Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lieren

Lieren 02 juni 2016 07:14 #741199

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Nee, dat is al jaren zo. Eigenlijk alle bootspullen zijn aan deze kant van de oceaan aanzienlijk goedkoper dan aan de Europese kant. Gene idee waar dat hem in zit (we praten over ex BTW prijzen)

Dat is met heel veel spullen (ook met computers, muziek, DVD's etc.)
Dat zit 'm o.a. in de tussenhandel die er in de EU vaak nog vrolijk tussenzit, zonder enige toegevoegde waarde..., en er in de VS al lang uit is. Ook is er daar meer concurrentie dan hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 08:50 #741237

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik blijf toch benieuwd wat nu precies he tprobleem is met de nieuwe Harken lieren... boarderbas is kritisch, terwijl joop66 er wel weer over te spreken is...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 09:06 #741242

Toen ze net uit waren was het plasticwerk teer. Ik weet niet of dat inmiddels vebeterd is. Inderdaad de kraag onder de lier en de speelgoedglimmertjes bovenop.

Het en der staan wat kritische berichten over de trommelgrip.

Bij een lier vindt ik eigenlijk dat je een bullitproof stukje techniek mag verwachten. Maar ja....misschien ben ik ouderwets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 09:52 #741271

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Bij een lier vindt ik eigenlijk dat je een bullitproof stukje techniek mag verwachten. Maar ja....misschien ben ik ouderwets...

Tja dan blijft eigenlijk alleen Andersen over he.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 10:13 #741287

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
trotti schreef :
Ik blijf toch benieuwd wat nu precies he tprobleem is met de nieuwe Harken lieren... boarderbas is kritisch, terwijl joop66 er wel weer over te spreken is...

Groeten,
Johnnie

Behalve bij de performa versie slippen je lijnen heel snel op die trommel van Harken. Extra slagen nodig en zelfs dan nog... ook de ST werkt niet optimaal. Is best veel info over op de diverse (niet alleen wedstrijd georiënteerde) fora ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 11:06 #741308

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
op mijn waarschip had ik een paar liertjes van harken staan.

Mantelvreters zijn het. :angry: :angry:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 15:52 #741450

Het zijn met name de selftailing eigenschappen van de Harken lieren waar ik slecht over te spreken ben. Je hebt bijna altijd een hand nodig om wat spanning op het halende part van de lijn te houden anders valt deze uit de kop. Dat lijkt me niet het doel van een selftailing lier.
Daarnaast zijn ze gevoelig voor lijn diameter, de variatie in welke lijndikten je op hun lier kunt gebruiken zijn beperkt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 16:34 #741468

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Erikdejong schreef :
Het zijn met name de selftailing eigenschappen van de Harken lieren waar ik slecht over te spreken ben. Je hebt bijna altijd een hand nodig om wat spanning op het halende part van de lijn te houden anders valt deze uit de kop. Dat lijkt me niet het doel van een selftailing lier.
Daarnaast zijn ze gevoelig voor lijn diameter, de variatie in welke lijndikten je op hun lier kunt gebruiken zijn beperkt.

Wij herkennen dit toch niet. Gebruiken Harken 32.2ST lieren en passen lijnen van 6, 8 en 10mm toe. Deze blijven allemaal gewoon zitten in de groef van de selftaling tijdens het lieren zonder de lijn op spanning te hoeven houden. We gebruiken voor de 8 en 10mm 3 slagen en voor de 6mm 4 slagen om de trommel. Dit is misschien voor een wedstrijdzeiler wat te veel slagen? Wij zijn gewoon toerzeilrtjes :) en ondervinden dus geen problemen met deze lieren. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat deze lieren dan weer geschikt zijn voor een wedstrijdzeiler.
Laatst bewerkt: 02 juni 2016 17:39 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 17:51 #741489

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
32.2 heeft niet de drum zoals de huidige Harken lieren die hebben..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 02 juni 2016 21:06 #741567

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
boarderbas schreef :
Gisteren even de huidige Barbarossa's opgemeten: Basis 15 cm en een beetje, hoogte 14 cm, diamter top 13 cm. Iemand enig idee welke power ratio ze dan hebben?

Overleg met de crew leert; zéker geen kleinere en nog liever een slag zwaardere lieren...

Je hebt gelijk, neem de 40. Mijn vorige boot, ook 32 ft met grote genua, had 30 lieren. Vervangen door 40ers was een van de betere investeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 04:53 #741594

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Niet om flauw te zijn, heb je al een lange of een korte lierhendel? Van 30 cm naar 40 cm is goedkoper dan van een 30er winch naar een 40er winch.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 04:58 #741596

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wat is er mis met Lewmar? Op meerdere boten heb ik die met tevredenheid gebruikt. Op mijn hlaftonnertje zaten de originele er nog vrolijk hun werk te doen.
Imo is de keus Andersen (met lipje) en Lewmar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 05:00 #741597

Zouden die Andersen lieren echt niet wennen op termijn, qua handling? Ik weet niet of je gatenpatroon grote aanpassingen nodig heeft, maar je zou ook kunnen overwegen om de oude lieren te bewaren en terug te zetten mocht je de boot ooit verkopen. Door de Andersen's los te verkopen verlies je minder aan de investering.

Soweizo kostbaar dat soort lieren, maar eigenlijk zij dit, naast de grootschoot, de belangrijkte (en het meest zwaar belaste) handvaten van de boot.
Laatst bewerkt: 03 juni 2016 05:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 05:10 #741599

Met lewmars? Niet zo veel. Ze kosten ee flinke hoop meer.

@Beauty: standaard handles zijn 20 of 25 cm. Waar 20 cm al een beetje een uitzondering is. 30 en 40 kan ik zo niet vinden. Ik heb Antal speedylock handles.

Die anderen staan zeker nog op de lijst hoor. Ik deel de mening dat het misschien wel de beste lieren zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 06:28 #741614

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Omdat de nieuwe XT serie van Antal, in tegenstelling tot de vorige serie, een prima lier schijnt te zijn (kwam er in een vergelijkingstest ook goed uit las ik), en ik ze voor een leuk prijsje kon kopen, net 2 van die 40.2 XT ST's gekocht. Als Val/rif lieren. Zodra de eerste bevindingen in de praktijk er zijn, zal ik die delen. (zelf komen proberen in Lelystad-Haven kan ook, dan kun je het zelf proberen in de praktijk, ben toch bijna elk weekend op de boot, en op Woensdagavond).
Bevalt het niet dan gaan ze er gewoon weer af, en komen er ook Lewmar's voor in de plaats, net als de 48 genua lieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 11:46 #741751

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Net nog even wat onderzoek gedaan.

Voor mijn bootje (27voet, 25m2 genua 1) kom ik op:
Harken ST35.2
Andersen 28ST
Lewmar 30ST

Qua sizing zou ik met andersen nog kleiner kunnen gaan, maar deze zijn de eerste met twee versnellingen, en dat is voor mij een vereiste.

De prijzen lopen niet ver uit elkaar, ondanks wat ik eerder dacht. GK geeft resp €775, €799 en €859. Hierbij is lewmar dus veruit de duurste.

Ik moet wellicht terug gaan komen van mijn eerdere besluit en toch voor Andersen gaan! Gelukkig heb ik nog een jaar te gaan ;)

Groeten.
Johnnie
Laatst bewerkt: 03 juni 2016 12:01 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 12:41 #741771

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik heb 7 Andersen aan boord, nooit een ander. Dat is geen waarde oordeel van de rest, ik ken de rest niet, anders dan de originele Lewmars die erop stonden. Deden het ook prima maar waren stukken minder mooi. Het afwikkelen van de schoot snap ik voor een wedstrijdzeiler, er is echter een item wat ik doe bij een Andersen die ik nog niet bij een andere winch hebben kunnen doen. Je kan vaak tot de laatste slag de schoot er al afhalen voor de tack als je met de hand spanning zet op de schoot tegen de ribbels op de trommel. Hij zit er dan nog maar 1 wenteling omheen. Natuurlijk moet je dan al naar de lage kant, iets eerder dan bij een normale tack, maar als je het timed is dat maar een paar seconden. Het soepel willen afwikkelen van 3 of meer slagen van de trommel is dus niet nodig en daarmee zal er niets in de weg zitten.

Let wel, nodig is het niet. Ook ik wikkel de schoot met 1 hand in 1 beweging van de trommel af maar je moet wel genoeg ruimte geven in de lijn.

Er is ook een nadeel bij deze winches. Als je aan de hoge kant zit en je hebt de schoot in de hand en je wilt de lijn iets vieren dan lukt dat met veel spanning niet snel zonder schokken. Althans mij niet. Die ribbels op de trommel hebben super grip wat echter ook betekent dat je grip het of niet. En niet een beetje meer of een beetje minder.

My 2 cents
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 13:38 #741784

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8144
www.marktplaats.nl/a/waterspor...reviousPage=lr&pos=5

Ook een optie? Geen upgrade maar alleen vervanging...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 03 juni 2016 14:02 #741793

Die waren al langskomen. Eerder dacht ik dat het kleinere lieren waren. Foto vertekent blijkbaar en het zijn toch de zelfde.

Verkoper al een keer contact mee gehad. Ik vind de prijs veel te hoog maar verkoper houdt voet bij stuk.

Verkoper noemt her mooi glimmen als nieuwstaat. Deze lieren gaan echter glimmen van flink gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 05 juni 2016 18:21 #742319

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
Aernoudt schreef :
Omdat de nieuwe XT serie van Antal, in tegenstelling tot de vorige serie, een prima lier schijnt te zijn (kwam er in een vergelijkingstest ook goed uit las ik), en ik ze voor een leuk prijsje kon kopen, net 2 van die 40.2 XT ST's gekocht. Als Val/rif lieren. Zodra de eerste bevindingen in de praktijk er zijn, zal ik die delen. (zelf komen proberen in Lelystad-Haven kan ook, dan kun je het zelf proberen in de praktijk, ben toch bijna elk weekend op de boot, en op Woensdagavond).
Bevalt het niet dan gaan ze er gewoon weer af, en komen er ook Lewmar's voor in de plaats, net als de 48 genua lieren.

Welke test, Aernoudt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 05 juni 2016 18:34 #742323

Aantal slagen om de lier was in de Zeilen test +1 voor antal in vergelijking tot de rest.

Slagen om de lier zijn voor mij niet heel erg de beslissende factor. Vaar nu in harde wind met 5.

Dat schokken van de andersen lieren ken ik. Goed dat je het onder de aandacht brengt.

Iom wat mensen ga ik de lieren nog één keer heel grondig reinigen inspwcteren en vetten. De theorie is dat het "slippende tandwiel" wat ik voelde (en zon dreun gaf dat ik een week last van mijn arm heb gehad) misschien één van de palletjes van de 2e versnelling is geweest die bleef plakken door oud vet.

Ondertussen, gewapend met de waardevolle afwegingen in dit topic mijn voelsprieten uit voor vervangers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 05 juni 2016 18:38 #742325

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Grote kans dus dat ik ze aankomend weekend volledig aan gort trek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 05 juni 2016 18:47 #742326

"Oud vet op de pallen" bedoel je als metafoor denk ik? Ik doe er, nadat ze brandschoon zijn gemaakt, hooguit 2 druppels wantspannerolie op; daar waar de verdikking van het palletje in het huisje draait. Volgens mij is er niet meer nodig aan smeermiddelen op de pallen.

Geen ervaring, anders dan Andersen en Lewmar. De studentenzeilvereniging zweerde bij Andersen; bij de in hoogtijdagen >100 vaardagen makende E22's (zonder motor dus erg veel liergebruik) heeft dit nooit problemen gegeven. Mijn Lewmars hebben (slecht onderhouden) een veel mildere 20 jaar gehad; daar zijn de holletjes waar de palletjes in draaien licht ingelopen en klemmen wanneer de smering verzeept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 05 juni 2016 22:38 #742403

boarderbas schreef :
Dat schokken van de andersen lieren ken ik. Goed dat je het onder de aandacht brengt.
Dat is een teken dat je te veel slagen om de lier hebt. De 'power ribs' van Andersen zijn zo effectief dat je bij maximale belasting aan twee slagen voldoende hebt. Op mijn schootlieren (Andersen 72 ST)kan ik 2000kg schootbelasting op de hand vasthouden met slechts 1 slag om de lier.
Als je last hebt van die schokken bij deze lieren, dan omwikkel je ze te vaak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 05 juni 2016 22:51 #742405

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Een paar extra lange dubbelhands lierhandles is sowiezo fijn om te hebben ;) Ook op een wat dikkere lier.
Zelf heb ik zo'n Lewmar met een dikke knop bovenop het handle, persoonlijk vind ik die erg fijn werken al heb ik hem op mijn boot niet echt nodig.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl