Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lieren

Lieren 01 juni 2016 08:23 #740892

Selden had toch het patent van setamar-lieren te pakken gekregen? Die setamars zijn tof maar niet meer te krijgen.
Het kunnen vieren van de lijn door de hendel te draaien is nog wel iets wat selden lieren kunnen sinds dat patent.
Heb alleen ervaring met setamar en dat is echt fijn trimmen. Door het gemak waarmee dat gaat zat ik eigenlijk non stop te trimmen in elk vlaagje of elke golf die de boot afstopte (hoera, korte golfslag!)

Zou daar toch nog verder induiken als ik nu de keus moest maken... Als er duidelijke kwaliteitsproblemen zijn is het natuurlijk een ander verhaal. Dat weet ik niet. Die trimfunctie is echt een plus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 08:33 #740895

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
40ers is denk ik idd zwaar overkill op een Rush.
Bij pa aan boord (granada 32) staan 4 stuks 28ers zowel voor schootlieren als voor de bakstagen en dat is echt voldoende. Nou is de Rush een top getuigde boot en je genoa wel wat groter dus 32 lijkt mij een mooie maat.

Andersen ST wel te verstaan ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 juni 2016 08:33 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 08:47 #740897

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Nogmaals de vraag, zijn de bevestigingen van lieren wat voor fabrikaat dan ook het zelfde?
Zoniet dan is dit een extra argument om de juiste keuze maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 08:52 #740899

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Alleen al je heel veel haast hebt is dat misschien een argument. Ik zou mijn keuze nooit af laten hangen van het al dan niet moeten dichtmaken van een paar gaatjes en het boren van een paar nieuwe.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 08:55 #740900

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
ilCigno schreef :
Alleen al je heel veel haast hebt is dat misschien een argument. Ik zou mijn keuze nooit af laten hangen van het al dan niet moeten dichtmaken van een paar gaatjes en het boren van een paar nieuwe.

Precies; hoeveel werk is dat nou? Ongeveer 15 minuten, en dan even de epoxy laten drogen. Volgende dag gaten boren en klaar!
Laatst bewerkt: 01 juni 2016 08:56 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 08:59 #740903

Kijk maar in de sizing charts (bootlengte 32 voet, Genua opp 30m2):

Andersen (bovenste regel bootlengte in voet, regel onder de blauwe balk aangeraden lier):



Harken:




Lewmar:




Het zit op het kantelpunt. Uit ervaring op mijn boot zijn de huidige lieren net aan krachtig genoeg. Met een nieuwe lier zal de effiëntie wat beter zijn.
Laatst bewerkt: 01 juni 2016 09:01 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:16 #740912

Ja, hallo. Dat overzicht is van WC-eend zelf!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:18 #740914

...en die Barbarossa 40-ers óók ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:25 #740916

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Spring REBATE!!! op Andersen ;)

40st voor 789usd
us.binnacle.com/p111/ANDERSEN-...EL/product_info.html

Mjah moeten ze nog wel ff deze kant op.

O wacht:
this item qualifies for free shipping on orders over $199
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 juni 2016 09:26 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:33 #740919

maak jij in die 15 minuutjes de gaatjes ook netjes taps/ schuin zodat de epoxy meer hecht oppervlak heeft?

Zo ja, dan werk je sneller dan ik :D
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:34 #740921

hscharft schreef :
Spring REBATE!!! op Andersen ;)

40st voor 789usd
us.binnacle.com/p111/ANDERSEN-...EL/product_info.html

Mjah moeten ze nog wel ff deze kant op.

O wacht:
this item qualifies for free shipping on orders over $199

En langs de douane ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:37 #740924

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
send as gift ;) lol

weet niet hoe dat zit met spul uit de us.....

Mocht iemand nog ergens een paar Andersen 12st in de kast hebben staan stoffen houd ik me van harte aanbevolen. Allerkleinste maatje st van harken, antal of lewmar mag ook ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 juni 2016 09:40 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 09:55 #740926

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
captain koek schreef :
maak jij in die 15 minuutjes de gaatjes ook netjes taps/ schuin zodat de epoxy meer hecht oppervlak heeft?

Zo ja, dan werk je sneller dan ik :D

Yep; en bovendien: van beide kanten. Maximaal sterk. Souverein boortje doet wonderen in deze ;)


Zie alleen wel dat ik over de tekst van TS heb gelezen; mijn commentaar was op de Antal ST lieren, niet de XT ST serie, daar heb ik gen ervaring mee (kwamen recentelijk goed uit een test bij Yacht.de). Excuus voor de verwarring :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 11:07 #740943

dehler schreef :
Zijn de bevestiging gaten/bouten bij alle lieren hetzelfde (universeel) of alles verschillend?
Wie weet dit.

Verre van dat. 2 jaar geleden mijn orginele Lewmar 30 enkelwerkende lieren vervangen voor Lewmar 30 EVO dubbel werkende...kon alle gaten dichtsmeren en opnieuw boren.
Vorig jaar de 6"single lieren op de kajuit vervangen voor Lewmar 15 selftailers...yep weer plamuren en boren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 11:08 #740944

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Offtopic:

Op mijn (waarschijnlijk) nieuwe boot zitten Antal 224 plaintops. Wat zijn die dan megagroot, eigenlijk... in het huidig assortiment is de lier met 224mm basis de W60! 2-speed power ratios 18/61. Op de maxi heb ik Lewmar 16ST single, voor die boot prima. Komt overeen met de snelle stand van de Antals... ik krijg er dus alleen een flinke vertraging bij :) Alleen met zo'n grote zware trommel wat minder lekker op de hand doorhalen.

Tzt maar eens kijken of ik ze inruil voor snellere, want 2-speed 7/28 ofzo zou meer dan zat zijn denk ik (XT30.2 of ander merk) en waarschijnlijk veel lekkerder werken met de wedstrijden.

Ontopic:

Sizing hangt denk ik nogal van je bemanning en je eigen voorkeur/ervaringen af. Denk dat Bas dat prima zelf kan inschatten, geheel los van sizing charts :)

Trouwens, als ik ORC ga varen moet Bas helemaal niet te snel z'n schoten strak krijgen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 11:56 #740966

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Bij Antal is de eerste versnelling 1:1 t/m de 30's als ik mij niet vergis. De 40's zijn 2:1 en 6,4:1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 13:52 #741001

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
Mijn persoonlijke ervaring:

Andersen: Super.
Lewmar: ook niks op aan te merken, behalve dat de ST schijven van kunststof zijn. IN de zon zitten en daardoor een keer stuk gaan.
Harken: Serieus nadeel: De plastic ring om de basis is erg fragiel. Als je één keer je lijn eromheen laat liggen en gaat aantrekken issie stuk. Om die te vervangen moet de lier van het dek. De kunststof rollen lagers zijn prima.
Antal: netjes gemaakt, maar: bij mij werkten de lijnen zich spontaan uit de Selftailer bij hoge belastingen. Ook begint hij relatief vroeg te slippen.
Seldén: Klokkemakers werk aan de binnenkant, wegens het twee richtingen concept. Heel, heel veel onderdelen. Overigens: dat op de hendel lossen werkt alleen maar onder flinke belastingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 13:56 #741003

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Inderdaad Andersen is de ongekroonde koning in lierenland wat mij betreft.
Lewmar een goede 2e. Er is een bedrijf in Engeland die de kunststof schijven (crown) nieuw maakt van uv bestendig materiaal. heb er hier 1 staan, ziet er net zo goed uit als t origineel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 14:06 #741006

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27631
hscharft schreef :
O wacht:
this item qualifies for free shipping on orders over $199

Als je met je mandje bij de kassa komt en het verzendadres opgeeft, zal onvermijdelijk blijken dat die gratis verzending alleen binnen de US geldt, waarschijnlijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 14:22 #741009

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
...

Als je met je mandje bij de kassa komt en het verzendadres opgeeft, zal onvermijdelijk blijken dat die gratis verzending alleen binnen de US geldt, waarschijnlijk..

Yep.

Wat wel goed werkt, zeker als je meerdere spullen in 1 keer koopt: USA2YOU.nl
Diverse keren gebruik van gemaakt.

Die'gift' verzending truc, kennen ze bij de belastingdienst/douane al heeeel lang ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 16:03 #741040

It Paradyske schreef :
Ja, hallo. Dat overzicht is van WC-eend zelf!
Die kaarten met liermaten zijn goed. Er is echter een trend dat veel productieboten de lieren te klein nemen, en dat lijkt meer en meer de nieuwe standaard te worden. Voor boten waarmee je met kleine bemanning langeafstanden vaart ben ik van mening dat je minimaal 1 maat groter moet kiezen dan wat er op deze kaarten staat.

Wil je het echt uitrekenen:

0.0084*Windsnelheid in knopen^2 * zeiloppervlak in m2

De uitkomst is de krachtverhouding van de lier die je nodig hebt. Jij weet tot hoeveel wind je welk zeil kunt laten staan, dus je kunt het simpel ook even uitrekenen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 01 juni 2016 16:04 #741042

Vreemd dat de Andersen in de US goedkoper zijn. Ze worden in Denemarken gemaakt, en twee keer de oceaan oversturen maakt ze goedkoper? Deze wereld word gekker en gekker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 06:49 #741191

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Erikdejong schreef :
Vreemd dat de Andersen in de US goedkoper zijn. Ze worden in Denemarken gemaakt, en twee keer de oceaan oversturen maakt ze goedkoper? Deze wereld word gekker en gekker.

Goed ingekocht met gunstige dollar koers?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 07:00 #741193

Gisteren even de huidige Barbarossa's opgemeten: Basis 15 cm en een beetje, hoogte 14 cm, diamter top 13 cm. Iemand enig idee welke power ratio ze dan hebben?

Overleg met de crew leert; zéker geen kleinere en nog liever een slag zwaardere lieren...
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 07:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 07:00 #741195

Nee, dat is al jaren zo. Eigenlijk alle bootspullen zijn aan deze kant van de oceaan aanzienlijk goedkoper dan aan de Europese kant. Gene idee waar dat hem in zit (we praten over ex BTW prijzen)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl