer ook maar iets naar links of rechts gehouden word, wil het roer met behoorlijk veel kracht vol om. Naar beide zijden. zo sterk dat boven half gas je het roer met 2 handen stevig vast moet houden. Zeilend is hier niets van te merken. Dan stuurt hij heerlijk!
Het lijkt mij dus de combinatie van motor aandrijving en roer type.
Saildrive en origineel roerblad

Zijn er andere Jaguar 27 bezitters die hetzelfde hebben?

Bijlage IMG_7557.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:06 #609594

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
vreemd probleem...is die scheg voor het roer origineel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:12 #609595

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Even voor de goede orde, we hebben het hier over vooruit varen?
Achteruit is het namelijk vrij normaal. Vooruit echt niet.
Als ik kijk naar het balansdeel in je roer, is dat ook vrij klein. Dan zou dat al helemaal niet moeten kunnen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:14 #609598

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
john 338 schreef :
Ik heb het volgende probleem/ verschijnsel met het varen op de motor:
Zodra het roer ook maar iets naar links of rechts gehouden word, wil het roer met behoorlijk veel kracht vol om. Naar beide zijden. zo sterk dat boven half gas je het roer met 2 handen stevig vast moet houden. Zeilend is hier niets van te merken. Dan stuurt hij heerlijk!
Het lijkt mij dus de combinatie van motor aandrijving en roer type.
Saildrive en origineel roerblad

Kijkend naar het deel van het roer dat voor de roerkoning zit lijkt dat een aanzienlijk oppervlak te hebben. Het lijkt er op dat de roerkoning ook enigszins onder een hoek staat t.o.v. de waterlijn (niet loodrecht er op). Als dat zo is, dan is het oppervlak voor de roerkoning nog wat groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Er lijkt een zekere consensus te zijn dat het optimum voor een balansdeel rond de 17% van het roeroppervlak ligt. Ik kan niet goed inschatten hoe groot het balansdeel hier is.

Eigenlijk volgt uit je beschrijving dat dit zogenaamde balansdeel in jouw geval te groot is om er prettig op de motor mee te varen. Als de motor loopt wordt het roer aangeblazen, waardoor het vanzelfsprekend veel sterker reageert op het langstromende water.

Je schrijft dat het roer origineel is, maar in dat geval vind ik de scheg tussen saildrive en roer wel een vreemd ding, zoals die daar in het niets eindigt.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 13:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:14 #609599

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
de scheg is origineel ( Bij de Catalina ligt er een schroefas in, dit is hetzelfde ontwerp/mal).
Het effect word groter naar dat de snelheid hoger word.
Het is inderdaad bij vooruit varen.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 13:15 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:18 #609600

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
john 338 schreef :
de scheg is origineel ( Bij de Catalina ligt er een schroefas in, dit is hetzelfde ontwerp/mal).

Okee. Dat verklaart waarom die scheg er zit.
Heeft er ooit wel een schroefas doorheen gelopen? Met andere woorden is de saildrive het resultaat van een latere conversie?
Het effect word groter naar dat de snelheid hoger wordt.

Dat is logisch.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 13:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:20 #609601

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
nee er heeft nooit een schroefas in gezeten, de (Volvo penta md7a) met saildrive heeft er altijd in gezeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:29 #609603

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
stel dat het allemaal klopt en het zit zoals het zit, dus de constatering is correct...
en we kunnen het niet verklaren maar hooguit proberen te verbeteren...

wat zou het effect zijn als het gat tussen scheg en roer zou worden opgevuld? zou dat de aanstroming op het balansdeel minder turbulent maken en zou dat schelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:29 #609604

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
john 338 schreef :
nee er heeft nooit een schroefas in gezeten, de (Volvo penta md7a) met saildrive heeft er altijd in gezeten.

Als dat door de bouwer van de boot zo geleverd is vind ik het toch wel vreemd. Omdat het waarschijnlijk eindigt met een plat vlak aan het eind en nergens op aansluit, verwekt het vooral turbulentie en dus weerstand. Een beetje werf zou de mal voor boten met een saildrive aanpassen en deze scheg/schroefasbehuizing achterwege laten. Deze werf niet, kennelijk.

Het spannende is natuurlijk de vraag of dit nutteloze attribuut enige invloed heeft op het stuurgedrag. Alleen maar vast stellen door het ding te verwijderen en dat is een nogal structurele ingreep..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:33 #609606

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
HPV schreef :
wat zou het effect zijn als het gat tussen scheg en roer zou worden opgevuld? zou dat de aanstroming op het balansdeel minder turbulent maken en zou dat schelen?

Dat is een idee. Wat het beste werkt als je scheg laat doorlopen tot een cm. voor de roerkoning. Daarvoor moet een echter een deel van het roer worden verwijderd, wat ook nogal een ingreep is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:38 #609609

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Dat is iets waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, dat de vlakke achterzijde van de scheg veel turbulentie kan geven..
Het is een goed idee om dit vlak op te vullen of te voorzien van een verloopstuk naar een punt.
simpel er aan lijmen. werkt het niet, is het er zo weer af ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 13:53 #609613

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
john 338 schreef :
Dat is iets waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, dat de vlakke achterzijde van de scheg veel turbulentie kan geven..
Het is een goed idee om dit vlak op te vullen of te voorzien van een verloopstuk naar een punt.
simpel er aan lijmen. werkt het niet, is het er zo weer af ook.

Inderdaad. Je zou de scheg vanaf zijn huidige eindpunt met een vloeiende lijn kunnen ombuigen in horizontale richting en vervolgens aansluiten op het roer.
Je moet er wel rekening mee houden dat de effectiviteit van het roer afneemt, omdat de zone achter de scheg niet meer volledig meedoet. Als er echter sprake zou zijn van een overgebalanceerd roer dan neemt dat effect ook af.
Je kan dat in tweede instantie fine-tunen door het verlengde deel van de scheg hoger of lager op her roer te laten aansluiten. Misschien een goed idee om die verlenging van de scheg van meet af aan demontabel te maken..

PS. Misschien bevestigen met kit en dan zodanig dat je vanaf het roer een dunne staaldraad tussen romp en scheg kan doortrekken, als ie er weer af moet.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 13:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:00 #609615

Kan me niet voorstellen dat die scheg er iets mee te maken heeft.

Het balansdeel is wel erg groot, en veel erger is nog dat het roer zo schuin staat. Daardoor komt het bovenste deel (dat grote balansdeel) veel dichter bij de schroef dan het onderste deel.
Op het oog is de afstand schroef-onderkant roer wel 50% langer dan de afstand schroef-bovenkant roer.
Dus het schroefwater komt veel harder bij het balansdeel aan dan bij de onderste helft.
Komt bij dat dat schroefwater daar vlak onder de romp niet naar boven weg kan en dus door de romp wordt 'geleid' naar het balansdeel.

Gewoon mee leren leven zou ik zeggen.
Enige alternatief lijkt me om een nieuw roerblad te maken met veel minder schuinstand dat dit blad.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:08 #609617

Die scheg heeft er niets mee te maken.

Als je iets wilt aanpassen om het probleem te verhelpen, dan moet je een stukje van het balansdeel afhalen. Beter nog is een nieuw roer naar moderne inzichten maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:12 #609618

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
een klos hout is snel te maken en het proberen waard.

word vervolgd, volgende week te water en dus het resultaat !

bedankt tot zover allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:14 #609619

john 338 schreef :
een klos hout is snel te maken en het proberen waard.

word vervolgd, volgende week te water en dus het resultaat !

dat resultaat zal niet meevallen :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:26 #609620

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
dan word het meer zeilen en minder motoren, wat toch al de bedoeling is van een zeilboot !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:27 #609621

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Baasklusje schreef :
Kan me niet voorstellen dat die scheg er iets mee te maken heeft.

Het balansdeel is wel erg groot, en veel erger is nog dat het roer zo schuin staat. Daardoor komt het bovenste deel (dat grote balansdeel) veel dichter bij de schroef dan het onderste deel.
Op het oog is de afstand schroef-onderkant roer wel 50% langer dan de afstand schroef-bovenkant roer.
Dus het schroefwater komt veel harder bij het balansdeel aan dan bij de onderste helft.
Komt bij dat dat schroefwater daar vlak onder de romp niet naar boven weg kan en dus door de romp wordt 'geleid' naar het balansdeel.

Gewoon mee leren leven zou ik zeggen.
Enige alternatief lijkt me om een nieuw roerblad te maken met veel minder schuinstand dat dit blad.

Ja, die hypothese klinkt niet onlogisch.
En omdat de ligging van het lateraalpunt er toch niet zo erg toe doet (volgens jou, toch?) is het maken van een nieuw roer dat meer recht naar beneden steekt ook een interessante optie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:32 #609622

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
als het bedoeld is voor een schroefas langs de scheg dan zou de schroef veel lager komen en dichterbij het blad, dus het schroefwater ook minder direct langs het balansdeel stromen.
Maar een stuk van het balansdeel afhalen ga je onder t zeilen wel merken ben ik bang.

Vandaar de gedachte het simpelweg gat opvullen waardoor het balansdeel minder rommelig water krijgt en meer in de luwte van de scheg zit (= lapmiddel zonder garanties) zonder meteen t roer te slopen en opnieuw te bouwen (wat vanzelfsprekend beter is mits goed berekend en uitgevoerd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:40 #609625

In Engeland bestaat er een Jaguarclub.
jaguaryachts.co.uk.g8seq.com/
Misschien kennen die het probleem en een eventuele oplossing?
Als dit een standaard uitvoering is moet dat wel haast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 14:47 #609627

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Gewoon doen wat TS zelf zegt: meer zeilen en minder motoren en als ie op de motor moet varen, dan maar niet te snel.......

Ik ken eigenlijk maar 1 (oud) ZFer met een jaguar 27, maar die heeft al een paar jaar geen reacties geschreven, die zou je mss iets zinnige hebben kunnen vertellen, maar helaas.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 15:06 #609632

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Alle 7 Jaguar 27 bezitters:

Naam

john 338
BramdeGruijter
Afeica
Frans 2
Mark S
captainconjo
Djeeke
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 17:35 #609658

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Vriendje van mij heeft een Jaguar 27.
Als ik mij goed herinner een Sole of Bukh erin met schroefas.

Veel op motor mee gevaren (Vecht) en het verschijnsel wat jij beschrijft komt mij niet bekent voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 18:39 #609672

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
het effect wat je beschrijft lijkt wel op een overgebalanceerd roer; te veel roeroppervlak voor het draaipunt. Op de foto heb je juist een heel klein balansdeel: alleen dat driehoekje net tegen het vlak aan. En een groot deel van het roeroppervlak zit juist erg ver achter het draaipunt.

Vanuit het roeren-verhaal kan ik er niet een goed verhaal van maken. Blijft over de tubulentie. Ik zou niet weten of een 'roer naar moderne inzichten' de kalcht wel verhelpt.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaguar 27 rechtuit stabiliteit op de motor 26 mrt 2015 18:45 #609676

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
lodewijk stegman schreef :
john 338 schreef :
Er lijkt een zekere consensus te zijn dat het optimum voor een balansdeel rond de 17% van het roeroppervlak ligt. Ik kan niet goed inschatten hoe groot het balansdeel hier is.

Om en nabij de 11,5 %
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl