boarderbas schreef :
Aantal slagen om de lier was in de Zeilen test +1 voor antal in vergelijking tot de rest.
Slagen om de lier zijn voor mij niet heel erg de beslissende factor. Vaar nu in harde wind met 5.
Dat schokken van de andersen lieren ken ik. Goed dat je het onder de aandacht brengt.
Iom wat mensen ga ik de lieren nog één keer heel grondig reinigen inspwcteren en vetten. De theorie is dat het "slippende tandwiel" wat ik voelde (en zon dreun gaf dat ik een week last van mijn arm heb gehad) misschien één van de palletjes van de 2e versnelling is geweest die bleef plakken door oud vet.
Ondertussen, gewapend met de waardevolle afwegingen in dit topic mijn voelsprieten uit voor vervangers.
In de vorige posts wilde ik t niet zo zeggen. Die zeilen lieren test, heb ik uitgevoerd. Wat mij betreft was de verwoording in het artikel van de makke's van de lieren niet scherp genoeg. Het staat er in, maar je moet goed lezen.
Waar t op neer komt is dit: Dat ALLE aluminium liertrommels last hebben van slippen. Gewoon omdat platweg de wrijvingscoefficient van AluminiumOxide (alle trommels zijn geanodiseerd) erg laag is. Alleen daarop als wint een RVS trommel.
In tegenstelling tot wat de polulaire gedachte is, doet de oppervlakte gesteldheid (glad/ruw) er niet zoveel toe.
Het enige wat echt werkt, zijn de ribbels van Anderson. Die grijpen echt in de constructie van de lijn. De rest blijft teveel aan het oppervlak om enig effect te hebben. Dus ook t evo-grip profiel van Harken, of de Shark-skin van Lewmar.
Waarom is dat zo belangrijk? Nou, omdat de resterende kracht in de lijn opgevangen moet worden door de self-tailers. Die van Harken kan dat prima. Die van Lewmar heel behoorlijk. Maar bij Antal wordt de lijn gewoon los getrokken. Van alle geteste lieren had de Anderson hier het minste last van. Hoewel t mij van de week aan boord ook overkwam.
Houdt dit in gedachten als je iemand aan de lier de mast in hijst: ALTIJD extra met de hand tailen. De ST is niet betrouwbaar genoeg daarvoor.
Wat we ook nog gestest hebben, weliswaar op een goede goede werkhoogte, is hoeveel kracht je nu kunt maken met een flat top lier tov ST. Daar zat niet eens zoveel verschil in. Belangrijkste verschil is, dat je bij ST aan boord een hand extra vrij hebt om jezelf vast te houden.